Rodzaje ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1
z dnia 11 lutego 2015 r.
w sprawie rodzajów ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie

Na podstawie art. 18a ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zakres poszczególnych rodzajów ryzyka mających wpływ na sposób klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym;
2)
czynniki uwzględniane przy ocenie ryzyka.
§  2.
Ryzyko budowy obejmuje zdarzenia powodujące zmianę kosztów lub terminów wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących, w szczególności związane:
1)
z opóźnieniem w zakończeniu robót budowlanych;
2)
z wystąpieniem niezgodności z warunkami dotyczącymi ustalonych standardów wykonania robót budowlanych;
3)
ze wzrostem kosztów;
4)
z warunkami geologicznymi, geotechnicznymi i hydrologicznymi;
5)
z odkryciami archeologicznymi;
6)
z warunkami meteorologicznymi;
7)
z prowadzeniem sporów;
8)
z wypadkami;
9)
z protestami organizacji społecznych lub strajkami;
10)
z brakiem zasobów ludzkich i materialnych;
11)
ze zmianą stanu środowiska naturalnego;
12)
z wystąpieniem wad fizycznych lub prawnych zmniejszających wartość lub użyteczność środka trwałego;
13)
z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia;
14)
z odbiorem technicznym środka trwałego;
15)
z wystąpieniem wad w dokumentacji projektowej;
16)
z podwykonawcami;
17)
z niemożliwością uzyskania lub przedłużania lub opóźnieniami w wydawaniu pozwoleń, zezwoleń, decyzji, koncesji, licencji lub certyfikatów;
18)
ze zmianą celów politycznych;
19)
z wystąpieniem zewnętrznych zdarzeń nadzwyczajnych, niemożliwych do przewidzenia i zapobieżenia im;
20)
z brakiem środków finansowych ze strony partnerów.
§  3.
Ryzyko dostępności obejmuje zdarzenia skutkujące niższą ilością lub gorszą jakością świadczonych w ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym usług w porównaniu z wielkościami i wymaganiami uzgodnionymi w tej umowie, w szczególności związane:
1)
z niemożliwością dostarczenia zakontraktowanej ilości usług;
2)
z niemożliwością dostarczenia usług o określonej jakości i określonych standardach;
3)
z brakiem zgodności z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz Polskimi Normami;
4)
ze wzrostem kosztów;
5)
ze zmianami technologicznymi;
6)
z brakiem zasobów ludzkich i materialnych;
7)
z niewłaściwym utrzymaniem lub zarządzaniem;
8)
ze zniszczeniem środków trwałych lub ich wyposażenia;
9)
ze zmianami w zakresie własności elementów składników środka trwałego;
10)
z podwykonawcami;
11)
z warunkami meteorologicznymi;
12)
z protestami organizacji społecznych lub strajkami;
13)
z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia.
§  4.
Ryzyko popytu obejmuje zmienność popytu na określone usługi w szczególności związaną:
1)
ze zmianami cyklu koniunkturalnego;
2)
ze zmianami demograficznymi;
3)
ze zmianami cen;
4)
z wystąpieniem konkurencji;
5)
ze zmianami technologii;
6)
z inflacją;
7)
ze zmianami stóp procentowych;
8)
ze zmianami kursu walut;
9)
z warunkami meteorologicznymi;
10)
z protestami organizacji społecznych lub strajkami;
11)
z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia.
§  5.
Przy ocenie ryzyka budowy uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1)
wysokość finansowego udziału podmiotu publicznego w kosztach inwestycyjnych na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;
2)
charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;
3)
sposób ujęcia nowego środka trwałego w księgach rachunkowych;
4)
ustanowienie obciążeń na nieruchomościach gruntowych podmiotu publicznego, a także na wytworzonym nowym środku trwałym.
§  6.
Przy ocenie ryzyka dostępności uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1)
oznaczenie w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym wskaźników dotyczących standardów ilościowych lub jakościowych świadczonych usług przez partnera prywatnego, od których uzależnione jest jego wynagrodzenie;
2)
charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;
3)
charakter i wysokość kar umownych z tytułu nieprzestrzegania przez partnera prywatnego standardów ilościowych lub jakościowych świadczonych usług na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;
4)
wpływ partnera prywatnego na brak dostępności środka trwałego.
§  7.
Przy ocenie ryzyka popytu uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1)
charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;
2)
wpływ podmiotu publicznego, lub innych podmiotów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji mających wpływ na realizację przedsięwzięcia, na zmianę popytu.
§  8.
Przy ocenie ryzyka budowy, ryzyka dostępności i ryzyka popytu uwzględnia się również czynniki takie jak:
1)
wysokość zaciągniętych przez podmiot publiczny zobowiązań finansowych zapewniających pokrycie kosztów inwestycyjnych poniesionych przez partnera prywatnego na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;
2)
wysokość udzielonych przez podmiot publiczny gwarancji spłaty zadłużenia zaciągniętego przez partnera prywatnego w celu realizacji przedsięwzięcia lub gwarancji zwrotu z zainwestowanego przez niego kapitału;
3)
zasady końcowej alokacji środka trwałego i jego wartość na zakończenie okresu obowiązywania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym dotyczące:
a)
stopnia, w jakim podmiot publiczny ma możliwość nabycia środka trwałego,
b)
ceny nabycia środka trwałego przez podmiot publiczny;
4)
zasady przedterminowego rozwiązania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
5)
zasady dotyczące zmian charakteru umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz przyczyny tych zmian, w szczególności jeżeli zmiany te zmieniają podział ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. poz. 1252).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024