Wnioski o udostępnienie informacji o beneficjentach rzeczywistych oraz udostępnianie tych informacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 16 maja 2018 r.
w sprawie wniosków o udostępnienie informacji o beneficjentach rzeczywistych oraz udostępniania tych informacji 2

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124, 1285, 1723 i 1843) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzania i składania wniosków o udostępnienie informacji, o których mowa w art. 59 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zwanych dalej "wnioskami", oraz udostępniania tych informacji;
2)
tryb składania wniosków oraz udostępniania informacji, o których mowa w art. 59 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zwanych dalej "informacjami o beneficjentach rzeczywistych";
3)
terminy udostępniania informacji o beneficjentach rzeczywistych.
§  2. 
1. 
Składanie wniosków oraz udostępnianie informacji o beneficjentach rzeczywistych z Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, zwanego dalej "Rejestrem", odbywa się za pośrednictwem:
1)
strony internetowej, której identyfikator URI jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
2)
oprogramowania interfejsowego podmiotu składającego wniosek, które umożliwia łączność z usługą sieciową systemu teleinformatycznego, której identyfikator URI i opis interfejsu jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. 
Strona internetowa, o której mowa w ust. 1 pkt 1, umożliwia wnioskodawcy:
1)
złożenie wniosku;
2)
sprawdzenie statusu przetwarzania wniosku przez organ właściwy w sprawie Rejestru;
3)
wyświetlenie oraz zapisanie w pliku tekstowym i w pliku w formacie pdf udostępnionej informacji o beneficjentach rzeczywistych.
3. 
Usługa sieciowa systemu teleinformatycznego, o której mowa w ust. 1 pkt 2, umożliwia wnioskodawcy:
1)
złożenie wniosku;
2)
sprawdzenie statusu przetwarzania wniosku przez organ właściwy w sprawie Rejestru;
3)
pobranie danych zawierających informacje o beneficjentach rzeczywistych.
§  3. 
1. 
Udostępniane informacje o beneficjentach rzeczywistych zawierają również datę, godzinę i identyfikatory złożonego wniosku, datę i godzinę ich udostępnienia.
2. 
Udostępniane informacje o beneficjentach rzeczywistych nie są podpisywane.
§  4. 
1. 
Udostępnienie informacji o beneficjentach rzeczywistych następuje po podaniu we wniosku:
1)
numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) beneficjenta rzeczywistego albo
2)
numeru identyfikacji podatkowej podmiotu wymienionego w art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu albo w przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 58 pkt 6 tej ustawy, któremu nie nadano numeru identyfikacji podatkowej - numeru, pod którym został zarejestrowany w Rejestrze, albo;
3)
imienia, nazwiska i daty urodzenia beneficjenta rzeczywistego - w przypadku beneficjentów rzeczywistych zgłoszonych do Rejestru jako osoby nieposiadające numeru PESEL, albo
4)
nazwy (firmy) podmiotu wymienionego w art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu lub w przypadku trustu innych danych, o których mowa w art. 59 pkt 1 lit. a tej ustawy, albo
5)
numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym podmiotu wymienionego w art. 58 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu lub w przypadku trustu - numeru we właściwym rejestrze, o ile trust został wpisany do takiego rejestru.
2. 
Udostępnienie informacji o beneficjentach rzeczywistych następuje:
1)
w ciągu 5 minut od złożenia wniosku, według stanu na moment ich udostępnienia;
2)
do końca następnego dnia roboczego po złożeniu wniosku, jeżeli wniosek dotyczy informacji za okres wskazany we wniosku.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 października 2019 r.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniającą rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz. Urz. UE L 141 z 05.06.2015, str. 73).

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024