Zmiana rozporządzenia w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 28 kwietnia 2014 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Na podstawie art. 9c ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 kwietnia 2009 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. z 2014 r. poz. 468) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 pkt 3-5 otrzymują brzmienie:

"3) egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;

4) egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;

5) egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;";

2)
w § 5 w ust. 1 w pkt 9 lit. b i c otrzymują brzmienie:

"b) egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych i gimnazjum dla dorosłych,

c) egzamin maturalny, egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych i liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej;";

3)
załączniki nr 1-8 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1-8 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wpisy w ewidencji egzaminatorów w zakresie:
1)
egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania gimnazjum dla dorosłych - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych;
2)
egzaminu maturalnego, egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych i gimnazjum dla dorosłych.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę sprawdzianu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o sprawdzianie,
b) przygotowaniem do sprawdzianu,
c) przekazywaniem wyników sprawdzianu.
2 Zadania na sprawdzianie W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na sprawdzianie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania sprawdzianu.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 15
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) 2
Razem godzin 25
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2 Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczne W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzaj ów zadań do stosowania na egzaminie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 15
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) 2
Razem godzin 25
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2 Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 15
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) 2
Razem godzin 25
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczb godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2 Zadania na egzaminie w części obejmującej język obcy nowożytny W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3 Zastosowanie deskryptorów ESOKJ (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego) i EPJ (Europejskie Portfolio Językowe) w zakresie kompetencji i sprawności językowej W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) scharakteryzować pojęcie deskryptora i rozróżniać rodzaje deskryptorów;
2) wykazać spójność między wymaganiami ogólnymi i wymaganiami szczegółowymi będącymi podstawą przeprowadzania egzaminu i deskryptorami;
3) określić przydatność deskryptorów dla oceniającego poziom biegłości językowej ucznia (słuchacza).
4 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 7
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
5 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) 2
Razem godzin 20
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA, GEOGRAFIA ORAZ INFORMATYKA1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 12
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających 4
Razem godzin 25
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA ORAZ FILOZOFIA1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 3 16
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających 4
Razem godzin 30
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 3 16
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 9
1) ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) formułować pytania dotyczące wypowiedzi monologowej zdającego w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;
3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria dla wypowiedzi monologowej i rozmowy.
5 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej - wypowiedzi monologowej i rozmowy.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających 4
Razem godzin 40
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady2) ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 2 -
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu - język obcy nowożytny W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań

otwartych

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 3 13
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4 Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 6
1) ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;
3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.
5 Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1 1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej - wypowiedzi zdającego.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających 4
Razem godzin 34
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.675

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.
Data aktu: 28/04/2014
Data ogłoszenia: 23/05/2014
Data wejścia w życie: 07/06/2014