Kontrola korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 27 września 2011 r.
w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych

Na podstawie art. 58 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb przeprowadzania kontroli korzystania z dostępu do danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji;
2)
wzór upoważnienia do przeprowadzania kontroli;
3)
wzór protokołu kontroli.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ministrze - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
kontrolującym - rozumie się przez to pracownika urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o którym mowa w art. 57 ust. 3 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
§  3. 
Kontrolę zarządza minister.
§  4. 
1. 
Kontrola jest wykonywana zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. 
W razie potrzeby, niezależnie od rocznego planu kontroli, minister może zarządzić przeprowadzenie kontroli doraźnej.
§  5. 
1. 
Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych z rejestru PESEL. Roczny plan kontroli zatwierdza minister.
2. 
Roczny plan kontroli określa:
1)
zakres przedmiotowy kontroli;
2)
nazwę podmiotu kontrolowanego;
3)
przewidywany termin wszczęcia i zakończenia kontroli.
§  6. 
1. 
Minister wyznacza zespół kontrolny, w którego skład wchodzi co najmniej dwóch kontrolujących, wskazując spośród nich kierownika zespołu kontrolnego.
2. 
Kontrolujący składa ministrowi pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli.
3. 
Wzór upoważnienia do przeprowadzania kontroli stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Kontrolujący dokumentują przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli, które obejmują:
1)
wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron;
2)
uwierzytelnione kopie dokumentów potwierdzających uprawnienie do przetwarzania danych przekazanych w celu weryfikacji;
3)
sporządzone na piśmie stanowisko ministra, o którym mowa w § 9 ust. 5;
4)
inne dokumenty związane z przedmiotem kontroli.
2. 
Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego.
§  8. 
1. 
Z przeprowadzonej kontroli kontrolujący sporządzają protokół kontroli, który zawiera opis stanu faktycznego, stwierdzonego w toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.
2. 
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra.
3. 
Wzór protokołu kontroli stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  9. 
1. 
Po zakończeniu czynności kontrolnych protokół kontroli podpisują kontrolujący i przekazują protokół kierownikowi podmiotu kontrolowanego, a w razie nieobecności kierownika - osobie pełniącej jego obowiązki, wyznaczając jednocześnie 7-dniowy termin od dnia otrzymania protokołu do złożenia podpisu.
2. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki mogą wnieść do protokołu kontroli umotywowane zastrzeżenia w terminie, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń do protokołu kontroli kontrolujący są obowiązani dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne.
4. 
W przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontrolujący zmieniają lub uzupełniają odpowiednią część protokołu.
5. 
W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kierownik zespołu kontrolnego uzupełnia protokół kontroli o pisemne stanowisko ministra, w którym są wskazane przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.
6. 
Zmieniony lub uzupełniony w wyniku czynności, o których mowa w ust. 3, protokół kontroli bądź protokół kontroli wraz ze stanowiskiem, o którym mowa w ust. 5, przekazuje się kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub osobie pełniącej jego obowiązki w celu jego podpisania i zwrotu podpisanego protokołu kontrolującym.
7. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając ministrowi pisemne wyjaśnienie tej odmowy w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli. O odmowie podpisania protokołu kontroli kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
8. 
Odmowa podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub osobę pełniąca jego obowiązki nie stanowi przeszkody do wystąpienia do ministra z wnioskiem, o którym mowa w § 10.
§  10. 
W przypadku stwierdzenia niespełnienia warunków, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1 lub art. 48 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, kierownik zespołu kontrolnego występuje do ministra z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 51 ust. 2 pkt 2 tej ustawy.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2015 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZANIA KONTROLI

............................, dnia ..............

..............................................................

(nazwa i adres organu zarządzającego kontrolę)

Upoważnienie nr ......

Na podstawie art. 58 pkt 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388) oraz w związku z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 września 2011 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych (Dz. U. Nr 224, poz. 1348)

upoważniam

Pana/Panią ...............................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe lub funkcja)

legitymującego/-cą się legitymacją służbową/dowodem osobistym

...................................................................................................................................................................................

do przeprowadzenia kontroli .....................................................................................................................................

(oznaczenie kontroli – wskazanie daty wszczęcia i daty przewidywanego zakończenia kontroli)

...................................................................................................................................................................................

w ...............................................................................................................................................................................

(nazwa i adres kontrolowanego podmiotu)

...................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................

(zakres przedmiotowy i okres objęty kontrolą)

Pouczenie

Prawa i obowiązki podmiotu kontrolowanego:

— ustalenie z organem kontroli innego terminu kontroli, jeżeli działalność jest objęta kontrolą innego organu, zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.),

— łączny czas trwania wszystkich kontroli podmiotu kontrolowanego w jednym roku kalendarzowym, stosownie do art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, nie może przekraczać 12 albo 18, albo 24, albo 48 dni roboczych, w zależności od kategorii przedsiębiorcy,

— uczestniczenie w czynnościach kontrolnych przedsiębiorcy lub pisemne wskazanie przez niego osoby upoważnionej, w szczególności w przypadku nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy, stosownie do art. 80 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

— prowadzenie książki kontroli oraz udostępnianie na żądanie kontrolującego książki kontroli, upoważnień i protokołów z poprzednich kontroli, na zasadach określonych w art. 81 ust. 1 oraz art. 81a ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

— dokonywanie wpisu do książki kontroli informacji o wydaniu decyzji, o której mowa w art. 51 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,

— udzielanie na żądanie kontrolujących pisemnych wyjaśnień,

— umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w czasie kontroli dokonywanej przez inny organ, jeżeli zachodzą przesłanki określone w art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

— umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w przypadkach, o których mowa w art. 83 ust. 2 i art. 84 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

— okazywanie dokumentów i urządzeń, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,

— zapewnienie warunków i środków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym swobodny dostęp do pomieszczeń.

Upoważnienie niniejsze jest ważne za okazaniem legitymacji służbowej lub dowodu osobistego kontrolującego.

Ważność upoważnienia upływa z dniem ..................................................................................................................

.........................................................................................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)(pieczątka imienna i podpis osoby

 

wydającej upoważnienie)

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia .........................................................................................................

.........................................................................................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)(pieczątka imienna i podpis osoby

 

przedłużającej upoważnienie)

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI

.....................................................................

(nazwa i adres komórki zarządzającej kontrolę)

Nr akt kontroli ......................................................................................., dnia ......................

Protokół kontroli

Nazwa i adres podmiotu kontrolowanego:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Osoby przeprowadzające kontrolę (imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja, nr upoważnienia do przeprowadze-

nia kontroli):

1. .................................................................................................................................................................................

2. .................................................................................................................................................................................

3. .................................................................................................................................................................................

Kierownik podmiotu kontrolowanego oraz inne osoby uczestniczące w czynnościach kontrolnych ze strony te-

go podmiotu (imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja):

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Przedmiot kontroli i okres objęty kontrolą:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Opis ustalonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz prawie odmowy podpisania protokołu:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi podmiotu kontrolowanego:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

..................................................................

(pieczątki imienne i podpisy kontrolujących)

..............................................................................................

(pieczątka imienna i podpis kierownika podmiotu kontrolowanego

lub osoby pełniącej jego obowiązki)

W przypadku odmowy podpisania protokołu – wzmianka o tym fakcie:

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................

1 Obecnie działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne kieruje Minister Spraw Wewnętrznych, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz.U.2014.1265).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych (Dz.U.2008.228.1523).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024