Nadanie statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 grudnia 2016 r.
w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 720) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Kadencja Rady Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, której członków powołano przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, trwa do jej zakończenia zgodnie z przepisami dotychczasowymi.
§  3. 
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 października 2009 r. w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1225).
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEGO INSTYTUTU SPRAW MIĘDZYNARODOWYCH

§  1. 
1. 
Do szczegółowego zakresu działania Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zwanego dalej "Instytutem", należy:
1)
prowadzenie interdyscyplinarnych i porównawczych badań naukowych w zakresie spraw międzynarodowych, w tym w szczególności polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, bezpieczeństwa międzynarodowego, prawa międzynarodowego oraz ekonomicznych aspektów współpracy międzynarodowej;
2)
sporządzanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych w zakresie spraw międzynarodowych z inicjatywy własnej albo na rzecz Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów albo z inicjatywy ministra właściwego do spraw zagranicznych, ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej oraz - w miarę możliwości - innych członków Rady Ministrów, komisji sejmowych i senackich oraz klubów poselskich i senackich;
3)
upowszechnianie wiedzy z dziedziny stosunków międzynarodowych oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym problematyki integracji europejskiej i bezpieczeństwa międzynarodowego oraz historii polskiej dyplomacji - w szczególności za pośrednictwem Internetu i innych środków masowego przekazu oraz w formie konferencji, seminariów, wykładów i publikacji, w tym książek oraz czasopism;
4)
gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, w szczególności w zakresie, o którym mowa w pkt 1, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej w zakresie objętym działalnością Instytutu;
5)
doskonalenie zawodowe pracowników administracji państwowej, wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności pracowników Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędów obsługujących ministra właściwego do spraw zagranicznych, ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej oraz - w miarę możliwości - pracowników administracji jednostek samorządu terytorialnego i osób zainteresowanych rozwojem zawodowym w obszarze współpracy międzynarodowej;
6)
utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami szkoleniowymi, naukowymi i politycznymi w zakresie objętym działalnością Instytutu;
7)
prowadzenie działalności wydawniczej, w tym wydawanie książek i czasopism z zakresu spraw międzynarodowych, zbiorów dokumentów wytworzonych przez polską służbę dyplomatyczną w przeszłości oraz publikacji z zakresu bieżących prac Instytutu.
2. 
Działania określone w ust. 1 pkt 2, w zakresie obsługi zadań ministra właściwego do spraw zagranicznych, Dyrektor Instytutu wykonuje zgodnie z planem zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw zagranicznych.
3. 
Działania wykonywane na zlecenie ministra właściwego do spraw zagranicznych w części dotyczącej spraw służby zagranicznej Dyrektor Instytutu wykonuje w porozumieniu z dyrektorem generalnym służby zagranicznej.
§  2. 
Dyrektor Instytutu działa przy pomocy:
1)
zastępców dyrektora;
2)
głównego księgowego;
3)
kierowników komórek organizacyjnych;
4)
dyrektorów oddziałów zamiejscowych, będących komórkami organizacyjnymi Instytutu;
5)
pracowników zajmujących samodzielne stanowiska.
§  3. 
1. 
W skład Instytutu wchodzą:
1)
komórki organizacyjne:
a)
Biblioteka,
b)
Biuro Badań i Analiz,
c)
Biuro Informacji Publicznej,
d)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych,
e)
Biuro Organizacyjne,
f)
Biuro Szkoleń,
g)
Wydawnictwo;
1a)
komórka organizacyjna - oddział zamiejscowy - Biuro Instytutu w Brukseli (Królestwo Belgii);
1b)
komórka organizacyjna - oddział zamiejscowy - Biuro Instytutu w Berlinie (Republika Federalna Niemiec);
2)
samodzielne stanowiska podległe bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.
2. 
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Instytutu oraz samodzielnych stanowisk określa regulamin organizacyjny, nadany w drodze zarządzenia przez Dyrektora Instytutu.
3. 
Dyrektor oddziału zamiejscowego - Biura Instytutu w Brukseli (Królestwo Belgii), dyrektor oddziału zamiejscowego - Biura Instytutu w Berlinie (Republika Federalna Niemiec) oraz pracownicy Instytutu zajmujący samodzielne stanowiska podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Instytutu.”;
§  4. 
1. 
W skład Rady Instytutu, zwanej dalej "Radą", wchodzi 12 członków powoływanych spośród osób wyróżniających się wysokim poziomem wiedzy lub doświadczeniem w zakresie spraw międzynarodowych.
2. 
Kadencja Rady trwa cztery lata. W przypadku odwołania członka Rady, jego śmierci albo rezygnacji z członkostwa w Radzie przed upływem kadencji Rady, nowego członka Rady powołuje się na okres do zakoń tej kadencji.
3. 
Do zadań Rady należy:
1)
zatwierdzanie projektu rocznego planu działań Instytutu;
2)
zatwierdzanie projektu sprawozdania Dyrektora Instytutu z realizacji rocznego planu działań Instytutu;
3)
zatwierdzanie wyników działalności oddziałów zamiejscowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1a i 1b;
4)
zatwierdzanie wniosku Dyrektora Instytutu o ustanowienie nagrody Instytutu;
5)
opiniowanie projektu rocznego planu finansowego Instytutu;
6)
opiniowanie projektów statutu i jego zmian.
4. 
Rada wykonuje zadania kapituły nagrody Instytutu.
5. 
Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
6. 
Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz zastępcę przewodniczącego Rady.
7. 
Dyrektor Instytutu bierze udział w posiedzeniach Rady, z głosem doradczym, na zaproszenie przewodniczącego Rady.
8. 
W posiedzeniu Rady może wziąć udział, na zaproszenie przewodniczącego Rady, zastępca Dyrektora Instytutu, główny księgowy, kierownik komórki organizacyjnej, dyrektorzy oddziałów zamiejscowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1a i 1b, oraz inne osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Rady.
§  5. 
Rada może przedłożyć ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych i Dyrektorowi Instytutu swoje stanowisko w każdej sprawie dotyczącej Instytutu.
§  6. 
Dyrektor Instytutu przedkłada Radzie informacje z wykonania planu działań Instytutu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024