Szczegółowe kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 8 września 2016 r.
w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę

Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620, z 2015 r. poz. 249 i 1268 oraz z 2016 r. poz. 1020 i 1311) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczanych na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą", w tym tryb:
a)
oceny wniosków obejmujących zadania z zakresu działalności upowszechniającej naukę, planowane do realizacji w ciągu całego roku kalendarzowego, zwanych dalej "wnioskami",
b)
oceny realizacji finansowanych zadań,
c)
rozliczania przyznanych środków finansowych;
2)
szczegółowy zakres informacji zawartych we wnioskach;
3)
szczegółowy zakres informacji zawartych w raporcie rocznym i raporcie końcowym z wykorzystania środków finansowych, zwanych dalej "raportem rocznym" i "raportem końcowym", zawierających informacje o realizacji działalności upowszechniającej naukę wraz z rozliczeniem finansowym poniesionych kosztów.
§  2.
1.
Minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej "ministrem", przyznaje środki finansowe na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy na podstawie wniosku podmiotu, o którym mowa w art. 9 pkt 1-4 oraz art. 25 ust. 4 ustawy, zwanego dalej "wnioskodawcą".
2.
W przypadku zadania realizowanego w ramach celu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, wspólnie przez kilka podmiotów na podstawie umowy albo porozumienia o współpracy, wniosek składa wnioskodawca upoważniony do reprezentacji tych podmiotów.
3.
Wnioski składa się w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego rok, w którym jest planowana realizacja zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę.
4.
Jeżeli po rozpatrzeniu wniosków złożonych w terminie, o którym mowa w ust. 3, pozostaną niewykorzystane środki finansowe na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy, na dany rok, minister ogłasza dodatkowy termin składania wniosków, który upływa w dniu 31 marca. Informację o dodatkowym terminie składania wniosków minister ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej co najmniej z miesięcznym wyprzedzeniem.
5.
Wniosek dotyczący zadania szczególnie ważnego dla realizacji polityki naukowej, naukowo-technicznej lub innowacyjnej państwa może zostać złożony w każdym czasie.
6.
We wniosku, o którym mowa w ust. 5, wnioskodawca uzasadnia szczególną rangę zadania.
7.
Wnioskodawca może złożyć nie więcej niż jeden wniosek w ramach każdego z celów określonych w art. 25 ust. 3 i 4a ustawy, a w przypadku celu określonego w art. 25 ust. 1 ustawy - nie więcej niż jeden wniosek na zadania realizowane samodzielnie i nie więcej niż jeden wniosek na zadania realizowane zgodnie z ust. 2, w każdym z terminów, o których mowa w ust. 3 i 4. We wniosku wnioskodawca może wystąpić o przyznanie środków finansowych na realizację nie więcej niż 5 zadań.
8.
Szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku składanym w ramach celu określonego w art. 25:
1)
ust. 1 ustawy stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
ust. 3 ustawy stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
ust. 4a ustawy stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Wnioski składa się w systemie teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352), wskazanym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra, zwanym dalej "systemem", z tym że informacje określone w części A wniosku składa się na elektroniczną skrzynkę podawczą ministra w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
2.
Do informacji określonych w części A wniosku dołącza się oświadczenia o:
1)
zgodności ze stanem faktycznym i prawnym informacji zawartych we wniosku złożonym w systemie;
2)
wyrażeniu zgody na przesyłanie korespondencji za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2016 r. poz. 1030);
3)
otrzymywaniu albo nieotrzymywaniu przez wnioskodawcę dotacji na działalność statutową;
4)
wykonywaniu w sposób ciągły zadań z zakresu upowszechniania nauki oraz o prowadzeniu prac na rzecz promocji i popularyzacji wyników badań naukowych - w przypadku wniosku składanego w ramach celu określonego w art. 25 ust. 1 ustawy;
5)
posiadaniu statusu wydawcy czasopism - w przypadku wniosku składanego w ramach celu określonego w art. 25 ust. 4a ustawy.
§  4.
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. W przypadku złożenia wniosku niespełniającego wymagań formalnych wzywa się wnioskodawcę, za pośrednictwem systemu, do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie w tym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
§  5.
1.
Wnioski są oceniane przez zespół, o którym mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwany dalej "zespołem". Zespół sporządza ocenę wniosków złożonych zgodnie z:
1)
§ 2 ust. 3 i 4, w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym upłynął termin na ich składanie;
2)
§ 2 ust. 5, w terminie miesiąca od dnia ich złożenia.
2.
Przy ocenie wniosków złożonych w ramach celu określonego w art. 25 ust. 1 ustawy uwzględnia się kryteria określone w art. 13b ust. 1 ustawy oraz:
1)
znaczenie zadań dla upowszechniania informacji o roli nauki w rozwoju gospodarczym i społecznym kraju;
2)
zasięg (lokalny, regionalny, krajowy, międzynarodowy) i skalę oddziaływania zadań na poziom upowszechniania nauki;
3)
nowoczesność formy i środki techniczne planowane do przekazu informacji w zakresie sposobu upowszechniania i promocji wyników działalności badawczo-rozwojowej;
4)
zasadność planowanych kosztów w odniesieniu do przedmiotu i zakresu zadań.
3.
Przy ocenie wniosków złożonych w ramach celu określonego w art. 25 ust. 3 ustawy uwzględnia się kryteria określone w art. 13b ust. 1 ustawy, w ust. 2 oraz:
1)
znaczenie posiadanych zasobów bibliotecznych dla nauki lub jej dziedzictwa, w tym ich unikatowy charakter w skali kraju;
2)
znaczenie planowanych do opracowania naukowych zasobów bibliotecznych dla upowszechniania nauki, w tym udział we współpracy krajowej lub międzynarodowej bibliotek naukowych w zakresie prac dotyczących utrzymania, opracowania lub udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej;
3)
znaczenie planowanych zadań dla utrzymania, opracowania lub udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej;
4)
adekwatność stosowanych metod utrzymania, opracowania lub udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej do danego rodzaju zbioru, z uwzględnieniem posiadanych systemów informatycznych;
5)
formę i zakres udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej.
4.
Przy ocenie wniosków złożonych w ramach celu określonego w art. 25 ust. 4a ustawy uwzględnia się kryteria określone w art. 13b ust. 1 ustawy, w ust. 2 oraz:
1)
liczbę punktów przyznawanych za publikację naukową w czasopiśmie naukowym ujętym w wykazie czasopism naukowych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy;
2)
udział procentowy uznanych zagranicznych recenzentów w ogólnej liczbie recenzentów publikacji naukowych w czasopiśmie naukowym;
3)
udział procentowy uznanych zagranicznych naukowców w ogólnej liczbie członków rady naukowej czasopisma naukowego;
4)
oryginalność publikowanych wyników badań naukowych;
5)
sposób i metody digitalizacji publikacji naukowych i monografii naukowych w celu zapewnienia otwartego dostępu do nich przez sieć internet;
6)
rodzaj wdrożonych procedur zabezpieczających oryginalność publikacji naukowych oraz zastosowanych technik jej zabezpieczeń.
§  6.
1.
Zespół przedstawia ministrowi ocenę wniosków wraz z propozycją przyznania albo odmowy przyznania środków finansowych na naukę w podziale na poszczególne cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy.
2.
W przypadku propozycji dotyczącej:
1)
przyznania środków finansowych na naukę na cel określony w art. 25 ust. 1, 3 albo 4a ustawy w kwocie niższej niż wnioskowana albo
2)
odmowy przyznania środków finansowych na naukę na cel określony w art. 25 ust. 1, 3 albo 4a ustawy

- zespół przedstawia ministrowi szczegółowe uzasadnienie.

§  7.
1.
Środki finansowe na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy mogą zostać przyznane na okres nie dłuższy niż 2 lata.
2.
Wnioskodawcy mogą zostać przyznane środki finansowe na pokrycie kosztów poniesionych na realizację zadania z zakresu działalności upowszechniającej naukę od dnia 1 stycznia:
1)
roku następującego po roku złożenia wniosku - w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3;
2)
roku, w którym wniosek jest składany - w przypadkach, o których mowa w § 2 ust. 4 i 5.
§  8.
W terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu środków finansowych na naukę na cel określony w art. 25 ust. 1, 3 albo 4a ustawy wnioskodawca składa w urzędzie obsługującym ministra 3 egzemplarze umowy o realizację zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę, zwanej dalej "umową", podpisanej przez uprawnione osoby. Niedotrzymanie tego terminu uznaje się za rezygnację z zawarcia umowy i przyznanych środków finansowych na naukę.
§  9.
Wnioskodawca może złożyć wniosek o zmianę warunków umowy nie później niż 30 dni przed dniem zakończenia realizacji tych zadań.
§  10.
1.
Wnioskodawca składa raport roczny zawierający informacje, których szczegółowy zakres określa załącznik nr 4 do rozporządzenia, w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym zostały przyznane środki finansowe na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy.
2.
Wnioskodawca nie składa raportu rocznego, w przypadku gdy środki finansowe na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy zostały przyznane na okres:
1)
nie dłuższy niż rok;
2)
dłuższy niż rok, ale w roku, w którym rozpoczęła się realizacja zadań określonych w umowie lub decyzji, były one realizowane przez okres krótszy niż 8 miesięcy.
3.
Wnioskodawca składa raport końcowy zawierający informacje, których szczegółowy zakres określa załącznik nr 5 do rozporządzenia, w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadań określonych w decyzji lub w umowie.
4.
Raport roczny i raport końcowy składa się w systemie, z tym że informacje określone w części A raportów składa się na elektroniczną skrzynkę podawczą ministra, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Przepisy § 3 ust. 2 pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
5.
Niezłożenie raportu rocznego lub raportu końcowego stanowi podstawę do odstąpienia przez ministra od umowy, z wezwaniem do zwrotu, w całości albo w części, przekazanych środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy.
§  11.
1.
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie raporty roczne i raporty końcowe spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. W przypadku złożenia raportu niespełniającego wymagań wzywa się wnioskodawcę, za pośrednictwem systemu, do usunięcia braków formalnych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie spowoduje nieprzyjęcie raportu przez ministra.
2.
W przypadku nieprzyjęcia przez ministra raportu rocznego albo raportu końcowego § 10 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  12.
1.
Raport roczny i raport końcowy podlegają ocenie zespołu.
2.
Przy ocenie raportów uwzględnia się kryteria, o których mowa w art. 13d ust. 3 ustawy, oraz prawidłowość wydatkowania przyznanych środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy, biorąc pod uwagę planowane nakłady i źródła finansowania ujęte we wniosku. W przypadku raportu końcowego uwzględnia się dodatkowo podjęcie działań służących rozpowszechnianiu informacji o otrzymanym finansowaniu w związku z realizacją zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę w formie materiałów wydawanych w postaci papierowej lub elektronicznej lub za pośrednictwem prasy, radia, telewizji lub internetu.
3.
Zespół przekazuje ministrowi opinię w sprawie raportu rocznego i raportu końcowego w terminie 60 dni od dnia przekazania raportu do oceny.
§  13.
1.
Na podstawie oceny raportu rocznego minister może wezwać do zwrotu, w całości albo w części, przekazanych środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 albo 4a ustawy.
2.
Na podstawie oceny raportu końcowego minister uznaje zadania z zakresu działalności upowszechniającej naukę za:
1)
zrealizowane;
2)
zrealizowane nienależycie albo niezrealizowane, z wezwaniem do zwrotu przekazanych środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 albo 4a ustawy.
3.
Zwrotu środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy uznanych za wykorzystane niezgodnie z umową dokonuje się na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, naliczonymi za okres od dnia doręczenia wezwania, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, do dnia ich zwrotu.
§  14.
1.
W przypadku stwierdzenia, że przekazany raport roczny albo raport końcowy został sporządzony nieprawidłowo lub jest nierzetelny, minister może żądać jego uzupełnienia lub poprawienia w wyznaczonym terminie.
2.
W przypadku niezłożenia uzupełnionego lub poprawionego raportu rocznego albo raportu końcowego w terminie wyznaczonym przez ministra § 10 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  15.
1.
W terminie 14 dni od dnia:
1)
ustalonego w umowie jako dzień zakończenia realizacji zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę albo
2)
zakończenia realizacji zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę, jeżeli nastąpiło ono przed dniem ustalonym w umowie

- niewykorzystane środki finansowe na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.

2.
W przypadku przekazania środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy po zakończeniu realizacji zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę ustalonych w umowie, niewykorzystane środki finansowe podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra w terminie 14 dni od dnia ich przekazania.
3.
Niezwrócenie niewykorzystanych środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy w terminie, o którym mowa w ust. 1 albo 2, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu, w którym termin ten upłynął, do dnia zwrotu tych środków.
§  16.
1.
Wnioski obejmujące zadania z zakresu działalności upowszechniającej naukę szczególnie ważne dla realizacji polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa planowane do realizacji w 2016 r., złożone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, rozpatruje się na podstawie przepisów dotychczasowych.
2.
Wnioski obejmujące zadania z zakresu działalności upowszechniającej naukę planowane do realizacji w 2017 r.:
1)
składa się w terminie do dnia 30 listopada 2016 r.;
2)
ocenia się w terminie określonym w § 5 ust. 1 pkt 1.
§  17.
1.
Raporty roczne i raporty końcowe z wykorzystania środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy przyznanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia składa się w sposób określony w § 10 ust. 4.
2.
Szczegółowy zakres informacji zawartych w:
1)
raportach końcowych z wykorzystania środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy przyznanych do dnia 31 grudnia 2015 r. określają przepisy dotychczasowe;
2)
raportach rocznych i raportach końcowych z wykorzystania środków finansowych na naukę na cele określone w art. 25 ust. 1, 3 i 4a ustawy przyznanych od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia określają załączniki nr 4 i 5 do rozporządzenia.
§  18.
Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 października 2015 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę (Dz. U. poz. 1862).
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU SKŁADANYM W RAMACH CELU OKREŚLONEGO W ART. 25 UST. 1 USTAWY

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres.

2. Numer identyfikacji podatkowej (NIP).

3. Informacja o wpisie do rejestru przedsiębiorców (numer KRS i REGON).

4. Telefon, adres e-mail, adres strony internetowej.

5. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

B. OPIS PLANOWANYCH ZADAŃ (odrębny dla każdego zadania)

1. Rodzaj zadania (zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy).

2. Nazwa zadania.

3. Termin rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsce realizacji zadania.

4. Organizator, współorganizatorzy i patroni zadania (nazwy instytucji).

5. Zasięg zadania (międzynarodowy, ogólnopolski, regionalny).

6. Informacja, czy zadanie ma charakter cykliczny.

7. Język konferencji naukowej.

8. Przewidywana liczba uczestników ogółem, w tym zagranicznych.

9. Wysokość opłaty konferencyjnej (pełna, ulgowa).

10. Opis merytoryczny zadania:

1) tematyka;

2) cel i efekty planowane do osiągnięcia;

3) uzasadnienie potrzeby finansowania ze środków finansowych na naukę w odniesieniu do kryteriów, o których mowa w § 5 ust. 2;

4) proponowany program;

5) przewidywana liczba referatów, komunikatów i posterów;

6) skład komitetu organizacyjnego (imię i nazwisko lub nazwa instytucji);

7) zaproszeni wykładowcy (imię i nazwisko).

11. Przewidywana forma upowszechniania wyników realizacji zadania.

12. Planowane źródła finansowania:

1) środki własne wnioskodawcy;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki.

C. KOSZTORYS REALIZACJI ZADAŃ

1. Planowane koszty ogółem z wyszczególnieniem rodzajów kosztów:

Lp. Nazwa zadania Rodzaj zadania zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy Rodzaj kosztu Planowane koszty w roku/w latach (w zł)
20... 20.. Razem:
ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
... Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
Łącznie wszystkie zadania:

2. Wyszczególnienie kosztów wymienionych w pozycji inne w kosztorysie realizacji zadań.

3. Uzasadnienie poszczególnych rodzajów kosztów oraz poszczególnych kosztów wymienionych w pozycji inne w kosztorysie realizacji zadań.

D. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres poczty elektronicznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU SKŁADANYM W RAMACH CELU OKREŚLONEGO W ART. 25 UST. 3 USTAWY

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres.

2. Numer identyfikacji podatkowej (NIP).

3. Informacja o wpisie do rejestru przedsiębiorców (numer KRS i REGON).

4. Informacja, czy wnioskodawca jest podmiotem organizującym i prowadzącym bibliotekę, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642 i 908 oraz z 2013 r. poz. 829).

5. Telefon, adres e-mail, adres strony internetowej.

6. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

B. CHARAKTERYSTYKA BIBLIOTEKI WEDŁUG STANU NA DZIEŃ ZŁOŻENIA WNIOSKU

1. Nazwa, adres i rok założenia.

2. Stan zbiorów (zgodnie z informacjami zawartymi w formularzu GUS K-04), w tym zbiorów specjalnych według kryteriów stosowanych w odniesieniu do Narodowego Zasobu Bibliotecznego:

1) książki, starodruki, rękopisy, muzykalia;

2) kartografia, ikonografia, dokumenty życia społecznego;

3) mikrofilmy, audiowizualne, elektroniczne.

3. Charakterystyka tematyczna zbiorów.

4. Charakter zbiorów (unikatowy w skali regionu, kraju lub inny).

5. Udostępnianie zbiorów:

1) dostępność zbiorów (liczba i rodzaj użytkowników);

2) średnia roczna liczba wypożyczeń, w tym międzybibliotecznych.

6. Komputeryzacja:

1) posiadane systemy lub moduły;

2) dostęp do sieci komputerowych (lokalnych lub rozległych);

3) udostępnianie katalogów w internecie.

C. OPIS PLANOWANYCH ZADAŃ (odrębny dla każdego zadania)

1. Rodzaj zadania (zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy).

2. Nazwa zadania.

3. Termin rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsce realizacji zadania.

4. Opis merytoryczny zadania, z uwzględnieniem celu i efektów planowanych do osiągnięcia oraz uzasadnieniem potrzeby finansowania ze środków finansowych na naukę w odniesieniu do kryteriów, o których mowa w § 5 ust. 3, w tym:

1) charakterystyka zasobu bibliotecznego przewidzianego do utrzymania i jego znaczenia dla nauki lub jej dziedzictwa lub unikatowego charakteru w skali kraju wraz z merytorycznym uzasadnieniem wyboru tego zasobu;

2) charakterystyka naukowego zasobu bibliotecznego przewidzianego do opracowania wraz z merytorycznym uzasadnieniem jego wyboru;

3) charakterystyka zasobu bibliotecznego przewidzianego do udostępniania w formie elektronicznej wraz z merytorycznym uzasadnieniem jego wyboru;

4) udział zadania w długoterminowym planie utrzymania, opracowania i udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej;

5) adekwatność zastosowanych metod utrzymania, opracowania i udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej do rodzaju zasobu, z uwzględnieniem posiadanych systemów informatycznych;

6) udział we współpracy krajowej lub międzynarodowej bibliotek naukowych w zakresie prowadzonych na bieżąco prac dotyczących utrzymania, opracowania i udostępniania zasobów bibliotecznych w formie elektronicznej, mających znaczenie dla szerokiego i wieloaspektowego korzystania z efektów uzyskanych w wyniku realizacji zadania;

7) formy i zakresy udostępniania zasobu bibliotecznego w formie elektronicznej.

5. Planowane źródła finansowania:

1) środki własne wnioskodawcy;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki.

D. KOSZTORYS REALIZACJI ZADAŃ

1. Planowane koszty ogółem z wyszczególnieniem rodzajów kosztów:

Lp. Nazwa zadania Rodzaj zadania zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy Rodzaj kosztu Planowane koszty w roku/w latach (w zł)
20... 20.. Razem:
ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
... Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
Łącznie wszystkie zadania:

2. Wyszczególnienie kosztów wymienionych w pozycji inne w kosztorysie realizacji zadań.

3. Uzasadnienie poszczególnych rodzajów kosztów oraz poszczególnych kosztów wymienionych w pozycji inne w kosztorysie realizacji zadań.

E. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres poczty elektronicznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU SKŁADANYM W RAMACH CELU OKREŚLONEGO W ART. 25 UST. 4A USTAWY

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres.

2. Numer identyfikacji podatkowej (NIP).

3. Informacja o wpisie do rejestru przedsiębiorców (numer KRS i REGON).

4. Telefon, adres e-mail, adres strony internetowej.

5. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

B. OPIS PLANOWANYCH ZADAŃ (odrębny dla każdego zadania)

1. Rodzaj zadania (zgodnie z art. 25 ust. 4a ustawy).

2. Nazwa zadania.

3. Termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji zadania.

4. Opis merytoryczny zadania, z uwzględnieniem celu i efektów planowanych do osiągnięcia oraz uzasadnieniem potrzeby finansowania ze środków finansowych na naukę w odniesieniu do kryteriów, o których mowa w § 5 ust. 4.

5. Informacje o wydawanym czasopiśmie (publikacji periodycznej):

1) częstotliwość ukazywania;

2) numer ISSN;

3) uzyskana punktacja na liście czasopism naukowych ministra;

4) informacja, czy czasopismo zawiera oryginalne i wcześniej niepublikowane wyniki badań naukowych, czy służy wtórnemu upowszechnianiu wiedzy, oraz podanie udziału procentowego jednego i drugiego rodzaju treści;

5) informacja, czy publikowane materiały były wcześniej recenzowane, a jeżeli tak, to jaki procent nadsyłanych prac został:

a) odrzucony,

b) poprawiony po recenzjach;

6) język publikacji:

a) polski,

b) angielski,

c) inny,

d) niektóre w języku polskim, a niektóre w języku obcym wraz ze wskazaniem proporcji;

7) informacja, czy artykuły polskojęzyczne zawierają streszczenia angielskie;

8) informacja o składzie komitetu redakcyjnego lub rady naukowej czasopisma.

6. Planowane źródła finansowania:

1) środki własne wnioskodawcy;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki.

C. KOSZTORYS REALIZACJI ZADAŃ

1. Planowane koszty ogółem z wyszczególnieniem rodzajów kosztów:

Lp. Nazwa zadania Rodzaj zadania zgodnie z art. 25 ust. 4a ustawy Rodzaj kosztu Planowane koszty w roku/w latach (w zł)
20... 20.. Razem:
ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
... Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
Łącznie wszystkie zadania:

2. Wyszczególnienie kosztów wymienionych w pozycji inne w kosztorysie realizacji zadań.

3. Uzasadnienie poszczególnych rodzajów kosztów oraz poszczególnych kosztów wymienionych w pozycji inne w kosztorysie realizacji zadań.

D. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres poczty elektronicznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH W RAPORCIE ROCZNYM

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres wnioskodawcy.

2. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

3. Numer decyzji, numer umowy.

B. OPIS ZREALIZOWANYCH ZADAŃ - odrębnie dla każdego zadania

1. Nazwa zadania.

2. Omówienie stanu wykonania zadania.

3. Informacje uzupełniające:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności między kosztami planowanymi a zrealizowanymi;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności między zadaniami określonymi w umowie a zadaniami faktycznie zrealizowanymi.

4. Inne informacje.

Rozliczenie finansowe poniesionych kosztów
Lp. Nazwa zadania Rodzaj kosztu Poniesione koszty (w zł)
ogółem w tym ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5
Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
...
RAZEM

C. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE RAPORTU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres poczty elektronicznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH W RAPORCIE KOŃCOWYM

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres wnioskodawcy.

2. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

3. Numer decyzji, numer umowy.

B. OPIS ZREALIZOWANYCH ZADAŃ - odrębnie dla każdego zadania

1. Nazwa zadania.

2. Omówienie wykonania zadania.

3. Opis osiągniętych celów i uzyskanych efektów zadania.

4. Opis sposobu wywiązania się przez wnioskodawcę z obowiązku rozpowszechniania informacji o otrzymanym finansowaniu.

5. Informacja finansowa:

1) źródła finansowania zadania ogółem, w tym:

a) środki własne,

b) środki finansowe na naukę,

c) inne środki, w tym od sponsorów i współrealizatorów zadań

Rozliczenie finansowe poniesionych kosztów
Lp. Nazwa zadania Rodzaj kosztu Poniesione koszty (w zł)
ogółem w tym ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5
Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
...
RAZEM

2) środki finansowe na naukę niewykorzystane według stanu na dzień zakończenia realizacji zadania;

3) data zwrotu niewykorzystanych środków finansowych na naukę na rachunek urzędu obsługującego ministra.

6. Informacje uzupełniające:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności między kosztami planowanymi a poniesionymi;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności między zadaniami określonymi w umowie a zadaniami faktycznie zrealizowanymi.

7. Inne informacje.

C. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE RAPORTU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres poczty elektronicznej.

1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1896).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1514

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.
Data aktu: 08/09/2016
Data ogłoszenia: 20/09/2016
Data wejścia w życie: 21/09/2016