Spis osób uprawnionych do udziału w referendum przebywających za granicą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 29 lipca 2015 r.
w sprawie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum przebywających za granicą

Na podstawie art. 9 ust. 10 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób:
1)
sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum przebywających za granicą i posiadających ważne polskie paszporty;
2)
powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem osobach stale zamieszkałych w kraju;
3)
wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym;
2)
Kodeksie wyborczym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.).
§  3.
Konsul weryfikuje dane zgłoszone przez osobę uprawnioną do udziału w referendum, wykorzystując dostępne mu bazy danych, lub może je sprawdzić we właściwych organach Rzeczypospolitej Polskiej, wykorzystując dostępne mu środki komunikacji.
§  4.
1.
Spis sporządza się według wzoru spisu osób uprawnionych do udziału w referendum określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 8 ustawy.
2.
Spis sporządza się w formie wydruku komputerowego albo pismem maszynowym lub ręcznym, w kolejności alfabetycznej nazwisk osób uprawnionych do udziału w referendum.
3.
Karty spisu osób uprawnionych do udziału w referendum zapisuje się jednostronnie.
4.
Dopuszczalne jest przyjęcie układu spisu odmiennego od określonego we wzorze, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze.
5.
W przypadku pracowników polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz ich rodzin w rubryce spisu osób uprawnionych do udziału w referendum "Adres zamieszkania" podaje się nazwę właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego.
6.
Konsul podpisuje spis osób uprawnionych do udziału w referendum, opatruje go pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu oraz parafuje każdą jego kartę.
§  5.
1.
Do dnia przekazania spisu osób uprawnionych do udziału w referendum przewodniczącemu obwodowej komisji do spraw referendum jest on aktualizowany przez dopisanie osoby uprawnionej na dodatkowej karcie spisu lub skreślenie jej ze sporządzonego spisu.
2.
Aktualizacji podlegają oba egzemplarze spisu.
3.
Do aktualizacji spisu stosuje się odpowiednio przepisy § 3 i § 4.
§  6.
1.
Po sporządzeniu spisu osób uprawnionych do udziału w referendum na dodatkowej karcie wpisuje się osoby uprawnione do udziału w referendum, które zostały pominięte w spisie, a których reklamacja w tej sprawie została uwzględniona przez konsula albo w przypadku których pominięcie nastąpiło w wyniku oczywistej omyłki.
2.
W przypadku wpisania osoby uprawnionej do udziału w referendum na dodatkowej karcie spisu, w rubryce "Uwagi" umieszcza się adnotację określającą przyczynę wpisania tej osoby. Stosownie do okoliczności umieszcza się adnotację "reklamacja" albo "omyłka".
§  7.
1.
Ze spisu skreśla się osoby:
1)
wobec których właściwy konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji;
2)
które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
3)
niemające prawa udziału w referendum w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy;
4)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
2.
W przypadku skreślenia osoby uprawnionej do udziału w referendum ze spisu, w rubryce spisu "Uwagi" umieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "reklamacja", "omyłka", "zawiadomienie - art. 3 ust. 2 ustawy" lub "zaświadczenie".
3.
Skreślenia, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu.
§  8.
Konsul powiadamia właściwy urząd gminy o wpisaniu do spisu osób uprawnionych do udziału w referendum lub wpisaniu na dodatkowej karcie spisu osoby stale zamieszkałej w kraju na zawiadomieniu sporządzonym według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 8 ustawy.
§  9.
1.
Powiadomienie, o którym mowa w § 8, konsul przekazuje z użyciem systemu teleinformatycznego służącego do sporządzenia i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum, zapewniającego bezpieczeństwo przesyłanych informacji.
2.
W wyjątkowych sytuacjach jest dopuszczalne przekazywanie powiadomienia, o którym mowa w § 8, z użyciem innych dostępnych środków komunikacji.
3.
W przypadku powiadamiania urzędu gminy z użyciem środków komunikacji elektronicznej na powiadomieniu, o którym mowa w § 8, umieszcza się imię i nazwisko konsula, jego stanowisko oraz dane teleadresowe urzędu konsularnego.
§  10.
1.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wydaje się według wzoru zaświadczenia o prawie do głosowania określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 8 ustawy.
2.
Konsul opatruje zaświadczenie podpisem oraz pieczęcią urzędową przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego używaną do tuszu.
3.
Po wydaniu zaświadczenia konsul skreśla osobę uprawnioną do udziału w referendum ze spisu, a następnie umieszcza w rubryce spisu "Uwagi" adnotację "zaświadczenie".
4.
Zaświadczenie osoba uprawniona do udziału w referendum może odebrać osobiście lub przez upoważnioną pisemnie osobę. W upoważnieniu wskazuje się imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz PESEL osoby uprawnionej do udziału w referendum.
5.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może wysłać zaświadczenie osobie uprawnionej do udziału w referendum przesyłką rejestrowaną w placówce operatora pocztowego świadczącego usługi powszechne albo w inny sposób umożliwiający stwierdzenie odbioru.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 30 kwietnia 2003 r. w sprawie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum przebywających za granicą (Dz. U. Nr 74, poz. 674).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1266).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024