Plan naprawy banku oraz grupowy plan naprawy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 14 lipca 2016 r.
w sprawie planu naprawy banku oraz grupowego planu naprawy 2

Na podstawie art. 141p ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 128, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres planu naprawy banku oraz grupowego planu naprawy.
§  2.
Plan naprawy banku obejmuje:
1)
streszczenie głównych elementów planu naprawy oraz ocenę zdolności banku do podjęcia skutecznych działań w celu poprawy sytuacji;
2)
opis struktury organizacyjnej banku i jego strategii biznesowej oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej banku lub jego strategii biznesowej, które nastąpiły od dnia złożenia przez bank ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;
3)
politykę informacyjną banku w związku z potencjalnymi negatywnymi reakcjami rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banku uwzględniającą:
a)
tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w banku oraz między bankiem a podmiotami zewnętrznymi,
b)
działania w przypadku jakichkolwiek potencjalnych niekorzystnych reakcji rynku;
4)
działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banku, w tym przywrócenia jego rentowności;
5)
harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;
6)
zidentyfikowane istotne przeszkody zagrażające skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, proponowany sposób reakcji na te przeszkody, a także wpływ działań przewidzianych w planie naprawy na klientów i inne strony umów zawartych przez bank;
7)
identyfikację linii biznesowych oraz funkcji krytycznych realizowanych przez bank;
8)
procedury ustalenia wartości i oceny zbywalności głównych linii biznesowych i aktywów banku, w tym w warunkach zaburzeń rynkowych, a także działania przygotowawcze mające na celu umożliwienie zbycia przez bank aktywów lub linii biznesowych w terminie umożliwiającym przywrócenie stabilności finansowej banku;
9)
opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania bankiem, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalanie osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;
10)
działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się z zobowiązań, ukierunkowane zwłaszcza na zapewnienie dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji oraz oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego oraz przenoszenia płynności pomiędzy liniami biznesowymi;
11)
działania mające na celu ograniczenie ryzyka i dźwigni finansowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 93 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1, z późn. zm.), z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, założeń i środków zapewniających przeprowadzenie analizy możliwości zbycia aktywów lub linii biznesowych, z wyłączeniem możliwości uzyskania nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego;
12)
założenia i środki dotyczące restrukturyzacji zobowiązań banku;
13)
założenia i środki dotyczące restrukturyzacji linii biznesowych banku;
14)
działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banku do infrastruktury rynków finansowych;
15)
środki mające na celu utrzymanie ciągłości funkcjonowania procedur operacyjnych banku, w tym usług dotyczących infrastruktury i usług informatycznych;
16)
inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banku oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;
17)
działania, jakie bank podjął lub planuje podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banku zgodnie z przyjętymi założeniami;
18)
poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych określających sytuację finansową banku, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie, z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności, jakości aktywów, rynkowych oraz makroekonomicznych; w przypadku wskaźników rynkowych oraz makroekonomicznych bank może odstąpić od ich uwzględnienia w planie naprawy, jeżeli uzasadni, że nie odpowiadają one strukturze prawnej, profilowi ryzyka, wielkości i złożoności banku;
19)
scenariusze planu naprawy służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danego banku, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.
§  3.
1.
Plan naprawy banków spółdzielczych, których fundusze własne są niższe od równowartości w złotych 5 000 000 euro, obejmuje elementy wymienione w § 2 z wyłączeniem pkt 8, 13, 14 i 18. Równowartość w euro kwoty, o której mowa w zdaniu pierwszym, ustala się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim dniu roku, za który zostało sporządzone ostatnie sprawozdanie finansowe banku spółdzielczego.
2.
Plan naprawy banków, o których mowa w ust. 1, obejmuje także poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych określających sytuację finansową banku, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie, z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności i jakości aktywów.
§  4.
Grupowy plan naprawy, o którym mowa w art. 141n ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, zawiera elementy wskazane w § 2 z uwzględnieniem podmiotów objętych planem grupowym.
§  5.
Grupowy plan naprawy, o którym mowa w art. 141o ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, obejmuje:
1)
streszczenie głównych elementów grupowego planu naprawy oraz ocenę zdolności do podjęcia skutecznych działań w celu naprawy sytuacji;
2)
opis struktury organizacyjnej grupy oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej grupy, które nastąpiły od dnia złożenia ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego grupowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;
3)
politykę informacyjną na wypadek negatywnych reakcji rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banków należących do grupy uwzględniającą:
a)
tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w bankach należących do grupy oraz między nimi, a także między grupą a podmiotami zewnętrznymi,
b)
działania w przypadku niekorzystnych reakcji rynku;
4)
działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banków należących do grupy, w tym przywrócenia ich rentowności;
5)
harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;
6)
szczegółowy opis wszelkich istotnych przeszkód zagrażających skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, obejmujący proponowany sposób reakcji na zidentyfikowane przeszkody, a także analizę wpływu działań przewidzianych w planie naprawy na banki należące do grupy oraz na klientów i inne strony umów zawartych przez banki należące do grupy i jej organy zarządzające;
7)
identyfikację funkcji krytycznych realizowanych w grupie;
8)
opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania w grupie i w bankach należących do grupy, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalania osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;
9)
działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się ze zobowiązań przez banki należące do grupy, w szczególności, w przypadku banków zrzeszających, dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji, oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego i przenoszenia płynności pomiędzy bankami należącymi do grupy;
10)
założenia i środki dotyczące restrukturyzacji banków należących do grupy;
11)
działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banków należących do grupy do infrastruktury rynków finansowych;
12)
inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banków należących do grupy oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;
13)
działania, jakie podjęto lub planuje się podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banków należących do grupy zgodnie z przyjętymi założeniami;
14)
poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności i jakości aktywów;
15)
scenariusze planu naprawy, służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danej grupy, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 9 października 2016 r.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1900).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 190, Dz. Urz. UE L 349 z 05.12.2014, str. 68).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024