Spis osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI 1
z dnia 29 lipca 2015 r.
w sprawie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym

Na podstawie art. 9 ust. 8 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 318) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzenia i udostępniania spisu osób uprawnionych do udziału w referendum, zwanego dalej "spisem", oraz wzór spisu;
2)
metody aktualizacji spisu;
3)
wzór wykazu osób przebywających w szpitalu, zakładzie pomocy społecznej, zakładzie karnym i areszcie śledczym, a także w oddziale zewnętrznym takiego zakładu i aresztu, oraz w domu studenckim lub zespole domów studenckich, w których utworzono obwody głosowania;
4)
wzór zawiadomienia o dopisaniu lub o wpisaniu osoby uprawnionej do udziału w referendum do spisu w innym obwodzie głosowania;
5)
wzór wniosku o udostępnienie spisu;
6)
wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
kierowniku zakładu - należy przez to rozumieć dyrektora szpitala, dyrektora lub kierownika zakładu pomocy społecznej, zakładu karnego, aresztu śledczego, oddziału zewnętrznego takiego zakładu i aresztu, a także rektora szkoły wyższej właściwego dla domu studenckiego lub zespołu domów studenckich, w których utworzono obwód głosowania;
2)
Kodeksie wyborczym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.);
3)
numerze domu - należy przez to rozumieć numer, którym oznacza się dom (budynek) zgodnie z przepisami o numeracji nieruchomości;
4)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym;
5)
zakładzie - należy przez to rozumieć szpital, zakład pomocy społecznej, zakład karny i areszt śledczy, a także oddział zewnętrzny takiego zakładu i aresztu, oraz dom studencki lub zespół domów studenckich, w których utworzono obwód głosowania.

Rozdział  2

Sposób sporządzenia spisu i wzór spisu

§  2. 
1. 
Spis sporządza się w systemie teleinformatycznym umożliwiającym wydruk tego spisu.
2. 
Spis drukuje się nie później niż na dwa dni przed dniem referendum.
3. 
Wzór spisu osób uprawnionych do udziału w referendum jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Spis w gminie mającej status miasta sporządza się w kolejności alfabetycznej nazw ulic; w obrębie ulic - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2. 
Spis w gminie innej niż określona w ust. 1 sporządza się w kolejności alfabetycznej nazw miejscowości, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów i mieszkań. Jeżeli w miejscowości są ulice - także w kolejności alfabetycznej nazw ulic oraz według kolejnych numerów domów i mieszkań.
§  4. 
1. 
Spis dla obwodu utworzonego w zakładzie sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk osób uprawnionych do udziału w referendum.
2. 
Kierownik zakładu, w którym utworzono obwód głosowania, sporządza wykaz osób, które będą przebywać w tym zakładzie w dniu referendum, i doręcza go właściwemu miejscowo urzędowi gminy:
1)
w przypadku gdy obwód głosowania utworzono w domu studenckim lub zespole domów studenckich - najpóźniej w 10. dniu przed dniem referendum;
2)
w przypadku gdy obwód do głosowania utworzono w szpitalu, zakładzie pomocy społecznej, zakładzie karnym i areszcie śledczym, a także w oddziale zewnętrznym takiego zakładu i aresztu - najpóźniej w 5. dniu przed dniem referendum.
3. 
Kierownik zakładu, w którym utworzono obwód głosowania, powiadamia osoby objęte wykazem, że zostaną skreślone ze spisu w miejscu stałego zamieszkania i będą mogły głosować w referendum wyłącznie w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie głosowania - jedynie po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie do głosowania z urzędu gminy, na której terenie położony jest zakład.
4. 
W przypadku konieczności dopisania do spisu, o którym mowa w ust. 1, osób przybyłych do zakładu po sporządzeniu wykazu, jednak nie później niż na dwa dni przed dniem referendum, kierownik zakładu niezwłocznie doręcza właściwemu urzędowi gminy dodatkowy wykaz tych osób. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5. 
Wzór wykazu osób przebywających w zakładzie jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
Spis, o którym mowa w § 4 ust. 1, sporządza się i drukuje najpóźniej w 2. dniu przed dniem referendum.
§  6. 
1. 
Jeżeli głosowanie w referendum przeprowadza się w ciągu dwóch dni:
1)
spis, o którym mowa w art. 9 ust. 3 ustawy, opatruje się w prawym górnym rogu oznaczeniem "Spis dodatkowy";
2)
kierownik zakładu osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania umieszcza w sporządzonym wykazie osób, o którym mowa w § 4 ust. 2, na odrębnym arkuszu wykazu opatrzonym w prawym górnym rogu oznaczeniem: "Do spisu dodatkowego".
2. 
Do sporządzania spisu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, i wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przepisy § 2, 3 i 5 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  3

Aktualizowanie spisu

§  7. 
1. 
Do dnia przekazania spisu przewodniczącym właściwych obwodowych komisji do spraw referendum jest on aktualizowany przez dopisanie osoby uprawnionej do spisu lub skreślenie jej ze spisu - stosownie do okoliczności. W przypadku dopisania osoby do spisu po jego wydrukowaniu dodatkowy formularz spisu obejmujący dopisane osoby drukuje się w dwóch egzemplarzach.
2. 
Do aktualizacji spisu przepis § 2 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  8. 
1. 
Po sporządzeniu spisu dopisuje się do niego osoby, które:
1)
zostały wpisane do rejestru wyborców po sporządzeniu spisu;
2)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 28 § 1 i 4 Kodeksu wyborczego;
3)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 30 § 1 i 3 Kodeksu wyborczego;
4)
przybyły do zakładu i zostały objęte dodatkowym wykazem, o którym mowa w § 4 ust. 4 lub § 6 ust. 1 pkt 2;
5)
zostały pominięte w rejestrze wyborców lub spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub właściwy sąd rejonowy;
6)
zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2. 
W przypadku dopisania osoby uprawnionej do spisu po jego sporządzeniu w spisie w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę dopisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "wpis do rejestru wyborców", "art. 28 § 1 Kodeksu wyborczego", "art. 28 § 4 Kodeksu wyborczego", "art. 30 § 1 Kodeksu wyborczego", "art. 30 § 3 Kodeksu wyborczego", "przybycie do zakładu", "reklamacja", "omyłka".
§  9. 
1. 
O wpisaniu osób, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2-4, do spisu lub dopisaniu ich do spisu zawiadamia się urząd gminy właściwy odpowiednio ze względu na miejsce stałego zamieszkania tych osób lub miejsce ostatniego ich zameldowania na pobyt stały.
2. 
Wzór zawiadomienia o dopisaniu lub o wpisaniu osoby uprawnionej do udziału w referendum do spisu w innym obwodzie głosowania jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  10. 
1. 
Ze spisu skreśla się osoby:
1)
skreślone z rejestru wyborców;
2)
wobec których wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydał decyzję - albo właściwy sąd rejonowy wydał postanowienie - o skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji;
3)
umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
4)
które nie mają prawa wybierania w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy;
5)
w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu w innym obwodzie głosowania;
6)
wpisane do spisu w innym obwodzie głosowania na obszarze gminy;
7)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w art. 32 § 1 Kodeksu wyborczego.
2. 
W przypadku skreślenia osoby ze spisu w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "skreślenie z rejestru wyborców", "reklamacja", "omyłka", "zawiadomienie - art. 3 ust. 2 ustawy", "zawiadomienie o wpisaniu lub dopisaniu do spisu", "§ 10 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia", "zaświadczenie".
3. 
Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do dodatkowego spisu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1.

Rozdział  4

Udostępnianie spisu osób uprawnionych

§  11. 
1. 
Spis jest udostępniany do wglądu w urzędzie gminy w miejscu i czasie podanych do wiadomości publicznej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) niezwłocznie po sporządzeniu spisu.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do spisu dodatkowego, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1.
3. 
Udostępnianie spisu następuje na wniosek zainteresowanego, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości osoby ujętej w spisie.
4. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 3, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§  12. 
Udostępnianie do wglądu spisu polega na udzielaniu informacji potwierdzającej, że wnioskodawca jest ujęty w spisie lub nie figuruje w spisie, w tym również z powodu skreślenia ze spisu, albo że dane wpisane we wniosku różnią się od danych osoby wpisanej do spisu. Na żądanie wnioskodawcy udzielona informacja jest potwierdzana na piśmie.

Rozdział  5

Sposób wydawania zaświadczenia o prawie do głosowania

§  13. 
1. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania osoba uprawniona do udziału w referendum odbiera, za pokwitowaniem, osobiście albo przez upoważnioną na piśmie osobę, jeżeli w upoważnieniu wskazano imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL osoby, której ma dotyczyć zaświadczenie.
2. 
Jeżeli urząd gminy wydał zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, przed sporządzeniem spisu, osoby, która je otrzymała, nie umieszcza się w spisie. Osoba, która otrzymała zaświadczenie po sporządzeniu spisu, zostaje z niego skreślona.
3. 
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  14. 
Zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy wydaje do chwili przekazania spisu osób przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji do spraw referendum.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe

§  15. 
1. 
Wejście w życie rozporządzenia nie powoduje konieczności ponownego sporządzania:
1)
spisu osób uprawnionych do udziału w referendum,
2)
wykazu osób przebywających w szpitalu, zakładzie pomocy społecznej, zakładzie karnym i areszcie śledczym, a także w oddziale zewnętrznym takiego zakładu i aresztu, oraz w domu studenckim lub zespole domów studenckich, w których utworzono obwody głosowania,
3)
zawiadomienia o dopisaniu lub o wpisaniu osoby uprawnionej do udziału w referendum do spisu w innym obwodzie głosowania

- które sporządzono na podstawie przepisów dotychczasowych w związku z referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 6 września 2015 r.

2. 
Wnioski o udostępnienie spisu złożone na podstawie przepisów dotychczasowych, nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, podlegają rozpatrzeniu zgodnie z przepisami rozporządzenia.
3. 
Zaświadczenia o prawie do głosowania wydane na podstawie przepisów dotychczasowych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują moc w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 6 września 2015 r.
§  16. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 kwietnia 2003 r. w sprawie sposobu sporządzania spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 74, poz. 670 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 529).
§  17. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR SPISU OSÓB UPRAWNIONYCH DO UDZIAŁU W REFERENDUM

Obwód głosowania nr .............................

w .................................................................................

(nazwa miejscowości)

gmina ..........................................................................

(nazwa gminy)*

...........................................................

(nazwa organu sporządzającego spis, adres)**

SPIS OSÓB UPRAWNIONYCH DO UDZIAŁU W REFERENDUM

Lp. Nazwisko

i imiona

Imię ojca Data urodzenia

(rok,

miesiąc,

dzień)

Nr

PESEL

Adres zamieszkania Potwierdzenie

otrzymania

kart(y)

do głosowania

podpis,

data***

Uwagi
miejscowość ulica nr

domu

nr

mieszkania

...................................................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)**

_________________

* Nie podaje się w przypadku spisów sporządzanych w obwodach głosowania poza granicami kraju.

** Umieszcza się na każdej karcie spisu.

*** Datę otrzymania kart(y) do głosowania wpisuje się tylko wówczas, gdy głosowanie w referendum przeprowadza się w ciągu dwóch dni.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR WYKAZU OSÓB PRZEBYWAJĄCYCH W SZPITALU, ZAKŁADZIE POMOCY SPOŁECZNEJ, ZAKŁADZIE KARNYM I ARESZCIE ŚLEDCZYM, A TAKŻE ODDZIALE ZEWNĘTRZNYM TAKIEGO ZAKŁADU I ARESZTU ORAZ DOMU STUDENCKIM LUB ZESPOLE DOMÓW STUDENCKICH, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA

.........................................

(nazwa zakładu, adres)*

WYKAZ OSÓB

przebywających w .......................................................................................................,

(nazwa i adres zakładu)

które należy**...............................................................................................................

w obwodzie głosowania nr ................ w ......................................................................

(nazwa gminy)

Lp. Nazwisko

i imię

Imię ojca Data urodzenia

(rok, miesiąc,

dzień)

Nr

PESEL

Adres stałego zamieszkania (według wpisu do rejestru

wyborców)

miejscowość ulica nr domu nr mieszkania

........................................................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)*

____________________

* Umieszcza się na każdej karcie wykazu.

* Stosownie do okoliczności wpisuje się: "wpisać do spisu osób uprawnionych do udziału w referendum",

"dopisać na dodatkowym formularzu spisu osób uprawnionych do udziału w referendum", "skreślić ze spisu

osób uprawnionych do udziału w referendum".

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

ZAWIADOMIENIE

O DOPISANIU LUB O WPISANIU OSOBY UPRAWNIONEJ DO UDZIAŁU

W REFERENDUM DO SPISU W INNYM OBWODZIE GŁOSOWANIA

................................, dnia ................................

...........................................................

(nazwa organu sporządzającego spis, adres)

Do ........................................................

w ..........................................................

Zawiadamia się, że

.......................................................................................................................................................

(nazwisko i imiona)

.......................................................................................................................................................

(imię ojca, data urodzenia, nr PESEL)

wpisany(-na) do rejestru wyborców/spisu osób uprawnionych do udziału w referendum* w Waszej gminie/mieście pod adresem:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania)

został(a) wpisany(-na) do spisu osób uprawnionych do udziału w referendum w miejscowości

..................................... gmina**............................................... woj.**........................................

Powyższe przekazuję w celu skreślenia ww. osoby ze spisu osób uprawnionych do udziału w referendum.

.....................................................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

___________________

* Niepotrzebne skreślić.

** Nie podaje się w przypadku spisów sporządzanych w obwodach głosowania poza granicami kraju.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR WNIOSKU O UDOSTĘPNIENIE SPISU OSÓB UPRAWNIONYCH DO UDZIAŁU W REFERENDUM

................................................., dnia ....................................

Wójt/Burmistrz/Prezydent miasta*

................................................................................

(nazwisko i imiona wnioskodawcy)

................................................................................

(adres zamieszkania)

................................................................................

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE SPISU OSÓB UPRAWNIONYCH DO UDZIAŁU W REFERENDUM

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) w związku z art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 318) wnoszę o udostępnienie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym:

.......................................................................................................................................................

(nazwisko i imię/imiona)

.......................................................................................................................................................

(adres zamieszkania)

.......................................................................................................................................................

(ewentualne inne dane)

....................................................

(podpis wnioskodawcy)

Wyjaśnienie

Każdy może wnieść do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) reklamację w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu osób uprawnionych do udziału w referendum, w szczególności w sprawie pominięcia osoby uprawnionej w spisie, wpisania do spisu osoby, która nie ma prawa udziału w referendum, niewłaściwych danych o osobach wpisanych do spisu, ujęcia w spisie osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy. Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do protokołu (art. 37 § 1 i 2 Kodeksu wyborczego w związku z art. 9 ust. 7 ustawy o referendum ogólnokrajowym).

________________

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

................................, dnia ................................

(pieczęć nagłówkowa organu sporządzającego spis)

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA NR ...

Niniejsze zaświadczenie uprawnia ...............................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię/imiona i nazwisko, imię ojca, data urodzenia, nr PESEL, adres zamieszkania)

do głosowania w obwodzie miejsca pobytu w referendum ogólnokrajowym, które odbędzie się w dniu/dniach .................................................................

(podać datę)

...........................................................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

1 Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1254).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024