Sposób przeprowadzania czynności monitorowania oraz rodzaju i wzorów dokumentów stosowanych w toku monitorowania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 23 marca 2015 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania czynności monitorowania oraz rodzaju i wzorów dokumentów stosowanych w toku monitorowania

Na podstawie art. 61g ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania czynności monitorowania;
2)
rodzaj i wzory dokumentów stosowanych w toku monitorowania.
§  2. 
Czynności monitorowania, o których mowa w:
1)
art. 61a ust. 2 pkt 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwanej dalej "ustawą", mogą być przeprowadzane przez:
a)
sprawdzenie metod zarządzania ryzykiem stosowanych przez posiadacza zezwolenia w zakresie zagrożeń związanych z posiadanym zezwoleniem, z uwzględnieniem jego roli w międzynarodowym łańcuchu dostaw,
b)
sprawdzenie oraz analizę stosowanych przez posiadacza zezwolenia zasad postępowania dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa dokonywanego obrotu towarowego,
c)
sprawdzenie rzetelności prowadzenia przez posiadacza zezwolenia dokumentacji w zakresie dokonywanego obrotu towarowego,
d)
sprawdzenie prawidłowości stosowania przez posiadacza zezwolenia procedur badanych na etapie wydawania zezwolenia,
e)
analizę informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych i innych dokumentach finansowych oraz ocenę sytuacji finansowo-ekonomicznej posiadacza zezwolenia,
f)
pozyskiwanie informacji niezbędnych do przeprowadzenia monitorowania z dostępnych organowi Służby Celnej systemów informatycznych i baz danych, od instytucji i organizacji na podstawie art. 63 ustawy oraz od innych organów na podstawie przepisów odrębnych,
g)
pozyskiwanie od posiadacza zezwolenia informacji związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, w szczególności w przypadku zaistnienia zmian istotnych dla spełniania warunków określonych w zezwoleniu objętym monitorowaniem;
2)
art. 61a ust. 2 pkt 4 ustawy, mogą być przeprowadzane przez przekazywanie posiadaczowi zezwolenia wyników monitorowania w formie:
a)
wyników analiz i ocen ryzyka,
b)
zaleceń dotyczących podjęcia działań naprawczych lub ewentualnych propozycji sposobów eliminacji zidentyfikowanego ryzyka;
3)
art. 61a ust. 2 pkt 5 ustawy, mogą być przeprowadzane przez przekazywanie, w formie pisemnej lub elektronicznej, posiadaczowi zezwolenia lub osobie przez niego wskazanej, wezwania do udzielenia informacji dotyczących sposobu zarządzania ryzykiem w zakresie działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
§  3. 
Dokumentami stosowanymi w toku monitorowania są:
1)
zawiadomienie o przeprowadzeniu czynności monitorowania w trybie art. 61b ust. 2 albo ust. 3 ustawy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
protokół z przeprowadzenia czynności monitorowania, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
raport z monitorowania, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  4. 
Czynności monitorowania prowadzone na podstawie art. 14q ust. 4 albo art. 253 ust. 7 i 8 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.) są prowadzone na dotychczasowych zasadach do czasu przekazania posiadaczowi zezwolenia sprawozdania z monitorowania, w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2015 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Zawiadomienie o przeprowadzeniu czynności monitorowania

Nazwa i adres organu Służby Celnej ..............................................................

...................................................... (miejscowość i data)

......................................................

adres poczty elektronicznej:

nr sprawy ..........................................................

....................................................................

(nazwa i adres posiadacza zezwolenia)

.......................................

(numer zezwolenia)

Zawiadomienie o przeprowadzeniu czynności monitorowania

Zawiadamia się, że w dniach: ....................................................................

w miejscu/miejscach: ...............................................................................

na podstawie*:

art. 61b ust. 2

art. 61b ust. 3 z wniosku nr ........................................................ z dnia .................................

– ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404, z późn. zm.) zostaną przeprowadzone następujące czynności monitorowania: ...............................................

.......................................................................................................................................................

..............................................................

(data, pieczęć i podpis osoby odpowiedzialnej

za prowadzenie monitorowania)

................................................................

(data, pieczęć i podpis osoby upoważnionej)

* Zaznaczyć odpowiednie.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Protokół z przeprowadzenia czynności monitorowania

Nazwa i adres organu Służby Celnej ..................................................................................

...................................................... (miejscowość i data)

......................................................

adres poczty elektronicznej:

nr sprawy ..........................................................

Protokół

z przeprowadzenia czynności monitorowania

Na podstawie art. 172 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) w związku z art. 65 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404, z późn. zm.)

– w związku z prowadzonymi na podstawie

– art. 61b ust. 2/art. 61b ust. 3* ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej

przez .............................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(oznaczenie organu Służby Celnej)

czynnościami monitorowania w stosunku do

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(oznaczenie strony: pełna nazwa przedsiębiorcy, NIP, REGON, adres siedziby)

polegającymi na:

.......................................................................................................................................................

(podać zakres czynności monitorowania)

1) Czynności monitorowania zostały przeprowadzone przez:

a) .............................................................................................................................................

b) .............................................................................................................................................

c) .............................................................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby przeprowadzającej czynności monitorowania)

w obecności:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko osoby, w obecności której przeprowadzono czynności monitorowania)

2) Zakres przeprowadzonych czynności monitorowania:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3) Opis dokonanych ustaleń:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

4) Dokumenty, ewidencje, rejestry, systemy informatyczne, obiekty, pomieszczenia poddane analizie:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(należy podać nazwę analizowanego dokumentu, ewidencji itp.)

5) Badane ryzyka (z podziałem na rodzaj badanego kryterium):

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

6) Poziom badanego ryzyka: (niski, średni, wysoki)*

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

7) Uwagi zgłoszone przez osoby obecne przy czynnościach monitorowania:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

8) Protokół odczytano osobom obecnym przy czynnościach monitorowania:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

9) Podpisy osób obecnych przy czynnościach monitorowania:

a) ...........................................................................................................................................

b) ...........................................................................................................................................

c) ...........................................................................................................................................

10) Adnotacja osoby przeprowadzającej czynności monitorowania o odmowie lub braku podpisu którejkolwiek z osób biorących udział w czynnościach monitorowania:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

11) Podpisy osób przeprowadzających czynności monitorowania:

a) ...........................................................................................................................................

b) ...........................................................................................................................................

c) ...........................................................................................................................................

Objaśnienie

* Wskazać właściwe.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

RAPORT NR…. Z MONITOROWANIA

ZA OKRES OD…… DO…..

...................................................................... Miejscowość, dnia ....... ............. r.

(nazwa i adres organu Służby Celnej,

adres poczty elektronicznej)

Nr sprawy: .................................................

Dane identyfikacyjne posiadacza zezwolenia:

.......................................................................

(nazwa, adres siedziby, Regon, NIP, EORI)

Nr zezwolenia:

.......................................................................

RAPORT NR 1) Z MONITOROWANIA

ZA OKRES OD DO

1. PRZESTRZEGANIE WYMOGÓW CELNYCH

Nr

ryzyka

Ryzyko2) Ocena

prawdopo-

dobieństwa3)

Ocena

następstw3)

Ocena

ryzyka4)

Po dokonaniu ocen prawdopodobieństwa wystąpienia oraz następstw fiskalnych i niefiskalnych zidentyfikowanych ryzyk, określono ich poziomy, które nałożono na mapę ryzyka. W oparciu o uzyskane wyniki oceny ryzyk, dokonano ustalenia:

1) prawdopodobieństwa wystąpienia zidentyfikowanego ryzyka na poziomie ............ (wpisać właściwe: bardzo niskim, niskim, średnim, wysokim, bardzo wysokim),

2) prawdopodobieństwa następstw zidentyfikowanego ryzyka na poziomie .......... (wpisać właściwe: bardzo niskim, niskim, średnim, wysokim, bardzo wysokim).

Na podstawie przeprowadzonego postępowania audytowego, w wyniku którego wydano zezwolenie/ sprawozdań z poprzednich monitorowań* oraz wyników bieżącego monitorowania, na podstawie którego sporządzono mapę ryzyka, organ Służby Celnej stwierdza, że poziom ryzyka w ramach obszaru "Przestrzeganie wymogów celnych" oceniono jako niski, średni, wysoki*, a tym samym uznaje, że warunek określony w art. 14h rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem (EWG) nr 2454/93", jest przestrzegany/nie jest przestrzegany*.

* pozostawić właściwe

2. SYSTEM ZARZĄDZANIA EWIDENCJAMI HANDLOWYMI

I TRANSPORTOWYMI

Nr

ryzyka

Ryzyko2) Ocena

prawdopo-

dobieństwa3)

Ocena

następstw3)

Ocena

ryzyka4)

Po dokonaniu ocen prawdopodobieństwa oraz następstw fiskalnych i niefiskalnych zidentyfikowanych ryzyk, określono ich poziomy, które nałożono na mapę ryzyka. W oparciu o uzyskane wyniki oceny ryzyk, dokonano ustalenia:

1) prawdopodobieństwa wystąpienia zidentyfikowanego ryzyka na poziomie ......... (wpisać właściwe: bardzo niskim, niskim, średnim, wysokim, bardzo wysokim),

2) prawdopodobieństwa następstw zidentyfikowanego ryzyka na poziomie .......... (wpisać właściwe: bardzo niskim, niskim, średnim, wysokim, bardzo wysokim).

Na podstawie przeprowadzonego postępowania audytowego, w wyniku którego wydano zezwolenie/ sprawozdań z poprzednich monitorowań* oraz wyników bieżącego monitorowania, na podstawie którego sporządzono mapę ryzyka, organ Służby Celnej stwierdza, że poziom ryzyka w ramach obszaru "System zarządzania ewidencjami handlowymi i transportowymi" oceniono jako niski, średni, wysoki*, a tym samym uznaje, że warunek określony w art. 14i rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 jest przestrzegany/nie jest przestrzegany*.

* pozostawić właściwe

3. WYPŁACALNOŚĆ

Nr

ryzyka

Ryzyko2) Ocena

prawdopo-

dobieństwa3)

Ocena

następstw3)

Ocena

ryzyka4)

Po dokonaniu ocen prawdopodobieństwa oraz następstw fiskalnych i niefiskalnych zidentyfikowanych ryzyk, określono ich poziomy, które nałożono na mapę ryzyka. W oparciu o uzyskane wyniki oceny ryzyk, dokonano ustalenia:

1) prawdopodobieństwa wystąpienia zidentyfikowanego ryzyka na poziomie ......... (wpisać właściwe: bardzo niskim, niskim, średnim, wysokim, bardzo wysokim),

2) prawdopodobieństwa następstw zidentyfikowanego ryzyka na poziomie .......... (wpisać właściwe: bardzo niskim, niskim, średnim, wysokim, bardzo wysokim).

Na podstawie przeprowadzonego postępowania audytowego, w wyniku którego wydano zezwolenie/ sprawozdań z poprzednich monitorowań* oraz wyników bieżącego monitorowania, na podstawie którego sporządzono mapę ryzyka, organ Służby Celnej stwierdza, że poziom ryzyka w ramach

obszaru "Wypłacalność" oceniono jako niski, średni, wysoki*, a tym samym uznaje, że warunek określony w art. 14j rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 jest przestrzegany/nie jest przestrzegany*.

* pozostawić właściwe

4. STANDARDY BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY

Nr

ryzyka

Ryzyko2) Ocena

prawdopo-

dobieństwa3)

Ocena

następstw3)

Ocena

ryzyka4)

Po dokonaniu ocen prawdopodobieństwa oraz następstw fiskalnych i niefiskalnych zidentyfikowanych ryzyk, określono ich poziomy, które nałożono na mapę ryzyka. W oparciu o uzyskane wyniki oceny ryzyk, dokonano ustalenia:

1) prawdopodobieństwa wystąpienia zidentyfikowanego ryzyka na poziomie .......... (wpisać właściwe: bardzo niskim, niskim, średnim, wysokim, bardzo wysokim),

2) prawdopodobieństwa następstw zidentyfikowanego ryzyka na poziomie .......... (wpisać właściwe: bardzo niskim, niskim, średnim, wysokim, bardzo wysokim).

Na podstawie przeprowadzonego postępowania audytowego, w wyniku którego wydano zezwolenie/ sprawozdań z poprzednich monitorowań* oraz wyników bieżącego monitorowania, na podstawie którego sporządzono mapę ryzyka, organ Służby Celnej stwierdza, iż poziom ryzyka w ramach obszaru "Standardy bezpieczeństwa i ochrony" oceniono jako niski, średni, wysoki*, a tym samym uznaje, że warunek określony w art. 14k rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 jest przestrzegany/nie jest przestrzegany*.

* pozostawić właściwe

PODSUMOWANIE

W wyniku przeprowadzonego monitorowania ustalono, że warunki określone w art. 14g–14k5) rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 – są przestrzegane/nie są przestrzegane w zakresie ryzyka .......................................................................*

W związku z popełnieniem czynu polegającego na ...........6) status zezwolenia zostanie zawieszony na okres prowadzonego postępowania sądowego po przeprowadzeniu stosownego postępowania.

* pozostawić właściwe

INFORMACJA:

1) Raport z monitorowania przedstawia dokonaną ocenę zidentyfikowanych ryzyk, które zostały objęte monitorowaniem w okresie wskazanym w Raporcie.

2) Raport z monitorowania może dotyczyć jednego lub więcej kryteriów spośród określonych w art. 14h–14k rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

3) W przypadkach, o których mowa w art. 14q ust. 5 lit. b oraz art. 14r ust. 1 lit. a rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, raport z monitorowania jest niezwłocznie przekazywany posiadaczowi zezwolenia. W innych przypadkach raport z monitorowania jest przekazywany posiadaczowi zezwolenia, jeżeli stwierdzono wzrost poziomu ryzyka lub zidentyfikowano nowe ryzyko.

4) Posiadacz zezwolenia może wnieść uwagi do ustaleń zawartych w raporcie w terminie do 7 dni od dnia jego doręczenia. Jednocześnie, niezależnie od faktu złożenia uwag:

a) organ Służby Celnej na podstawie art. 14q ust. 5/art. 253 ust. 8* rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 przeprowadzi postępowanie audytowe w zakresie dokonania ponownej oceny spełniania warunków i kryteriów przez posiadacza zezwolenia,

b) posiadacz zezwolenia może zaproponować ryzyka, które powinny być przedmiotem monitorowania w przyszłości. Uwagi zgłoszone przez posiadacza zezwolenia mogą zostać wzięte pod uwagę przy tworzeniu kolejnego planu monitorowania, jednakże nie są one wiążące dla organu Służby Celnej.

5) Brak uwag posiadacza zezwolenia co do ustaleń zawartych w raporcie traktuje się jako jego akceptację.

* pozostawić właściwe

................................................................ ................................................................

(data, pieczęć i podpis osoby odpowiedzialnej (data, pieczęć i podpis kierownika

za prowadzenie monitorowania7)) komórki organizacyjnej)

Zatwierdził:

................................................................

(data, pieczęć i podpis osoby upoważnionej)

Rozdzielnik:

1) posiadacz zezwolenia

2) aa

Objaśnienia:

1) Należy podać numer raportu o następującej strukturze: 6-cyfrowy kod izby celnej/ numer/rok np. 420000/1/2015, gdzie 6-cyfrowy kod to kod izby celnej właściwej do przeprowadzenia monitorowania, cyfra 1 to numer raportu kolejnego raportu sporządzonego dla podmiotu monitorowanego, 2015 to rok, w którym organ Służby Celnej sporządził raport. Przykładowo, kolejny numer raportu będzie posiadał nr 420000/2/2015.

2) Należy wymienić ryzyka objęte monitorowaniem, dodając w razie potrzeby kolejne wiersze tabeli w danym obszarze monitorowania.

3) Skala pięciostopniowa, gdzie odpowiednio: 1 oznacza poziom bardzo niski, 2 – poziom niski, 3 – poziom średni, 4 – poziom wysoki, 5 – poziom bardzo wysoki.

4) Skala trzystopniowa, gdzie I oznacza – poziom niski, II – poziom średni, III – poziom wysoki.

5) Należy wskazać na warunki, do przestrzegania których zobowiązany został posiadacz zezwolenia.

6) Należy opisać czyn popełniony przez posiadacza zezwolenia/osobę, o której mowa w art. 14h ust.1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, stanowiący naruszenie przepisów celnych skutkujący wszczęciem postępowania karnego.

7) Osoba odpowiedzialna za monitorowanie, o której mowa w art. 61a ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404, z późn. zm.).

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1256).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024