Zmiana rozporządzenia w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 25 sierpnia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r. poz. 139) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. Nr 136, poz. 964) wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
2)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DOPUSZCZALNE WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW ZANIECZYSZCZEŃ DLA NIEKTÓRYCH SUBSTANCJI SZCZEGÓLNIE SZKODLIWYCH DLA ŚRODOWISKA WODNEGO W ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH WPROWADZANYCH DO URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH

Lp. Rodzaj substancji Rodzaj produkcji Jednostka miary Dopuszczalne wartości
średnia dobowa średnia miesięczna
1 2 3 4 5 6
1 Rtęć (Hg) Elektroliza chlorków metali alkalicznych za pomocą elektrolizerów rtęciowych mg Hg/l ścieków1) 0,2 0,05
Zakłady przemysłu chemicznego stosujące katalizatory rtęciowe w produkcji chlorku winylu i innych procesach.

Produkcja katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu.

Produkcja organicznych i nieorganicznych związków rtęci oraz baterii galwanicznych zawierających rtęć.

Zakłady odzysku rtęci, wydobycia i rafinacji metali nieżelaznych oraz oczyszczania odpadów zawierających rtęć

mg Hg/l ścieków 0,1 0,05
Inne zakłady mg Hg/l ścieków 0,06 0,03
2 Kadm (Cd) Produkcja związków kadmu, wydobywanie cynku, rafinacja ołowiu i cynku, powlekanie elektrolityczne, przemysł metalowy (związany z kadmem) i metali nieżelaznych oraz produkcja: barwników, stabilizatorów, baterii elektrolitycznych, kwasu fosforowego i/lub nawozów fosforowych z fosforytów, produkcja baterii galwanicznych i akumulatorów mg Cd/l ścieków 0,4 0,2
Przemysł szklarski mg Cd/l ścieków 0,1
Przemysł ciepłowniczy mg Cd/l ścieków 0,05
Przemysł ceramiczny mg Cd/l ścieków 0,07
Inne zakłady mg Cd/l ścieków 0,4 0,2
3 Heksachlorocykloheksan

(HCH)2)

mg HCH/l ścieków 0 0
4 Tetrachlorometan

(CCl4)

Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesach obejmujących i nieobejmujących prania. Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu (łącznie z wysokociśnieniowym elektrolitycznym wytwarzaniem chloru) i metanolu mg CCl4/l ścieków 3,0 1,5
Inne zakłady mg CCl4/l ścieków 3,0 1,5
5 Pentachlorofenol (PCP)

2,3,4,5,6- pięciochloro-1- hydroksybenzen i jego sole

Produkcja pentachlorofenolanu sodu przez hydrolizę heksachlorobenzenu mg PCP/l ścieków 2,0 1,0
Inne zakłady mg PCP/l ścieków 2,0 1,0
6 Aldryna,

dieldryna,

endryna,

izodryna2)

mg/l ścieków 0 0
7 Dwuchloro-

dwufenylo-

trójchloroetan (DDT)2)

mg/l ścieków 0 0
8 Wielopierścieniowe chlorowane dwufenyle (PCB)2) mg/l ścieków 0 0
9 Wielopierścieniowe chlorowane trójfenyle (PCT)2) mg/l ścieków 0 0
10 Heksachlorobenzen

(HCB)

Produkcja i przetwórstwo heksachlorobenzenu mg HCB/l ścieków 0,0 0,0
Produkcja tetrachloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CC14) przez nadchlorowanie mg HCB/l ścieków 3,0 1,5
Produkcja trichloroetylenu (TRI) i/lub tetrachloroetylenu (PER) za pomocą innych procesów mg HCB/l ścieków 2,0 1,0
Przemysł metali nieżelaznych mg HCB/l ścieków 0,003
Inne zakłady mg HCB/l ścieków 2,0 1,0
11 Heksachlorobutadien

(HCBD)

Produkcja tetrachloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie mg HCBD/l ścieków 3,0 1
Inne zakłady mg HCBD/l ścieków 3,0 1,0
12 Trichlorometan

(chloroform)

(CHC13)

Produkcja chlorometanów z metanolu lub z kombinacji metanolu i metanu (tj. przez hydrochlorowanie metanolu, a następnie chlorowanie chlorku metylu) oraz produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu mg CHCl3/l ścieków3) 2,0 1,0
Inne zakłady mg CHCl3/l ścieków3) 2,0 1,0
13 1,2-dichloroetan (EDC) Produkcja 1,2-dichloroetanu bez przetwarzania i wykorzystania w tym samym zakładzie mg EDC /l ścieków przy 2 m3/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC 2,5 1,25
Produkcja 1,2-dichloroetanu i przetwarzanie lub wykorzystanie w tym samym zakładzie4) mg EDC/l ścieków przy 2,5 m3/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC 5,0 2,5
Przetwarzanie 1,2-dichloroetanu w substancje inne niż chlorek winylu, w szczególności produkcja etylenodwuaminy, etylenopoliaminy,

1,1,1 -trichloroetanu, trichloroetylenu i nadchloroetylenu

mg EDC/l ścieków przy 2,5 m3/t zdolności przetwarzania EDC 2,0 1,0
Stosowanie EDC do odtłuszczania metali poza zakładem produkującym EDC5) mg EDC/l ścieków 0,2 0,1
Inne zakłady5) mg EDC/l ścieków 0,2 0,1
14 Trichloroetylen (TRI) Produkcja trichloroetylenu (TRI) i tetrachloroetylenu (PER) mg TRI/l ścieków 1,0 0,5
Stosowanie TRI do odtłuszczania metali6) mg TRI/l ścieków 0,2 0,1
Inne zakłady mg TRI/l ścieków 0,2 0,1
15 Tetrachloroetylen (PER) Produkcja trichloroetylenu (TRI) i tetrachloroetylenu (PER); proces TRI-PER mg PER/l ścieków przy 5 m3/t produkcji TRI+PER 1,0 0,5
Produkcja tetrachlorometanu i tetrachloroetylenu (PER); proces TETRA-PER mg PER/l ścieków przy 2 m3/t produkcji TETRA+PER 2,5 1,25
Inne zakłady mg PER/l ścieków 1,0 0,5
16 Trichlorobenzen

(TCB)

jako suma trzech izomerów

(1,2,3-TCB + 1,2,4-TCB + 1,2,5-TCB)

Produkcja trichlorobenzenu przez odchlorowodorowanie heksachloro- cykloheksanu (HCH) i/lub przetwarzanie trichlorobenzenu mg TCB/l ścieków przy 10 m3/t produkcji TCB 2,0 1,0
Produkcja i/lub przetwarzanie chlorobenzenu przez chlorowanie benzenu mg TCB/l ścieków przy 10 m3/t produkcji lub przetworzenia jedno- lub dwuchlorobenzenu 0,1 0,05
Inne zakłady mg TCB/l ścieków 0,1 0,05
Objaśnienia:

1) Wartości dopuszczalne stosują się do całkowitej ilości rtęci obecnej we wszystkich zawierających rtęć ściekach odprowadzanych z terenu zakładu.

2) Substancje, których produkcja, stosowanie i wprowadzenie do obrotu jest w Polsce zabronione.

3) Jeżeli to możliwe, wartość średnia dobowa nie powinna przekraczać dwukrotnej wartości średniej miesięcznej.

4) Jeżeli zdolność przetwarzania i wykorzystania 1,2-dichloroetanu jest większa od zdolności produkcyjnej, wartości dopuszczalne odnoszą się do całkowitej zdolności przetwarzania i wykorzystania

5) Wartości dopuszczalne stosują się do zrzutów przekraczających 30 kg EDC na rok.

6) Wartości dopuszczalne stosują się do zrzutów przekraczających 30 kg TRI na rok.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DOPUSZCZALNE WARTOŚCI DLA POZOSTAŁYCH WSKAŹNIKÓW ZANIECZYSZCZEŃ W ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH WPROWADZANYCH DO URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH

Lp. Rodzaj substancji Jednostka Dopuszczalna wartość
1 2 3 4
1 Zawiesiny łatwo opadające ml/l 10
2 Zawiesiny ogólne mg/l 1)
3 Chemiczne zapotrzebowanie tlenu (ChZTCr) mg O2/l 1)
4 Pięciodobowe biochemiczne zapotrzebowanie tlenu (BZT5) mg O2/l 1)
5 Ogólny węgiel organiczny (OWO) mg C/l 1)
6 Azot amonowy mg NNH4/l 1002) 2003)
7 Azot azotynowy mg NNO2/l 10
8 Fosfor ogólny mg P/l 1)
9 Chlorki mg Cl/l 1000
10 Siarczany mg SO4/l 500
11 Siarczyny mg SO3/l 10
12 Żelazo ogólne mg Fe/l 4)
13 Glin mg Al/l 4)
14 Antymon mg Sb/l 0,5
15 Arsen mg As/l 0,5
16 Bar mg Ba/l 5
17 Beryl mg Be/l 1
18 Bor mg B/l 10
19 Cynk mg Zn/l 5
20 Cyna mg Sn/l 2
21 Chrom+6 mg Cr/l 0,2
22 Chrom ogólny mg Cr/l 1
23 Kobalt mg Co/l 1
24 Miedź mg Cu/l 1
25 Molibden mg Mo/l 1
26 Nikiel mg Ni/l 1
27 Ołów mg Pb/l 1
28 Selen mg Se/l 1
29 Srebro mg Ag/l 0,5
30 Tal mg Tl/l 1
31 Tytan mg Ti/l 2
32 Wanad mg V/l 2
33 Chlor wolny mg Cl2/l 1
34 Chlor całkowity mg Cl2/l 4
35 Cyjanki związane mg CN/l 5
36 Cyjanki wolne mg CN/l 0,5
37 Fluorki mg F/l 20
38 Siarczki mg S/l 1
39 Rodanki mg CNS/l 30
40 Fenole lotne (indeks fenolowy) mg/l 15
41 Węglowodory ropopochodne mg/l 15
42 Substancje ekstrahujące się eterem naftowym mg/l 100
43 Insektycydy fosforoorganiczne mg/l 0,1
44 Lotne związki chloroorganiczne (VOX) mg Cl/l 1,5
45 Adsorbowalne związki chloroorganiczne (AOX) mg Cl/l 1
46 Lotne węglowodory aromatyczne (BTX - benzen, toluen, ksylen) mg/l 1
47 Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) mg C/l 0,2
48 Surfaktanty anionowe (substancje powierzchniowo czynne anionowe) mg/l 15
49 Surfaktanty niejonowe (substancje powierzchniowo czynne niejonowe) mg/l 20
Objaśnienia:

1) Wartości wskaźników należy ustalać na podstawie dopuszczalnego obciążenia oczyszczalni ładunkiem tych zanieczyszczeń.

2) Dotyczy ścieków odprowadzanych do oczyszczalni dla aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców < 5000.

3) Dotyczy ścieków odprowadzanych do oczyszczalni dla aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców ≥ 5000.

4) Zanieczyszczenie ogranicza wartość wskaźnika: zawiesiny łatwo opadające.

1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024