Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.

USTAWA
z dnia 20 grudnia 1996 r.
o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych.

Art.  1.  [Utworzenie i status prawny Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]
1. 
Tworzy się państwową jednostkę organizacyjną pod nazwą "Polski Instytut Spraw Międzynarodowych" z siedzibą w Warszawie.
2. 
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, zwany dalej "Instytutem", ma osobowość prawną.
Art.  2.  [Zadania Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]

Do zadań Instytutu należy:

1)
prowadzenie badań naukowych w zakresie spraw międzynarodowych;
2)
przygotowywania analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych z zakresu spraw międzynarodowych;
3)
doskonalenie zawodowe kadr wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
upowszechnianie w społeczeństwie polskim wiedzy z dziedziny współczesnych stosunków międzynarodowych;
5)
utrzymywanie kontaktów z ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi i politycznymi w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą;
6)
gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej;
7)
działalność wydawnicza.
Art.  3.  [Statut Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]

Szczegółowy zakres działania i organizację Instytutu określa statut Instytutu nadany, w drodze rozporządzenia, przez Prezesa Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych - z uwzględnieniem organizacji i funkcjonowania służby zagranicznej.

Art.  4.  [Organy Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]

Organami Instytutu są:

1)
Dyrektor Instytutu;
2)
Rada Instytutu.
Art.  5.  [Dyrektor Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]
1. 
Dyrektor Instytutu kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. 
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych.
3. 
Kadencja Dyrektora Instytutu trwa 5 lat.
4. 
Powołanie, o którym mowa w ust. 2, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
5. 
Kandydatów na stanowisko Dyrektora Instytutu wyłania się w drodze konkursu przeprowadzanego przez ministra właściwego do spraw zagranicznych.
6. 
Minister właściwy do spraw zagranicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)
kwalifikacje osób ubiegających się o stanowisko Dyrektora Instytutu, mając na względzie zapewnienie prawidłowej pracy tej jednostki;
2)
warunki i tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko Dyrektora Instytutu, w szczególności sposób ogłaszania konkursu, skład i zadania komisji konkursowej oraz sposób wyłaniania kandydata na stanowisko Dyrektora Instytutu, mając na względzie prawidłowe przeprowadzenie konkursu.
Art.  6.  [Rada Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]
1. 
Zadania, kompetencje i skład Rady Instytutu oraz czas trwania jej kadencji określa statut Instytutu.
2. 
Członków Rady Instytutu powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zagranicznych.
Art.  7. 

(uchylony).

Art.  7a.  [Oddziały zamiejscowe i podmioty zależne Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]

Zadania, o których mowa w art. 2, mogą być realizowane przy pomocy:

1)
oddziałów zamiejscowych będących wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi lub komórkami organizacyjnymi Instytutu, w tym mających siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "oddziałami zamiejscowymi";
2)
podmiotów zależnych będących jednostkami organizacyjnymi mającymi siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "podmiotami zależnymi
Art.  7b.  [Utworzenie oddziału zamiejscowego Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]
1. 
Instytut może tworzyć, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych, oddziały zamiejscowe.
2. 
Wniosek o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, określa:
1)
zamierzony termin utworzenia oddziału zamiejscowego;
2)
proponowaną nazwę, siedzibę, właściwość rzeczową oraz miejscową oddziału zamiejscowego;
3)
uzasadnienie utworzenia oddziału zamiejscowego;
4)
informację o szacunkowych kosztach utworzenia i działalności oddziału zamiejscowego;
5)
wpływ utworzenia oddziału zamiejscowego na realizację zadań, o których mowa w art. 2.
3. 
Oddziałem zamiejscowym kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Dyrektora Instytutu.
4. 
Powołanie, o którym mowa w ust. 3, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
5. 
Siedzibę, właściwość rzeczową oraz miejscową oddziału zamiejscowego oraz jego organizację wewnętrzną określa regulamin organizacyjny oddziału zamiejscowego nadany przez Dyrektora Instytutu.
6. 
Zamówień publicznych na potrzeby własne oddziałów zamiejscowych Instytut może udzielić z wolnej ręki zgodnie z przepisami art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), jeżeli wartość zamówienia publicznego jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 tej ustawy.
7. 
Finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań Instytutu w części realizowanej przez oddziały zamiejscowe następuje ze środków, o których mowa w art. 9.
8. 
Instytut może przekształcać i likwidować, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych, oddziały zamiejscowe.
Art.  7c.  [Utworzenie podmiotu zależnego Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]
1. 
Instytut może tworzyć, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych, podmioty zależne, w formie prawnej i organizacyjnej zależnej od miejsca ich utworzenia, w tym w formie spółki kapitałowej. Przepisów art. 45 i art. 49 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) nie stosuje się.
2. 
Wniosek o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, określa:
1)
zamierzony termin utworzenia podmiotu zależnego;
2)
informacje o zamierzonej formie prawnej i organizacyjnej podmiotu zależnego, w tym analizę uwarunkowań prawnych utworzenia i działania podmiotu zależnego, zgodnie z prawem obowiązującym w miejscu jego planowanego utworzenia i według stanu na dzień złożenia wniosku;
3)
proponowaną nazwę, siedzibę 1 majątek, cele, zasady, formy i zakres działania podmiotu zależnego;
4)
proponowany obszar działania podmiotu zależnego;
5)
informację o szacunkowych kosztach utworzenia i działalności podmiotu zależnego;
6)
uzasadnienie utworzenia podmiotu zależnego;
7)
wpływ utworzenia podmiotu zależnego na realizację zadań, o których mowa w art. 2.
3. 
Podmiotem zależnym kieruje dyrektor, którego obsady stanowiska dokonuje Dyrektor Instytutu w formie zgodnej ze statusem prawnym podmiotu zależnego.
4. 
Instytut może wyposażyć tworzony podmiot zależny, ze swojego mienia, w środki niezbędne do prowadzenia działalności.
5. 
Do zamówień publicznych na dostawy, usługi lub roboty budowlane na potrzeby podmiotów zależnych nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, jeżeli wartość zamówienia publicznego jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 tej ustawy.
6. 
Finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań Instytutu w części realizowanej przez podmioty zależne może następować ze środków, o których mowa w art. 9.
7. 
Instytut może przekształcać i likwidować, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych, podmioty zależne.
Art.  8.  [Przekazanie majątku byłego Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych obecnemu Instytutowi]

Dla realizacji celów określonych w art. 2 Instytutowi przekazuje się majątek byłego Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

Art.  9.  [Przychody Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych]

Przychodami Instytutu są w szczególności:

1)
środki otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami na zadania, o których mowa w art. 2 pkt 1;
2)
dotacje z budżetu państwa na zadania, o których mowa w art. 2 pkt 2-7;
3)
spadki i darowizny.
Art.  10.  [Nadzór nad Polskim Instytutem Spraw Międzynarodowych]

Nadzór nad Instytutem w zakresie zgodności jego działania z przepisami ustawowymi i postanowieniami statutu sprawuje minister właściwy do spraw zagranicznych.

Art.  11.  [Delegacja ustawowa - stanowiska w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych]

Minister właściwy do spraw zagranicznych określa, w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, wykaz stanowisk w Instytucie, wymagane kwalifikacje oraz zasady wynagradzania pracowników Instytutu i przyznawania im innych świadczeń - kierując się charakterem zadań Instytutu.

Art.  12.  [Uzupełniające stosowanie przepisów o instytutach badawczych]

W sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą do Instytutu stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące instytutów badawczych. Ministrem właściwym w rozumieniu tych przepisów jest minister właściwy do spraw zagranicznych.

Art.  13.  [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1997 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024