Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie przygotowawcze" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 3 czerwca 2015 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie przygotowawcze" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1234 i 1270) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty, a także szczegółowe warunki zwrotu pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie przygotowawcze" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "pomocą", w tym:
1)
formę i tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;
2)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy oraz wnioski o płatność;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu pomocy, zwana dalej "umową".
§  2. 
Pomoc przyznaje się na operację w ramach poddziałania "Wsparcie przygotowawcze", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "ustawą".
§  3. 
1. 
Pomoc przyznaje się lokalnej grupie działania, o której mowa w art. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2022 r. poz. 943), zwanej dalej "ustawą o rozwoju lokalnym".
2. 
Pomoc przyznaje się lokalnej grupie działania, zwanej dalej "LGD", jeżeli poza spełnieniem warunków określonych w art. 16 ustawy o rozwoju lokalnym:
1)
wśród członków tej LGD znajduje się przynajmniej po jednym przedstawicielu publicznych i prywatnych lokalnych interesów społeczno-gospodarczych, o których mowa w art. 31 ust. 2 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.), z każdej gminy, której obszar jest objęty obszarem planowanym do objęcia strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, zwaną dalej "LSR";
2)
(uchylony);
3)
plan włączenia społeczności lokalnej w przygotowanie LSR, zwany dalej "planem włączenia społeczności", zakłada co najmniej:
a)
przygotowanie LSR:
z udziałem lokalnej społeczności, w tym przeprowadzenie konsultacji społecznych,
która ma być współfinansowana w szczególności ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,
b)
(uchylony),
c)
(uchylony),
d)
prowadzenie strony internetowej na potrzeby przygotowania LSR,
e)
wykorzystanie zróżnicowanych środków komunikacji, w tym elektronicznej, w procesie przygotowania LSR;
4)
proces przygotowania LSR jest ukierunkowany w szczególności na zagadnienia dotyczące:
a)
innowacyjności,
b)
cyfryzacji,
c)
środowiska i klimatu,
d)
zmian demograficznych ze szczególnym uwzględnieniem starzenia się społeczeństwa oraz wyludniania się obszaru planowanego do objęcia LSR,
e)
partnerstwa w realizacji LSR polegającego na wspólnej realizacji przedsięwzięć i projektów;
5)
obszar planowany do objęcia LSR:
a)
jest zamieszkiwany przez nie więcej niż 150 tys. mieszkańców według stanu ustalonego na dzień 31 grudnia 2020 r. na podstawie wynikowych informacji statystycznych ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami o statystyce publicznej,
b)
jest spójny przestrzennie;
6)
członkowie LGD, o których mowa w pkt 1, z wyjątkiem gmin, nie są oraz do dnia 31 grudnia 2020 r. nie byli członkami innych wnioskodawców ubiegających się o przyznanie pomocy w ramach tego samego naboru wniosków o przyznanie pomocy.
2a. 
Pomocy nie przyznaje się, jeżeli obszar planowany do objęcia LSR przez LGD ubiegającą się o przyznanie pomocy, obejmując obszar LSR wybranej i realizowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanego dalej "PROW 2014-2020", nie obejmuje wszystkich gmin objętych tą wybraną i realizowaną LSR w ramach PROW 2014-2020.
2b. 
Przepisu ust. 2a nie stosuje się, jeżeli obszar gmin nieobjętych obszarem planowanym do objęcia LSR, o których mowa w ust. 2a:
1)
jest spójny przestrzennie i zamieszkany nie mniej niż przez 30 tys. mieszkańców, nie licząc mieszkańców miast zamieszkanych przez więcej niż 20 tys. mieszkańców, a co najmniej dwie gminy spośród tych gmin nie są miastami zamieszkanymi przez więcej niż 20 tys. mieszkańców, lub
2)
jest planowany do objęcia LSR przez inne LGD ubiegające się o przyznanie pomocy, ale żaden z obszarów planowanych do objęcia LSR przez te inne LGD nie obejmuje tych samych gmin co obszar planowany do objęcia LSR, o którym mowa w ust. 2a.
2c. 
Warunek, o którym mowa w ust. 2 pkt 5 lit. a, uznaje się za spełniony także, jeżeli wnioskodawca jest stroną umowy o warunkach i sposobie realizacji LSR, zwanej dalej "umową ramową", zawartej przed dniem 1 stycznia 2021 r., ale nie wcześniej niż dnia 1 stycznia 2016 r., a obszar objęty planowaną LSR jest tożsamy z obszarem objętym LSR i ta LSR stanowi załącznik do umowy ramowej.
2d. 
Warunek, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, nie dotyczy LGD realizującej LSR w ramach PROW 2014-2020.
3. 
Konsultacje społeczne, o których mowa w ust. 2 pkt 3 lit. a tiret pierwsze, obejmują co najmniej jedno spotkanie na obszarze każdej z gmin planowanych do objęcia LSR poświęcone w szczególności analizie potrzeb rozwojowych i potencjału danego obszaru, a także celów LSR, w tym wymiernych celów końcowych polegających na osiągnięciu określonych rezultatów, oraz planowanych działań, o których mowa w art. 32 ust. 1 lit. c i d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej, i odbywają się według harmonogramu określonego w planie włączenia społeczności.
3a. 
Spotkania, o których mowa w ust. 3, mogą w uzasadnionych przypadkach zostać przeprowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w szczególności gdy nie mogą się odbyć we wskazanym miejscu z uwagi na wprowadzenie ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2021 r. poz. 2069 i 2120 oraz z 2022 r. poz. 64, 655 i 974).
4. 
(uchylony).
§  4. 
Pomocy nie przyznaje się:
1)
LGD, której udzielono już wsparcia obejmującego budowanie potencjału, szkolenie i tworzenie sieci kontaktów w celu przygotowania i wdrożenia LSR w rozumieniu art. 35 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), chyba że od dnia udzielenia tego wsparcia po raz ostatni upłynęły 3 lata;
2)
(uchylony).
§  5. 
Pomoc przyznaje się w wysokości 74 000 złotych.
§  6. 
(uchylony).
§  7. 
1. 
Postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy prowadzi właściwy organ samorządu województwa.
2. 
Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "samorządową jednostką".
3. 
W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, samorządowej jednostce, właściwy organ samorządu województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego i na stronie internetowej samorządowej jednostki.
§  8. 
1. 
Właściwy organ samorządu województwa podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy, po uzgodnieniu z instytucją zarządzającą terminu składania tych wniosków.
2. 
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera wskazanie dnia rozpoczęcia oraz dnia zakończenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, przy czym termin ten nie może być krótszy niż 14 dni oraz dłuższy niż 30 dni.
3. 
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się w szczególności na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego lub na stronie internetowej samorządowej jednostki, co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy.
§  9. 
Wniosek o przyznanie pomocy składa się w:
1)
urzędzie marszałkowskim albo
2)
samorządowej jednostce

- samorządu województwa, na którego obszarze znajduje się siedziba podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy.

§  10. 
1. 
Wniosek o przyznanie pomocy zawiera w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2)
numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany wnioskodawcy;
3)
wykaz gmin, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1.
2. 
Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy, w tym:
1)
opis obszaru planowanego do objęcia LSR, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, w tym opis spójności tego obszaru;
2)
plan włączenia społeczności;
3)
kopie dokumentów potwierdzających członkostwo lub zobowiązanie do współpracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1;
4)
(uchylony);
5)
(uchylony).
6)
opis procesu przygotowania LSR;
7)
oświadczenie wnioskodawcy, że warunki przyznania pomocy w celu ich spełnienia, stosownie do art. 60 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549, z późn. zm.(2 )), nie zostały sztucznie stworzone, w szczególności że wnioskodawca ani jego członkowie nie są powiązani z innymi wnioskodawcami lub ich członkami w sposób świadczący o zamiarze uzyskania pomocy w sposób sprzeczny z celami tej pomocy.
3. 
Kopie dokumentów dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu marszałkowskiego lub samorządowej jednostki, lub podmiot, który wydał dokument, lub notariusza.
4. 
Wnioskodawca informuje właściwy organ samorządu województwa, w formie pisemnej, o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem o przyznanie pomocy oraz dołączonych do niego dokumentach, niezwłocznie po ich zaistnieniu.
5. 
Formularz wniosku o przyznanie pomocy udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§  11. 
1. 
Jeżeli we wniosku o przyznanie pomocy nie wskazano adresu wnioskodawcy i nie ma możliwości ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
2. 
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
3. 
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera inne niż określone w ust. 1 i 2 braki lub oczywiste omyłki, właściwy organ samorządu województwa wzywa wnioskodawcę, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. 
Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania do usunięcia braków lub oczywistych omyłek, nie usunął ich w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
5. 
Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
6. 
Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez wnioskodawcę, chyba że zmiany te wynikają z wezwań właściwego organu samorządu województwa.
§  12. 
W terminie miesiąca od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o przyznanie pomocy, właściwy organ samorządu województwa:
1)
wzywa wnioskodawcę do zawarcia umowy - w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy;
2)
informuje wnioskodawcę o odmowie przyznania pomocy - w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy.
§  13. 
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy właściwy organ samorządu województwa wyznacza niezwłocznie wnioskodawcy, w formie pisemnej, termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
2. 
W przypadku gdy osoba reprezentująca wnioskodawcę nie stawiła się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówiła jej podpisania, pomocy nie przyznaje się, chyba że osoba reprezentująca wnioskodawcę zawarła umowę w innym terminie:
1)
uzgodnionym z właściwym organem samorządu województwa - przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo
2)
wyznaczonym przez właściwy organ samorządu województwa, nie dłuższym niż 7 dni od dnia oznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 2 właściwy organ samorządu województwa informuje o tym wnioskodawcę, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
§  14. 
Wezwanie wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności.
§  15. 
1. 
Poza postanowieniami określonymi w art. 36 ustawy umowa określa warunki wypłaty pomocy oraz zawiera co najmniej zobowiązania beneficjenta dotyczące:
1)
realizacji operacji, w tym przygotowania LSR w wyniku realizacji planu włączenia społeczności i zgodnie z założeniami opisu procesu przygotowania LSR;
2)
(uchylony);
3)
przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy;
4)
informowania właściwego organu samorządu województwa o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy;
5)
umożliwienia przeprowadzania kontroli związanych z przyznaną pomocą do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy;
6)
udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji PROW 2014-2020 do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy;
7)
ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania przez beneficjenta zobowiązań określonych w umowie.
2. 
Organizacja spotkań, o których mowa w § 3 ust. 3, w ramach realizacji planu włączenia społeczności następuje nie wcześniej niż w dniu przekazania do właściwego organu samorządu województwa informacji o miejscach i terminach przeprowadzenia tych spotkań oraz o tym, czy te spotkania będą przeprowadzone zgodnie z § 3 ust. 3a.
3. 
(uchylony).
4. 
(uchylony).
5. 
Formularz umowy udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§  16. 
1. 
Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane na warunkach określonych w umowie, z tym że pomoc jest wypłacana w dwóch transzach.
2. 
Pierwsza transza pomocy obejmuje 20% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli:
1)
beneficjent:
a)
(uchylona),
b)
(uchylona),
c)
przedstawił właściwemu organowi samorządu województwa informację, o której mowa w § 15 ust. 2;
2)
jest prowadzona strona internetowa, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 lit. d, i na tej stronie zostały podane do publicznej wiadomości plan włączenia społeczności wraz z opisem procesu przygotowania LSR oraz informacja, o której mowa w § 15 ust. 2.
3. 
Druga transza pomocy jest wypłacana, jeżeli:
1)
beneficjent zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;
2)
w terminie składania wniosków o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym, beneficjent:
a)
zrealizował operację zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie, w tym zrealizował plan włączenia społeczności zgodnie z opisem procesu przygotowania LSR,
b)
udokumentował zrealizowanie operacji;
3)
beneficjent przygotował LSR W wprowadza się następujące zmiany w § 16 w ust. 3 w pkt 3 skreśla się wyrazy "i zgodnie z art. 6 ustawy o rozwoju lokalnym złożył wniosek o wybór tej LSR",;
4)
realizacja przygotowanej przez beneficjenta LSR ma być współfinansowana w szczególności ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;
5)
przygotowana przez beneficjenta LSR spełnia warunki dostępu określone w przepisach ustawy o rozwoju lokalnym.
4. 
(uchylony).
5. 
(uchylony).
§  17. 
1. 
Wniosek o płatność składa się w:
1)
urzędzie marszałkowskim albo
2)
samorządowej jednostce

- samorządu województwa, z którym jest zawarta umowa.

2. 
Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
3. 
Wniosek o płatność pierwszej transzy pomocy beneficjent składa w terminie miesiąca od dnia zawarcia umowy, a wniosek o płatność drugiej transzy - po zakończeniu realizacji operacji, nie później jednak niż przed upływem ostatniego dnia terminu składania wniosków o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym.
4. 
Formularz wniosku o płatność udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§  18. 
1. 
Jeżeli wniosek o płatność zawiera braki lub oczywiste omyłki, właściwy organ samorządu województwa wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli beneficjent, pomimo wezwania do usunięcia braków lub oczywistych omyłek, nie usunął ich w terminie, właściwy organ samorządu województwa wzywa ponownie beneficjenta, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
Jeżeli beneficjent nie usunął braków i oczywistych omyłek, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego i poprawnie sporządzonych dokumentów.
4. 
W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność właściwy organ samorządu województwa może wzywać beneficjenta, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§  19. 
1. 
Wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, w terminie:
1)
miesiąca od dnia złożenia wniosku o płatność - w przypadku wniosku o płatność dotyczącego pierwszej transzy;
2)
2 miesięcy od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym - w przypadku wniosku o płatność dotyczącego drugiej transzy.
2. 
Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepis § 14 stosuje się odpowiednio.
§  20. 
1. 
Pomoc wypłacona w ramach pierwszej transzy podlega zwrotowi, jeżeli nie są spełnione warunki wypłaty drugiej transzy.
2. 
W przypadku niezrealizowania zobowiązania, o którym mowa w § 15 ust. 1:
1)
(uchylony);
2)
pkt 3 - zwrotowi podlega 5% kwoty wypłaconej pomocy;
3)
pkt 4 lub 5 - zwrotowi podlega 10% kwoty wypłaconej pomocy;
4)
pkt 6 - zwrotowi podlega 3% kwoty wypłaconej pomocy.
§  21. 
1. 
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2. 
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896).
§  22. 
W poddziałaniu "Wsparcie przygotowawcze" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego PROW 2014-2020:
1)
następca prawny wnioskodawcy nie wstępuje do toczącego się postępowania w sprawie o przyznanie pomocy na miejsce wnioskodawcy;
2)
następcy prawnemu beneficjenta nie przyznaje się pomocy.
§  23. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1950).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865, Dz. Urz. UE L 256 z 01.10.2015, str. 9, Dz. Urz. UE L 135 z 24.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 242 z 09.09.2016, str. 22, Dz. Urz. UE L 350 z 29.12.2017, str. 15, Dz. Urz. UE L 27 z 31.01.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 437 z 28.12.2020, str. 1.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024