Sposób i tryb ustalania okoliczności i przyczyn wypadków w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu oraz Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 2014 r.
w sprawie sposobu i trybu ustalania okoliczności i przyczyn wypadków w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu oraz Centralnym Biurze Antykorupcyjnym

Na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (Dz. U. poz. 616) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób i tryb ustalania okoliczności i przyczyn wypadków w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu oraz Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, w tym:
1)
tryb postępowania komisji powypadkowej;
2)
tryb zgłaszania i rozpatrywania uwag i zastrzeżeń do ustaleń komisji powypadkowej oraz zatwierdzania tych ustaleń;
3)
wzory rejestru wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby, protokołu powypadkowego oraz innych dokumentów sporządzanych w toku postępowania wyjaśniającego.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą.
§  3. 
1. 
W celu utrwalenia przebiegu i wyników czynności wymienionych w art. 20 ust. 1:
1)
pkt 1 ustawy - sporządza się dokument oględzin miejsca wypadku lub stanu technicznego maszyn lub urządzeń, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
pkt 3 ustawy - sporządza się dokument przyjęcia wyjaśnień od poszkodowanego, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia, lub dokument przyjęcia wyjaśnień od świadka wypadku oraz innych osób, których informacje mogą mieć znaczenie dla ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Czynności, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, może wykonać co najmniej jeden członek komisji powypadkowej na podstawie upoważnienia przewodniczącego komisji powypadkowej; w takim przypadku członkowie komisji powypadkowej, którzy nie uczestniczyli w czynnościach, zapoznają się z aktami postępowania wyjaśniającego dokumentującymi przebieg i wyniki tych czynności i potwierdzają ten fakt podpisem i datą.
3. 
W przypadku gdy wykonanie czynności określonej w art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy stało się bezprzedmiotowe, komisja powypadkowa wskazuje przyczyny odstąpienia od wykonania czynności.
§  4. 
1. 
Komisja powypadkowa, ustalając przyczyny wypadku, uwzględnia udokumentowane okoliczności wypadku oraz inne zebrane dowody mające związek z wypadkiem lub jego skutkami.
2. 
Komisja powypadkowa po ustaleniu, że wyłączną przyczyną wypadku było umyślne lub rażąco niedbałe działanie albo zaniechanie poszkodowanego, naruszające obowiązujące przepisy lub pozostające w sprzeczności z rozkazami, wykazuje wyłączny związek tego działania albo zaniechania poszkodowanego z powstaniem wypadku, a także wskazuje:
1)
przepis, który został przez poszkodowanego naruszony, lub rozkaz, który nie został przez niego wykonany;
2)
czy i w jaki sposób przełożeni poszkodowanego zapewnili warunki do stosowania przepisów lub wykonywania rozkazów, czy sprawowali właściwy nadzór nad przestrzeganiem przepisów lub wykonywaniem rozkazów, a także czy poszkodowany był przeszkolony w zakresie znajomości przepisów;
3)
czy poszkodowany posiadał potrzebne umiejętności do wykonywania określonych czynności.
3. 
Komisja powypadkowa po ustaleniu, że:
1)
do wypadku przyczyniło się zachowanie poszkodowanego spowodowane jego stanem po spożyciu alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych substancji o podobnym działaniu,
2)
uraz lub śmierć poszkodowanego zostały spowodowane przez niego umyślnie

- wykazuje związek tego zachowania poszkodowanego z powstaniem wypadku.

4. 
Komisja powypadkowa po ustaleniu, że wypadek nie pozostawał w związku z pełnieniem służby, odpowiednio, w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu albo Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, wykazuje niezaistnienie przesłanek wymienionych w art. 3 ust. 1 ustawy.
§  5. 
1. 
Komisja powypadkowa podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia. W razie niezgodności stanowisk członków komisji powypadkowej co do okoliczności lub przyczyn wypadku w protokole powypadkowym zamieszcza się stanowisko większości członków komisji; przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego komisji powypadkowej.
2. 
Członek komisji powypadkowej, który nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole powypadkowym, ma prawo złożenia na piśmie zdania odrębnego wraz z uzasadnieniem.
§  6. 
1. 
Komisja powypadkowa powinna zakończyć postępowanie wyjaśniające i sporządzić protokół powypadkowy w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia jej powołania.
2. 
W przypadku gdy postępowanie wyjaśniające nie może być zakończone w terminie, o którym mowa w ust. 1, przyczyny opóźnienia podaje się w protokole powypadkowym.
§  7. 
1. 
Protokół powypadkowy sporządza się w co najmniej 3 egzemplarzach zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do rozporządzenia. Protokół podpisują przewodniczący oraz członkowie komisji powypadkowej.
2. 
Dane dotyczące urazów doznanych przez poszkodowanego wpisuje się do protokołu powypadkowego na podstawie dokumentacji medycznej.
§  8. 
1. 
Poszkodowany albo uprawnieni członkowie jego rodziny mogą zgłaszać uwagi i zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym lub w wyciągu z protokołu w terminie 7 dni od dnia zapoznania się z protokołem lub wyciągiem z protokołu albo od dnia doręczenia protokołu lub wyciągu z protokołu.
2. 
Uwagi i zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, wnosi się w formie pisemnej do kierownika jednostki organizacyjnej za pośrednictwem przewodniczącego komisji powypadkowej.
§  9. 
1. 
Po upływie terminu, o którym mowa w § 8 ust. 1, komisja powypadkowa niezwłocznie przedstawia kierownikowi jednostki organizacyjnej protokół powypadkowy, do którego dołącza uwagi i zastrzeżenia wniesione przez poszkodowanego albo uprawnionych członków jego rodziny oraz zdanie odrębne, jeżeli zostało złożone przez członka komisji powypadkowej.
2. 
W przypadku sporządzenia przez komisję powypadkową nowego protokołu powypadkowego poprzedni protokół włącza się do akt postępowania wyjaśniającego.
§  10. 
1. 
Kierownik jednostki organizacyjnej wykonuje czynności określone w art. 24 ust. 1 ustawy w terminie 5 dni od dnia przedstawienia przez komisję powypadkową protokołu powypadkowego.
2. 
Komisja powypadkowa wykonuje czynności określone w art. 24 ust. 2 ustawy w terminie 7 dni od dnia dokonania dodatkowych ustaleń albo wyjaśnień i uzupełnień.
3. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 3 pkt 2 ustawy, kierownik jednostki organizacyjnej zatwierdza protokół powypadkowy w terminie 5 dni od dnia jego przedstawienia przez komisję powypadkową.
§  11. 
Wzór rejestru wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2014 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR DOKUMENTU OGLĘDZIN MIEJSCA WYPADKU LUB STANU TECHNICZNEGO MASZYN LUB URZĄDZEŃ

.................................................................

(pieczęć jednostki organizacyjnej)

 ............................., dnia ......................... r.

DOKUMENT OGLĘDZIN

W dniu ............................ o godz. ............ niżej wymieniona osoba/wymienione osoby*):

1) .........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

2) .........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

3) .........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

4) .......................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

dokonała/dokonały*) oględzin miejsca wypadku/stanu technicznego maszyn lub urządzeń*)

w celu stwierdzenia .....................................................................................................................................................

Oprócz ww. osoby/osób*) w oględzinach uczestniczyli:

......................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

Przebieg oględzin:

......................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

Stan miejsca/maszyny/urządzenia*) poddanego/poddanej*) oględzinom został utrwalony

......................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

 .......................................................................................

 .......................................................................................

 .......................................................................................

 .......................................................................................

(podpisy członków komisji powypadkowej

albo osób, o których mowa w art. 20 ust. 2 ustawy z dnia

4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych

przysługujących w razie wypadku lub choroby

pozostających w związku ze służbą (Dz. U. poz. 616),

wykonujących czynności wymienione w art. 20 ust. 1

pkt 1 tej ustawy)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR DOKUMENTU PRZYJĘCIA WYJAŚNIEŃ OD POSZKODOWANEGO

.................................................................

(pieczęć jednostki organizacyjnej)

 ............................., dnia ......................... r.

WYJAŚNIENIA POSZKODOWANEGO

W dniu ............................ o godz. ............ niżej wymieniona osoba/wymienione osoby*):

1) .........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

2) .........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

3) .........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

4) .......................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

przyjęła/przyjęły*) od POSZKODOWANEGO/POSZKODOWANEJ*):

1) imię i nazwisko .......................................................................................................................................................

2) imię ojca ..................................................................................................................................................................

3) nr PESEL ................................................................................................................................................................

4) data i miejsce urodzenia ..........................................................................................................................................

5) adres zamieszkania ..................................................................................................................................................

6) numer i seria dowodu osobistego ............................................................................................................................

7) data wstąpienia do służby .......................................................................................................................................

8) jednostka organizacyjna, w której poszkodowany(-na) pełni służbę .....................................................................

.................................................................................................................................................................................

9) stanowisko służbowe ..............................................................................................................................................

następujące wyjaśnienia:

......................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

 .......................................................................................

 .......................................................................................

......................................................................................................................................................

(podpis poszkodowanego(-ej)) .......................................................................................

(podpisy członków komisji powypadkowej albo osób,

o których mowa w art. 20 ust. 2 ustawy z dnia

4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych

przysługujących w razie wypadku lub choroby

pozostających w związku ze służbą (Dz. U. poz. 616),

wykonujących czynności wymienione w art. 20 ust. 1

pkt 1 tej ustawy)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR DOKUMENTU PRZYJĘCIA WYJAŚNIEŃ OD ŚWIADKA WYPADKU ORAZ INNYCH OSÓB, KTÓRYCH INFORMACJE MOGĄ MIEĆ ZNACZENIE DLA USTALENIA OKOLICZNOŚCI I PRZYCZYN WYPADKU

.................................................................

(pieczęć jednostki organizacyjnej)

 ............................., dnia ......................... r.

WYJAŚNIENIA ŚWIADKA*)

W dniu ............................ o godz. ............ niżej wymieniona osoba/wymienione osoby*):

1) .........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

2) .........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

3) .........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

4) .......................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

przyjęła/przyjęły**) od ŚWIADKA:

1) imię i nazwisko .......................................................................................................................................................

2) imię ojca ..................................................................................................................................................................

3) nr PESEL ................................................................................................................................................................

4) data i miejsce urodzenia ..........................................................................................................................................

5) adres zamieszkania ..................................................................................................................................................

6) seria i numer dowodu osobistego ............................................................................................................................

7) stosunek do poszkodowanego(-ej) ..........................................................................................................................

następujące wyjaśnienia:

......................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

 .......................................................................................

 .......................................................................................

......................................................................................................................................................

(podpis świadka) .......................................................................................

(podpisy członków komisji powypadkowej albo osób,

o których mowa w art. 20 ust. 2 ustawy z dnia

4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach odszkodowawczych

przysługujących w razie wypadku lub choroby

pozostających w związku ze służbą (Dz. U. poz. 616),

wykonujących czynności wymienione w art. 20 ust. 1

pkt 1 tej ustawy)

*) Świadka wypadku lub innej osoby, której informacje mogą mieć znaczenie dla ustalenia okoliczności i przyczyn

wypadku.

**) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR PROTOKOŁU POWYPADKOWEGO

.................................................................

(pieczęć jednostki organizacyjnej)

 ............................., dnia ......................... r.

PROTOKÓŁ POWYPADKOWY NR ........ / ..........

1. Komisja powypadkowa w składzie:

1) Przewodniczący - ...........................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

2) ........................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

3) .........................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

4) .........................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

dokonała w dniach

.......................................................................................................................................................................................

ustaleń dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku, któremu w dniu ....................................................................

o godz. .............................. w .......................................................................................................................... uległ(a)

(miejsce)

.......................................................................................................................................................................................

(imię i nazwisko poszkodowanego(-ej), stanowisko służbowe)

syn/córka*) ........................................................................... urodzony(-na) ................................................................

(data i miejsce urodzenia)

zamieszkały(-ła)

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

(kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr domu)

2. Wypadek został zgłoszony przez:

.......................................................................................................................................................................................

w dniu ...........................................................................................................................................................................

3. Na podstawie:

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

ustalono następujące okoliczności i przyczyny wypadku:

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

4. Skutki wypadku:

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

(w szczególności podać przewidywany czas niezdolności poszkodowanego(-ej) do służby oraz rodzaj i umiejscowienie

urazu)

Poszkodowany(-na) poniósł/poniosła*) śmierć bezpośrednio/zmarł(a)*) w dniu ................. r. o godz. ...........

w ........................................................................................................................................................................................

(w drodze do szpitala, w szpitalu - nazwa miejscowości)

5. Wskutek wypadku poszkodowany(-na) poniósł/poniosła*) następującą szkodę w przedmiotach

osobistego użytku:

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

(podać w szczególności: rodzaj przedmiotów, stopień zużycia przedmiotów przed wypadkiem i ich przybliżoną wartość oraz

stopień zniszczenia lub uszkodzenia przedmiotów albo fakt ich utraty)

6. Na podstawie przeprowadzonego przez komisję powypadkową postępowania wyjaśniającego

stwierdza się, że:

1) wypadek nastąpił podczas wykonywania/w związku z wykonywaniem*) czynności

określonych w art. 3 ust. 1 pkt .................... ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o świadczeniach

odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku

ze służbą (Dz. U. poz. 616);

2) wypadek nastąpił w okolicznościach innych niż określone w art. 3 ust. 1 ww. ustawy;

3) wyłączną przyczyną wypadku było umyślne/rażąco niedbałe*) działanie/zaniechanie*)

poszkodowanego(-ej) naruszające obowiązujące przepisy lub pozostające w sprzeczności

z rozkazami

.............................................................................................................................................................................

(podać naruszone przepisy lub niewykonane rozkazy)

ponieważ

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

(uzasadnić w szczególności wystąpienie okoliczności, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy)

4) do wypadku przyczyniło się zachowanie poszkodowanego(-ej) spowodowane jego/jej*)

stanem po spożyciu alkoholu/środków odurzających, substancji psychotropowych lub

innych substancji o podobnym działaniu*), ponieważ

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

Poszkodowany(-na) poddał(a) się/odmówił(a) poddania się*) odpowiedniemu badaniu w celu

wyeliminowania podejrzenia, że do wypadku przyczyniło się ww. zachowanie

poszkodowanego(-ej).

Stan nietrzeźwości/użycie środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych

substancji o podobnym działaniu*) u poszkodowanego(-ej) stwierdzono w oparciu o:

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

5) uraz/śmierć*) poszkodowanego(-ej) został spowodowany/została spowodowana*) przez

niego/nią*) umyślnie, co uzasadnia się następująco:

..............................................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................................

7. Wobec powyższego ustala się, że wypadek, któremu uległ(a) poszkodowany(-na),

jest/nie jest*) wypadkiem pozostającym w związku ze służbą w Agencji Bezpieczeństwa

Wewnętrznego/Agencji Wywiadu/Centralnym Biurze Antykorupcyjnym*), co uzasadnia się

następująco:

............................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................

8. W związku z wypadkiem stwierdzono nieprzestrzeganie przez jednostkę (komórkę) organizacyjną

następujących przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny służby/innych przepisów dotyczących

ochrony życia i zdrowia*):

............................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................

9. Wnioski i środki profilaktyczne:

............................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................

10. Przeszkody lub trudności, które uniemożliwiły sporządzenie protokołu w wymaganym terminie

14 dni od dnia powołania komisji powypadkowej:

............................................................................................................................................................................................

............................................................................................................................................................................................

11. Podpisy członków komisji powypadkowej:

1) ................................................................................................................................................................................

2) ................................................................................................................................................................................

3) ................................................................................................................................................................................

4) ................................................................................................................................................................................

12. Do protokołu załącza się zdanie odrębne członka komisji powypadkowej: tak/nie*).

13.1. Poszkodowany(-na)/uprawniony członek rodziny poszkodowanego(-ej)*) zapoznał(a) się

z niniejszym protokołem/protokół doręczono*)

..........................................................................................................................................................................................

(data i podpis poszkodowanego(-ej)/członka rodziny poszkodowanego(-ej)/data doręczenia*))

Pouczenie:

Poszkodowanemu(-ej) albo uprawnionemu członkowi rodziny poszkodowanego(-ej) przysługuje

prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym w terminie

7 dni od daty zapoznania się z niniejszym protokołem lub od daty jego doręczenia.

Uwagi i zastrzeżenia wnosi się w formie pisemnej do .....................................................................................................

(nazwa kierownika jednostki organizacyjnej)

13.2. Do dnia ........... uwag do protokołu nie wniesiono/uwagi poszkodowanego(-ej)/członka rodziny

poszkodowanego(-ej)*) wpłynęły w dniu ............................. i zostały załączone do protokołu w dniu:

............................................................................................................................................................................................

14. Zatwierdzam niniejszy protokół.

............................................................................................................................................................................................

(data) (podpis kierownika jednostki organizacyjnej)

15. Zwracam niniejszy protokół w celu dokonania dodatkowych ustaleń/wyjaśnienia treści

i uzupełnienia*) przez komisję powypadkową.

............................................................................................................................................................................................

(data) (podpis kierownika jednostki organizacyjnej)

16. Zatwierdzam niniejszy protokół po dokonaniu dodatkowych ustaleń/wyjaśnieniu treści

i uzupełnieniu*) przez komisję powypadkową.

............................................................................................................................................................................................

(data) (podpis kierownika jednostki organizacyjnej)

17. Potwierdzam odbiór zatwierdzonego protokołu, który otrzymałem(-łam) w dniu: ................................................ r.

 ..................................................................................................

 (podpis poszkodowanego(-ej)/członka rodziny poszkodowanego(-ej)*))

18. Zatwierdzony protokół przesłano za pisemnym potwierdzeniem odbioru poszkodowanemu(-ej)

/członkowi rodziny poszkodowanego(-ej)*) w dniu ................................................. r.

_____________

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

REJESTR WYPADKÓW POZOSTAJĄCYCH W ZWIĄZKU Z PEŁNIENIEM SŁUŻBY

w .........................................................................................................................................................

(nazwa jednostki organizacyjnej)

Lp. Imię i nazwisko

poszkodowanego

Miejsce

i data

wypadku

Informacje

dotyczące skutków

wypadku dla

poszkodowanego

Data

sporządzenia

protokołu

powypadkowego

Stwierdzenie,

czy wypadek

jest

wypadkiem

pozostającym

w związku

z pełnieniem

służby

Liczba dni

zwolnienia

od zajęć

służbowych

Inne informacje niebędące

danymi osobowymi, których

zamieszczenie w rejestrze jest

celowe, w tym wnioski i zalecenia

profilaktyczne komisji

powypadkowej

1 2 3 4 5 6 7 8

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024