Wprowadzenie programu wieloletniego wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2014-2016.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 stycznia 2014 r.
w sprawie wprowadzenia programu wieloletniego wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2014-2016

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się program wieloletni wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2014-2016, który jest określony w załączniku do rozporządzenia.
2.
Program, o którym mowa w ust. 1, stanowi program nadzoru nad chorobą niebieskiego języka w rozumieniu art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka (Dz. Urz. UE L 283 z 27.10.2007, str. 37, z późn. zm.).
§  2.
Program, o którym mowa w § 1, stosuje się od dnia 1 stycznia 2014 r.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM WIELOLETNI WYKRYWANIA WYSTĘPOWANIA ZAKAŻEŃ WIRUSEM CHOROBY NIEBIESKIEGO JĘZYKA NA LATA 2014-2016

1.

 Identyfikacja programu wieloletniego wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2014-2016

Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska

Choroba: choroba niebieskiego języka (Bluetongue)

Gatunki objęte programem: bydło, owce, kozy

Lata realizacji programu: 2014-2016

2.

 Dane historyczne dotyczące rozwoju epidemiologicznego choroby

Od 2009 r. na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest prowadzony regularny program wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka, zarówno u rodzimego bydła, jak i u owiec, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka (Dz. Urz. UE L 283 z 27.10.2007, str. 37, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1266/2007".

Od 2009 r. program wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka stanowił, że w przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania laboratoryjnego (serologicznego - testem ELISA) lekarz weterynarii pobiera próbki od bydła i owiec, u których stwierdzono obecność przeciwciał dla wirusa choroby niebieskiego języka, i przesyła je do badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) w celu wykrycia materiału genetycznego wirusa.

Z uwagi na brak stwierdzonych ognisk choroby niebieskiego języka na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także uwzględniając prowadzony bierny nadzór kliniczny w kierunku choroby niebieskiego języka u zwierząt pochodzących z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z rozporządzeniem nr 1266/2007, należy uznać, że ta choroba nie występowała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej endemicznie. Jednocześnie z uwagi na właściwości wirusa i zachodzące zmiany klimatyczne nie należy wykluczać takiego zagrożenia w przyszłości.

Od dnia wejścia w życie rozporządzenia nr 1266/2007, tj. od dnia 1 listopada 2007 r., na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały wprowadzone z państw członkowskich Unii Europejskiej liczne sztuki bydła, u których wykryto przeciwciała dla wirusa choroby niebieskiego języka oraz materiał genetyczny wirusa tej choroby. Sztuki bydła wprowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego, u których w badaniach laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) potwierdzono obecność materiału genetycznego wirusa, zostały zabite.

W dniu 16 maja 2008 r. Rzeczpospolita Polska wprowadziła, zgodnie z art. 9a rozporządzenia nr 1266/2007, warunki przejściowe dla zwierząt objętych zwolnieniem przewidzianym w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Komisja Europejska stała na stanowisku, że warunki przejściowe powinny być stosowane jedynie w przypadku uzasadnionego ryzyka przeniesienia choroby niebieskiego języka. Stąd też zgodnie z tymi warunkami przejściowymi bydło wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państw członkowskich Unii Europejskiej, w których ta choroba występowała powszechnie, przed wysyłką musiało być na terytorium tych państw zaszczepione lub poddane dwóm badaniom laboratoryjnym (serologicznym) w celu wykrycia przeciwciał dla wirusa choroby niebieskiego języka.

W dniu 1 czerwca 2010 r. zniesione zostały strefy zamknięte, w których znajdowały się niektóre powiaty położone w województwach: dolnośląskim, lubuskim, opolskim i zachodniopomorskim. Wyznaczenie stref zamkniętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynikało z wystąpienia ognisk choroby niebieskiego języka na terytorium Republiki Federalnej Niemiec i Republiki Czeskiej.

3.

 Opis programu wieloletniego wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2014-2016

Obowiązek realizacji programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka, zwanego dalej "programem", wynika z art. 4 rozporządzenia nr 1266/2007. Jest on prowadzony na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Program obejmuje co najmniej bierny nadzór kliniczny i aktywny nadzór laboratoryjny.

Bierny nadzór kliniczny jest realizowany przez obowiązek zgłaszania powiatowemu lekarzowi weterynarii wszelkich podejrzeń wystąpienia choroby zakaźnej oraz każdego przypadku padnięcia bydła, owiec lub kóz, zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.). Corocznie są również prowadzone szkolenia dla lekarzy weterynarii będących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie postępowania przy zwalczaniu i wykrywaniu choroby niebieskiego języka, natomiast dla lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej szkolenia w tym zakresie, w miarę potrzeby, są prowadzone przez pracowników powiatowych inspektoratów weterynarii. Prowadzone są także kampanie uświadamiające dla posiadaczy bydła i owiec, mające na celu umożliwienie, szczególnie w sezonie największej aktywności muchówek z rodzaju Culicoides, rozpoznania objawów klinicznych choroby niebieskiego języka. Ponadto na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Weterynarii została utworzona zakładka "Choroba niebieskiego języka", w której są umieszczone dodatkowe materiały szkoleniowe dotyczące rozpoznawania tej choroby, w tym ulotka informacyjna opisująca jej objawy, a także zdjęcia przedstawiające kliniczny obraz choroby.

Zakłada się, że w ramach biernego nadzoru klinicznego zostanie przeprowadzonych 100 badań serologicznych oraz 100 badań wirusologicznych zwierząt z gatunków objętych programem podejrzanych o zakażenie wirusem choroby niebieskiego języka. Koszty przeprowadzonych badań zostały doliczone do kosztów prowadzenia aktywnego nadzoru laboratoryjnego.

Aktywny nadzór laboratoryjny będzie obejmował badania laboratoryjne (serologiczne i wirusologiczne) prowadzone zgodnie z ust. 2.2 załącznika I do rozporządzenia nr 1266/2007.

Program ma na celu:

1) stwierdzenie wystąpienia określonego serotypu wirusa (BTV-8) lub wykrycie wprowadzenia innych serotypów;

2) wykrycie dowodów przenoszenia wirusa z obszarów, na których wirus występuje, przez losowe badania laboratoryjne (serologiczne - testem ELISA) prowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

4.

 Środki przewidziane w programie

4.1.

 Czas trwania programu

Program będzie realizowany w latach 2014-2016.

4.2.

 Organizacja, nadzór i rola wszystkich podmiotów biorących udział w realizacji programu

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii i powiatowy lekarz weterynarii.

Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii i 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.

Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2010 r. Nr 112, poz. 744, z późn. zm.).

Organy Inspekcji Weterynaryjnej współdziałają przy wykonywaniu swoich zadań z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz z jednostkami samorządu terytorialnego.

Krajowe laboratorium referencyjne w zakresie badań określonych programem określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. poz. 480, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa realizację programu nadzoruje wojewódzki lekarz weterynarii. Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.

4.3.

 Opis i określenie obszarów geograficznych i administracyjnych, na których program ma być wdrażany

Program będzie realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na którym funkcjonuje 16 organów Inspekcji Weterynaryjnej szczebla wojewódzkiego (wojewódzcy lekarze weterynarii) oraz 305 organów Inspekcji Weterynaryjnej szczebla powiatowego (powiatowi lekarze weterynarii). Przyjmuje się, że na potrzeby programu geograficzną jednostką odniesienia jest powiat jako jednostka administracyjna.

wzór

Rysunek 1. Podział administracyjny Rzeczypospolitej Polskiej na województwa

4.4.

 Opis środków przewidzianych w programie

4.4.1.

 Zwierzęta i populacja zwierząt objęte programem

Badaniu będą poddane bydło domowe (Bos taurus) oraz owce lub kozy powyżej 3. miesiąca życia. Nie będą badane dzikie zwierzęta żyjące na wolności oraz zwierzęta w ogrodach zoologicznych.

Badania laboratoryjne (serologiczne - testem ELISA) zostały zaplanowane w taki sposób, aby umożliwić wykrycie serokonwersji z 95% prawdopodobieństwem, przy założeniu, że odsetek seroreagentów w populacji gatunków podatnych na zakażenie na obszarze danego powiatu wynosi 20%.

4.4.2.

 Identyfikacja zwierząt i rejestracja gospodarstw

Stada i gospodarstwa znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których są utrzymywane zwierzęta gospodarskie, są ewidencjonowane w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych w ramach Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ) prowadzonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgodnie z przepisami:

1) ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2012 r. poz. 86);

2) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;

3) ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 204, poz. 1281, z późn. zm.);

4) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zamieszczanych w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych (Dz. U. Nr 152, poz. 1605);

5) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz (Dz. U. Nr 151, poz. 1268, z późn. zm.).

4.4.3.

 Kwalifikacja zwierząt i stad

Powiatowy lekarz weterynarii na podstawie analizy ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem warunków środowiskowych sprzyjających występowaniu muchówek z rodzaju Culicoides (tereny podmokłe, bliskość zbiorników wodnych), określa, w jakich stadach będą pobierane próbki do badań laboratoryjnych (serologicznych - testem ELISA).

4.4.4.

 Zasady przemieszczania zwierząt

W przypadku wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt system opisany w ust. 4.4.2 może zostać użyty do monitorowania przemieszczenia zwierząt.

4.4.5.

 Zastosowane badania i plany pobierania próbek

Próbki do badań laboratoryjnych będą pobierane przez urzędowych lekarzy weterynarii w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Próbki do badań laboratoryjnych (serologicznych - testem ELISA i wirusologicznych - testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w ramach programu będą przesyłane do laboratoriów urzędowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Ponadto Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach będzie prowadził, przy współudziale organów Inspekcji Weterynaryjnej, program monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka mający na celu ustalenie okresu sezonowo wolnego od wektorów (badania entomologiczne), zgodny z ust. 4 załącznika I do rozporządzenia nr 1266/2007. W ramach ww. badań entomologicznych będzie w szczególności prowadzony aktywny roczny program odłowu wektorów za pomocą ustawionych na stałe pułapek zasysających, mających na celu określenie dynamiki populacyjnej wektorów. Pułapki zasysające wyposażone w lampy ultrafioletowe zostaną rozmieszczone w sposób uwzględniający w szczególności występowanie muchówek i uwarunkowania środowiskowo-geograficzne oraz informacje zebrane z lat ubiegłych. Analiza występowania i identyfikacja muchówek zostanie przeprowadzona przez specjalistów do spraw entomologii. Badania laboratoryjne (serologiczne - testem ELISA) będą przeprowadzane dwukrotnie, w okresie największej aktywności muchówek z rodzaju Culicoides, tj. od dnia 1 maja do dnia 30 listopada danego roku. Pierwsze pobranie próbek odbędzie się w miesiącach maj - czerwiec, drugie w miesiącach październik-listopad. Pobrane próbki będą badane laboratoryjnie (serologicznie - testem ELISA).

Próbki do badań powinny być pobierane z co najmniej dwóch różnych stad w każdym powiecie, na każde próbkobranie.

Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań przewidzianych do przeprowadzenia w tym powiecie.

W przypadku uzyskania dodatniego lub wątpliwego wyniku badania laboratoryjnego (serologicznego - testem ELISA) od sztuk bydła, owiec lub kóz, u których wykryto przeciwciała dla wirusa choroby niebieskiego języka, zostaną ponownie pobrane próbki krwi do badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) w celu wykrycia materiału genetycznego tego wirusa.

W celu określenia liczby pobieranych próbek w danym roku prowadzenia programu powiatowy lekarz weterynarii na początku każdego roku uzyskuje dane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa odnośnie do pogłowia bydła, owiec oraz kóz na podlegającym mu terenie. Na podstawie danych zawartych w poniższych tabelach 1 i 2 powiatowy lekarz weterynarii wylicza liczbę próbek na każde próbkobranie. Dane dotyczące liczby próbek, które powinny zostać pobrane do badań laboratoryjnych w jednym próbkobraniu w każdym powiecie, zawiera tabela 1 odnosząca się do bydła oraz tabela 2 odnosząca się do owiec.

Szacunkowa liczba próbek do pobrania na 2014 r., 2015 r. oraz 2016 r. została wyliczona na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) na dzień 31 grudnia 2012 r.

Przewidywana liczba próbek, które zostaną pobrane do badań laboratoryjnych od bydła (dwukrotne badanie), wynosi: 5 218 x 2 = 10 436.

Przewidywana liczba próbek, które zostaną pobrane do badań laboratoryjnych od owiec (a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również od kóz) (dwukrotne badanie), wynosi: 4 499 x 2 = 8 998.

Tabela 1. Liczba próbek, które zostaną pobrane do badań laboratoryjnych w każdym z dwóch pobrań próbek w stadach bydła

Liczba sztuk bydła w powiecie Liczba próbek, które zostaną pobrane do badań laboratoryjnych w powiecie
poniżej 9 Badanie laboratoryjne wszystkich sztuk bydła
9-14 9
15-20 10
21-30 11
31-59 12
60-160 13
powyżej 160 14

Tabela 2. Liczba próbek, które pobrane zostaną do badań laboratoryjnych w każdym z dwóch pobrań próbek w stadach owiec

Liczba owiec w powiecie Liczba próbek, które zostaną pobrane do badań laboratoryjnych w powiecie
poniżej 9 Badanie laboratoryjne wszystkich sztuk owiec lub kóz*)
9-14 9
15-20 10
21-30 11
31-59 12
60-160 13
powyżej 160 14

*) Próbki od kóz pobierane będą po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu.

4.4.6.

 Środki podejmowane w przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania

W przypadku uzyskania dodatniego wyniku w badaniu laboratoryjnym (wirusologicznym - testem rt RT-PCR) organy inspekcji weterynaryjnej podejmują działania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2012 r. w sprawie zwalczania choroby niebieskiego języka (Dz. U. poz. 1158), które szczegółowo określa sposób i tryb zwalczania choroby niebieskiego języka.

4.4.7.

 Kontrola wdrażania programu i sprawozdawczość

Informacje na temat realizacji programu będą przesyłane przez powiatowych lekarzy weterynarii wojewódzkim lekarzom weterynarii, a następnie, w formie raportów zbiorczych, będą przekazywane przez wojewódzkich lekarzy weterynarii Głównemu Lekarzowi Weterynarii.

5.

 Korzyści z wdrożenia programu

Realizacja programu pozwoli na uzyskanie informacji o sytuacji epizootycznej w zakresie choroby niebieskiego języka na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i ich analizę.

Jeżeli zostaną stwierdzone przypadki wystąpienia choroby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, badania laboratoryjne przeprowadzone w ramach programu pozwolą na ich wczesne wykrycie, co umożliwi niezwłoczne zastosowanie środków administracyjnych w celu likwidacji ognisk choroby. Pozwoli to na ograniczenie strat wynikających zarówno ze zmniejszenia produkcji zwierzęcej, jak i związanych z wykonaniem nakazów i zakazów administracyjnych nałożonych przy zwalczaniu choroby niebieskiego języka (np. nakaz zabicia zwierząt, ograniczenia w przemieszczaniu zwierząt), ponoszonych przez hodowców i producentów przeżuwaczy lub podmioty zajmujące się obrotem zwierzętami.

6.

 Dane dotyczące rozwoju epidemiologicznego w ostatnich pięciu latach

6.1.

 Rozwój choroby

6.1.1.

 Dane dotyczące stad

Rok 2012
Region Gatunek zwierząt Łączna liczba stad Łączna liczba stad objętych programem Liczba stad skontrolowanych Liczba stad z wynikiem dodatnim Liczba nowych stad z wynikiem dodatnim Liczba stad zlikwidowanych % stad z wynikiem dodatnim, które zostały zlikwidowane Wskaźniki
% skontrolowanych stad % stad z dodatnim wynikiem - chorobowość w stadach w danym okresie % nowych stad z wynikiem dodatnim - zachorowalność w stadach
1 2 3 4 5 6 7 8 9=(8/6)x100 10=(5/4)x100 11=(6/5)x100 12=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 611 283 2 372 2 384 0 0 0 0 100,506 0 0
Rzeczpospolita Polska Owce 7 981 1 428 1 374 0 0 0 0 96,218 0 0

Rok 2011

Region Gatunek zwierząt Łączna liczba stad Łączna liczba stad objętych programem Liczba stad skontrolowanych Liczba stad z wynikiem dodatnim Liczba nowych stad z wynikiem dodatnim Liczba stad zlikwidowanych % stad z wynikiem dodatnim, które zostały zlikwidowane Wskaźniki
% skontrolowanych stad % stad z dodatnim wynikiem - chorobowość w stadach w danym okresie % nowych stad z dodatnim wynikiem - zachorowalność w stadach
1 2 3 4 5 6 7 8 9=(8/6)x100 10=(5/4)x100 11=(6/5)x100 12=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 646 016 3 296 3 358 0 0 0 0 101,881 0 0
Rzeczpospolita Polska Owce 7 737 1 969 1 913 0 0 0 0 97,156 0 0

Rok 2010

Region Gatunek zwierząt Łączna liczba stad Łączna liczba stad objętych programem Liczba stad skontrolowanych Liczba stad z wynikiem dodatnim Liczba nowych siad z wynikiem dodatnim Liczba stad zlikwidowanych % stad z wynikiem dodatnim, które zostały zlikwidowane Wskaźniki
% skontrolowanych stad % stad z dodatnim wynikiem - chorobowość w stadach w danym okresie % nowych stad z wynikiem dodatnim - zachorowalność w stadach
1 2 3 4 5 6 7 8 9=(8/6)x100 10=(5/4)x100 11=(6/5)x100 12=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 681 782 3 242 3 233 0 0 0 0 99,722 0 0
Rzeczpospolita Polska Owce 7 714 1 821 1 813 0 0 0 0 99,561 0 0

Rok 2009

Region Gatunek zwierząt Łączna liczba stad Łączna liczba stad objętych programem Liczba stad skontrolowanych Liczba stad z wynikiem dodatnim Liczba nowych stad z wynikiem dodatnim Liczba stad zlikwidowanych % stad z wynikiem dodatnim, które zostały zlikwidowane Wskaźniki
% skontrolowanych stad % stad z dodatnim wynikiem - chorobowość w stadach w danym okresie % nowych stad z wynikiem dodatnim - zachorowalność w stadach
1 2 3 4 5 6 7 8 9=(8/6)x100 10=(5/4)x100 11=(6/5)x100 12=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 725 646 3 298 3 298 0 0 0 0 100,000 0 0
Rzeczpospolita Polska Owce 9 698 1 839 1 839 0 0 0 0 100,000 0 0

6.1.2.

 Dane dotyczące zwierząt

Rok 2012
Region Gatunek zwierząt Łączna liczba zwierząt Liczba zwierząt do przebadania w ramach programu Liczba zwierząt przebadanych Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie Liczba zwierząt z wynikiem dodatnim Ubój Wskaźniki
liczba zwierząt z wynikiem dodatnim poddanych ubojowi lub zabitych łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi % przebadanych zwierząt % zwierząt z wynikiem dodatnim - chorobowość u zwierząt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10=(5/4)x100 11=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 6 059 965 10 446 10 358 10 358 0 0 0 99,158 0
Rzeczpospolita Polska Owce 239 233 8 986 8 448 8 448 0 0 0 94,013 0

Rok 2011

Region Gatunek zwierząt Łączna liczba zwierząt Liczba zwierząt do przebadania w ramach programu Liczba zwierząt przebadanych Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie Liczba zwierząt z wynikiem dodatnim Ubój Wskaźniki
liczba zwierząt z wynikiem dodatnim poddanych ubojowi lub zabitych łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi % przebadanych zwierząt % zwierząt z wynikiem dodatnim - chorobowość u zwierząt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10=(5/4)x100 11=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 6 068 806 15 699 15 666 15 666 0 0 0 99,790 0
Rzeczpospolita Polska Owce 239 133 13 665 13 180 13 180 0 0 0 96,451 0

Rok 2010

Region Gatunek zwierząt Łączna liczba zwierząt Liczba zwierząt do przebadania w ramach programu Liczba zwierząt przebadanych Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie Liczba zwierząt z wynikiem dodatnim Ubój Wskaźniki
liczba zwierząt z wynikiem dodatnim poddanych ubojowi lub zabitych łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi % przebadanych zwierząt % zwierząt z wynikiem dodatnim - chorobowość u zwierząt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10=(5/4)x100 11=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 6 185 211 15 705 15 804 15 804 0 0 0 100,630 0
Rzeczpospolita Polska Owce 242 936 13 461 13 552 13 552 0 0 0 100,676 0

Rok 2009

Region Gatunek zwierząt Łączna liczba zwierząt Liczba zwierząt do przebadania w ramach programu Liczba zwierząt przebadanych Liczba zwierząt przebadanych indywidualnie Liczba zwierząt z wynikiem dodatnim Ubój Wskaźniki
liczba zwierząt z wynikiem dodatnim poddanych ubojowi lub zabitych łączna liczba zwierząt poddanych ubojowi % przebadanych zwierząt % zwierząt z wynikiem dodatnim - chorobowość u zwierząt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10=(5/4)x100 11=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 6 188 945 15 680 15 604 15 604 0 0 0 99,515 0
Rzeczpospolita Polska Owce 266 262 13 347 13 177 13 177 0 0 0 98,726 0

6.2.

 Dane rozwarstwione dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych

6.2.1.

 Dane rozwarstwione dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych

Rok 2012
Region Gatunek/kategoria zwierząt Rodzaj badania Opis badania Liczba zbadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim
Rzeczpospolita Polska Bydło Badanie serologiczne ELISA 10 358 34
Rzeczpospolita Polska Bydło Badanie wirusologiczne rt RT-PCR 34 0
Rzeczpospolita Polska Owce Badanie serologiczne ELISA 8 448 99
Rzeczpospolita Polska Owce Badanie wirusologiczne rt RT-PCR 98 0
Łącznie 18 991 133

Rok 2011

Region Gatunek/kategoria zwierząt Rodzaj badania Opis badania Liczba zbadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim
Rzeczpospolita Polska Bydło Badanie serologiczne ELISA 15 670 100
Rzeczpospolita Polska Bydło Badanie wirusologiczne rt RT-PCR 99 0
Rzeczpospolita Polska Owce Badanie serologiczne ELISA 13 182 301
Rzeczpospolita Polska Owce Badanie wirusologiczne rt RT-PCR 296 0
Łącznie 29 247 390

Rok 2010

Region Gatunek/kategoria zwierząt Rodzaj badania Opis badania Liczba zbadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim
Rzeczpospolita

Polska

Bydło Badanie serologiczne ELISA 15 729 86
Rzeczpospolita

Polska

Bydło Badanie wirusologiczne rt RT-PCR 199 0
Rzeczpospolita

Polska

Owce Badanie serologiczne ELISA 13 324 313
Rzeczpospolita

Polska

Owce Badanie wirusologiczne rt RT-PCR 606 0
Łącznie 29 858 399

Rok 2009

Region Gatunek/kategoria zwierząt Rodzaj badania Opis badania Liczba zbadanych próbek Liczba próbek z wynikiem dodatnim
Rzeczpospolita Polska Bydło Badanie serologiczne ELISA 15 594 10
Rzeczpospolita Polska Bydło Badanie wirusologiczne rt RT-PCR 15 0
Rzeczpospolita Polska Owce Badanie serologiczne ELISA 13 120 58
Rzeczpospolita Polska Owce Badanie wirusologiczne rt RT-PCR 120 0
Łącznie 28 880 68

7.

 Założenia programu

7.1.

 Założenia w zakresie badań

7.1.1.

 Założenia w zakresie badań diagnostycznych

Rok 2014
Region Rodzaj badania Populacja docelowa Rodzaj próbki Cel Liczba planowanych badań
Rzeczpospolita Polska ELISA Bydło Surowica Wykrywanie występowania zakażeń 10 436
Rzeczpospolita Polska ELISA Owce*) Surowica Wykrywanie występowania zakażeń 8 998
Łącznie 19 434

*) Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

Rok 2015

Region Rodzaj badania Populacja docelowa Rodzaj próbki Cel Liczba planowanych badań
Rzeczpospolita Polska ELISA Bydło Surowica Wykrywanie występowania zakażeń 10 436
Rzeczpospolita Polska ELISA Owce*) Surowica Wykrywanie występowania zakażeń 8 998
Łącznie 19 434

*) Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

Rok 2016

Region Rodzaj badania Populacja docelowa Rodzaj próbki Cel Liczba planowanych badań
Rzeczpospolita Polska ELISA Bydło Surowica Wykrywanie występowania zakażeń 10 436
Rzeczpospolita Polska ELISA Owce*) Surowica Wykrywanie występowania zakażeń 8 998
Łącznie 19 434

*) Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

7.1.2.

 Założenia w zakresie badań stad i zwierząt

7.1.2.1.

 Założenia w zakresie badań stad

Nie dotyczy.

7.1.2.2.

 Założenia w zakresie badań zwierząt

Rok 2014
Region Gatunek zwierząt Łączna liczba zwierząt Liczba zwierząt objętych programem Spodziewana liczba zwierząt do przebadania Liczba zwierząt do przebadania indywidualnie Spodziewana liczba zwierząt z wynikiem dodatnim Ubój Wskaźniki
spodziewana liczba zwierząt z wynikiem dodatnim do poddania ubojowi lub do zabicia spodziewana łączna liczba zwierząt do poddania ubojowi spodziewany % przebadanych zwierząt % zwierząt z wynikiem dodatnim - spodziewana chorobowość zwierząt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10=(5/4)x100 11=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 6 132 457 10 436 10 436 10 436 0 0 0 100 0
Rzeczpospolita Polska Owce 236 794 8 998 8 998 8 998 0 0 0 100 0
Łącznie 6 369 251 19 434 19 434 19 434 0 0 0 100 0

*) Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

Rok 2015

Region Gatunek zwierząt Łączna liczba zwierząt Liczba zwierząt objętych programem Spodziewana liczba zwierząt do przebadania Liczba zwierząt do przebadania indywidualnie Spodziewana liczba zwierząt z wynikiem dodatnim Ubój Wskaźniki
spodziewana liczba zwierząt z wynikiem dodatnim do poddania ubojowi lub do zabicia spodziewana łączna liczba zwierząt do poddania ubojowi spodziewany % przebadanych zwierząt % zwierząt z wynikiem dodatnim - spodziewana chorobowość zwierząt)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10=(5/4)x100 11=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 6 132 457 10 436 10 436 10 436 0 0 0 100 0
Rzeczpospolita Polska Owce 236 794 8 998 8 998 8 998 0 0 0 100 0
Łącznie 6 369 251 19 434 19 434 19 434 0 0 0 100 0

*) Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

Rok 2016

Region Gatunek zwierząt Łączna liczba zwierząt Liczba zwierząt objętych programem Spodziewana liczba zwierząt do przebadania Liczba zwierząt do przebadania indywidualnie Spodziewana liczba zwierząt z wynikiem dodatnim Ubój Wskaźniki
spodziewana liczba zwierząt z wynikiem dodatnim do poddania ubojowi lub do zabicia spodziewana łączna liczba zwierząt do poddania ubojowi spodziewany % przebadanych zwierząt % zwierząt z wynikiem dodatnim - spodziewana chorobowość zwierząt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10=(5/4)x100 11=(7/5)x100
Rzeczpospolita Polska Bydło 6 132 457 10 436 10 436 10 436 0 0 0 100 0
Rzeczpospolita Polska Owce 236 794 8 998 8 998 8 998 0 0 0 100 0
Łącznie 6 369 251 19 434 19 434 19 434 0 0 0 100 0

*) Badaniu będą podlegać bydło oraz owce, a w przypadku niedostatecznej liczby owiec na terenie powiatu również kozy. Próbki od kóz będą pobierane po przebadaniu wszystkich sztuk owiec znajdujących się na terenie danego powiatu, zgodnie z liczbą badań określoną dla tego powiatu.

8.

 Szczegółowa analiza kosztów realizacji programu

Niżej wymienione wydatki są ponoszone przez Inspekcję Weterynaryjną. W ramach realizacji programu nie przewiduje się kosztów ponoszonych przez posiadaczy bydła, owiec i kóz.

Szacunkowe koszty realizacji programu zostaną dostosowane do wielkości wydatków zaplanowanych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawach budżetowych na lata 2014-2016.

Rok 2014

1. BADANIA

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy

(w euro)1)

Suma ogółem

(w złotych)

Suma ogółem

(w euro)1)

Finansowanie unijne
Koszt pobierania próbek Zwierzęta Zwierzę przebadane indywidualnie 19 5342) 2,00 0,503) 39.068,00 9.767,00 tak
Koszt badań laboratoryjnych Badania laboratoryjne serologiczne Zwierzę przebadane indywidualnie 19 5342) 6,854) 1,71 133.807,90 33.403,14 tak
Koszt badań laboratoryjnych Badania laboratoryjne wirusologiczne Zwierzę przebadane indywidualnie 2325) 159,676) 39,92 37.043,44 9.261,44 tak
Razem 209.919,34 52.431,58

2. WYNAGRODZENIE

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Wynagrodzenie Wynagrodzenie Próbka 19 7667) 9,928) 2,48 196.078,72 49.019,68 nie
Razem 196.078,72 49.019,68

3. MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE I SPRZĘT SPECJALISTYCZNY

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Zakup pułapek typu Ondestepoort - Sztuka 8 1.496,009) 374,00 11.968,00 2.992,00 tak
Dojazd lekarzy weterynarii do gospodarstw w celu pobrania próbek do badań entomologicznych - Kilometr 19 20010) 0,835811) 0,21 16.047,36 4.032,00 nie
Materiały eksploatacyjne (siatki drobnoziarniste, pojemniki transportowe, spirytus) - Liczby pułapek 2412) 344,9013) 86,23 8.277,60 2.069,52 tak
Razem 36.292,96 9.093,52

4. INNE KOSZTY

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Dojazd lekarzy weterynarii do gospodarstw w celu pobrania próbek do badań wirusologicznych - Kilometr 4 64014) 0,835811) 0,21 3.878,11 974,40 nie
Zakup igłostrzykawek - Igłostrzykawka 2325) 0,73115) 0,18 169,36 41,76 nie
Wysyłka próbek do laboratorium diagnostycznego - Próbka 2325) 39,0016) 9,75 9.048,00 2.262,00 nie
Razem 13.095,47 3.278,16
Całkowity koszt programu 455.386,49 113.822,94

1) Wyliczenia kosztów według kursu 1 euro = 4 zł (kurs walutowy zgodny z wytycznymi Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2013 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw).

2) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badania na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - 19 434 sztuki oraz 100 sztuk przewidzianych do badania w ramach biernego nadzoru klinicznego.

3) Ryczałt za pobrane próbki określony w decyzji wykonawczej Komisji 2012/761/UE z dnia 30 listopada 2012 r. zatwierdzającej roczne i wieloletnie programy oraz wkład finansowy Unii w zakresie zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, przedstawione przez państwa członkowskie na 2013 r. (Dz. Urz. UE L 336 z 08.12.2012, str. 83) w wysokości 0,5 euro.

4) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (serologicznych - testem ELISA) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2012 r.

5) Wyliczona na podstawie liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2012 r. Dodatkowo zakłada się wykonanie po 100 badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego.

6) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2012 r.

7) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badań (serologicznych - testem ELISA oraz wirusologicznych - testem rt RT-PCR) na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

8) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie wysokości wynagrodzeń określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. z 2013 r. poz. 424).

9) Wymiana wyeksploatowanych lub zniszczonych pułapek z 24 kompletów pułapek. Koszt pułapki wynosi 374 euro x 4 zł = 1.447,38 zł.

10) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km), liczby pułapek rozmieszczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (24 sztuki) oraz średniej liczby pomiarów w sezonie aktywności wektorów przenoszących chorobę niebieskiego języka (40 pomiarów), czyli 20 km x 24 x 40.

11) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271, z późn. zm.).

12) Liczba pułapek rozmieszczona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2013 r.

13) Koszt materiałów eksploatacyjnych dla jednej pułapki na jeden sezon aktywności wektorów przenoszących wirusa choroby niebieskiego języka (około 40 pomiarów).

W skład kosztu jednostkowego wchodzą:

- pojemniki transportowe 40 sztuk za 12 zł,

- siatki drobnooczkowe do przesiewania owadów 40 sztuk za 10 zł,

- spirytus skażony 2,5 l za 182,8 zł,

- siatki osłaniające lampę UV - około 7,5 zł za sztukę,

- świetlówka UV 8W - 25,10 zł za sztukę,

- lejek z siatki łączący filtr ze zbiornikiem na owady - około 7,5 zł za sztukę,

- filtr - 5 zł za sztukę,

- włącznik czasowy elektroniczny - około 45 zł za sztukę,

- termometr elektroniczny z zapisem min-max - około 50 zł za sztukę.

14) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km) oraz liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2012 r. i próbek przewidzianych do badania laboratoryjnego (wirusologicznego - testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego, czyli 20 km x 232.

15) Cena jednostkowa zakupu igłostrzykawek została obliczona na podstawie cen zawartych w sprawozdaniach finansowych przesyłanych przez wojewódzkich lekarzy weterynarii za 2012 r. Przedmiotowa cena wahała się od 0,28 zł do 1,02 zł.

16) Szacunkowy koszt jednostkowy obliczony na podstawie średniej arytmetycznej cen przesyłek standardowych kilku krajowych firm kurierskich.

Rok 2015

1. BADANIA

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Koszt pobierania próbek Zwierzęta Zwierzę przebadane indywidualnie 19 5342) 1,93 0,503) 37.700,62 9.767,00 tak
Koszt badań laboratoryjnych Badania laboratoryjne serologiczne Zwierzę przebadane indywidualnie 19 5342) 6,854) 1,78 133.807,90 34.770,52 tak
Koszt badań laboratoryjnych Badania laboratoryjne wirusologiczne Zwierzę przebadane indywidualnie 2325) 159,676 41,47 37.043,44 9.621,04 tak
Razem 208.551,96 54.158,56

2. WYNAGRODZENIE

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Wynagrodzenie Wynagrodzenie Próbka 19 7667) 9,928) 2,58 196.078,72 50.996,28 nie
Razem 196.078,72 50.996,28

3. MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE I SPECJALISTYCZNY SPRZĘT

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Zakup pułapek typu Ondestepoort - Sztuka 8 1.439,99) 374,00 11.519,20 2.992,00 tak
Dojazd lekarzy weterynarii do gospodarstw w celu pobrania próbek do badań entomologicznych - Kilometr 19 20010) 0,835811) 0,22 16.047,36 4.224,00 nie
Materiały eksploatacyjne (siatki drobnoziarniste, pojemniki transportowe, spirytus) - Liczba pułapek 2412) 344,9013) 89,58 8.277,60 2.149,92 tak
Razem 35.844,16 9.365,92

4. INNE KOSZTY

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Dojazd lekarzy weterynarii do gospodarstw w celu pobrania próbek do badań wirusologicznych - Kilometr 4 64014) 0,835811) 0,22 3.878,11 1.020,80 nie
Zakup igłostrzykawek - Igłostrzykawka 2325) 0,7315) 0,19 169,36 44,08 nie
Wysyłka próbek do laboratorium diagnostycznego - Próbka 2325) 39,0016) 10,13 9.048,00 2.350,16 nie
Razem 13.095,47 3.415,04
Całkowity koszt programu 453.570,31 117.935,80

1) Wyliczenia kosztów według kursu 1 euro = 3,85 zł (kurs walutowy zgodny z wytycznymi Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2013 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw).

2) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badania na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - 19 434 sztuki oraz 100 sztuk przewidzianych do badania w ramach biernego nadzoru klinicznego.

3) Ryczałt za pobrane próbki przewidziany w decyzji wykonawczej Komisji 2012/761/UE z dnia 30 listopada 2012 r. zatwierdzającej roczne i wieloletnie programy oraz wkład finansowy Unii w zakresie zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, przedstawione przez państwa członkowskie na 2013 r. (Dz. Urz. UE L 336 z 08.12.2012, str. 83) w wysokości 0,5 euro.

4) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (serologicznych - testem ELISA) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2012 r.

5) Wyliczona na podstawie liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2012 r. Dodatkowo zakłada się po 100 badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) wykonanych w ramach biernego nadzoru klinicznego.

6) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2012 r.

7) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badań (serologicznych - testem ELISA oraz wirusologicznych - testem rt RT-PCR) na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

8) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie wysokości wynagrodzeń określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. z 2013 r. poz. 424).

9) Wymiana wyeksploatowanych lub zniszczonych pułapek z 24 kompletów pułapek. Koszt pułapki wynosi 374 euro x 3,85 zł = 1.439,90 zł.

10) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km), liczby pułapek rozmieszczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (24 sztuki) oraz średniej liczby pomiarów w sezonie aktywności wektorów przenoszących chorobę niebieskiego języka (40 pomiarów), czyli 20 km x 24 x 40.

11) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271, z późn. zm.).

12) Liczba pułapek rozmieszczona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2013 r.

13) Koszt materiałów eksploatacyjnych dla jednej pułapki na jeden sezon aktywności wektorów przenoszących wirusa choroby niebieskiego języka (około 40 pomiarów).

W skład kosztu jednostkowego wchodzą:

- pojemniki transportowe 40 sztuk za 12 zł,

- siatki drobnooczkowe do przesiewania owadów 40 sztuk za 10 zł,

- spirytus skażony 2,5 litrów za 182,8 zł,

- siatki osłaniające lampę UV - około 7,5 zł za sztukę,

- świetlówka UV 8W - 25,10 zł za sztukę

- lejek z siatki łączący filtr ze zbiornikiem na owady - około 7,5 zł za sztukę,

- filtr - 5 zł za sztukę,

- włącznik czasowy elektroniczny - około 45 zł za sztukę,

- termometr elektroniczny z zapisem min-max - około 50 zł za sztukę.

14) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km) oraz liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2012 r. i próbek przewidzianych do badania laboratoryjnego (wirusologicznego - testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego, czyli 20 km x 232.

15) Cena jednostkowa zakupu igłostrzykawek została obliczona na podstawie cen zawartych w sprawozdaniach finansowych przesyłanych przez wojewódzkich lekarzy weterynarii za 2012 r. Przedmiotowa cena wahała się od 0,28 zł do 1,02 zł.

16) Szacunkowy koszt jednostkowy obliczony na podstawie średniej arytmetycznej cen przesyłek standardowych kilku krajowych firm kurierskich.

Rok 2016

1. BADANIA

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Koszt pobierania próbek Zwierzęta Zwierzę przebadane indywidualnie 19 5342) 1,85 0,503) 36.137,90 9.767,00 tak
Koszt badań laboratoryjnych Badania laboratoryjne serologiczne Zwierzę przebadane indywidualnie 19 5342) 6,854) 1,85 133.807,90 36.137,90 tak
Koszt badań laboratoryjnych Badania laboratoryjne wirusologiczne Zwierzę przebadane indywidualnie 2325) 159,676 43,15 37.043,44 10.010,80 tak
Razem 206.989,24 55.915,70

2. WYNAGRODZENIE

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Wynagrodzenie Wynagrodzenie Próbka 19 7667) 9,928) 2,68 196.078,72 52.972,88 nie
Razem 196.078,72 52.972,88

3. MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE I SPECJALISTYCZNY SPRZĘT

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Zakup pułapek typu Ondestepoort - Sztuka 8 1.383,809) 374,00 11.070,40 2.992,00 tak
Dojazd lekarzy weterynarii do gospodarstw w celu pobrania próbek do badań entomologicznych - Kilometr 19 20010) 0,835811) 0,23 16.047,36 4.416,00 nie
Materiały eksploatacyjne (siatki drobnoziarniste, pojemniki transportowe, spirytus) - liczba pułapek 2412) 344,9013) 93,22 8.277,60 2.237,28 tak
Razem 35.395,36 9.645,28

4. INNE KOSZTY

Przeznaczenie kosztów Wyszczególnienie Jednostka Szacunkowa liczba jednostek Szacunkowy koszt jednostkowy (w złotych) Koszt jednostkowy (w euro)1) Suma ogółem (w złotych) Suma ogółem (w euro)1) Finansowanie unijne
Dojazd lekarzy weterynarii do gospodarstw w celu pobrania próbek do badań wirusologicznych - Kilometr 4 64014) 0,835811) 0,23 3.878,11 1.067,20 nie
Zakup igłostrzykawek - Igłostrzykawka 2325) 0,7315) 0,20 169,36 46,40 nie
Wysyłka próbek do laboratorium diagnostycznego - Próbka 2325) 39,0016) 10,54 9.048,00 2.445,28 nie
Razem 13.095,47 3.558,88
Całkowity koszt programu 451.558,79 122.092,74

1) Wyliczenia kosztów według kursu 1 euro = 3,70 zł (kurs walutowy zgodny z wytycznymi Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2013 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw).

2) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badania na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - 19 434 sztuki oraz 100 sztuk przewidzianych do badania w ramach biernego nadzoru klinicznego.

3) Ryczałt za pobrane próbki przewidziany w decyzji wykonawczej Komisji 2012/761/UE z dnia 30 listopada 2012 r. zatwierdzającej roczne i wieloletnie programy oraz wkład finansowy Unii w zakresie zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, przedstawione przez państwa członkowskie na 2013 r. (Dz. Urz. UE L 336 z 08.12.2012, str. 83) w wysokości 0,5 euro.

4) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (serologicznych - testem ELISA) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2012 r.

5) Wyliczona na podstawie liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2012 r. Dodatkowo zakłada się po 100 badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) wykonanych w ramach biernego nadzoru klinicznego.

6) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie kosztów badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2012 r.

7) Liczba zwierząt (bydła i owiec lub kóz) przewidziana do badań (serologicznych - testem ELISA oraz wirusologicznych - testem rt RT-PCR) na podstawie danych uzyskanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

8) Średnia arytmetyczna obliczona na podstawie wysokości wynagrodzeń określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. z 2013 r. poz. 424).

9) Wymiana wyeksploatowanych lub zniszczonych pułapek z 24 kompletów pułapek. Koszt pułapki wynosi 374 euro x 3,7 zł = 1.383,80 zł.

10) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km), liczby pułapek rozmieszczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (24 sztuki) oraz średniej liczby pomiarów w sezonie aktywności wektorów przenoszących chorobę niebieskiego języka (40 pomiarów), czyli 20 km x 24 x 40.

11) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271, z późn. zm.).

12) Liczba pułapek rozmieszczona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2013 r.

13) Koszt materiałów eksploatacyjnych dla jednej pułapki na jeden sezon aktywności wektorów przenoszących wirusa choroby niebieskiego języka (około 40 pomiarów).

W skład kosztu jednostkowego wchodzą:

- pojemniki transportowe 40 sztuk za 12 zł,

- siatki drobnooczkowe do przesiewania owadów 40 sztuk za 10 zł,

- spirytus skażony 2,5 litra za 182,8 zł,

- siatki osłaniające lampę UV - około 7,5 zł za sztukę,

- świetlówka UV 8W - 25,10 zł za sztukę,

- lejek z siatki łączący filtr ze zbiornikiem na owady - około 7,5 zł za sztukę,

- filtr - 5 zł za sztukę,

- włącznik czasowy elektroniczny - około 45 zł za sztukę,

- termometr elektroniczny z zapisem min-max - około 50 zł za sztukę.

14) Wyliczono na podstawie średniej długości dojazdu do gospodarstwa i z powrotem (20 km) oraz liczby badań laboratoryjnych (wirusologicznych - testem rt RT-PCR) przeprowadzonych w 2012 r. i próbek przewidzianych do badania laboratoryjnego (wirusologicznego - testem rt RT-PCR) w ramach biernego nadzoru klinicznego, czyli 20 km x 232.

15) Cena jednostkowa zakupu igłostrzykawek została obliczona na podstawie cen zawartych w sprawozdaniach finansowych przesyłanych przez wojewódzkich lekarzy weterynarii za 2012 r. Przedmiotowa cena wahała się od 0,28 zł do 1,02 zł.

16) Szacunkowy koszt jednostkowy obliczony na podstawie średniej arytmetycznej cen przesyłek standardowych kilku krajowych firm kurierskich.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.91

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie programu wieloletniego wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na lata 2014-2016.
Data aktu: 13/01/2014
Data ogłoszenia: 20/01/2014
Data wejścia w życie: 21/01/2014, 01/01/2014