Zmiana rozporządzenia w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2014.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 stycznia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2014

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2013 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2014 (Dz. U. poz. 1159 oraz z 2014 r. poz. 385) w załączniku do rozporządzenia "Program badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2014" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w badaniu o symbolu 1.24.01(058) Wynagrodzenia w gospodarce narodowej w pkt 8 Źródła danych w tabeli w lp. 3:
a)
rubryka 8.2 otrzymuje brzmienie:

"System Informacji Podatkowych; dane zagregowane według województw (osobno PIT-36 i PIT-37) dotyczące podatników podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

– liczby osób oraz ich przychodów, z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które jednocześnie nie uzyskały przychodów ze stosunku pracy, emerytury czy renty,

– liczby osób oraz ich przychodów z praw autorskich i innych praw, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a które jednocześnie nie uzyskały przychodów ze stosunku pracy, emerytury czy renty,

– liczby osób uzyskujących przychody ze stosunku: pracy, służbowego, spółdzielczego i z pracy nakładczej, a także zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacone przez zakład pracy (o którym mowa w art. 31) oraz płatników (o których mowa w art. 42e ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych) i jednocześnie uzyskały przychód z tytułu emerytury lub renty (krajowej lub zagranicznej);

w formie elektronicznej",

b)
rubryka 8.3 otrzymuje brzmienie:

"raz w roku do 29 lutego 2016 r. z danymi za rok podatkowy 2014; do 27 lutego 2015 r. z danymi za rok podatkowy 2013";

2)
w badaniu o symbolu 1.25.11(068) Beneficjenci środowiskowej pomocy społecznej w pkt 8 Źródła danych w tabeli:
a)
w lp. 2:
-
rubryka 8.2 otrzymuje brzmienie:

"system emerytalno-rentowy; dane jednostkowe dotyczące osób fizycznych w zakresie: płeć, data urodzenia, miejsce zamieszkania: państwo, kod TERYT gminy uwzględniający oznaczenie miasta oraz obszarów wiejskich w gminach miejsko-wiejskich, kwoty wypłat poszczególnych świadczeń brutto, rodzaj świadczenia (emerytury, emerytury pomostowe, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rodzinne oraz renty socjalne, zasiłki i świadczenia przedemerytalne, nauczycielskie świadczenia kompensacyjne); w formie elektronicznej",

-
rubryka 8.3 otrzymuje brzmienie:

"raz w roku do 20 kwietnia 2015 r. - dane za grudzień 2014 r.",

b)
w lp. 3 rubryka 8.2 otrzymuje brzmienie:

"system informacyjny o świadczeniobiorcach; dane jednostkowe o osobach pobierających świadczenia rolnicze z KRUS w zakresie: płeć, data urodzenia, miejsce zamieszkania: kod TERYT gminy uwzględniający oznaczenie miasta oraz obszarów wiejskich w gminach miejsko-wiejskich, kwota świadczenia brutto według rodzaju; w formie elektronicznej",

c)
w lp. 4 rubryka 8.2 otrzymuje brzmienie:

"rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy; dane jednostkowe dotyczące osób fizycznych zarejestrowanych jako bezrobotne w zakresie: data urodzenia, płeć, stan cywilny, czy małżonek pozostaje w rejestrze bezrobotnych, liczba dzieci na utrzymaniu, czy samotnie wychowuje dziecko do lat 18, poziom znajomości języków obcych, doświadczenie zawodowe (tak, nie), kwalifikacje zawodowe (tak, nie), rodzaj i stopień niepełnosprawności, kod PKD ostatniego pracodawcy przed rejestracją, kod TERYT gminy: miejsca zameldowania na pobyt stały, miejsca zameldowania na pobyt czasowy, miejsca pobytu, kod obywatelstwa, dzień, miesiąc, rok pierwszej rejestracji, dzień, miesiąc i rok ostatniej rejestracji, czy uczestniczył w szkoleniach, czy korzystał z instrumentów rynku pracy, czy posiada prawo do zasiłku dla bezrobotnych, nazwa i kod wykształcenia ukończonego, nazwa i kod zawodu wyuczonego, nazwa i kod zawodu wykonywanego przed rejestracją; w formie elektronicznej";

3)
w badaniu o symbolu 1.27.05(082) Szkoły wyższe i ich finanse w pkt 8 Źródła danych w tabeli w lp. 10 rubryka 8.3 otrzymuje brzmienie:

"raz w roku do 18 grudnia 2014 r. według stanu w dniu 1 października 2014 r. w zakresie obsady kadrowej na prowadzonych kierunkach studiów oraz według stanu na dzień 30 września 2014 r. w pozostałym zakresie";

4)
w badaniu o symbolu 1.28.03(086) Środki komunikacji masowej:
a)
w pkt 7 Zakres przedmiotowy tiret czwarte i piąte otrzymują brzmienie:

"– książki i broszury wydane: tytuły, język wydania, tematyka, literatura dla dzieci i młodzieży,

– gazety i czasopisma: tytuły, częstotliwość ukazywania się, tematyka, periodyki dla dzieci i młodzieży",

b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych

Abonenci RTV - kraj, regiony, województwa, miasto, wieś. Rodzaje stacji radiowych i telewizyjnych oraz zasięg ich działalności; sieci telewizji kablowej oraz ich operatorzy. Wpływy z opłat abonamentu radiowo-telewizyjnego - kraj, województwa. Produkcja wydawnicza - tytuły, działy tematyczne, częstotliwość ukazywania się, tłumaczenia, wydania pierwsze. Wyposażenie gospodarstw domowych w wybrany sprzęt audiowizualny oraz wydatki związane z zakupem artykułów i usług audiowizualnych.";

5)
w badaniu o symbolu 1.43.02(112) Innowacje w przemyśle:
a)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Zakres przedmiotowy

- aktywność innowacyjna przedsiębiorstw (rodzaje prowadzonej działalności innowacyjnej, wdrożenie nowych produktów i procesów, realizacja projektów innowacyjnych),

- nakłady na innowacje według rodzajów działalności innowacyjnej oraz według źródeł finansowania nakładów,

- sprzedaż produktów - nowych lub istotnie ulepszonych będących nowością dla rynku (w tym pierwszych na świecie) oraz będących nowością tylko dla przedsiębiorstwa,

- publiczne wsparcie dla działalności innowacyjnej,

- współpraca w zakresie działalności innowacyjnej,

- innowacje organizacyjne,

- innowacje marketingowe,

- innowacje związane z zaopatrywaniem sektora publicznego,

- przyczyny braku innowacji oraz bariery działalności innowacyjnej,

- innowacje przynoszące korzyści dla środowiska,

- nabycie i sprzedaż technologii (transfer technologii),

- wyposażenie przedsiębiorstw w środki automatyzacji,

- ochrona własności intelektualnej.",

b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych

Aktywność innowacyjna przedsiębiorstw, nakłady na działalność innowacyjną, publiczne wsparcie dla działalności innowacyjnej, sprzedaż produktów innowacyjnych, współpraca w zakresie działalności innowacyjnej, innowacje organizacyjne, innowacje marketingowe, innowacje związane z zaopatrywaniem sektora publicznego, przyczyny braku innowacji oraz bariery działalności innowacyjnej, innowacje przynoszące korzyści dla środowiska, transfer technologii, środki automatyzacji procesów produkcyjnych oraz ochrona własności intelektualnej według sekcji i działów PKD, sektorów własności, wielkości przedsiębiorstw i województw.

Licencje - zakup i sprzedaż według wybranych grup krajów. Liczba krajowych i zagranicznych umów licencyjnych, z których przedsiębiorstwo korzystało.";

6)
w badaniu o symbolu 1.43.13(117) Innowacje w sektorze usług:
a)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Zakres przedmiotowy

- aktywność innowacyjna przedsiębiorstw (rodzaje prowadzonej działalności innowacyjnej, wdrożenie nowych produktów i procesów, realizacja projektów innowacyjnych),

- nakłady na innowacje według rodzajów działalności innowacyjnej oraz według źródeł finansowania nakładów,

- sprzedaż produktów - nowych lub istotnie ulepszonych będących nowością dla rynku (w tym pierwszych na świecie) oraz będących nowością tylko dla przedsiębiorstwa,

- publiczne wsparcie dla działalności innowacyjnej,

- współpraca w zakresie działalności innowacyjnej,

- innowacje organizacyjne,

- innowacje marketingowe,

- innowacje związane z zaopatrywaniem sektora publicznego,

- przyczyny braku innowacji oraz bariery działalności innowacyjnej,

- innowacje przynoszące korzyści dla środowiska,

- ochrona własności intelektualnej.",

b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych

Aktywność innowacyjna przedsiębiorstw, nakłady na działalność innowacyjną, sprzedaż produktów innowacyjnych, publiczne wsparcie dla działalności innowacyjnej, współpraca w zakresie działalności innowacyjnej, innowacje organizacyjne, innowacje marketingowe, innowacje związane z zaopatrywaniem sektora publicznego, przyczyny braku innowacji oraz bariery działalności innowacyjnej, innowacje przynoszące korzyści dla środowiska, ochrona własności intelektualnej według sekcji i działów PKD, sektorów własności, wielkości przedsiębiorstw i województw.";

7)
w badaniu o symbolu 1.43.17(120) Nanotechnologia w pkt 8 Źródła danych w tabeli:
a)
w lp. 1:
-
rubryka 8.1 otrzymuje brzmienie:

"osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w których rodzaj prowadzonej działalności jest zaklasyfikowany według PKD jako badania naukowe i prace rozwojowe - dział 72 (klasa 72.11 i 72.19), szkoły wyższe - dział 85 (klasa 8542B), działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana - dział 94 (klasa 9499Z) oraz inne, w których prowadzona jest działalność w dziedzinie nanotechnologii, bez względu na liczbę pracujących",

-
rubryka 8.2 otrzymuje brzmienie:

"PNT-05 - sprawozdanie o działalności badawczej i rozwojowej w dziedzinie nanotechnologii w jednostkach naukowych; w formie elektronicznej; metoda doboru celowego; obowiązkowe",

b)
w lp. 2 rubryka 8.2 otrzymuje brzmienie:

"PNT-06 - sprawozdanie o działalności w dziedzinie nanotechnologii w przedsiębiorstwach; w formie elektronicznej; metoda doboru celowego; obowiązkowe";

8)
w badaniu o symbolu 1.48.02(165) Transport drogowy w pkt 7 Zakres przedmiotowy tiret piąte otrzymuje brzmienie:

"– transport pasażerski:

– komunikacja miejska - długość i liczba stałych dziennych linii komunikacyjnych według miast i zbiorczo na wsi według rodzajów linii, trasy komunikacyjne według rodzajów tras, liczba przystanków według miast i zbiorczo na wsi, stan i eksploatacja taboru według rodzajów taboru, z wydzieleniem autobusów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych oraz autobusów ekologicznych oraz liczba i wiek autobusów (według grup wiekowych) obsługujących linie według miast, z wydzieleniem autobusów na alternatywne paliwo, wozy w ruchu, wozokilometry pojazdów według rodzajów taboru, przewozy pasażerów, liczba i przebieg taksówek miejskich oraz przeciętna liczba przewiezionych osób, długość wybudowanych i zmodernizowanych tras tramwajowych i trolejbusowych, liczba jednostek zakupionego i zmodernizowanego taboru szynowego i trolejbusowego oraz autobusów, liczba linii, liczba środków transportu, liczba operatorów i liczba przewoźników wykonujących publiczny transport zbiorowy,

– komunikacja zamiejska - liczba i pojemność autobusów i mikrobusów własnych i dzierżawionych, z wydzieleniem autobusów i mikrobusów wykorzystywanych w komunikacji międzynarodowej i miejskiej oraz autobusów ekologicznych, przewozy pasażerów w komunikacji krajowej, w podziale na komunikację regularną i regularną specjalną (z wydzieleniem przewozów z ważnymi biletami pracowniczymi i szkolnymi oraz przewozów pracowniczych na podstawie umów i szkolnych na podstawie umów) i przewozy pozostałe, przewozy pasażerów w komunikacji międzynarodowej w podziale na komunikację regularną i regularną specjalną oraz przewozy pozostałe według krajów, przebieg ogólny autobusów w komunikacji krajowej i międzynarodowej, wozodni pracy autobusów w komunikacji krajowej i międzynarodowej, oferowana praca przewozowa w komunikacji krajowej i międzynarodowej, linie regularnej komunikacji autobusowej - liczba linii oraz ich długość w podziale na linie krajowe i linie międzynarodowe, liczba dworców autobusowych, w tym przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych, liczba linii, liczba środków transportu, liczba operatorów i liczba przewoźników wykonujących publiczny transport zbiorowy,

– średnie zużycie paliw przez autobusy według rodzajów paliw i rodzajów komunikacji,

– liczba licencji na krajowy transport drogowy, na wykonywanie przewozu osób samochodami osobowymi, pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz taksówkami (wraz z liczbą pojazdów) i transportu drogowego rzeczy w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy wraz z liczbą wypisów z licencji (nie dotyczy taksówek i pośrednictwa przy przewozie rzeczy),

– liczba zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób lub rzeczy wraz z liczbą wypisów z zezwoleń,

– licencje i wypisy z licencji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób i rzeczy,

– długość tras (ścieżek) rowerowych wzdłuż ciągów komunikacyjnych,

– długość buspasów w miastach.";

9)
w badaniu o symbolu 1.48.06(167) Poczta i telekomunikacja w pkt 8 Źródła danych w tabeli w lp. 1-4 w rubryce 8.1 wyrazy "Telekomunikacja Polska S.A." zastępuje się wyrazami "Orange Polska S.A.";
10)
w badaniu o symbolu 1.61.01(185) Bieżące wyniki finansowe i nakłady na środki trwałe przedsiębiorstw w pkt 8 Źródła danych w tabeli dodaje się lp. 6 w brzmieniu:
6 Ministerstwo Finansów baza danych o podatnikach podatku od towarów i usług (VAT); dane jednostkowe dla osób fizycznych będących podatnikami VAT i pozostałych podmiotów będących podatnikami VAT w zakresie: kod województwa; kod powiatu; kod gminy; NIP; REGON; nazwa pełna/nazwa lub nazwisko i imię (pierwsze) w przypadku braku nazwy; sprzedaż razem, w tym zwolniona od podatku, eksport towarów, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, wartość świadczonych usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu; nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych oraz towarów i usług pozostałych związanych ze sprzedażą opodatkowaną; podatek należny według formularza, kwoty podatku naliczonego do odliczenia; wartość dostaw towarów i świadczenia usług poza terytorium kraju; wartość importu usług; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów; import towarów podlegający rozliczeniu zgodnie z art. 33a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.); dostawa towarów oraz świadczenie usług, dla których podatnikiem jest nabywca, podstawa opodatkowania - razem; w formie elektronicznej do 30 czerwca 2015 r. z danymi za I kwartał, I półrocze, III kwartały i rok dla lat 2010-2014,

do 31 grudnia 2015 r. z danymi za I kwartał, I półrocze, III kwartały i rok dla lat 2005-2009

GUS
11)
w badaniu o symbolu 1.62.04(197) Wyniki finansowe zakładów ubezpieczeń/reasekuracji w pkt 8 Źródła danych w tabeli:
a)
w lp. 3:
rubryka 8.2 otrzymuje brzmienie:

"System Nadzoru Ubezpieczeń; dane zagregowane ze sprawozdań finansowych:

– w podziale na ogółem i działy I i II:

– przychody i koszty działalności lokacyjnej,

– rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe brutto i na udziale reasekuratora,

– sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych,

– kapitały podstawowe według zakładów ubezpieczeń/reasekuracji,

– bezpośrednie inwestycje zagraniczne w zakładach ubezpieczeń/ reasekuracji w podziale na kraje pochodzenia kapitału;

– dla działu I w podziale na grupy 1, 2, 3, 4:

– składka przypisana brutto, liczba umów czynnych; według sposobu zawarcia umowy (indywidualne i grupowe) i sposobu płacenia składek (okresowe, jednorazowe);

– liczba ubezpieczonych osób w ubezpieczeniach grupowych;

w formie elektronicznej",

rubryka 8.3 otrzymuje brzmienie:

"dane wstępne za rok 2014 do 11 marca 2015 r. oraz w oparciu o zweryfikowane przez biegłego rewidenta dane za rok 2014 do 22 września 2015 r.",

b)
po lp. 3 dodaje się lp. 3a w brzmieniu:
3a Komisja Nadzoru Finansowego System Nadzoru Ubezpieczeń; dane zagregowane ze sprawozdań finansowych:

- dla działu I w podziale na grupy 1, 2, 3, 4:

- świadczenia wypłacone brutto, liczba wypłat w podziale na świadczenia jednorazowe, rentowe, wykupy i inne świadczenia;

w formie elektronicznej

raz w roku, w oparciu o zweryfikowane przez biegłego rewidenta dane za rok 2014

do 22 września 2015 r.

GUS
c)
w lp. 5 rubryka 8.3 otrzymuje brzmienie:

"raz w kwartale do 70 dni po zakończeniu kwartału i do 11 marca 2015 r. z danymi wstępnymi za 2014 r. oraz w oparciu o zweryfikowane przez biegłego rewidenta dane za rok 2014 do 31 sierpnia 2015 r.";

12)
w badaniu o symbolu 1.67.03(236) Rachunki kwartalne w pkt 8 Źródła danych:
a)
część zamieszczona nad tabelą otrzymuje brzmienie:

"Wtórne wykorzystanie danych ze sprawozdań GUS: SP (omówione w badaniu 1.61.05), F-01/I-01 (omówione w badaniu 1.61.01), H-01s (omówione w badaniu 1.49.02), Z-06 (omówione w badaniu 1.23.02), C-01 (omówione w badaniu 1.64.03), C-02-10, C-02-11, C-02-13, C-02-30, C-02-40, C-02-50, C-02-91, C-02-92 (omówione w badaniach 1.64.07 i 1.64.08), DG-1 (omówione w badaniu 1.61.04), dane zagregowane z powszechnego spisu rolnego (omówione w badaniu 1.45.29 z Pbssp 2010), z badania budżetów gospodarstw domowych (omówione w badaniu 1.25.01). Dane z zakresu obrotów EXSTRASTAT - tj. obrotów poza UE (omówione w badaniu 1.51.01) oraz dane ze zgłoszeń INTRASTAT - import i eksport towarów (omówione w badaniu 1.51.07), dane z systemów informacyjnych: Narodowego Banku Polskiego: Bankowa Informacja Sprawozdawcza (BIS), System Informacji Sprawozdawczej (SIS), Zintegrowany System Księgowy (ZSK) dotyczące: bilansu płatniczego Rzeczypospolitej Polskiej, zbiorczego rachunku zysków i strat sektora bankowego (omówione w badaniu 1.62.02), Komisji Nadzoru Finansowego, Ministerstwa Finansów (sprawozdanie Rb), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (omówione w badaniu 1.65.20), Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Rynku Rolnego, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Dane Ministerstwa Finansów z Systemu VIES o dokonanych wewnątrz-wspólnotowych transakcjach dla osób fizycznych będących podatnikami VAT i pozostałych podmiotów będących podatnikami VAT, Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników dotyczące osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, osób fizycznych prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą, spółek tworzących podatkowe grupy kapitałowe.

Wykorzystanie danych Ministerstwa Finansów z:

– Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników (pozyskanych w badaniu 1.80.01),

– Systemu Informacji Podatkowych dotyczących osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, osób fizycznych uzyskujących przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych według skali progresywnej, opodatkowanej 19-procentową stawką liniową, opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i karty podatkowej (pozyskanych w badaniu 1.61.05 zamieszczonym w Pbssp 2005-2009 oraz w badaniu 1.80.01 zamieszczonym w Pbssp 2010-2014) oraz danych o podatnikach podatku od towarów i usług - (VAT) dla osób fizycznych będących podatnikami VAT i pozostałych podmiotów będących podatnikami VAT (pozyskanych w badaniu 1.61.01 - zamieszczonym w Pbssp 2005-2014),

– systemu informacyjnego Ministerstwa Finansów w zakresie danych zawartych w wieloletniej prognozie finansowej JST (pozyskanych w badaniu 1.65.20).",

b)
w tabeli dodaje się lp. 10 i 11 w brzmieniu:
10 Ministerstwo Finansów System VIES; dane jednostkowe o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach dla osób fizycznych będących podatnikami VAT i pozostałych podmiotów będących podatnikami VAT w zakresie: kod kraju, NIP-UE, numer identyfikacyjny VAT kontrahenta, transakcja trójstronna, wartość transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wartość transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wartość transakcji wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług; w formie elektronicznej do 30 czerwca 2015 r. z danymi za I, II, III i IV kwartał dla lat 2010-2014,

do 31 grudnia 2015 r. z danymi za I, II, III i IV kwartał dla lat 2005-2009

GUS
11 Ministerstwo Finansów Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowa Ewidencja Podatników;

dane jednostkowe dotyczące:

- osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej w zakresie: NIP, REGON, nazwa pełna, data rozpoczęcia działalności, data ustania bytu prawnego lub wyrejestrowania w ciągu danego roku, rodzaj przeważającej działalności - kod PKD, szczególna forma prawna, adresy siedziby, adresy miejsc prowadzenia działalności w zakresie: kod kraju, kod województwa; rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej, informacja, czy podatnik prowadzi samodzielnie dokumentację rachunkową, NIP biura rachunkowego lub innego podmiotu prowadzącego dokumentację w imieniu podatnika, NIP i nazwa jednostki macierzystej;

- osób fizycznych prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie: NIP, PESEL, REGON, nazwa, nazwisko i imię (pierwsze), rodzaj przeważającej działalności - kod PKD, adresy: adres rejestracyjny dla działalności gospodarczej, adresy miejsc prowadzenia działalności w zakresie: kod kraju, kod województwa; rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej, informacja, czy podatnik prowadzi samodzielnie dokumentację rachunkową, NIP biura rachunkowego lub innego podmiotu prowadzącego dokumentację w imieniu podatnika;

spółek tworzących podatkowe grupy kapitałowe w zakresie: NIP grupy, NIP, REGON spółek tworzących grupę, adres siedziby spółek tworzących grupę w zakresie: kod kraju, kod województwa;

w formie elektronicznej

do 30 czerwca 2015 r. według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. za lata 2010-2013 GUS
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024