Kryteria, na podstawie których okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 6 września 2016 r.
w sprawie kryteriów, na podstawie których okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa

Na podstawie art. 79 ust. 7 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2015 r. poz. 222) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa kryteria, na podstawie których okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa w celu ustalenia, czy naruszenie ma poważny charakter, zwane dalej "kryteriami".
§  2.
1.
Kryteria są określone w załączniku do rozporządzenia.
2.
Naruszenie przepisów wspólnej polityki rybołówstwa ma poważny charakter, jeżeli spełnione jest którekolwiek z kryteriów.
3.
Osiągniętą korzyść finansową, w przypadku kryterium dotyczącego wartości osiągniętych korzyści finansowych powstałych w wyniku naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa albo wartości rynkowej netto produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku naruszenia tych przepisów, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, bierze się pod uwagę, jeżeli ta korzyść jest wpisana w dokumencie sprzedaży, o którym mowa w art. 62 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz. Urz. UE L 343 z 22.12.2009, str. 1, z późn. zm.).
§  3.
Do postępowań w sprawie naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  4.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie kryteriów, na podstawie których okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz. U. poz. 1453).
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KRYTERIA, NA PODSTAWIE KTÓRYCH OKRĘGOWY INSPEKTOR RYBOŁÓWSTWA MORSKIEGO DOKONUJE OCENY WAGI STWIERDZONEGO NARUSZENIA PRZEPISÓW WSPÓLNEJ POLITYKI RYBOŁÓWSTWA

Lp. Rodzaj stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa Kryteria, na podstawie których okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego dokonuje oceny wagi stwierdzonego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa
powtarzalność danego naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa wartość osiągniętych korzyści finansowych powstałych w wyniku naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa albo wartość rynkowa netto produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku naruszenia tych przepisów
1 Naruszenie, o którym mowa w art. 123 ustawy o rybołówstwie morskim1) Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 4000 zł
2 Naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. a ustawy o rybołówstwie morskim1) Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 5000 zł
3 Naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. b ustawy o rybołówstwie morskim1) Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 3000 zł
4 Naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 3 lit. a ustawy o rybołówstwie morskim1), polegające na niewprowadzeniu na pokład statku rybackiego lub na wyrzuceniu za burtę statku rybackiego określonych gatunków organizmów morskich wbrew obowiązkowi wprowadzenia i zatrzymania ich na pokładzie statku rybackiego określonemu w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/20132) Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna -
5 Nieprzekazywanie, podczas wykonywania rybołówstwa komercyjnego, informacji, o których mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia nr 404/20113) za pomocą urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego albo w sposób określony w art. 25 ust. 1 tego rozporządzenia Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 15 000 zł
6 Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego bez urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1224/20094) Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 10 000 zł
7 Niewpisanie danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 7000 zł
8 Wpisanie nieprawdziwych danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej:

- 5000 zł, w przypadku prowadzenia połowów na wodach otwartych Morza Bałtyckiego, obszarach wyłącznej strefy ekonomicznej i morza terytorialnego, na wodach Zatoki Puckiej i Zatoki Gdańskiej, na obszarach, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 3 ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej5), oraz na obszarach na północ od granicy między wodami morskimi a wodami śródlądowymi wyznaczonej w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy o rybołówstwie morskim1),

- 15 000 zł, w przypadku prowadzenia połowów na obszarach morskich innych niż wymienione w tiret pierwsze.

9 Nieprzekazanie dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej okręgowemu inspektorowi rybołówstwa morskiego właściwemu ze względu na port macierzysty statku rybackiego - w przypadku zakończenia rejsu w porcie macierzystym tego statku albo właściwemu ze względu na port zakończenia rejsu statku rybackiego - w przypadku zakończenia rejsu w porcie niebędącym portem macierzystym tego statku, albo nieprzekazanie danych z dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej do Centrum Monitorowania Rybołówstwa - w przypadku prowadzenia dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej w postaci elektronicznej Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 7000 zł
10 Utrudnianie inspektorom rybołówstwa morskiego wykonywania czynności kontrolnych lub inspekcji podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań wynikających z przepisów o rybołówstwie morskim Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna -
11 Utrudnianie pracy obserwatorom kontroli, o których mowa w art. 73 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/20094), podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna -
12 Naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. g albo w art. 42 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1005/20086) Niezależnie od powtarzalności Niezależnie od wartości osiągniętych korzyści finansowych albo wartości rynkowej produktów rybołówstwa
13 Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu narzędzi połowowych, których używanie jest w danym okresie lub na określonym obszarze zabronione Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 7000 zł
14 Przekroczenie kwot połowowych określonych gatunków organizmów morskich wpisanych w specjalnym zezwoleniu połowowym Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 7000 zł
15 Prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które znajdują się w ustanowionych dla nich okresach ochronnych Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 5000 zł
16 Prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które nie przekroczyły ustanowionych dla nich wymiarów ochronnych, wprowadzenie ich na pokład statku rybackiego lub dokonywanie przeładunku lub wyładunku takich organizmów morskich, z wyłączeniem organizmów morskich gatunków objętych obowiązkiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/20132) Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 5000 zł
17 Prowadzenie ukierunkowanych połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, dla którego obowiązuje zakaz takich połowów Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 2000 zł
18 Prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, którego ogólna kwota połowowa została wyczerpana lub dla którego obowiązuje zakaz połowów Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 1000 zł
19 Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu statku nieposiadającego przynależności państwowej Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 1000 zł
20 Niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 1005/20086) Niezależnie od powtarzalności Niezależnie od wartości osiągniętych korzyści finansowych albo wartości rynkowej produktów rybołówstwa
21 Niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/20094) Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 25 000 zł
22 Niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia nr 2016/11397) Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 25 000 zł
23 Naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. j rozporządzenia nr 1005/20086) Niezależnie od powtarzalności Niezależnie od wartości osiągniętych korzyści finansowych albo wartości rynkowej produktów rybołówstwa
24 Dokonanie wwozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku połowów nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych lub obrót takimi produktami Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 5000 zł
25 Nieprzekazanie okręgowemu inspektorowi rybołówstwa morskiego dokumentu sprzedaży - w przypadku, o którym mowa w art. 90 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1224/20094) Co najmniej dwukrotnie w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia, w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna Powyżej 7000 zł
26 Wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu

statku rybackiego, którego moc głównego silnika przekracza moc wpisaną w licencji połowowej wydanej na ten statek rybacki

Co najmniej raz w okresie 12 kolejnych miesięcy od dnia,

w którym decyzja w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za ten sam rodzaj naruszenia stała się ostateczna

Powyżej 10 000 zł
______________

1) Ustawa z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2015 r. poz. 222).

2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 22, Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 86 oraz Dz. Urz. UE L 133 z 29.05.2015, str. 1).

3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz. Urz. UE L 112 z 30.04.2011, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 287 z 31.10.2015, str. 6).

4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006.

5) Ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i 1014, z 2015 r. poz. 1642 oraz z 2016 r. poz. 266, 542 i 1250).

6) Rozporządzenie Rady (WE) 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz. Urz. UE L 286 z 29.10.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 280 z 27.10.2009, str. 5, Dz. Urz. UE L 26 z 30.01.2010, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 57 z 02.03.2011, str. 10).

7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 (Dz. Urz. UE L 191 z 15.07.2016, str. 1).

1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024