Audyty agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 26 lutego 2016 r.
w sprawie audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach

Na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zakres i tryb przeprowadzania audytów wstępnych, odnowieniowych oraz dodatkowych agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach;
2)
wzór dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu;
2)
ustawie o promocji zatrudnienia - rozumie się przez to ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149, z późn. zm.);
3)
agencji zatrudnienia - rozumie się przez to agencję zatrudnienia, o której mowa w ustawie o promocji zatrudnienia, prowadzącą pośrednictwo pracy na statkach, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.
§  3. 
1. 
Audyt wstępny oraz odnowieniowy przeprowadzane są na wniosek agencji zatrudnienia, nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku.
2. 
Audyt dodatkowy przeprowadzany jest z urzędu, w przypadku uzasadnionego podejrzenia, o którym mowa w art. 18 ust. 5 ustawy.
§  4. 
1. 
Audyt wstępny oraz odnowieniowy obejmują weryfikację:
1)
dokumentów agencji zatrudnienia, w tym:
a)
certyfikatu o dokonaniu wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, wydanego zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia,
b)
dowodu posiadania ubezpieczenia bądź innego zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności za szkody poniesione przez marynarzy z tytułu nieskuteczności pośrednictwa pracy lub niewypełnienia przez armatora zobowiązań wynikających z marynarskiej umowy o pracę, o którym mowa w art. 23 ustawy,
c)
wykazu osób, które podjęły pracę na statku za pośrednictwem agencji zatrudnienia,
d)
upoważnień do podpisywania w imieniu armatora marynarskich umów o pracę;
2)
procedur dotyczących pośrednictwa pracy marynarzy i postępowania ze skargami ze strony marynarzy;
3)
dokumentów marynarzy kierowanych do pracy przez agencję zatrudnienia:
a)
potwierdzających minimalne wymagania umożliwiające podjęcie pracy na statku, w szczególności:
książeczki żeglarskiej,
świadectwa zdrowia wystawionego przez uprawnionego lekarza,
b)
umów, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy;
4)
umów o świadczenie usług pośrednictwa pracy zawieranych pomiędzy agencją zatrudnienia a armatorami;
5)
marynarskich umów o pracę, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy;
6)
dokumentów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy;
7)
stosowanych układów zbiorowych, jeżeli nie są częścią umowy o pracę;
8)
stosowania niedozwolonych opłat za pośrednictwo pracy;
9)
dopełnienia obowiązków informacyjnych, w szczególności:
a)
w zakresie uprawnień pracowniczych,
b)
w zakresie, o którym mowa w art. 24 ustawy;
10)
zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych marynarzy, w szczególności w zakresie spełniania wymagań wynikających z przepisów ustawy oraz Normy A.1.4 Konwencji o pracy na morzu, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie dnia 23 lutego 2006 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 845).
2. 
Audyt dodatkowy przeprowadzany jest w razie potrzeby dodatkowej weryfikacji jednego lub kilku elementów, o których mowa w ust. 1.
§  5. 
1. 
Ustalenia z audytu są dokumentowane w formie raportu.
2. 
Raport, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
czas i miejsce przeprowadzanego audytu;
2)
imiona i nazwiska audytorów oraz przedstawicieli agencji zatrudnienia;
3)
wyniki audytu, w tym stwierdzone niezgodności;
4)
wykaz załączników stanowiących składową część raportu;
5)
wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez przedstawiciela agencji zastrzeżeń do treści raportu;
6)
datę oraz podpisy audytorów oraz przedstawicieli agencji zatrudnienia.
3. 
Raport sporządza się w postaci papierowej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje agencja zatrudnienia, a drugi - dyrektor urzędu morskiego, albo w postaci elektronicznej.
4. 
W przypadku sporządzenia raportu w postaci elektronicznej - raport ten opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu i przekazuje agencji zatrudnienia oraz dyrektorowi urzędu morskiego.
§  6. 
Wzór dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach określa załącznik do rozporządzenia.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

DOKUMENT UPRAWNIAJĄCY DO KIEROWANIA MARYNARZY DO PRACY NA STATKACH

CERTIFICATE AUTHORIZING SEAFARER RECRUITMENT AND PLACEMENT SERVICES PROVIDER

wzór

1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024