Finansowe wsparcie na tworzenie noclegowni i domów dla bezdomnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 12 sierpnia 2016 r.
w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie noclegowni i domów dla bezdomnych

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 833 i 1815) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy tryb i terminy składania i rozpatrywania wniosków o udzielenie finansowego wsparcia przedsięwzięć, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych, zwanej dalej "ustawą";
2)
zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek o udzielenie finansowego wsparcia, zwany dalej "wnioskiem";
3)
kryteria oceny wniosku;
4)
wzór formularza rozliczenia faktycznie poniesionych kosztów przedsięwzięcia, na które udzielono wsparcia.
§  2. 
1. 
Wniosek składa się w Banku Gospodarstwa Krajowego, zwanym dalej "Bankiem", od dnia 1 marca do dnia 31 marca i od dnia 1 września do dnia 30 września każdego roku. Za dzień złożenia wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2016 r. poz. 1113) uznaje się dzień nadania wniosku przesyłką rejestrowaną w placówce pocztowej tego operatora.
2. 
Bank po otrzymaniu wniosku niespełniającego wymagań, o których mowa w § 3, wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni roboczych od dnia doręczenia wezwania, wskazując wymagania, których wniosek nie spełnia.
3. 
Bank zwraca bez rozpatrzenia wniosek:
1)
złożony z naruszeniem terminów, o których mowa w ust. 1;
2)
dotyczący wsparcia lub przedsięwzięcia, które nie spełniają warunków określonych w art. 4, art. 7 i art. 13-16 ustawy;
3)
nieuzupełniony w terminie, o którym mowa w ust. 2.
§  3. 
1. 
Zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Kryteria oceny wniosku są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Do wniosku dołącza się:
1)
dokumenty potwierdzające prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, której dotyczy przedsięwzięcie albo na której położony jest budynek, którego budowę, w tym rozbudowę lub nadbudowę budynku, remont lub przebudowę zamierza się przeprowadzić w ramach realizacji przedsięwzięcia, w tym oryginał lub potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię wypisu i wyrysu z rejestru gruntów wszystkich działek ewidencyjnych, na których realizowane jest przedsięwzięcie, wydanych nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku oraz informację o numerze księgi wieczystej;
2)
potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię decyzji o pozwoleniu na budowę opatrzonej klauzulą organu wydającego tę decyzję stwierdzającą, że decyzja stała się wykonalna - jeżeli planowany zakres robót wymaga pozwolenia na budowę lub potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię zgłoszenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 lub w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, 961 i 1165), oraz oświadczenie wnioskodawcy o niewniesieniu sprzeciwu przez właściwy organ, gdy na zgłoszeniu nie ma adnotacji właściwego organu o niewniesieniu sprzeciwu - jeżeli planowany zakres robót wymaga zgłoszenia;
3)
dokumentację projektową wykonaną zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 34 ust. 6 pkt 1 tej ustawy, w tym projekt architektoniczno-budowlany oraz projekt zagospodarowania terenu z wyraźnie zaznaczonymi granicami nieruchomości, na której jest budowany budynek będący przedmiotem przedsięwzięcia, przyłączami technicznymi oraz obiektami i urządzeniami związanymi z budynkiem, a w przypadku gdy planowany zakres robót budowlanych nie wymaga pozwolenia na budowę - dokumentację wynikającą z przepisów art. 30 ust. 2-4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane w zakresie niezbędnym do zweryfikowania następujących danych:
a)
rodzaju przedsięwzięcia,
b)
powierzchni użytkowych budynków lub ich części oraz liczby miejsc w sypialniach,
c)
zakresu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia, z uwzględnieniem obiektów i urządzeń związanych z budynkiem, przyłączy technicznych, kosztów tych przyłączy i miejsca ich włączenia do sieci;
4)
dokumenty potwierdzające koszty przedsięwzięcia:
a)
kosztorys inwestorski lub kalkulację planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 r. poz. 831, 996 i 1020),
b)
kopie wystawionych do dnia złożenia wniosku faktur lub umów zawartych z wykonawcami robót budowlanych, usług i dostaw, w tym prac projektowych oraz nadzoru inwestorskiego, dotyczących wykonania przedsięwzięcia lub części przedsięwzięcia,
c)
kalkulacje własne sporządzone z należytą starannością dla zakresu przedsięwzięcia, który nie został objęty dokumentami potwierdzającymi koszty przedsięwzięcia, wymienionymi w lit. a i b;
5)
potwierdzone przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopie zaświadczeń o nadaniu wnioskodawcy numeru REGON oraz NIP - w przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek po raz pierwszy na podstawie ustawy.
§  4. 
Jeżeli w danym półroczu wynikające z wniosków zapotrzebowanie na finansowe wsparcie w ramach puli przeznaczonej na udzielenie finansowego wsparcia na realizację przedsięwzięć nie przekracza wysokości tej puli, po dokonaniu przeniesienia, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy, Bank udziela finansowego wsparcia wnioskodawcom, których wnioski łącznie:
1)
spełniają warunki określone w § 2 ust. 1 i § 3,
2)
dotyczą przedsięwzięć i wsparcia spełniających warunki określone w art. 4, art. 7 i art. 13-16 ustawy.
§  5. 
1. 
W przypadku konieczności dokonania wyboru przedsięwzięć, o którym mowa w art. 11 ustawy, Bank ocenia wnioski i przyznaje punkty zgodnie z kryteriami oceny wniosku.
2. 
Liczbę punktów, o których mowa w ust. 1, określa się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
3. 
W przypadku uzyskania przez wnioski takiej samej liczby punktów o pierwszeństwie w dostępie do wsparcia przesądza kolejno:
1)
kryterium oceny wniosków "Liczba osób w noclegowni" lub "Liczba osób w domu dla bezdomnych" w ramach przedsięwzięcia objętego wnioskiem;
2)
objęcie przedsięwzięcia gminnym programem rewitalizacji zgodnie z ustawą z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. poz. 1777 oraz z 2016 r. poz. 1020).
§  6. 
Bank ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej, w terminach do dnia 30 czerwca oraz do dnia 31 grudnia każdego roku odpowiednio dla wniosków składanych do dnia 31 marca oraz do dnia 30 września każdego roku:
1)
informację o możliwości udzielenia finansowego wsparcia wszystkim wnioskodawcom, których wnioski łącznie:
a)
spełniają warunki określone w § 2 ust. 1 i § 3,
b)
dotyczą przedsięwzięć i wsparcia spełniających warunki określone w art. 4, art. 7 i art. 13-16 ustawy

- w przypadku, o którym mowa w § 4, albo

2)
wyniki oceny wniosków, w przypadku, o którym mowa w § 5.
§  7. 
W przypadku, o którym mowa w § 5, Bank udziela finansowego wsparcia wnioskodawcom, którzy uzyskali najwyższe oceny punktowe, aż do wyczerpania puli środków przeznaczonej na udzielenie finansowego wsparcia.
§  8. 
Wzór formularza, na którym dokonuje się rozliczenia faktycznie poniesionych kosztów przedsięwzięcia, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 2 .

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAKRES INFORMACJI, JAKIE POWINIEN ZAWIERAĆ WNIOSEK O UDZIELENIE FINANSOWEGO WSPARCIA

I.
Dane wnioskodawcy:
A.
Wnioskodawca (gmina, związek międzygminny, organizacja pożytku publicznego).
B.
Nazwa.
C.
Adres.
D.
Adres do korespondencji (jeśli jest inny niż w lit. C).
E.
REGON i NIP.
F.
Imię i nazwisko, służbowy numer telefonu i faksu oraz służbowy adres poczty elektronicznej osoby bezpośrednio prowadzącej sprawę.
II.
Dane dotyczące realizowanego przedsięwzięcia:
A.
Wnioskowana kwota finansowego wsparcia (w zł).
B.
Data rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia lub przewidywana data rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia (miesiąc słownie i rok).
C.
Data zakończenia realizacji przedsięwzięcia lub przewidywana data zakończenia realizacji przedsięwzięcia (miesiąc słownie i rok).
D.
Przewidywana struktura finansowania przedsięwzięcia, z podziałem na środki własne, wsparcie finansowe udzielane na podstawie ustawy oraz inne źródła (kwoty oraz udział procentowy).
III.
Rodzaj przedsięwzięcia (należy wskazać właściwy):
A.
Budowa, w tym rozbudowa lub nadbudowa budynku, na nieruchomości stanowiącej własność gminy, związku międzygminnego albo organizacji pożytku publicznego albo będącej w ich użytkowaniu wieczystym.
B.
Remont lub przebudowa budynku, będącego własnością gminy, związku międzygminnego albo organizacji pożytku publicznego i przeznaczonego na pobyt ludzi, albo części takiego budynku.
C.
Zmiana sposobu użytkowania budynku, będącego własnością gminy, związku międzygminnego albo organizacji pożytku publicznego, albo części takiego budynku, wymagająca dokonania remontu lub przebudowy.
IV.
Charakterystyka przedsięwzięcia:
IV.A.
Budowa, w tym rozbudowa lub nadbudowa budynku:
1.
Noclegownia:
1)
adres nieruchomości,
2)
nowa powierzchnia użytkowa noclegowni 3  w m2, w tym w sypialniach 4  w m2,
3)
nowa powierzchnia użytkowa niestanowiąca noclegowni,
4)
nowa liczba miejsc w sypialniach,
5)
dotychczasowa powierzchnia użytkowa noclegowni 5  w m2, w tym w sypialniach 6  w m2,
6)
całkowita liczba miejsc w sypialniach, po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia, w podziale na poszczególne sypialnie,
7)
całkowita liczba natrysków, kabin WC i umywalek po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia.
2.
Dom dla bezdomnych:
1)
adres nieruchomości,
2)
nowa powierzchnia użytkowa domu dla bezdomnych 7  w m2, w tym powierzchnia mieszkalna 8  w m2, w tym w pokojach pobytu 9  w m2,
3)
nowa powierzchnia użytkowa niestanowiąca domu dla bezdomnych,
4)
nowa liczba miejsc w pokojach pobytu,
5)
dotychczasowa powierzchnia użytkowa domu dla bezdomnych 10  w m2, w tym powierzchnia mieszkalna 11  w m2, w tym w pokojach pobytu 12  w m2,
6)
całkowita liczba miejsc w pokojach pobytu, po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia, w podziale na poszczególne pokoje pobytu, w tym pokoje pobytu z indywidualnym węzłem sanitarnym (WC, umywalka i natrysk).
3.
Charakterystyka noclegowni lub domu dla bezdomnych (czy dana cecha występuje):
1)
kuchnia z zapleczem gospodarczym (z wyposażeniem technicznym dla żywienia zbiorowego),
2)
pomieszczenia do spożywania posiłków (oddzielne pomieszczenia spełniające wymagania sanitarno-epidemiologiczne dla pomieszczeń zbiorowego żywienia),
3)
pralnia (oddzielne pomieszczenia wyposażone w urządzenia pralnicze),
4)
sanitariaty zbiorowe na korytarzu (co najmniej po jednym sanitariacie męskim i damskim 13  z kabiną WC, umywalką i prysznicem),
5)
pomieszczenia administracyjne z odrębnym pokojem porad psychologicznych,
6)
oddzielne pomieszczenie pomocy medycznej i opieki pielęgnacyjnej,
7)
świetlica (oddzielne pomieszczenia wyposażone w odbiornik radiowy i telewizyjny).
4.
Dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo (podjazdy dla wózków inwalidzkich, ciągi komunikacyjne w budynku, winda lub inne rozwiązania architektoniczne).
IV.B.
Remont lub przebudowa budynku, będącego własnością gminy, związku międzygminnego albo organizacji pożytku publicznego i przeznaczonego na pobyt ludzi, albo części takiego budynku

W przypadku złożenia wniosku o udzielenie finansowego wsparcia na przeprowadzenie remontu lub przebudowy budynku, będącego własnością gminy, związku międzygminnego albo organizacji pożytku publicznego i przeznaczonego na pobyt ludzi, albo części takiego budynku - zamieszcza się informację jak w pkt 1V.A.

IV.C.
Zmiana sposobu użytkowania budynku, będącego własnością gminy, związku międzygminnego albo organizacji pożytku publicznego, albo części takiego budynku, wymagająca dokonania remontu lub przebudowy

W przypadku złożenia wniosku o udzielenie finansowego wsparcia na zmianę sposobu użytkowania budynku, będącego własnością gminy, związku międzygminnego albo organizacji pożytku publicznego, albo części takiego budynku, wymagającą dokonania remontu lub przebudowy - zamieszcza się informację jak w pkt IV.A.

V.
Przewidywany koszt ogółem przedsięwzięcia w zł (należy podać odpowiednio do rodzaju przedsięwzięcia) 14 :
1)
budowy, w tym rozbudowy lub nadbudowy budynku,
2)
remontu lub przebudowy budynku albo jego części,
3)
zmiany sposobu użytkowania budynku albo jego części.
VI.
Charakterystyka efektów społecznych przedsięwzięcia:
A.
Oświadczenie, że w wyniku realizacji przedsięwzięcia będą realizowane indywidualne programy wychodzenia z bezdomności. 15
B.
Oświadczenie, że w wyniku realizacji przedsięwzięcia będzie realizowana jedna z aktywnych form pomocy - program rynku pracy. 16
VII.
Inne:
A.
Oświadczenie, że przedsięwzięcie nie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
B.
Oświadczenie, że przedsięwzięcie nie zostało rozpoczęte ani nie zostanie rozpoczęte przed podpisaniem umowy o finansowe wsparcie, o której mowa w art. 12 ustawy.
C.
Zestawienie kosztów, potwierdzające planowane koszty przedsięwzięcia, o których mowa w art. 14 ustawy, z uwzględnieniem wartości netto i brutto oraz ze wskazaniem wysokości przyjętej stawki podatku od towarów i usług, sporządzone na podstawie załączonych do wniosku dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia.
D.
Oświadczenie, że inwestorowi przysługuje albo nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tym przedsięwzięciem lub zwrotu tego podatku.
E.
Informacja o sposobie wyodrębnienia kosztów przedsięwzięcia z kosztów wynikających z dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia z podaniem procentowego ich udziału w całości kosztów - w przypadku gdy dokumenty te dotyczą szerszego zakresu kosztów niż koszty przedsięwzięcia, w szczególności istniejących lub przewidzianych do realizacji budynków, budowli i lokali niebędących przedmiotem wniosku, a także uzbrojenia terenu. 17
F.
Oświadczenie o prawdziwości danych zawartych we wniosku podpisane przez:
-
w przypadku gminy: wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
-
w przypadku związku międzygminnego: zarząd związku,
-
w przypadku organizacji pożytku publicznego: osobę lub osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu organizacji (należy dołączyć aktualny dokument potwierdzający te uprawnienia).
G.
Oświadczenie, że przedsięwzięcie jest lub nie jest objęte gminnym programem rewitalizacji.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

KRYTERIA OCENY WNIOSKU O UDZIELENIE FINANSOWEGO WSPARCIA

Lp. Nazwa kryterium Definicja i norma kryterium Ocena w punktach
1 2 3 4
KRYTERIA OGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA
1.A Koszt realizacji przedsięwzięcia (dla przedsięwzięć zlokalizowanych w powiatach, w których wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych1) przekracza co najmniej o 20% cenę 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na potrzeby obliczania premii gwarancyjnej2)) Stosunek kosztu przedsięwzięcia w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni użytkowej noclegowni lub domu dla bezdomnych do wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującego na terenie powiatu, w którym zlokalizowane jest przedsięwzięcie1). X w % wynosi 0 pkt, jeżeli x jest równy bądź wyższy od 70 %. (x - 70%)

------------ * 20 pkt

- 20%

nie więcej niż 20 pkt

1.B Koszt realizacji przedsięwzięcia (dla przedsięwzięć zlokalizowanych w powiatach, w których wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych1) jest niższy od wielkości określonej w lp. 1.A) Stosunek kosztu przedsięwzięcia w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni użytkowej noclegowni lub domu dla bezdomnych do wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującego na terenie powiatu, w którym zlokalizowane jest przedsięwzięcie1). X w % wynosi 0 pkt, jeżeli x jest równy bądź wyższy od 90 %. (x - 90%)

----------- * 20 pkt

- 20%

nie więcej niż 20 pkt

2 Dostosowanie przedsięwzięcia do potrzeb osób niepełnosprawnych Przedsięwzięcie, o którym mowa w art. 4 ustawy, przewiduje rozwiązania architektoniczne ułatwiające komunikację osobom niepełnosprawnym.3) Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

3.A Intensywność wsparcia finansowego - dla przedsięwzięcia, o którym mowa w art. 4 pkt 1 ustawy Stosunek oczekiwanego finansowego wsparcia do kosztów przedsięwzięcia (x w %). Jeżeli x jest równy 45%, ocena wynosi 0 pkt. (x - 45%)

------------ * 20 pkt

- 20%

3.B Intensywność wsparcia finansowego - dla przedsięwzięcia, o którym mowa w art. 4 pkt 2 i 3 ustawy Stosunek oczekiwanego finansowego wsparcia do kosztów przedsięwzięcia (x w %). Jeżeli x jest równy 55%, ocena wynosi 0 pkt. (x - 55%)

----------- * 20 pkt

- 20%

KRYTERIA USŁUG SOCJALNYCH DLA NOCLEGOWNI
1 Standard powierzchniowy w noclegowni Przeciętna powierzchnia użytkowa noclegowni przypadająca na jedno miejsce (x). Jeżeli powierzchnia użytkowa jest mniejsza niż 5 m, ocena wynosi 0 pkt. Maksymalna ocena wynosi 10 pkt. (x-5)

------- * 10 pkt

5

2 Liczba osób w noclegowni Do 50 osób. 1 pkt
Powyżej 50 osób. 0 pkt
3 Sypialnia4) Sypialnie do 15 osób. 1 pkt
Sypialnie powyżej 15 osób. 0 pkt
4 Pomieszczenia administracyjne Z odrębnym pokojem porad psychologicznych. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

5 Sanitariat Natrysk - prysznic do 12 osób. 1 pkt
Natrysk - prysznic powyżej 12 osób. 0 pkt
Kabina WC i umywalka - do 12 osób. 1 pkt
Kabina WC i umywalka - powyżej 12 osób. 0 pkt
6 Pralnia Oddzielne pomieszczenie wyposażone w urządzenia pralnicze. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

7 Kuchnia z zapleczem gospodarczym Wyposażenie techniczne do żywienia zbiorowego. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

8 Pomieszczenie do spożywania posiłku Oddzielne pomieszczenie spełniające wymagania sanitarno-epidemiologiczne dla pomieszczeń zbiorowego żywienia. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

9 Pomoc medyczna i opieka pielęgnacyjna Oddzielne pomieszczenie pomocy medycznej i opieki pielęgnacyjnej. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

10 Świetlica Oddzielne pomieszczenie wyposażone w odbiornik radiowy i telewizyjny. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

KRYTERIA USŁUG SOCJALNYCH DOMU DLA BEZDOMNYCH
1 Standard powierzchniowy w domu dla bezdomnych Przeciętna powierzchnia użytkowa domu dla bezdomnych przypadająca na jedno miejsce (x). Jeżeli powierzchnia użytkowa jest mniejsza niż 5 m2, ocena wynosi 0 pkt. Maksymalna ocena wynosi 10 pkt. (x - 5)

-------- * 10 pkt

5

2 Liczba osób w domu dla bezdomnych Do 50 osób. 1 pkt
Powyżej 50 osób. 0 pkt
3.A Pokój pobytu5) Do 5 osób wraz z indywidualnym węzłem sanitarnym (WC, umywalka i prysznic). Jest - 2 pkt
3.B Pokój pobytu5) Powyżej 5 osób wraz z indywidualnym węzłem sanitarnym (WC, umywalka i prysznic). Jest - 1 pkt
3.C Pokój pobytu5) Bez indywidualnego węzła sanitarnego (WC, umywalka i prysznic). 0 pkt
4 Pomieszczenia administracyjne Z odrębnym pokojem porad psychologicznych. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

5 Sanitariaty zbiorowe 1) Na korytarzu po jednym sanitariacie męskim i damskim (kabina WC, umywalka i prysznic) - w przypadku domów dla mężczyzn i kobiet,

2) Na korytarzu po jednym sanitariacie męskim albo damskim (kabina WC, umywalka i prysznic) - w przypadku domów dla mężczyzn albo kobiet.

Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

6 Pralnia Oddzielne pomieszczenie wyposażone w urządzenia pralnicze. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

7 Kuchnia z zapleczem gospodarczym Wyposażenie techniczne do żywienia zbiorowego. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

8 Pomieszczenie do spożywania posiłku Oddzielne pomieszczenie spełniające wymagania sanitarno-epidemiologiczne dla pomieszczeń zbiorowego żywienia. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

9 Pomoc medyczna i opieka pielęgnacyjna Oddzielne pomieszczenie pomocy medycznej i opieki pielęgnacyjnej Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

10 Świetlica Oddzielne pomieszczenie wyposażone w odbiornik radiowy i telewizyjny. Jest - 1 pkt

Brak - 0 pkt

KRYTERIA SPOŁECZNE PRZEDSIĘWZIĘCIA
1 Bezdomność w skali lokalnej Czy w wyniku realizacji przedsięwzięcia będą realizowane indywidualne programy wychodzenia z bezdomności? Tak - 1 pkt

Nie - 0 pkt

2 Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Czy w wyniku realizacji przedsięwzięcia będzie realizowana jedna z aktywnych form pomocy - program rynku pracy? Tak - 1 pkt

Nie - 0 pkt

_____________

1) Ustalany przez wojewodę na okres 6 miesięcy i ogłaszany, w drodze obwieszczenia, w wojewódzkim dzienniku urzędowym - na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 150, z 2015 r. poz. 1322 i 1777 oraz z 2016 r. poz. 8); przyjmuje się wskaźnik ostatnio ogłoszony przed pierwszym dniem okresu składania wniosków, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia.

2) Ogłaszana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego za okresy kwartalne - na podstawie art. 3b ust. 4 ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 763, z 2015 r. poz. 1582, 1830 i 1854 oraz z 2016 r. poz. 195); przyjmuje się cenę ostatnio ogłoszoną przed pierwszym dniem okresu składania wniosków, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia.

3) Ocena dotyczy zastosowania rozwiązań architektonicznych ułatwiających komunikację osobom niepełnosprawnym - podjazdy dla wózków inwalidzkich, ciągi komunikacyjne w budynku, winda lub inne rozwiązania.

4) W przypadku wniosków o finansowe wsparcie dotyczących noclegowni ocena pozytywna 1 pkt dotyczy zastosowania rozwiązania, w którym występują tylko sypialnie do 15 osób. Liczba tych pomieszczeń nie ma znaczenia dla tej oceny.

5) W przypadku wniosków o finansowe wsparcie dotyczących domów dla bezdomnych ocena 2 pkt dotyczy zastosowania rozwiązania, w którym występują tylko pokoje pobytu do 5 osób wraz z indywidualnym węzłem sanitarnym, ocena 1 pkt dotyczy rozwiązania, w którym występują pokoje pobytu powyżej 5 osób wraz z indywidualnym węzłem sanitarnym. Liczba pokoi pobytu w domu dla osób bezdomnych nie ma znaczenia dla oceny w przypadku tego kryterium.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

FORMULARZ, NA KTÓRYM DOKONUJE SIĘ ROZLICZENIA FAKTYCZNIE

PONIESIONYCH KOSZTÓW PRZEDSIĘWZIĘCIA

1. Wnioskodawca:

...........................................................................................

2. Numer umowy:

..........................................................

3. Rodzaj przedsięwzięcia (zaznaczyć właściwe*): A, B, C
4. Faktyczny koszt

przedsięwzięcia:

.......................................... zł

5. Udział Wnioskodawcy

w faktycznym koszcie

przedsięwzięcia:

........................................... zł

6. Kwota wsparcia

wynikająca z umowy:

........................................ zł

7. Wsparcie należne (od 45%

do 55% kwoty z poz. 4, ale

nie większe niż kwota z

poz. 6):

.......................................... zł

8. Wypłacona kwota wsparcia

............................................ zł

9. Do wypłaty (nadwyżka

wsparcia należnego

nad kwotą wsparcia

wypłaconego; w przypadku

liczby ujemnej, wpisać 0,00

zł ):

.......................................... zł

10. Do zwrotu (nadwyżka

wypłaconego wsparcia nad

kwotą wsparcia należnego;

w przypadku liczby ujemnej,

wpisać 0,00 zł):

......................................... zł

11. Udział należnego

wsparcia w faktycznym

koszcie przedsięwzięcia:

............................................. %

(kwotę z poz. 7 należy podzielić

przez kwotę z poz. 4 i pomnożyć

przez 100)

12. Liczba miejsc

w noclegowniach lub

domach dla bezdomnych

pozyskanych w ramach

przedsięwzięcia:

.............................................

13. Inne niż wsparcie

finansowe źródła

sfinansowania przedsięwzięcia (rodzaje

i kwoty):

.................................................

.................................................

.................................................

14. Dane kontaktowe osoby

wypełniającej rozliczenie:

................................................

..................................................

..................................................

15. Podpis osoby

upoważnionej do składania

oświadczeń w imieniu

wnioskodawcy:

................................................

................................................

(miejscowość i data)

* Rodzaje przedsięwzięć:

A. Budowa, w tym rozbudowa lub nadbudowa budynku na nieruchomości stanowiącej własność albo będącej

w użytkowaniu wieczystym gminy, związku międzygminnego albo organizacji pożytku publicznego.

B. Remont lub przebudowa budynku, przeznaczonego na pobyt ludzi, będącego własnością gminy, związku

międzygminnego albo organizacji pożytku publicznego, albo części takiego budynku.

C. Zmiana sposobu użytkowania budynku będącego własnością gminy, związku międzygminnego albo organizacji

pożytku publicznego, albo części takiego budynku, wymagającej dokonania remontu lub przebudowy.

1 Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. poz. 1905).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 października 2009 r. w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1239), które utraciło moc z dniem 29 lutego 2016 r. na podstawie art. 2 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. poz. 1815).
3 Pod pojęciem powierzchni użytkowej noclegowni rozumie się podstawową powierzchnię użytkową, oznaczającą pomieszczenia sypialni, z podziałem na sypialnie do 15 osób i powyżej 15 osób, oraz pomocniczą powierzchnię użytkową, oznaczającą pomieszczenia sanitariatów, pralnie, kuchnie z zapleczem gospodarczym, pomieszczenia do spożywania posiłków, pomieszczenia pomocy medycznej, świetlice oraz pomieszczenia administracyjne.
4 Pod pojęciem sypialni rozumie się pomieszczenie wyposażone w łóżka z niezbędną pościelą (poduszka, materac oraz co najmniej koc). Miejsce w sypialni oznacza jednostkowe łóżko z jego podstawowym wyposażeniem.
5 Pod pojęciem powierzchni użytkowej noclegowni rozumie się podstawową powierzchnię użytkową, oznaczającą pomieszczenia sypialni, z podziałem na sypialnie do 15 osób i powyżej 15 osób, oraz pomocniczą powierzchnię użytkową, oznaczającą pomieszczenia sanitariatów, pralnie, kuchnie z zapleczem gospodarczym, pomieszczenia do spożywania posiłków, pomieszczenia pomocy medycznej, świetlice oraz pomieszczenia administracyjne.
6 Pod pojęciem sypialni rozumie się pomieszczenie wyposażone w łóżka z niezbędną pościelą (poduszka, materac oraz co najmniej koc). Miejsce w sypialni oznacza jednostkowe łóżko z jego podstawowym wyposażeniem.
7 Pod pojęciem powierzchni użytkowej domu dla bezdomnych rozumie się podstawową powierzchnię użytkową, oznaczającą pomieszczenia zwane pokojami pobytu oraz pomocniczą powierzchnię użytkową domu dla bezdomnych, oznaczającą między innymi: sanitariaty zbiorowe, pralnie, kuchnie z zapleczem gospodarczym, pomieszczenia do spożywania posiłków, pomocy medycznej itp.
8 Pod pojęciem powierzchni mieszkalnej domu dla osób bezdomnych rozumie się powierzchnię pokoju pobytu wraz z powierzchnią indywidualnego węzła sanitarnego lub powierzchnię pokoju pobytu bez węzła sanitarnego przy funkcjonowaniu sanitariatu zbiorowego.
9 Pod pojęciem pokoju pobytu rozumie się pomieszczenie zapewniające zaspokojenie następujących funkcji mieszkaniowych: nocleg, przebywanie w ciągu dnia oraz wykonywanie własnych, osobistych zajęć (np. czytanie, odpoczynek, nauka lub indywidualna praca).
10 Pod pojęciem powierzchni użytkowej domu dla bezdomnych rozumie się podstawową powierzchnię użytkową, oznaczającą pomieszczenia zwane pokojami pobytu oraz pomocniczą powierzchnię użytkową domu dla bezdomnych, oznaczającą między innymi: sanitariaty zbiorowe, pralnie, kuchnie z zapleczem gospodarczym, pomieszczenia do spożywania posiłków, pomocy medycznej itp.
11 Pod pojęciem powierzchni mieszkalnej domu dla osób bezdomnych rozumie się powierzchnię pokoju pobytu wraz z powierzchnią indywidualnego węzła sanitarnego lub powierzchnię pokoju pobytu bez węzła sanitarnego przy funkcjonowaniu sanitariatu zbiorowego.
12 Pod pojęciem pokoju pobytu rozumie się pomieszczenie zapewniające zaspokojenie następujących funkcji mieszkaniowych: nocleg, przebywanie w ciągu dnia oraz wykonywanie własnych, osobistych zajęć (np. czytanie, odpoczynek, nauka lub indywidualna praca).
13 Jeśli noclegownia lub dom dla bezdomnych przeznaczone są zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet.
14 Nie wlicza się wartości lub kosztu nabycia gruntu.
15 Do dokumentacji projektowej przedsięwzięcia należy dołączyć krótki opis efektów społecznych, o których mowa w pkt VI.
16 Do dokumentacji projektowej przedsięwzięcia należy dołączyć krótki opis efektów społecznych, o których mowa w pkt VI.
17 Informacja powinna zostać potwierdzona przez autora dołączonych dokumentów potwierdzających koszty przedsięwzięcia, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 4 lit. a i c rozporządzenia lub dokumentacji, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia, na podstawie której opracowano te koszty, a w uzasadnionych przypadkach przez inną osobę posiadającą uprawnienia do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024