Wysokość wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 20 marca 2015 r.
w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych

Na podstawie art. 22aga ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wysokość wskaźników, o których mowa w art. 22ae ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", w odniesieniu do kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 ustawy.
§  2. 
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
§  3. 
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0.
§  4. 
W przypadku uczniów niesłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8.
§  5. 
W przypadku uczniów słabosłyszących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
§  6. 
W przypadku uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,4;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6.
§  7. 
1. 
W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w druku powiększonym, dla:
1)
kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,0;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,5;
3)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,3.
2. 
W przypadku uczniów słabowidzących posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w druku powiększonym, dla kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 ustawy, wysokość wskaźnika wynosi 8.
§  8. 
1. 
W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, niewydrukowanych w systemie Braille'a, dla:
1)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 1, 3 i 5 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,6;
2)
kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 pkt 2, 4 i 6 ustawy - wysokość wskaźnika wynosi 2,8.
2. 
W przypadku uczniów niewidomych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, wydrukowanych w systemie Braille'a, dla kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 22ae ust. 5 ustawy, wysokość wskaźnika wynosi 20.
§  8a.  2
 Wysokość wskaźnika dla kwoty refundacji, o której mowa w art. 22ae ust. 10b ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 15 lutego 2017 r., odpowiada wysokości wskaźnika dla kwoty dotacji celowej na wyposażenie w podręczniki lub materiały edukacyjne uczniów z danym rodzajem niepełnosprawności określonego w § 2 pkt 3, § 4 pkt 1, § 5 pkt 3, § 6 pkt 1, § 7 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 oraz § 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 2.
§  8b.  3
 Wskaźniki, o których mowa w § 2-8a, stosuje się do dotacji celowej na wyposażenie dotychczasowych gimnazjów, klas dotychczasowych gimnazjów prowadzonych w szkołach innego typu, o których mowa w art. 129 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60), oraz danych klas szkoły podstawowej w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w zakresie określonym w art. 341 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 marca 2015 r.
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1255).
2 § 8a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 marca 2017 r. (Dz.U.2017.590) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 marca 2017 r.
3 § 8b dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 marca 2017 r. (Dz.U.2017.590) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 marca 2017 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.441

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych.
Data aktu: 20/03/2015
Data ogłoszenia: 26/03/2015
Data wejścia w życie: 31/03/2015