Zmiana rozporządzenia - Regulamin urzędowania sądów powszechnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 30 czerwca 2016 r.
zmieniające rozporządzenie - Regulamin urzędowania sądów powszechnych

Na podstawie art. 41 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 133, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 grudnia 2015 r. - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. poz. 2316 oraz z 2016 r. poz. 418 i 517) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 22:
a)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W przypadku gdy nowo powołany wiceprezes sądu okręgowego o liczbie stanowisk sędziowskich do 50 ma pełnić funkcję przewodniczącego innego wydziału niż ten, w którym pełnił funkcję przewodniczącego wydziału dotychczasowy wiceprezes, funkcji tej nie powierza się do zakończenia okresu, na który powierzono ją przewodniczącemu wydziału, w którym funkcję przewodniczącego wydziału powinien pełnić nowo powołany wiceprezes.",

b)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Przepis ust. 3a stosuje się odpowiednio do prezesa sądu rejonowego o liczbie stanowisk sędziowskich i asesorskich do 15 i wiceprezesa sądu rejonowego o liczbie stanowisk sędziowskich i asesorskich do 35.";

2)
§ 30 otrzymuje brzmienie:

"§ 30. 1. W sądzie, ze szczególnych względów uzasadnionych potrzebami sądu, można utworzyć oddziały i samodzielne sekcje inne niż wymienione w § 24 ust. 1, § 25 i § 27, a także samodzielne stanowiska pracy i sekcje w ramach oddziałów.

2. Oddziały utworzone na podstawie ust. 1 można łączyć z oddziałami, o których mowa w § 24 ust. 1, § 25 ust. 2 i § 27 ust. 2.";

3)
w § 31 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Inne oddziały, samodzielne sekcje, samodzielne stanowiska pracy, sekcje w ramach oddziałów i zespoły tworzy prezes sądu w uzgodnieniu z Ministrem Sprawiedliwości.";

4)
po § 41 dodaje się § 41a w brzmieniu:

"§ 41a. 1. Wyznaczanie sesji sądowych w okresie od dnia 1 lipca do dnia 31 sierpnia może być czasowo ograniczone do rozpoznawania spraw pilnych.

2. Prezes sądu apelacyjnego w sądzie apelacyjnym oraz prezes sądu okręgowego w sądzie okręgowym i w sądach rejonowych działających w okręgu sądowym, za zgodą właściwego prezesa sądu apelacyjnego, ustalają dokładny okres ograniczenia wyznaczania sesji sądowych, mając na uwadze warunki lokalne oraz potrzebę zapewnienia niezbędnej sprawności postępowań i załatwiania wpływających spraw.

3. Okres ograniczenia wyznaczania sesji sądowych nie może być dłuższy niż 4 tygodnie.

4. W okresie ograniczenia wyznaczania sesji sądowych przepis § 47 nie ma zastosowania.

5. W przypadku wystąpienia znacznych zaległości w rozpoznawaniu spraw w danym sądzie, prezes sądu apelacyjnego może nie wyrazić zgody na czasowe ograniczenie wyznaczania sesji sądowych.

6. O ograniczeniu czasowym wyznaczania sesji sądowych zawiadamia się właściwe jednostki organizacyjne prokuratury, właściwą okręgową radę adwokacką oraz właściwą okręgową izbę radców prawnych.";

5)
w § 43:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Sprawy w wydziałach są przydzielane według kolejności ich wpływu, zgodnie z ustalonym podziałem czynności, oddzielnie dla każdego rodzaju repertorium, wykazu i innego urządzenia ewidencyjnego.",

b)
uchyla się ust. 5 i 6,
c)
dodaje się ust. 7-9 w brzmieniu:

"7. W ramach danego repertorium, wykazu i innego urządzenia ewidencyjnego jest możliwe zastosowanie odrębnej kolejności dla poszczególnych rodzajów spraw w nim ewidencjonowanych.

8. Przeniesienie sprawy do innego repertorium nie powoduje zmiany referenta.

9. W wydziałach odwoławczych dopuszcza się przydział referentom i rozpoznanie kolejno wpływających spraw według ustalonego planu sesji.";

6)
uchyla się § 44;
7)
§ 45-47 otrzymują brzmienie:

"§ 45. 1. Za zgodą sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych orzekających w wydziale podział czynności może obejmować określenie zasad przydziału spraw według specjalizacji w rozpoznawaniu poszczególnych rodzajów spraw. Sędziowie, asesorzy sądowi i referendarze sądowi, którzy w podziale czynności mają przypisaną określoną specjalizację, nie są obciążani w przydziale spraw sprawami spoza tej specjalizacji, chyba że liczba i specyfika spraw z zakresu przypisanej specjalizacji nie pozwala na właściwe obciążenie sędziego, asesora sądowego lub referendarza sądowego.

2. W razie utworzenia w wydziale sekcji, sprawy są przydzielane wszystkim orzekającym w wydziale na zasadach ogólnych, chyba że podział czynności przewiduje orzekanie części sędziów, asesorów sądowych lub referendarzy sądowych wydziału tylko w sprawach wydzielonych do rozpoznania w sekcji lub tylko w sprawach, które nie zostały wydzielone do rozpoznania w sekcji.

§ 46. 1. Do przydziału spraw, którego zasady określa art. 351 K.p.k., zasady określone w przepisach rozporządzenia stosuje się w zakresie nieuregulowanym w art. 351 K.p.k.

2. W wydziałach rodzinnych i nieletnich przydział spraw może nastąpić według kryterium terytorialnego po określeniu obszarów przyporządkowanych poszczególnym sędziom i asesorom sądowym, zapewniających równy przydział spraw.

3. W wydziałach rejestrowych dopuszcza się przydział spraw według przypisania poszczególnym orzekającym spraw dotyczących konkretnych pozycji właściwego rejestru, zapewniających równy przydział spraw.

4. W wydziałach ksiąg wieczystych przydział spraw może nastąpić według konkretnych pozycji repertorium KW, według oznaczeń księgi hipotecznej (gruntowej, wieczystej) lub z uwzględnieniem zasady przydziału jednemu orzecznikowi wszystkich spraw zarejestrowanych kolejno z jednego aktu notarialnego, zapewniających równy przydział spraw.

5. W wydziałach penitencjarnych przydział spraw może nastąpić według kryterium terytorialnego położenia jednostki penitencjarnej (zakładu karnego, aresztu śledczego) po określeniu jednostek penitencjarnych przyporządkowanych poszczególnym sędziom i asesorom sądowym, zapewniających równy przydział spraw.

6. Zasada przydziału spraw określona w § 43 ust. 1 nie znajduje zastosowania w odniesieniu do spraw pozostających ze sobą w związku. W przypadku przydzielenia sprawy pozostającej w związku ze sprawą już przydzieloną sędziemu, asesorowi sądowemu lub referendarzowi sądowemu nie przydziela się mu kolejnej przypadającej na niego sprawy.

§ 47. W przydziale spraw nie uwzględnia się sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych nieobecnych w pracy z powodu urlopu i choroby trwających nieprzerwanie co najmniej 7 dni kalendarzowych.";

8)
w § 48:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wskaźnik procentowy udziału w przydziale wpływających do wydziału spraw przy zachowaniu następujących zasad:

a) 100% - sędzia, asesor sądowy lub referendarz sądowy przydzielony wyłącznie do jednego wydziału, niepełniący funkcji, niedelegowany do innej jednostki - odpowiednio na podstawie art. 77, art. 106zb i art. 15 1a ustawy,

b) co najmniej 90% - sędzia będący członkiem kolegium sądu okręgowego, w obszarze właściwości którego limit etatów sędziowskich wynosi mniej niż 200, lub sądu apelacyjnego, w obszarze właściwości którego limit etatów sędziowskich wynosi mniej niż 900, a ponadto zastępca przewodniczącego wydziału liczącego do 15 sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych, zastępca rzecznika dyscyplinarnego oraz rzecznik prasowy w sądzie okręgowym, w obszarze właściwości którego limit etatów sędziowskich wynosi mniej niż 200, jak również kierownik szkolenia i koordynator do spraw mediacji,

c) co najmniej 75% - sędzia będący członkiem kolegium sądu okręgowego, w obszarze właściwości którego limit etatów sędziowskich wynosi nie mniej niż 200, lub sądu apelacyjnego, w obszarze właściwości którego limit etatów sędziowskich wynosi nie mniej niż 900, zastępca przewodniczącego wydziału liczącego powyżej 15 sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych, jak również zastępca rzecznika dyscyplinarnego oraz rzecznik prasowy w sądzie apelacyjnym oraz w sądzie okręgowym, w obszarze właściwości którego limit etatów sędziowskich wynosi nie mniej niż 200, oraz kierownik sekcji,

d) co najmniej 50% - sędzia, asesor sądowy lub referendarz sądowy pełniący funkcję przewodniczącego wydziału liczącego do 15 sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych, sędzia będący członkiem Krajowej Rady Sądownictwa oraz wizytator, z tym że przy określaniu zakresu udziału wizytatora w przydziale spraw wpływających do wydziału uwzględnia się liczbę jednostek organizacyjnych w obszarze właściwości sądu apelacyjnego lub okręgowego, liczbę etatów sędziowskich, asesorskich i referendarskich w tych jednostkach oraz zakres zaplanowanych czynności nadzorczych,

e) co najmniej 30% - sędzia, asesor sądowy lub referendarz sądowy pełniący funkcję przewodniczącego wydziału liczącego powyżej 15 sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych,

f) co najmniej 25% - sędzia pełniący funkcję prezesa lub wiceprezesa sądu oraz sędzia, asesor sądowy lub referendarz sądowy pełniący funkcję przewodniczącego wydziału liczącego powyżej 15 sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych oraz sędzia delegowany do biura Krajowej Rady Sądownictwa,

g) co najmniej 10% - rzecznik dyscyplinarny.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W razie zbiegu wskaźników procentowych udziału w przydziale wpływających do wydziału spraw dla danego sędziego, asesora sądowego lub referendarza sądowego uwzględnia się wskaźnik najniższy.",

c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. W przypadku zmiany wskaźnika procentowego udziału w przydziale wpływających do wydziału spraw, ustalonego dla danego sędziego, asesora sądowego lub referendarza sądowego na podstawie ust. 1-2, do chwili osiągnięcia przez referat tej osoby stanu liczbowego równego iloczynowi zmienionego wskaźnika procentowego i średniej wielkości referatu w wydziale:

1) nie uwzględnia się tej osoby w przydziale spraw - jeżeli wielkość referatu danego sędziego, asesora sądowego lub referendarza sądowego jest większa od iloczynu zmienionego wskaźnika procentowego i średniej wielkości referatu w wydziale;

2) wstrzymuje się wpływ nowych spraw do innych referentów - jeżeli wielkość referatu danego sędziego, asesora sądowego lub referendarza sądowego jest mniejsza od iloczynu zmienionego wskaźnika procentowego i średniej wielkości referatu w wydziale.

2b. Wielkość referatu sędziego, asesora sądowego lub referendarza sądowego oraz średnią wielkość referatu w wydziale, o których mowa w ust. 2a, ustala się według stanu na dzień ustalenia podziału czynności uwzględniającego zmieniony wskaźnik procentowy udziału w przydziale wpływających do wydziału spraw.";

9)
uchyla się § 50;
10)
w § 51 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku rozpoczęcia orzekania w wydziale przez więcej niż jedną osobę, przejmowany referat dzieli się losowo pomiędzy te osoby. Do chwili osiągnięcia przez referaty tych osób stanu liczbowego równego iloczynowi wskaźnika procentowego ustalonego na podstawie § 48 ust. 1 i 2 oraz średniej wielkości referatu w wydziale stosuje się odpowiednio przepisy § 48 ust. 2a i 2b.";

11)
w § 56:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Sprawy powinny być rozpoznawane według kolejności ich wpływu, chyba że przepisy szczególne określają termin do ich rozpoznania lub zachodzi inna uzasadniona przyczyna zmiany tej kolejności wynikająca z organizacji pracy sądu.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący wydziału może zarządzić rozpoznanie sprawy lub spraw poszczególnych kategorii poza kolejnością określoną w ust. 1.";

12)
w § 60:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie nieprzybycia sędziego lub asesora sądowego na rozprawę w sprawach o wykroczenia, a także nieprzybycia na posiedzenie lub rozprawę ławnika.",

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Prezes sądu, uwzględniając potrzeby wydziałów, może ustalić dyżury sędziów i asesorów sądowych, za zgodą kolegium właściwego sądu.";

13)
w § 61 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Czynności wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2 w wydziale sądu drugiej instancji należą do przewodniczącego wydziału lub przewodniczącego posiedzenia.";

14)
w § 66 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W sprawach karnych o przestępstwa przed sądem pierwszej instancji, wyznaczając termin posiedzenia lub rozprawy, należy, w miarę możliwości, uwzględnić udział prokuratora wskazanego jako referent sprawy w przypadku, jeżeli postępowanie przygotowawcze zakończyło się w formie śledztwa, oraz udział pozostałych stron, ich obrońców i pełnomocników.";

15)
w § 98 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) gdy złoży do sądu zapytanie skierowane drogą elektroniczną, podpisane za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo też poprzez profil zaufany ePUAP;";

16)
w § 99 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo też poprzez profil zaufany ePUAP, należy udzielić informacji drogą elektroniczną, tak jak na zapytanie złożone drogą pisemną, z podpisem własnoręcznym; § 98 ust. 2 stosuje się;";

17)
w § 107 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Akta spraw zakończonych mogą być udostępniane jednostkom organizacyjnym prowadzącym działalność naukową lub badawczo-rozwojową.";

18)
w § 372:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Informację gospodarczą o powstaniu zaległości w uiszczeniu w całości lub części należności, o których mowa w art. 12a § 1 K.k.w., sporządzoną zgodnie ze standardem zamieszczonym na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministra Sprawiedliwości, pracownik sądu lub referendarz sądowy przekazuje do wszystkich biur informacji gospodarczej w postaci elektronicznej, niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od upływu terminu uiszczenia tej należności.",

b)
ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. W przypadku częściowego lub całkowitego uiszczenia lub ściągnięcia należności, o których mowa w art. 12a § 1 K.k.w., ich umorzenia, wygaśnięcia albo upływu okresu przedawnienia ich wykonania, jak też powzięcia wiarygodnej informacji, że przekazana informacja gospodarcza jest nieprawdziwa, pracownik sądu lub referendarz sądowy niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od zaistnienia któregokolwiek z tych zdarzeń, występuje w sposób, o którym mowa w ust. 1 lub 2, do wszystkich biur informacji gospodarczej, którym przekazano informację gospodarczą, z żądaniem aktualizacji lub usunięcia informacji gospodarczej, przekazując do biura aktualne dane.

4. Na wniosek skazanego pracownik sądu lub referendarz sądowy bezzwłocznie, chyba że nie upłynęły jeszcze terminy określone w ust. 1 lub 3, występuje w sposób, o którym mowa w ust. 1 lub 2, do biura informacji gospodarczej z wnioskiem o uzupełnienie, uaktualnienie, sprostowanie lub usunięcie informacji gospodarczej, jeżeli jest ona niekompletna, nieaktualna, nieprawdziwa lub została udostępniona lub jest przechowywana z naruszeniem ustawy.".

§  2.
Prezesi sądów apelacyjnych i prezesi sądów okręgowych w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dostosują podziały czynności do przepisów rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
§  3.
1.
Jeżeli wielkość referatu sędziego, asesora sądowego lub referendarza sądowego pełniącego funkcję lub obowiązki skutkujące zastosowaniem przy ustaleniu udziału w przydziale wpływających do wydziału spraw wskaźnika procentowego o wartości niższej niż 100%, jest różna od iloczynu wskaźnika procentowego ustalonego na podstawie § 48 ust. 1-2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, i średniej wielkości referatu w wydziale, do chwili osiągnięcia przez referat tej osoby takiego stanu liczbowego:
1)
nie uwzględnia się tej osoby w przydziale spraw - jeśli wielkość referatu danego sędziego, asesora sądowego lub referendarza sądowego jest większa od iloczynu wskaźnika procentowego i średniej wielkości referatu w wydziale;
2)
wstrzymuje się wpływ nowych spraw do innych referentów - jeśli wielkość referatu danego sędziego, asesora sądowego lub referendarza sądowego jest mniejsza od iloczynu wskaźnika procentowego i średniej wielkości referatu w wydziale.
2.
Wielkość referatów poszczególnych sędziów, asesorów sądowych i referendarzy sądowych oraz średnią wielkość referatu w wydziale, o których mowa w ust. 1, ustala się według stanu na dzień ustalenia zmienionego podziału czynności, uwzględniającego zasady przydziału spraw określone w § 48 ust. 1-2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, a jeśli wskutek wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie będzie wymagana zmiana podziału czynności w zakresie dotyczącym danego wydziału - według stanu na dzień przypadający w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2016 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024