Obowiązki statystyczne w zakresie oświaty, szkolnictwa wyższego i archiwów państwowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 14 sierpnia 1996 r.
w sprawie obowiązków statystycznych w zakresie oświaty, szkolnictwa wyższego i archiwów państwowych.

Na podstawie art. 32 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się obowiązek sporządzania i przekazywania danych statystycznych z prowadzonej działalności edukacyjnej oraz z wykonania prac archiwalnych na formularzach sprawozdawczych.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1, przekazują:
1)
państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe na formularzu oznaczonym symbolem EN-1 "Sprawozdanie o liczbie kandydatów i przyjętych na studia: dzienne, zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne za rok 19.." - do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego w odniesieniu do:
a)
studiów dziennych w terminach do 23 lipca i 5 października,
b)
studiów wieczorowych, zaocznych i eksternistycznych w terminie do 5 października,
2)
państwowe szkoły wyższe na formularzu oznaczonym symbolem EN-2 "Sprawozdanie z działalności wydawniczej za rok 19.." - do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w terminie do 28 lutego,
3) 1
szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, w tym specjalne, sportowe oraz mistrzostwa sportowego i artystyczne, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy pozaszkolnej oraz placówki kształcenia ustawicznego, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i inne poradnie specjalistyczne, biblioteki pedagogiczne, prowadzone przez organy administracji rządowej oraz gminy (związki komunalne) - na formularzu oznaczonym symbolem EN-3 "Sprawozdanie o stanie zatrudnienia w dniu 10.09.19... r. - do organu prowadzącego szkołę (zakład, placówkę), w terminie do 13 września,
4)
archiwa państwowe na formularzu oznaczonym symbolem EN-4 "Sprawozdanie z wykonania prac archiwalnych w 199.. r. według stanu na dzień 31.12.199.. r. - do Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, w terminie do 31 stycznia,
5)
poradnie psychologiczno-pedagogiczne na formularzu oznaczonym symbolem EN-5 "Sprawozdanie poradni psychologiczno-pedagogicznej za rok szkolny 19../19.." - do poradni psychologiczno-pedagogicznej wyznaczonej przez kuratora oświaty, w terminie do 15 września; wyznaczona poradnia sporządza sprawozdanie zbiorcze, do którego załącza sprawozdanie z własnej działalności, i przekazuje jeden egzemplarz - do Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, w terminie do 30 września,
6) 2
przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, w tym specjalne, sportowe oraz mistrzostwa sportowego i artystycznego, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki pracy pozaszkolnej, placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, zakłady kształcenia nauczycieli, prowadzone przez organy administracji rządowej i gminy (związki komunalne) - na formularzu oznaczonym symbolem EN-6 "Sprawozdanie z wypadków uczniów w roku szkolnym 19.../19..." - do kuratorium oświaty, w terminie do 30 września; w przypadku gdy szkoła (zakład, placówka) nie jest prowadzona przez kuratora oświaty, sprawozdanie przesyłają one również do organu prowadzącego. Kuratoria oświaty na podstawie sprawozdań sporządzonych przez szkoły (zakłady, placówki) sporządzają sprawozdania zbiorcze według typów szkół (zakładów, placówek) i w terminie do 30 listopada przekazują jeden egzemplarz do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Biura Administracyjno-Gospodarczego,
7) 3
szkoły podstawowe i ponadpodstawowe dla młodzieży, w tym specjalne, sportowe oraz mistrzostwa sportowego i artystyczne, publiczne i niepubliczne - na formularzu oznaczonym symbolem EN-7 «Uczniowie korzystający z wypoczynku w roku szkolnym 19.../... w okresie ferii ....»:
a)
w odniesieniu do szkół prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz gminy (związki komunalne) - do organu prowadzącego,
b)
w odniesieniu do pozostałych szkół - do kuratorium oświaty,

w terminach:

-
za okres ferii zimowych - do 10 marca,
-
za okres ferii letnich - do 10 września.
3. 4
Organy prowadzące szkoły (zakłady, placówki), o których mowa w ust. 2 pkt 3, przeprowadzają analizę poprawności danych liczbowych zawartych w sprawozdaniach EN-3 sporządzonych przez szkoły (zakłady, placówki), następnie przesyłają sprawozdania:
1)
w odniesieniu do szkół (zakładów, placówek) prowadzonych przez gminy (związki komunalne) - do kuratorium oświaty, w terminie do 17 września,
2)
w odniesieniu do szkół (zakładów, placówek) prowadzonych przez organy administracji rządowej - do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Biura Kadr, Szkolenia i Organizacji, w terminie do 25 września, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. 5
Kuratoria oświaty na podstawie sprawozdań szkół (zakładów, placówek), nadesłanych zgodnie z ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 1, sporządzają sprawozdania zbiorcze dla każdego typu szkół (zakładów, placówek) wymienionych w części adresowej formularza i przesyłają je do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Biura Kadr, Szkolenia i Organizacji, w terminie do 25 września. Dane statystyczne, zawarte w sprawozdaniach szkół (zakładów, placówek) prowadzonych przez kuratorów oświaty oraz przez gminy (związki komunalne), kuratoria oświaty wprowadzają ponadto na nośniki magnetyczne, zgodnie z otrzymanym programem, i przesyłają do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Biura Kadr, Szkolenia i Organizacji, w terminie do 25 września.
5. 6
Organy prowadzące szkoły, o których mowa w ust. 2 pkt 7 lit. a):
1)
przeprowadzają analizę poprawności danych zawartych w sprawozdaniach EN-7 sporządzonych przez szkoły,
2)
sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają je:
a)
w odniesieniu do szkół prowadzonych przez gminy (związki komunalne) - do kuratorium oświaty,
b)
w odniesieniu do szkół prowadzonych przez organy administracji rządowej - do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Departamentu Opieki, Wychowania i Młodzieży,

w terminach:

-
za okres ferii zimowych - do 20 marca,
-
za okres ferii letnich - do 22 września.
6. 7
Kuratoria oświaty na podstawie sprawozdań szkół, nadesłanych zgodnie z ust. 2 pkt 7, oraz sprawozdań zbiorczych gmin (związków komunalnych), nadesłanych zgodnie z ust. 5 pkt 2 lit. a), sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają je do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Departamentu Opieki, Wychowania i Młodzieży, w terminach:
1)
za okres ferii zimowych - do 26 marca,
2)
za okres ferii letnich - do 27 września.
§  2. 8
 
1.
Wzory formularzy sprawozdawczych, o których mowa w § 1, stanowią załączniki nr 1-7 do zarządzenia.
2.
Sporządzanie sprawozdań wprowadzonych zarządzeniem obowiązuje w każdym roku, z tym że sprawozdanie EN-1 oraz EN-7 sporządza się dwa razy w roku.
§  3.
Traci moc zarządzenie nr 37 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 listopada 1990 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie szkolnictwa wyższego i archiwów państwowych (Dz. Urz. MEN Nr 8, poz. 49, z 1991 r. Nr 4, poz. 23 i z 1992 r. Nr 1, poz. 6).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym że sporządzanie i przekazywanie danych, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 5 i 6, rozpoczyna się z dniem 1 stycznia 1997 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

EN-1

Sprawozdanie o liczbie kandydatów i przyjętych na studia: - dzienne, - zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne, za rok 19...

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

EN-2

Sprawozdanie z działalności wydawniczej za rok 19...

(pominięty)

OBJAŚNIENIA ODNOŚNIE DO SPORZĄDZENIA SPRAWOZDANIA

1. Sprawozdanie należy sporządzić na podstawie danych zawartych w kartach kalkulacyjnych (wstępnej i końcowej), informacjach wydawniczych i rachunkach zakładu poligraficznego, stanowiących dokumentację wydawnictwa uczelnianego.

2. Roczne sprawozdanie z działalności wydawniczej należy sporządzić za okres od 1 stycznia do 31 grudnia.

Podstawowe pojęcia i definicje:

Egzemplarz - jednostka wydawnicza (graficzna) zawierająca całość bądź tytułu wydawniczego i wtedy jest jednocześnie egzemplarzem tytułu i egzemplarzem woluminu, bądź tomu dzieła wielotomowego.

Nakład - suma wydrukowanych egzemplarzy jednego tytułu. Dzieła wielotomowe liczone są jako jeden tytuł, który wykazuje się w ciągu roku tylko jeden raz, natomiast liczbę wydanych egzemplarzy sumuje się do nakładu łącznego. Przy pozycjach ukazujących się w kilku rzutach należy podawać jeden raz tytuł, a w nakładzie łączną sumę nakładów wydrukowanych we wszystkich rzutach w ciągu roku sprawozdawczego.

Arkusz wydawniczy - dla tekstów literowych lub cyfrowych o powierzchni równomiernie zadrukowanej - to 40.000 znaków drukarskich (litery, cyfry, znaki przestankowe, odstępy między wierszami).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  9 EN-3

Sprawozdanie o stanie zatrudnienia w dniu 10.09.19.. r.

(pominięty)

OBJAŚNIENIA I TRYB OBIEGU SPRAWOZDANIA

1. Sprawozdanie sporządzają: szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, w tym specjalne, szkoły dla dorosłych i podstawowe studium zawodowe, szkoły sportowe i mistrzostwa sportowego oraz artystyczne, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego, placówki pracy pozaszkolnej, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i inne poradnie specjalistyczne, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne - prowadzone przez organy administracji rządowej oraz gminy (związki komunalne).

2. Wymienione w ust. 1 szkoły (zakłady, placówki) sporządzają sprawozdanie w dwóch egzemplarzach, z których jeden przesyłają do organu prowadzącego szkołę (zakład, placówkę) w terminie do 13 września.

3. Organy prowadzące szkoły (zakłady, placówki) przeprowadzają analizę poprawności danych liczbowych zawartych w sprawozdaniach, następnie przesyłają je:

1) w odniesieniu do szkół (zakładów, placówek) prowadzonych przez gminy (związki komunalne) - do właściwego kuratorium oświaty, w terminie do 17 września,

2) w odniesieniu do szkół (zakładów, placówek) prowadzonych przez organy administracji rządowej - do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Biura Kadr, Szkolenia i Organizacji, w terminie do 25 września.

4. Kuratoria oświaty sporządzają sprawozdania zbiorcze dla każdego typu szkół (zakładów, placówek) wymienionych w części adresowej formularza, prowadzonych przez kuratorów oświaty oraz przez gminy (związki komunalne), w dwóch egzemplarzach, z których jeden przesyłają do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Biura Kadr, Szkolenia i Organizacji, w terminie do 25 września.

5. Dane statystyczne zawarte w sprawozdaniach szkół (zakładów, placówek) prowadzonych przez kuratorów oświaty oraz przez gminy (związki komunalne) kuratoria oświaty wprowadzają ponadto na nośniki magnetyczne, zgodnie z otrzymanym programem i przesyłają do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Biura Kadr, Szkolenia i Organizacji, w terminie do 25 września.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

EN-4

Sprawozdanie z wykonania prac archiwalnych w 199... r.

według stanu na dzień 31.12.199... r.

(pominięty)

OBJAŚNIENIA ODNOŚNIE DO SPORZĄDZENIA SPRAWOZDANIA

1. Formularze dostarczane są jednostkom sprawozdawczym przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych.

2. Sprawozdanie sporządza się na podstawie ewidencji archiwum, dokonanych obmiarów materiałów archiwalnych oraz obliczeń, np. przeprowadzonych kwerend lub innej dokumentacji.

Dział 1. Zasób archiwum państwowego

W rubryce 2 w wierszu 01 - należy podać liczbę zespołów (zbiorów) całkowicie opracowanych według stanu na dzień 31.XII. roku sprawozdawczego. Za zespół (zbiór) całkowicie opracowany uznaje się tylko ten zespół (zbiór), do którego sporządzono inwentarz ze wstępem (przy zespołach otwartych - dla odcinka zespołu), znajdujący się w obiegu naukowym. W przypadku opracowania kolejnego odcinka zamkniętego w zespole otwartym nie należy wykazywać tego odcinka jako nowego zespołu całkowicie opracowanego.

W rubrykach 3 i 4 - należy podać wyłącznie pełne (całościowe) dane dotyczące opracowania zespołów, zakończonych w roku sprawozdawczym, dla których zostały już sporządzone karty A. Nie należy zamieszczać częściowych danych o wynikach opracowanego w ciągu roku sprawozdawczego odcinka wieloletniego opracowania. W przypadku opracowania kolejnego odcinka zamkniętego w zespole otwartym lub dopływu do opracowanego już zespołu w wierszu 01 rubryce 3 nie należy wykazywać tego odcinka lub dopływu, natomiast dane o rozmiarach opracowania zamieszczać w wierszu 02 rubryce 3 i w wierszu 02 rubryce 4 oraz w wierszu 03 rubryce 3 i w wierszu 03 rubryce 4. Należy przy tym pamiętać, że w wierszu 02 rubryce 4 i w wierszu 03 rubryce 4 umieszcza się tylko dane o ilości akt wydzielonych do wybrakowania w czasie opracowania zespołów.

Wiersz 11 - przez jednostkę archiwalną rozumie się luźne pieczęcie wchodzące w skład wyodrębnionych i posiadających własną kartę zespołu zbiorów pieczęci.

W rubrykach 5, 6, 7 i 8 - należy podać dane zgodnie z księgą nabytków i ubytków. W wierszu 01 należy podać wyłącznie całe zespoły przejęte, przekazane lub wybrakowane. Dane o nabytkach do posiadanych już zespołów lub ubytkach należy zamieszczać w wierszach 02 i 03, łącznie z danymi dotyczącymi całych zespołów wykazanych w wierszu 01. W wierszach 02 i 03 w rubryce 8 należy zamieszczać dane o ilości akt przekazanych na makulaturę dopiero po ich zniszczeniu i spisanych z ewidencji.

Dział 2 część A. Nadzorowane jednostki organizacyjne

W wierszach 01, 02 i 03 - należy podawać dane zgodnie z ewidencją państwowych jednostek organizacyjnych obowiązanych do tworzenia archiwów zakładowych, o której mowa w § 5 zarządzenia nr 3 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 30 kwietnia 1985 r. w sprawie zasad i trybu ustalania państwowych jednostek organizacyjnych, w których tworzy się archiwa zakładowe.

Wiersz 04 - w wielkich nadzorowanych państwowych jednostkach organizacyjnych może działać kilka czy nawet kilkanaście archiwów zakładowych, wyodrębnionych organizacyjnie i lokalowo oraz posiadających najczęściej odmienny rodzajowo zasób dokumentacji, np. aktowej, technicznej, geodezyjno-kartograficznej, architektonicznej, fotograficznej, osobowej; stąd liczba tych archiwów zawsze będzie większa od liczby samych nadzorowanych jednostek; liczbę tę należy ustalać na podstawie dokumentacji nadzorczej AP*.

Wiersz 05 - należy podać łączną liczbę materiałów archiwalnych w mb., przechowywanych na koniec roku sprawozdawczego w archiwach zakładowych wszystkich nadzorowanych jednostek organizacyjnych. W razie braku pełnych danych za dany rok sprawozdawczy, pochodzących z ankiety AZAK* lub innej dokumentacji nadzorczej, informacja statystyczna może mieć charakter szacunku, który będzie uwzględniał następujące elementy: a) wielkość z poprzedniego roku, b) plus szacunek dopływu materiałów archiwalnych do archiwów zakładowych w roku sprawozdawczym, c) minus liczbę przejętych mb. akt przez AP w roku sprawozdawczym.

Wiersz 06 - dotyczy materiałów archiwalnych tzw. nawisu archiwalnego, które jako zaległe były, zgodnie z obowiązującymi przepisami, do przejęcia przez AP na koniec roku sprawozdawczego w następstwie:

a) upływu obligatoryjnego okresu (najczęściej 25 lat) ich przechowywania w nadzorowanych państwowych jednostkach organizacyjnych,

b) wcześniejszej likwidacji niektórych nadzorowanych jednostek,

c) ustania działalności tych niepaństwowych jednostek organizacyjnych, które na wniosek AP decyzją Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych uznane zostały jako wytwórcy materiałów archiwalnych wchodzących w skład państwowego zasobu archiwalnego;

w wypadku braku pełnych danych w dokumentacji nadzorczej, należy posłużyć się szacunkiem, jak dla wiersza 05.

Wiersz 07 - obejmuje archiwistów zakładowych zatrudnionych w tym charakterze na ryczałcie, częściach etatu i pełnym etacie.

Dział 2 część B. Czynności nadzorcze w roku sprawozdawczym

Wiersze 01 i 02 - należy podawać dane zgodnie z liczbą przesłanych w roku sprawozdawczym do nadzorowanych jednostek protokołów kontroli archiwów zakładowych oraz notatek służbowych z przeprowadzonych lustracji tychże archiwów.

Wiesz 03 - liczą się tylko ekspertyzy archiwalne, sporządzone na piśmie w formie notatki służbowej lub innej.

Wiersz 04 - likwidacje jako nowa forma czynności nadzorczych obejmują całokształt działań AP w stosunku do likwidowanej nadzorowanej jednostki organizacyjnej lub niepaństwowej jednostki organizacyjnej, uznanej za wytwórcę materiałów archiwalnych, a więc zarówno dotychczasowe, rutynowe działania, tj. kontrole (01), lustracje (02), ekspertyzy (03), konsultacje (05), zezwolenia na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej (06), uzgadnianie przepisów kancelaryjno-archiwalnych (09), organizację kursów (10) i szkoleń (12), które powinny być doliczone do danych podawanych w stosownych wierszach, jak i zupełnie nowe formy czynności nadzorczych, tj. rozpoznawanie trybu przeprowadzanych likwidacji i upadłości, wydawanie decyzji o przejęciu materiałów archiwalnych, współpraca z organami założycielskimi likwidowanych podmiotów i sądami gospodarczymi, harmonogramy archiwizowania i przejmowania materiałów archiwalnych, korespondencja interwencyjna z likwidatorami i syndykami; należy tu podawać tylko samą liczbę tych likwidacji i upadłości wytwórców materiałów archiwalnych, które w roku sprawozdawczym zostały definitywnie zamknięte oraz zakończyły się przejęciem przez AP tych materiałów lub ich użyczeniem przez AP innej jednostce organizacyjnej.

Wiersz 05 - należy podawać łącznie wszystkie konsultacje (ustne, telefoniczne, pisemne), udzielane w zakresie wszystkich spraw nadzoru archiwalnego przedstawicielom zarówno nadzorowanych jednostek organizacyjnych, jak i wszelkim innym aktotwórcom.

Wiersze 06 i 07 - zezwolenia na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej i wielkość metrażu wybrakowanej dokumentacji dotyczą, zgodnie z przepisami, tylko państwowych jednostek organizacyjnych.

Wiersz 08 - chodzi o udokumentowane przypadki naruszania przepisów art. 52 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173 i z 1989 r. Nr 34, poz. 178).

Wiersz 09 - należy podawać wyłącznie liczbę faktycznie wprowadzonych w życie w roku sprawozdawczym przepisów kancelaryjno-archiwalnych w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych, a nie - jak dotychczas - liczbę ich kolejnych wersji, niekiedy wielokroć uzgadnianych z AP przed wprowadzeniem ich w życie.

Wiersz 10 - chodzi o wszystkie kursy kancelaryjno-archiwalne, niezależnie od ich faktycznego organizatora, prowadzone z dominującym udziałem państwowej służby archiwalnej, zarejestrowane przez stosowne władze oświatowe i realizujące zatwierdzony przez miarodajne rady programowe organizatorów wielogodzinny program dydaktyczny.

Wiersz 11 - podaje się liczbę tylko uczestników, którzy ukończyli kurs z wynikiem pozytywnym.

Wiersz 12 - chodzi tu o doraźne, okazjonalne, kilkugodzinne szkolenia pracowników administracyjnych, prowadzone bez określonego stałego programu, z tematyką dostosowaną każdorazowo do potrzeb instytucji zlecającej takie szkolenie.

Dział 3 część A. Stan pomocy archiwalnych

W wierszach 01-06 należy podać informacje według stanu na koniec roku sprawozdawczego. W przypadku posiadania przez zespół (grupę zespołów, zbiór) kilku inwentarzy, w wierszu 1 lub 2 należy podać tylko jeden z nich - najbardziej aktualny. Przez pojęcie "inwentarz" rozumie się inwentarz książkowy (niezależnie od liczby tworzących go tomów) opracowany całkowicie, ze wstępem, bądź też usystematyzowany inwentarz kartkowy łącznie ze wstępem lub notatką informacyjną.

Dział 3 część B. Udostępnianie zasobu archiwalnego w roku sprawozdawczym

W wierszu 03 - należy podać łącznie jednostki udostępnione w oryginale i w reprodukcji oraz jednostki przesłane do udostępniania w innych archiwach. Nie należy podawać jednostek wypożyczonych z innych archiwów, udostępnionych we własnej pracowni.

Dział 3 część E. Reprografia

Wiersze 01, 02, 09 i 10 wypełniają wszystkie archiwa.

Wiersze od 03 do 08 wypełniają archiwa, które wykonują mikrofilmy we własnych pracowniach.

Dział 4 część A. Powierzchnia archiwum

W wierszu 01 rubryce 1 - podać całą powierzchnię archiwum oprócz strychu i piwnic, w których nic nie da się urządzić.

W wierszu 02 w rubryce 1 - uwzględnić powierzchnię biur, magazynów, pomieszczeń gospodarczych, pracowni, sal konferencyjnych (wykładowych) i wystawowych.

Dział 4 część B. Rezerwa miejsca w archiwum

W wierszu 01 rubryce 1 z uwagi na potrzebę porównania rozmiarów posiadanego zasobu i możliwości jego powiększenia należy podać dane o rezerwie miejsca na akta liczone w mb. półek.

W wierszu 02 w rubryce 1 - podać mb. półek już zainstalowanych regałów.

Założenia do kontroli sprawozdań

Po sporządzeniu sprawozdania należy sprawdzić zgodność rachunkową liczb podanych w sprawozdaniu, a mianowicie:

Dział 1. Zasób archiwum państwowego

a) wiersz 03 rubryka 1 = wiersze 04 do 12 rubryka 1

b) wiersz 03 rubryka 2 = wiersze 04 do 12 rubryka 2

c) wiersz 03 rubryka 3 = wiersze 04 do 12 rubryka 3

d) wiersz 03 rubryka 4 = wiersze 04 do 12 rubryka 4

Dział 3 część C. Kwerendy w roku sprawozdawczym

e) wiersz 01 rubryka 1 = wiersz 01 rubryka 2 i 3

f) wiersz 02 rubryka 1 = wiersz 02 rubryka 2 i 3

g) wiersz 04 rubryka 1 = wiersz 04 rubryka 2 i 3

h) wiersz 1 rubryka 1 = wiersze od 02 do 04 rubryka 1

Dział 3 część E. Reprografia. Działalność reprograficzna w roku sprawozdawczym

i) wiersz 03 rubryka 1 = wiersze 04 do 06 rubryka 1

______

* Skróty AP i AZAK oznaczają odpowiednio archiwum państwowe i archiwum zakładowe.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

EN-5

Sprawozdanie poradni psychologiczno-pedagogicznej za rok szkolny 19../19..

(pominięty)

UWAGI

DO SPOSOBU WYPEŁNIANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH I INNYCH PORADNI SPECJALISTYCZNYCH ZA ROK 19..

1. Dział II. Działalność diagnostyczna poradni

- Przez "badanie diagnostyczno-psychologiczne" należy rozumieć pełne badanie psychologiczne polegające na zastosowaniu testów psychologicznych lub innych metod badania, dobranych stosownie do zgłoszonego problemu, zakończonych wyjaśnieniem sytuacji, podsumowaniem, określeniem programu pomocy, czyli - diagnozą i (lub) opinią.

- Przez "badanie diagnostyczno-pedagogiczne" należy rozumieć pełne badanie pedagogiczne (= seria sprawdzianów, testów pedagogicznych), zakończonych podsumowaniem, diagnozą pedagogiczną oraz programem (zaleceniami) do pracy z dzieckiem.

UWAGA! Jeżeli psycholog przeprowadził z danym dzieckiem zarówno pełne badanie psychologiczne, jak i badanie pedagogiczne - wykazujemy je dwukrotnie.

- Przez "badanie diagnostyczno-logopedyczne i lekarskie" należy rozumieć badania prowadzące do opracowania diagnozy i (lub) opinii.

2. Dział III.A. Forma pomocy pośredniej

- Poz. 6 - należy podać wyłącznie liczbę orzeczeń kwalifikujących do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych dzieci i młodzież upośledzone umysłowo z zaburzeniami sprzężonymi (dot. § 1 ust. 2, poz. 9 Ramowego statutu specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych).

- Poz. 7 - należy podać wyłącznie liczbę orzeczeń kwalifikujących do placówek resocjalizacyjnych. W aneksie opisowym prosimy o podanie form tej pomocy.

- Poz. 16 - należy podać liczbę orzeczeń kwalifikujących do innej formy pomocy niż skierowanie do placówek resocjalizacyjnych. W aneksie opisowym prosimy o podanie formy tej pomocy.

- Poz. 18 - należy podać liczbę orzeczeń kwalifikujących uczniów zagrożonych uzależnieniem do wszystkich placówek, niezależnie od tego, przez kogo są prowadzone.

- Poz. 19 - należy podać liczbę wniosków w sprawie leczenia w placówkach służby zdrowia uczniów uzależnionych.

- Poz. 20 - w aneksie opisowym prosimy o informację, czy i jak często zdarzały się przypadki nierespektowania "wniosków" przez dyrektorów szkół.

- Poz. 22 - przez "opinie w sprawie przyspieszenia obowiązku szkolnego" należy rozumieć: każdą pisemną opinię (pełną czy też skróconą), w której wypowiadamy się na temat przyspieszenia obowiązku szkolnego - niezależnie od tego, czy pozytywnie, czy negatywnie. W sprawozdaniu liczymy wszystkie tak rozumiane opinie.

- Poz. 23 - przez "opinie w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego" należy rozumieć: każdą pisemną opinię (pełną czy też skróconą), w której wypowiadamy się na temat odroczenia obowiązku szkolnego. Przy zgodzie rodziców na odroczenie - opinię wydajemy zawsze, w innych sytuacjach - na życzenie rodziców lub szkoły (ale za zgodą rodziców na przekazanie opinii do szkoły). W sprawozdaniu liczymy wszystkie tak rozumiane opinie.

- Poz. 26 - przez "opinie w sprawie obniżenia wymagań programowych" należy rozumieć: pisemną opinię skierowaną przez poradnię do szkoły, wnioskującą o obniżenie wymagań w zakresie wiedzy i (lub) umiejętności z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów w stosunku do ucznia, u którego w wyniku badań psychologicznych stwierdzono deficyty rozwojowe, będące jedyną lub jedną z przyczyn uniemożliwiającą mu sprostanie określonym wymaganiom programowym. W sprawozdaniu liczymy wszystkie tak rozumiane opinie.

3. Dział III.B. Formy pomocy bezpośredniej

- Poz. 37 - w aneksie opisowym prosimy o podanie form pracy indywidualnej.

- Poz. 38 - w aneksie opisowym prosimy o podanie form pracy grupowej.

- Poz. 40 - w aneksie opisowym prosimy o podanie, przy których poradniach działają młodzieżowe telefony zaufania.

4. Dział IV. Formy pomocy udzielanej nauczycielom, rodzicom i wychowawcom

- Poz. 6 - w aneksie opisowym prosimy o podanie innych form pracy niż wymienione w pozycjach 1-5.

Prosimy również o informacje dotyczące:

- czy i jak często poradnie udzielały pomocy dzieciom i młodzieży z placówek opieki całkowitej (jeżeli to możliwe podać liczbę),

- spraw ważnych z punktu widzenia poradnictwa, które mają charakter opisowy i nie zostały ujęte w druku sprawozdawczym,

- osiągnięć w pracy poradni, które oceniacie Państwo jako warte upowszechnienia,

- trudności występujących w realizacji zadań statutowych.

UWAGA! Do Centrum należy przekazać jeden arkusz sprawozdawczy, zawierający dane ze wszystkich poradni psychologiczno-pedagogicznych (w tym poradni: "koordynującej", specjalistycznych i filii), pracujących na terenie województwa.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  10 EN-6

Sprawozdanie z wypadków uczniów w roku szkolnym 19../19..

(pominięty)

OBOWIĄZEK SPORZĄDZANIA SPRAWOZDANIA I JEGO OBIEG

1. Roczne sprawozdanie z wypadków uczniów za rok szkolny 19../19.. sporządzają:

a) przedszkola, przedszkola specjalne, szkoły podstawowe, szkoły podstawowe specjalne, szkoły artystyczne I i II stopnia, licea ogólnokształcące, szkoły zawodowe, szkoły sportowe i zakłady kształcenia nauczycieli, internaty i bursy szkolne, placówki opieki nad dziećmi i młodzieżą, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, ogniska wychowawcze, domy dziecka, pogotowia opiekuńcze,

b) kuratoria oświaty.

2. Szkoły i placówki opieki nad dziećmi i młodzieżą, wymienione w poz. 1 lit. a) sporządzają roczne sprawozdanie z wypadków uczniów za rok szkolny 19../19.. w dwóch egzemplarzach, z których jeden przesyłają w terminie do 30 września do kuratorium oświaty. Drugi egzemplarz pozostaje w aktach szkoły.

3. Kuratorium oświaty sporządza roczne sprawozdanie z wypadków uczniów za rok szkolny 19.. w terminie do dnia 30 listopada w dwóch egzemplarzach, z których jeden przesyła do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Biura Administracyjno-Gospodarczego.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  11 EN-7

Uczniowie korzystający z wypoczynku w roku szkolnym 19.../.... w okresie ferii .....

OBJAŚNIENIA I TRYB OBIEGU SPRAWOZDANIA

1. Sprawozdanie sporządzają szkoły podstawowe i ponadpodstawowe dla młodzieży, w tym specjalne, sportowe oraz mistrzostwa sportowego i artystyczne, publiczne i niepubliczne, bez względu na organ prowadzący.

2. Wymienione w ust. 1 szkoły sporządzają sprawozdanie w dwóch egzemplarzach, z których jeden przesyłają:

1) w odniesieniu do szkół prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz gminy (związki komunalne) - do organu prowadzącego,

2) w odniesieniu do pozostałych szkół - do kuratorium oświaty,

w terminach:

1) za okres ferii zimowych - do 10 marca,

2) za okres ferii letnich - do 10 września.

3. Organy prowadzące szkoły, o których mowa w ust. 2 pkt 1, przeprowadzają analizę poprawności danych zawartych w sprawozdaniach sporządzonych przez szkoły, sporządzają sprawozdania zbiorcze i przekazują je:

1) w odniesieniu do szkół prowadzonych przez gminy (związki komunalne) - do kuratorium oświaty,

2) w odniesieniu do szkół prowadzonych przez organy administracji rządowej - do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Departamentu Opieki, Wychowania i Młodzieży,

w terminach:

1) za okres ferii zimowych - do 20 marca,

2) za okres ferii letnich - do 22 września.

4. Kuratoria oświaty na podstawie sprawozdań jednostkowych szkół oraz sprawozdań zbiorczych gmin (związków komunalnych) sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają je do Ministerstwa Edukacji Narodowej - Departamentu Opieki, Wychowania i Młodzieży, w terminach:

1) za okres ferii zimowych - do 26 marca,

2) za okres ferii letnich - do 27 września.

1 § 1 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwsze zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
2 § 1 ust. 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
3 § 1 ust. 2 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret trzecie zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
4 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
5 § 1 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
6 § 1 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
7 § 1 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
8 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
9 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
10 Załącznik nr 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.
11 Załącznik nr 7 dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 14 sierpnia 1997 r. (M.P.97.52.489) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 września 1997 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024