Sposób dokumentowania przeprowadzonej kontroli drogowego przewozu towarów oraz wzory dokumentów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 13 kwietnia 2017 r.
w sprawie sposobu dokumentowania przeprowadzonej kontroli drogowego przewozu towarów oraz wzorów dokumentów

Na podstawie art. 13 ust. 8 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 708) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób dokumentowania przeprowadzonej kontroli drogowego przewozu towarów;
2)
wzory dokumentów stosowanych w toku kontroli drogowego przewozu towarów.
§  2. 
1. 
Przeprowadzenie kontroli drogowego przewozu towarów dokumentuje się przez:
1)
zamieszczenie w rejestrze zgłoszeń, w toku kontroli albo niezwłocznie po zakończeniu kontroli, adnotacji potwierdzającej przeprowadzenie kontroli, oraz adnotacji o dokonanym:
a)
pobraniu próbki towaru,
b)
zatrzymaniu środka transportu lub towaru,
c)
nałożeniu zamknięć urzędowych,
d)
usunięciu zamknięć urzędowych,
e)
pobraniu kaucji;
2)
sporządzenie:
a)
protokołu z kontroli:
w przypadku stwierdzenia w toku kontroli nieprawidłowości,
na żądanie kontrolowanego,
w przypadku nałożenia zamknięć urzędowych,
w przypadku pobrania kaucji za pomocą instrumentu płatniczego,
b)
protokołu z kontroli oraz protokołu pobrania próbki towaru - w przypadku pobrania próbki towaru;
3)
sporządzenie protokołu z kontroli oraz:
a)
pokwitowania pobrania kaucji w formie gotówkowej - w przypadku pobrania kaucji w tej formie,
b)
pokwitowania zatrzymania środka transportu lub pokwitowania zatrzymania towaru - w przypadku zatrzymania środka transportu lub towaru;
4)
sporządzenie potwierdzenia usunięcia zamknięć urzędowych.
2. 
W przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń, polegającej na awarii lub przerwie technicznej, adnotację w rejestrze zgłoszeń zamieszcza się niezwłocznie po przywróceniu jego dostępności.
§  3. 
1. 
Protokół z kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których:
1)
jeden otrzymuje kierujący;
2)
drugi pozostaje w dokumentacji z przeprowadzonej kontroli.
2. 
Wzór protokołu z kontroli określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Protokół pobrania próbki towaru sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których:
1)
jeden otrzymuje kierujący;
2)
drugi pozostaje w dokumentacji z przeprowadzonej kontroli;
3)
trzeci jest przekazywany do laboratorium wraz z próbką towaru.
2. 
Wzór protokołu pobrania próbki towaru określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Pokwitowanie pobrania kaucji w formie gotówkowej, będące drukiem ścisłego zarachowania, sporządza się w trzech egzemplarzach, z których:
1)
jeden otrzymuje wpłacający kaucję;
2)
drugi pozostaje w dokumentacji z przeprowadzonej kontroli;
3)
trzeci pozostaje w dyspozycji organu, którego kontrolujący pobrał kaucję.
2. 
Wzór pokwitowania pobrania kaucji w formie gotówkowej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Pokwitowanie zatrzymania środka transportu, będące drukiem ścisłego zarachowania, sporządza się w trzech egzemplarzach, z których:
1)
jeden otrzymuje kierujący;
2)
drugi pozostaje w dokumentacji z przeprowadzonej kontroli;
3)
trzeci pozostaje w dyspozycji organu, którego kontrolujący zatrzymał środek transportu.
2. 
Wzór pokwitowania zatrzymania środka transportu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Pokwitowanie zatrzymania towaru, będące drukiem ścisłego zarachowania, sporządza się w trzech egzemplarzach, z których:
1)
jeden otrzymuje kierujący;
2)
drugi pozostaje w dokumentacji z przeprowadzonej kontroli;
3)
trzeci pozostaje w dyspozycji organu, którego kontrolujący zatrzymał towar.
2. 
Wzór pokwitowania zatrzymania towaru określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Potwierdzenie usunięcia zamknięć urzędowych, będące drukiem ścisłego zarachowania, sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których:
1)
jeden otrzymuje kierujący;
2)
drugi pozostaje w dyspozycji oddziału celnego urzędu celno-skarbowego, w którym dokonano usunięcia zamknięć urzędowych.
2. 
Wzór potwierdzenia usunięcia zamknięć urzędowych określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 18 kwietnia 2017 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

PROTOKÓŁ Z KONTROLI

............................................................................ .....................................................................

(nazwa organu przeprowadzającego kontrolę) (miejsce i data)

PROTOKÓŁ Z KONTROLI

sporządzony na podstawie art. 13 ust. 7 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie

monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 708)

1. Kontrola została przeprowadzona przez:

imię i nazwisko nr upoważnienia/nr legitymacji służbowej*

........................................................ ..........................................................

........................................................ ...........................................................

2. Dane kierującego środkiem transportu:

........................................................ .............................................................

(imię i nazwisko) (rodzaj i nr dokumentu tożsamości)

...............................................................................................................................................................

(adres zamieszkania: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica, nr domu, nr lokalu)

3. Dane środka transportu:

a) pojazd samochodowy:

- nr rejestracyjny: ..............................................................................................................................

- dane właściciela:

...............................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/nazwa, adres zamieszkania/adres siedziby: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

b) naczepa/przyczepa*:

- nr rejestracyjny: ..............................................................................................................................

- dane właściciela:

...............................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/nazwa, adres zamieszkania/adres siedziby: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

4. Dane:

- przewoźnika:

...............................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/nazwa, adres zamieszkania/adres siedziby: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

- nadawcy towaru:

...............................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/nazwa, adres zamieszkania/adres siedziby: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

- odbiorcy towaru:

...........................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/nazwa, adres zamieszkania/adres siedziby: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

5. Rodzaj i opis towaru: ..................................................................................................................

(pozycja CN albo podkategoria PKWiU, ilość, masa brutto, objętość, nazwa itp.)

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

6. Czynności wykonane w trakcie kontroli:

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

7. Miejsce i czas wykonania czynności kontrolnych:

a) data, godzina i miejsce rozpoczęcia czynności kontrolnych:

..............................................................................................................................................................

b) data, godzina i miejsce zakończenia czynności kontrolnych:

..............................................................................................................................................................

8. Ustalenia:

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

w związku z ustaleniami*:

- nałożono mandat kamy - seria i nr ..................................................................,

- nałożono zamknięcia urzędowe - nr ................................................................,

- skierowano/usunięto środek transportu do/z wyznaczonego miejsca - nr pokwitowania

.....................................................,

- zatrzymano towar - nr pokwitowania .....................................................,

- pobrano próbkę towaru - protokół pobrania próbki towaru z dnia ............................................,

- pobrano kaucję w formie gotówkowej - nr pokwitowania ...................................................................,

- pobrano kaucję za pomocą instrumentu płatniczego - kod autoryzacji transakcji:

...................................................................................... .

9. Dowody:

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

10. Zgłoszone uwagi:

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

11. Adnotacje kontrolującego:

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

Podpis kontrolującego: Podpis kierującego:

......................................................... ................................................................

.........................................................

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

PROTOKÓŁ POBRANIA PRÓBKI TOWARU

PROTOKÓŁ POBRANIA PRÓBKI TOWARU

I. Dane organu przeprowadzającego kontrolę, dane kierującego, miejsce i czas pobrania

próbki towaru:

1. Nazwa organu przeprowadzającego kontrolę:

........................................................................................................................................................

2. Dane funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej pobierającego próbkę towaru:

........................................................................................................................................................

(imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nr upoważnienia/nr legitymacji służbowej*)

3. Dane kierującego, w obecności którego pobrano próbkę towaru:

........................................................................................................................................................

(imię, nazwisko, adres zamieszkania: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica, nr domu, nr lokalu)

........................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................

4. Wskazanie miejsca, daty i godziny pobrania próbki towaru:

................................................................................. dnia .............................., godz. .....................

II. Dane dotyczące towaru

1. Nazwa handlowa lub zwyczajowa towaru:

........................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................

2. Pozycja CN albo podkategoria PKWiU: ...................................................................................

3. Ilość, masa brutto lub objętość towaru: .....................................................................................

4. Cel pobrania próbki towaru: ......................................................................................................

........................................................................................................................................................

5. Liczba pobranych próbek towaru: .............................................................................................

6. Ilość pobranego towaru: ............................................................................................................

7. Sposób zabezpieczenia pobranej próbki towaru: .......................................................................

........................................................................................................................................................

8. Nr rejestracyjny środka transportu: ..........................................................................................

9. Uwagi: ........................................................................................................................................

........................................................................................................................................................

................................................................ ....................................................................

(data i podpis funkcjonariusza Służby (data i podpis kierującego)

Celno-Skarbowej)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

POKWITOWANIE

pobrania kaucji w formie gotówkowej

Druk ścisłego zarachowania - Seria ...... nr ......

..............................................................................................

(nazwa organu)

POKWITOWANIE

pobrania kaucji w formie gotówkowej

na podstawie .............................. ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania

drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 708)

..........................................................................................................................................................

(imię, nazwisko, stopień służbowy, nr upoważnienia/nr legitymacji służbowej*)

pobrał kaucję*:

- w wysokości 1000 zł (słownie zł: jeden tysiąc 00/100) w związku z nałożeniem na środek

transportu zamknięć urzędowych,

- w wysokości ....................... zł (słownie zł: ...............................................................................),

odpowiadającej wysokości przyszłej kary pieniężnej.

..................................................... ...................................................................................

(data i podpis pobierającego kaucję) (potwierdzenie otrzymania pokwitowania przez

wpłacającego kaucję)

* niepotrzebne skreślić

POUCZENIE

W przypadku nałożenia zamknięć urzędowych przewoźnik jest obowiązany przedstawić środek

transportu do oddziału celnego urzędu celno-skarbowego zlokalizowanego najbliżej miejsca

zakończenia przewozu towaru na terytorium kraju w celu ich usunięcia.

Kaucja pobrana w formie gotówkowej podlega zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez

przewoźnika, w terminie 7 dni od dnia usunięcia zamknięć urzędowych.

Kaucja nie podlega zwrotowi w przypadku niedopełnienia przez przewoźnika obowiązku

przedstawienia środka transportu do oddziału celnego urzędu celno-skarbowego zlokalizowanego

najbliżej miejsca zakończenia przewozu towaru na terytorium kraju w celu usunięcia nałożonych

zamknięć urzędowych w terminie 30 dni od daty kontroli.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

POKWITOWANIE

zatrzymania środka transportu

Druk ścisłego zarachowania - Seria ...... nr .......

.............................................................................................................

(nazwa organu przeprowadzającego kontrolę)

POKWITOWANIE

zatrzymania środka transportu

Na podstawie ................................................. ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie

monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 708)

wobec

..........................................................................................................................................................

(dane kierującego: imię, nazwisko, adres zamieszkania: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

przez ................................................................................................................................................

(dane kontrolującego: imię, nazwisko, stopień służbowy, nr upoważnienia/nr legitymacji służbowej*)

zatrzymano środek transportu:

Pojazd samochodowy:

- nr rejestracyjny: ...........................................

- nr VIN: .............................................................

- dane właściciela:

..........................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/nazwa, adres zamieszkania/adres siedziby: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

Marka Model Rok prod. Przebieg (km) Stan/opis

Naczepa/przyczepa*:

- nr rejestracyjny: ........................................

- nr VIN: .............................................................

- dane właściciela:

..........................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/nazwa, adres zamieszkania/adres siedziby: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

Marka Model Rok prod. Stan/opis

..................................................................

(data wystawienia pokwitowania)

................................................................. ............................................................................

(podpis kontrolującego) (potwierdzenie otrzymania pokwitowania przez kierującego)

Adnotacje kontrolującego dokonującego zatrzymania pojazdu samochodowego/naczepy/

przyczepy*:

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

* Niepotrzebne skreślić.

POUCZENIE

Zwrot pojazdu samochodowego/naczepy/przyczepy, zatrzymanych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy

z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, następuje po

uiszczeniu opłat, ustalonych w postanowieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 9 marca

2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów.

W przypadku, o którym mowa w art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie

monitorowania drogowego przewozu towarów, zwrot następuje po uiszczeniu kary pieniężnej, o której

mowa w art. 22 ust. 1 albo 2 ww. ustawy, albo kaucji w wysokości równej wysokości tej kary oraz

opłat ustalonych w postanowieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 3 ww. ustawy.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

POKWITOWANIE

zatrzymania towaru

Druk ścisłego zarachowania - Seria ...... nr .......

..............................................................................................

(nazwa organu przeprowadzającego kontrolę)

POKWITOWANIE

zatrzymania towaru

Na podstawie..................... ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania

drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 708)

wobec

..........................................................................................................................................................

(dane kierującego: imię, nazwisko, adres zamieszkania: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

przez ................................................................................................................................................

(dane kontrolującego: imię, nazwisko, stopień służbowy, nr upoważnienia/nr legitymacji służbowej*)

zatrzymano towar:

Lp. Rodzaj

towaru

Pozycja CN albo

podkategoria PKWiU

Opis towaru Ilość/objętość/masa

brutto towaru

...............................................................

(data wystawienia pokwitowania)

............................................................... ..............................................................................

(podpis kontrolującego) (potwierdzenie otrzymania pokwitowania przez kierującego)

Adnotacje kontrolującego:

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

* Niepotrzebne skreślić.

POUCZENIE

Towar może zostać zatrzymany do czasu ustalenia podmiotu, który posiada prawo do dysponowania

towarem jak właściciel w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), i złożenia zgłoszenia.

W przypadku nieustalenia podmiotu, który posiada prawo do dysponowania towarem jak właściciel,

w terminie 60 dni od jego zatrzymania, naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy ze względu na

miejsce kontroli przewozu towarów występuje do sądu cywilnego z wnioskiem o orzeczenie

przepadku towaru na rzecz Skarbu Państwa. W przypadku towarów łatwo psujących się termin ten

wynosi 3 dni. W przypadku towarów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r.

o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1834, z późn. zm.) termin ten może być

skrócony odpowiednio do właściwości towaru.

Zwrot towaru, zatrzymanego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie

monitorowania drogowego przewozu towarów, następuje po ustaleniu, przez naczelnika urzędu celno-

-skarbowego właściwego ze względu na miejsce kontroli przewozu towarów, podmiotu posiadającego

prawo do dysponowania towarem jak właściciel w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

o podatku od towarów i usług i złożeniu zgłoszenia oraz po uiszczeniu opłat ustalonych

w postanowieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie

monitorowania drogowego przewozu towarów.

W przypadku, o którym mowa w art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie

monitorowania drogowego przewozu towarów, zwrot następuje po uiszczeniu kary pieniężnej, o której

mowa w art. 22 ust. 1 albo 2 ww. ustawy, albo kaucji w wysokości równej wysokości tej kary oraz

opłat ustalonych w postanowieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 3 ww. ustawy.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

POTWIERDZENIE

usunięcia zamknięć urzędowych

Druk ścisłego zarachowania - Seria ...... nr .......

...............................................................................................

(nazwa organu)

POTWIERDZENIE

usunięcia zamknięć urzędowych

Potwierdzam usunięcie zamknięć urzędowych w miejscu, o którym mowa w art. 15 ust. 3

ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

(Dz. U. poz. 708):

Pojazd samochodowy*:

- nr rejestracyjny: ...........................................

- zamknięcia urzędowe: .............................................................................................................

(nr zamknięć urzędowych)

Naczepa/przyczepa*:

- nr rejestracyjny:.....................................

- zamknięcia urzędowe: .............................................................................................................

(nr zamknięć urzędowych)

Towar*:

- zamknięcia urzędowe: .............................................................................................................

(nr zamknięć urzędowych)

Dane kierującego: ........................................................................................................................

(imię, nazwisko, adres zamieszkania: państwo, miejscowość, kod pocztowy, ulica,

nr domu, nr lokalu)

....................................................... .................................................................................

(data i podpis funkcjonariusza (potwierdzenie odbioru potwierdzenia)

Służby Celno-Skarbowej

dokonującego usunięcia zamknięć urzędowych)

* Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024