Ramowe statuty publicznych szkół i placówek artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 5 listopada 2014 r.
w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się ramowy statut:
1)
publicznej szkoły artystycznej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
publicznej placówki artystycznej - ogniska artystycznego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  2.
Publiczne szkoły artystyczne, publiczne placówki artystyczne oraz zespoły tych szkół i placówek dostosują statuty do wymogów wynikających z rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY STATUT

PUBLICZNEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ

§  1.
1.
Statut publicznej szkoły artystycznej, zwanej dalej "szkołą", określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:
1)
określenie typu szkoły;
2)
w przypadku szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury - określenie kierunku kształcenia;
3)
numer porządkowy szkoły, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;
4)
imię szkoły, jeżeli imię takie zostało nadane;
5)
oznaczenie siedziby szkoły.
2.
Nazwa szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury może zawierać określenie odpowiednio: "Policealne Studium" albo "Pomaturalne Studium".
3.
Nazwa szkoły może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
4.
Nazwa szkoły filialnej zawiera nazwę szkoły, której szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w .............................".
5.
Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6.
Szkole imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
7.
Nazwa zespołu szkół zawiera:
1)
określenie "Zespół Szkół";
2)
określenie kierunku kształcenia;
3)
numer porządkowy zespołu, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;
4)
imię zespołu, jeżeli imię takie zostało nadane;
5)
oznaczenie siedziby zespołu.
8.
Nazwa zespołu szkół muzycznych składającego się ze szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej II stopnia albo ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia może zawierać określenie odpowiednio: "Szkoła Muzyczna I i II stopnia" albo "Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia".
9.
Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.
10.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.
§  2.
W statucie szkoły wymienia się:
1)
organ prowadzący szkołę;
2)
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§  3.
Statut szkoły określa:
1)
cele i zadania szkoły wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa, z uwzględnieniem programu wychowawczego szkoły, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska;
2)
szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;
3)
organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi;
4)
formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5)
sposób współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6)
zadania wydziałów, sekcji i zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych, o których mowa w § 15, jeżeli takie wydziały, sekcje lub zespoły zostały w szkole utworzone;
7)
sposób współdziałania szkoły z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
§  4.
Statut szkoły może określać:
1)
organizację innych niż obowiązkowe zajęć edukacyjnych dla uczniów, wynikających ze szkolnego planu nauczania, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb uczniów w zakresie rozwoju artystycznego;
2)
organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
§  5.
Statut szkoły określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a)
dyrektor szkoły,
b)
rada pedagogiczna,
c)
samorząd uczniowski,
d)
rada szkoły oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone;
2)
zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  6.
Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem § 7-10.
§  7.
W statucie szkoły wymienia się odpowiednio: cykle kształcenia, zawody, w których kształci szkoła, działy, specjalności i specjalizacje.
§  8.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 12 ust. 3.
§  9.
Szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, zgodnie z art. 67 ust. 3-6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Organizację świetlicy określa statut szkoły.
§  10.
Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może zorganizować internat. Organizację internatu określa statut szkoły.
§  11.
1.
Szkoła organizuje bibliotekę.
2.
Statut szkoły określa organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej szkoły.
§  12.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.
2.
Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, a w przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - specjalistyczna jednostka nadzoru utworzona na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
3.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§  13.
Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem § 14-16.
§  14.
1.
Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące lub w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2.
Stanowisko drugiego wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 800 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3.
Stanowisko kierownika sekcji może być utworzone w szkole, w której jest zatrudnionych co najmniej 6 nauczycieli nauczających tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
4.
Stanowisko kierownika wydziału może być utworzone w szkole, w której w ramach danego wydziału nie utworzono stanowiska kierownika sekcji.
5.
Dyrektor szkoły może, w ramach posiadanych środków finansowych, utworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, za zgodą organu prowadzącego szkołę, a w przypadku szkoły prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - po uzyskaniu pozytywnej opinii specjalistycznej jednostki nadzoru utworzonej na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§  15.
1.
Nauczyciele mogą wchodzić w skład wydziałów lub sekcji.
2.
Pracą wydziału lub sekcji kieruje kierownik wydziału lub sekcji, z zastrzeżeniem § 14 ust. 3 i 4.
3.
Nauczyciele mogą wchodzić w skład zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych.
4.
Pracą zespołu przedmiotowego lub problemowo-zadaniowego kieruje przewodniczący zespołu powoływany przez dyrektora szkoły.
§  16.
1.
Dyrektor szkoły, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące, powierza każdą klasę opiece nauczyciela wychowawcy.
2.
Zakres zadań nauczyciela wychowawcy określa statut szkoły.
§  17.
Statut szkoły określa:
1)
sposób sprawowania opieki nad uczniami w szkole podczas zajęć obowiązkowych i innych zajęć edukacyjnych,
2)
sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły,
3)
zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich podczas przerw między zajęciami w szkole, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące

- odpowiednio do wieku i potrzeb uczniów.

§  18.
Statut szkoły określa:
1)
prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
2)
obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
a)
udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,
b)
usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
c)
dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju w przypadku, gdy obowiązek noszenia jednolitego stroju został wprowadzony,
d)
warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;
3)
przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów, lub przypadki, w których dyrektor szkoły, w której uczeń realizuje obowiązek szkolny, może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
4)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
§  19.
1.
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o pieczęciach państwowych.
2.
Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.
3.
Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu.
§  20.
Statut szkoły może określać formy i zasady ceremoniału szkolnego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY STATUT

PUBLICZNEJ PLACÓWKI ARTYSTYCZNEJ - OGNISKA ARTYSTYCZNEGO

§  1.
1.
Statut publicznej placówki artystycznej - ogniska artystycznego, zwanej dalej "placówką", określa nazwę placówki. Nazwa placówki zawiera:
1)
określenie "Ognisko";
2)
określenie kierunku kształcenia;
3)
numer porządkowy placówki, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;
4)
imię placówki, jeżeli imię takie zostało nadane;
5)
oznaczenie siedziby placówki.
2.
Nazwa placówki może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.
3.
Nazwa placówki wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej placówki.
4.
Nazwa placówki filialnej zawiera nazwę placówki, której placówka filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie "Filia w ..........................".
5.
Nazwa placówki jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
6.
Placówce imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady placówki lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§  2.
W statucie placówki wymienia się:
1)
organ prowadzący placówkę;
2)
organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§  3.
Statut placówki określa:
1)
cele i zadania placówki wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa;
2)
szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;
3)
organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli placówka taką działalność prowadzi;
4)
formy opieki nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;
5)
sposób współdziałania placówki z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
6)
sposób współdziałania placówki z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.
§  4.
Statut placówki określa:
1)
szczegółowe kompetencje organów placówki, którymi są:
a)
dyrektor placówki,
b)
rada pedagogiczna,
c)
samorząd uczniowski,
d)
rada placówki oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone;
2)
zasady współdziałania organów placówki oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
§  5.
W statucie placówki wymienia się odpowiednio: specjalności i działy.
§  6.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 8 ust. 3.
§  7.
1.
Placówka może zorganizować bibliotekę.
2.
Statut placówki określa organizację biblioteki i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej placówki.
§  8.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki opracowany przez dyrektora placówki, z uwzględnieniem przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
2.
Arkusz organizacji placówki zatwierdza organ prowadzący placówkę.
3.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji placówki dyrektor placówki ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§  9.
Statut placówki określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników.
§  10.
1.
Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w placówce, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2.
Dyrektor placówki może utworzyć inne stanowiska kierownicze, w ramach posiadanych środków finansowych oraz za zgodą organu prowadzącego placówkę.
§  11.
Statut placówki określa sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć w placówce oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem placówki, odpowiednio do wieku i potrzeb uczniów.
§  12.
Statut placówki określa:
1)
prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
2)
obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:
a)
udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,
b)
usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
c)
warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki;
3)
przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów;
4)
rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 31 sierpnia 2005 r. w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. Nr 181, poz. 1507 oraz z 2011 r. Nr 89, poz. 511), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7 i 811).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024