Sprawozdanie podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 20 grudnia 2017 r.
w sprawie sprawozdania podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego

Na podstawie art. 7b ust. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1785, 2141, 2372 i 2432) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres informacji objętych sprawozdaniem podatkowym w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, zwanym dalej "sprawozdaniem";
2)
wzór sprawozdania;
3)
terminy i sposób przekazywania oraz sposób sporządzania sprawozdania;
4)
terminy i sposób przekazywania oraz sposób sporządzania aktualizacji sprawozdania, o której mowa w art. 7b ust. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, zwanej dalej "aktualizacją sprawozdania".
§  2. 
1. 
Sprawozdanie obejmuje, w zakresie:
1)
wysokości stawek podatku od nieruchomości - rodzaje przedmiotów opodatkowania i określone dla nich stawki podatku;
2)
średniej ceny skupu żyta - kwotę stanowiącą średnią cenę skupu żyta;
3)
średniej ceny sprzedaży drewna - kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna;
4)
podstaw opodatkowania podatkiem:
a)
od nieruchomości - zagregowane dane o powierzchni, powierzchni użytkowej oraz wartości przedmiotów opodatkowania tym podatkiem, w podziale na rodzaje przedmiotów opodatkowania zgodnym z obowiązującymi na terenie gminy stawkami podatku od nieruchomości,
b)
rolnym - zagregowane dane o liczbie hektarów przeliczeniowych gruntów gospodarstw rolnych oraz liczbie hektarów pozostałych gruntów opodatkowanych tym podatkiem,
c)
leśnym - zagregowane dane o powierzchni lasów oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych opodatkowanych tym podatkiem;
5)
podstaw opodatkowania zwolnionych od podatku:
a)
od nieruchomości - zagregowane dane o powierzchni, powierzchni użytkowej oraz wartości przedmiotów opodatkowania zwolnionych od tego podatku na mocy uchwał rady gminy, w podziale na rodzaje przedmiotów opodatkowania zgodnym z obowiązującymi na terenie gminy stawkami podatku od nieruchomości,
b)
rolnego - zagregowane dane o liczbie hektarów przeliczeniowych gruntów gospodarstw rolnych oraz liczbie hektarów pozostałych gruntów, zwolnionych od tego podatku na mocy uchwał rady gminy,
c)
leśnego - zagregowane dane o powierzchni lasów oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych zwolnionych od tego podatku na mocy uchwał rady gminy.
2. 
Wzór sprawozdania określa załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-3, wykazuje się zgodnie z treścią uchwał rady gminy obowiązujących na terenie danej gminy w roku podatkowym, w którym jest sporządzane sprawozdanie.
2. 
W przypadku gdy rada gminy nie podjęła uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta lub średniej ceny sprzedaży drewna, w sprawozdaniu wykazuje się średnią cenę skupu żyta lub średnią cenę sprzedaży drewna, ustalone na podstawie komunikatów Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, obowiązujące w roku podatkowym, w którym jest sporządzane sprawozdanie.
§  4. 
Dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 i 5, wykazuje się zgodnie ze stanem ewidencji podatkowej nieruchomości, o której mowa w art. 7a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, prowadzonej przez organ podatkowy.
§  5. 
W sprawozdaniu wykazuje się pełne tytuły uchwał rady gminy, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 oraz § 3 ust. 1, wraz z datami ich uchwalenia i miejscem publikacji.
§  6. 
1. 
Sprawozdanie oraz aktualizacja sprawozdania są sporządzane w formie dokumentu elektronicznego i przekazywane w postaci elektronicznej z wykorzystaniem aplikacji wskazanej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. 
Struktury danych przekazywanych za pomocą aplikacji, o której mowa w ust. 1, publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
§  7. 
1. 
Organ podatkowy przekazuje sprawozdanie do właściwej regionalnej izby obrachunkowej w następujących terminach:
1)
część A sprawozdania - obejmującą dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-3, wraz z odpowiednimi danymi, o których mowa w § 5 - do dnia 10 stycznia danego roku podatkowego;
2)
część B sprawozdania - obejmującą dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 i 5, wraz z odpowiednimi danymi, o których mowa w § 5 - do dnia 20 lipca danego roku podatkowego.
2. 
Regionalna izba obrachunkowa przekazuje do ministra właściwego do spraw finansów publicznych otrzymane od organów podatkowych sprawozdania w następujących terminach:
1)
część A sprawozdania - do dnia 20 stycznia danego roku podatkowego;
2)
część B sprawozdania - do dnia 31 lipca danego roku podatkowego.
3. 
W przypadku braku możliwości przekazania części A lub B sprawozdania w terminach, o których mowa w ust. 1 lub 2, spowodowanego niedostępnością lub nieprawidłowym działaniem systemu informatycznego lub aplikacji, o której mowa w § 6 ust. 1, części A lub B sprawozdania przekazuje się najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.
§  8. 
1. 
W przypadku konieczności aktualizacji sprawozdania organ podatkowy niezwłocznie przekazuje aktualizację części A sprawozdania do właściwej regionalnej izby obrachunkowej.
2. 
Regionalna izba obrachunkowa przekazuje do ministra właściwego do spraw finansów publicznych otrzymaną od organu podatkowego aktualizację części A sprawozdania w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania aktualizacji sprawozdania.
§  9. 
W przypadku stwierdzenia błędu w części A lub B sprawozdania lub aktualizacji sprawozdania organ podatkowy niezwłocznie przekazuje poprawioną odpowiednią część sprawozdania lub aktualizację sprawozdania do właściwej regionalnej izby obrachunkowej. Przepis § 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
1. 
Sprawozdanie podpisuje wójt (burmistrz, prezydent miasta).
2. 
Sprawozdanie opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
§  11. 
W 2018 r. część A sprawozdania jest przekazywana przez:
1)
organy podatkowe - w terminie do dnia 28 lutego;
2)
regionalne izby obrachunkowe - w terminie do dnia 10 marca.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

SP-1 SPRAWOZDANIE PODATKOWE W ZAKRESIE PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI, PODATKU ROLNEGO I PODATKU LEŚNEGO

wzór

1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 2331).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024