Określenie wzoru wykazu inwentarza oraz sposobu udostępniania druków tego wzoru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 22 września 2015 r.
w sprawie określenia wzoru wykazu inwentarza oraz sposobu udostępniania druków tego wzoru

Na podstawie art. 10312 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór wykazu inwentarza;
2)
sposób udostępniania druków wzoru wykazu inwentarza.
§  2. 
1. 
Ustala się wzór wykazu inwentarza.
2. 
Wzór wykazu inwentarza jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Druki wzoru wykazu inwentarza udostępnia się nieodpłatnie w budynkach:
1)
sądów rejonowych i ich wydziałach zamiejscowych;
2)
sądów okręgowych oraz ich ośrodkach zamiejscowych i wydziałach zamiejscowych.
2. 
Druki wzoru wykazu inwentarza udostępnia się nieodpłatnie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach podmiotowych Ministra Sprawiedliwości oraz sądów powszechnych.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 18 października 2015 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR
WYKAZ INWENTARZA
POUCZENIE
1. Druk należy wypełnić czytelnie uzupełniając wszystkie możliwe rubryki zgodnie

z posiadaną wiedzą, dokonując wpisów bez skreśleń i poprawek.

2. W wypadku, gdy nie jest możliwe wpisanie wszystkich danych w rubrykach wykazu

inwentarza, należy je umieścić na kolejnych ponumerowanych kartach formatu A4, ze

wskazaniem uzupełnionej rubryki. Pod podaną do formularza treścią należy złożyć

podpis.

3. W razie ujawnienia po złożeniu wykazu inwentarza przedmiotów należących do spadku,

przedmiotów zapisów windykacyjnych lub długów spadkowych pominiętych w wykazie

inwentarza składający wykaz uzupełnia go. Do uzupełnienia wykazu stosuje się przepisy

dotyczące składania wykazu inwentarza.

1. Sąd, do którego składany jest wykaz inwentarza

(nazwa i siedziba sądu, ewentualnie również właściwy wydział)

2. Dane składającego/składających wykaz inwentarza
2.1. Imię i nazwisko/nazwa podmiotu
2.2. Numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL)

albo numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku jego braku

– numer we właściwym rejestrze, ewidencji lub numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany

2.3. Adres składającego/składających wykaz inwentarza
3. Dane spadkodawcy
3.1. Imię i nazwisko oraz chwila otwarcia spadku – data śmierci spadkodawcy
3.2. Numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL)

– jeżeli został nadany spadkodawcy

3.3. Ostatni adres spadkodawcy
4. Dane dotyczące przedmiotów należących do spadku oraz przedmiotów zapisów

windykacyjnych (zwięzły opis przedmiotów należących do spadku oraz przedmiotów

zapisów windykacyjnych), z podaniem ich wartości według stanu i cen z chwili

otwarcia spadku

5. Dane dotyczące długów spadkowych oraz ich wysokości według stanu z chwili

otwarcia spadku

6. Miejscowość i data
7. Podpis składającego wykaz inwentarza

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024