Sposób prowadzenia oraz aktualizacja wykazu pakietów wyborczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI 1
z dnia 20 stycznia 2015 r.
w sprawie sposobu prowadzenia oraz aktualizacji wykazu pakietów wyborczych

Na podstawie art. 53e § 12 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wzór i sposób prowadzenia oraz aktualizacji wykazu pakietów wyborczych, zwanego dalej "wykazem".
§  2. 
1. 
Wykaz prowadzi urząd gminy, o którym mowa w art. 53e § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, zwanej dalej "ustawą".
2. 
Wykaz jest prowadzony w postaci księgi, której wzór określa załącznik do rozporządzenia, albo w postaci elektronicznej w systemie teleinformatycznym.
3. 
Wykaz w postaci elektronicznej zawiera odpowiednio wszystkie dane przewidziane we wzorze określonym w załączniku do rozporządzenia.
4. 
Dane wpisują do wykazu upoważnieni pracownicy urzędu gminy.
§  3. 
1. 
Po przygotowaniu pakietu wyborczego, o którym mowa w art. 53g § 1 ustawy, i umieszczeniu go w kopercie na pakiet wyborczy wpisuje się do wykazu dane określone w rubrykach nr 1-4 załącznika do rozporządzenia.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 53e § 4 ustawy, datę nadania pakietu wyborczego odnotowuje się w wykazie na podstawie potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej wydanego przez placówkę pocztową operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529).
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, w wykazie odnotowuje się także datę doręczenia pakietu wyborczego na podstawie potwierdzenia doręczenia otrzymanego z placówki pocztowej operatora wyznaczonego.
4. 
W przypadkach, o których mowa w art. 53e § 3 i 5 ustawy, datę odbioru albo doręczenia pakietu wyborczego odnotowuje się w wykazie na podstawie pisemnego pokwitowania odbioru pakietu wyborczego dokonanego przez wyborcę w obecności upoważnionego pracownika urzędu gminy.
5. 
Jeżeli wyborca nie może pisemnie pokwitować odbioru pakietu wyborczego, datę doręczenia albo wydania pakietu wyborczego odnotowuje się w wykazie na podstawie pisemnego stwierdzenia tego faktu przez osobę doręczającą albo wydającą pakiet wyborczy. Dodatkowo w rubryce "Uwagi" odnotowuje się wyjaśnienie przyczyny braku pisemnego pokwitowania odbioru pakietu wyborczego przez wyborcę.
6. 
W wykazie w rubryce "Uwagi" odnotowuje się także dokonanie przez wyborcę zwrotu pakietu wyborczego w stanie nienaruszonym, jak również fakt niedoręczenia pakietu wyborczego wyborcy.
§  4. 
Aktualizacji danych w wykazie dokonuje się niezwłocznie po uzyskaniu informacji, których wpisanie do wykazu jest wymagane.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ PAKIETÓW WYBORCZYCH W WYBORACH ..................................................................................................................................

(podać nazwę wyborów)

ZARZĄDZONYCH NA: ..................................................................................................................................

(podać datę wyborów)

Pieczęć nagłówkowa urzędu gminy*

1. KOLEJNY

NUMER

WYKAZU

2. DANE WYBORCY 3. ADRES WYBORCY 4. DATA

PRZYGOTOWANIA

PAKIETU

WYBORCZEGO

5. DATA NADANIA

PAKIETU

WYBORCZEGO

W PLACÓWCE

POCZTOWEJ

6. DATA

DORĘCZENIA LUB

ODBIORU PAKIETU

WYBORCZEGO

7. UWAGI
Nazwisko Imię

(imiona)

Numer PESEL (dla obywatela

UE niebędącego obywatelem

polskim – nr paszportu lub nazwa

i nr innego dokumentu

stwierdzającego tożsamość)

* Umieszcza się na każdym arkuszu wykazu. Wymóg nie dotyczy wykazu w postaci elektronicznej.

1 Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1254).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024