Szczegółowy tryb działania Komisji Regulacyjnej do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 10 października 1997 r.
w sprawie szczegółowego trybu działania Komisji Regulacyjnej do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich.

Na podstawie art. 32 ust. 7 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 251) w porozumieniu z Zarządem Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Zarządzenie określa liczebność Komisji Regulacyjnej do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich, zwanej dalej "Komisją", szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego oraz wynagrodzenie dla członków Komisji i personelu pomocniczego.
§  2.
1.
Komisja jest powołana do prowadzenia postępowania regulacyjnego w przedmiocie przeniesienia na rzecz gmin wyznaniowych żydowskich, zwanych dalej "gminami żydowskimi", oraz Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich, zwanego dalej "Związkiem Gmin", lub przekazania im własności nieruchomości lub ich części. Komisja przeprowadza regulację w sposób przewidziany w art. 30-34 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 251), zwanej dalej "ustawą".
2.
Komisja składa się z 12 stałych członków, wyznaczonych w równej liczbie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i Zarząd Związku Gmin. Stali członkowie Komisji Majątkowej stanowią pełny jej skład.
3.
Komisja działa pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących, z których jednego wyznacza Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, a drugiego - Zarząd Związku Gmin.
4.
Komisja rozpatruje sprawy w zespołach orzekających, w których skład wchodzi po dwóch stałych członków Komisji, wyznaczonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i Zarząd Związku Gmin.
5.
Zespół orzekający rozpatruje sprawy pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących, wyznaczonych przez współprzewodniczących Komisji. Współprzewodniczący zespołu przewodniczą kolejno posiedzeniu zespołów.
§  3.
1.
Siedzibą Komisji jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie.
2.
Komisja może orzekać na posiedzeniach wyjazdowych.
§  4.
Obsługę kancelaryjno-biurową Komisji zapewnia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Rozdział  2

Postępowanie regulacyjne

§  5.
1.
Postępowanie regulacyjne, o którym mowa w art. 30 ustawy, zwane dalej "postępowaniem regulacyjnym", wszczyna się na wniosek zainteresowanej gminy żydowskiej lub Związku Gmin.
2.
Uczestnikiem postępowania regulacyjnego może być gmina żydowska, Związek Gmin lub jednostka państwowa albo jednostka samorządu terytorialnego, której interesu prawnego dotyczy to postępowanie.
3.
Zainteresowaną jednostką państwową jest jednostka uprawniona do dysponowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz jednostka państwowa, w której władaniu znajduje się nieruchomość lub jej część będąca przedmiotem postępowania.
4.
Jeżeli niepaństwowe osoby trzecie nabyły prawo do upaństwowionej nieruchomości (art. 30 ust. 4 ustawy), jednostką zainteresowaną jest Skarb Państwa, reprezentowany przez właściwy terenowy organ rządowej administracji ogólnej.
§  6.
O wszczęciu postępowania regulacyjnego zespół orzekający powiadamia pisemnie uczestników postępowania. Uczestnik postępowania, pod którego adresem żądanie jest skierowane, jest obowiązany do udzielania pisemnych wyjaśnień w terminie 30 dni.
§  7.
1.
Zespół orzekający załatwia sprawy bez zbędnej zwłoki.
2.
Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez uczestników postępowania.
§  8.
W zakresie doręczania pism stosuje się odpowiednio przepisy art. 39-41 i 45-47 Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  9.
W zakresie wzywania do udziału w czynnościach postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 50-56, z wyłączeniem przepisu art. 54 § 1 pkt 6 Kpa.
§  10.
W zakresie terminów stosuje się przepisy art. 57-60 Kpa.
§  11.
1.
Wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego składa się na piśmie. Wniosek ten powinien zawierać:
1)
wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adres,
2)
wskazanie uczestników postępowania regulacyjnego oraz ich adresy,
3)
żądanie,
4)
faktyczne i prawne uzasadnienie żądania,
5)
wskazanie dowodów oraz okoliczności przemawiających za uwzględnieniem wniosku,
6)
podpis wnioskodawcy.
2.
Wnioski złożone przed wejściem w życie zarządzenia zachowują swoją moc.
3.
Do wniosku powinny być dołączone posiadane oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów przytoczonych we wniosku. Wnioskodawca może wnieść o:
1)
polecenie uczestnikowi postępowania dostarczenia dokumentów będących w jego posiadaniu lub złożenie odpowiednich oświadczeń;
2)
zażądanie z urzędu dostarczenia dokumentów znajdujących się w sądach i urzędach.
4.
Wniosek o wszczęcie postępowania oraz dokumenty załączone jako dowody składa się wraz z ich odpisami dla uczestników postępowania.
§  12.
Wnioski składane w toku postępowania przed zespołem orzekającym oraz wyjaśnienia mogą być wnoszone na piśmie, telegraficznie, za pomocą dalekopisu, a także ustnie do protokołu.
§  13.
Współprzewodniczący Komisji lub zespołu orzekającego jest obowiązany potwierdzić wniesienie wniosku lub wyjaśnienia, jeżeli wnoszący tego zażąda.
§  14.
1.
Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom określonym w § 11, współprzewodniczący Komisji wezwą wnoszącego do uzupełnienia braków pod rygorem zawieszenia postępowania.
2.
Współprzewodniczący Komisji mogą z urzędu zażądać dostarczenia wszelkich dokumentów mających znaczenie w sprawie od każdego, u kogo się one znajdują. W tym samym celu mogą także żądać złożenia oświadczeń.
§  15.
1.
Zespół orzekający sporządza zwięzły protokół każdej czynności postępowania regulacyjnego, chyba że czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.
2.
W szczególności sporządza się protokół:
1)
przyjęcia wniesionego ustnie wniosku i wyjaśnienia,
2)
przesłuchania uczestnika, świadka, biegłego,
3)
oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale członka zespołu orzekającego,
4)
rozprawy,
5)
ustnego orzeczenia i postanowienia.
3.
Do protokołów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 68-72 Kpa.
§  16.
W zakresie udostępnienia uczestnikom akt postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 73 i 74 Kpa.
§  17.
W zakresie dowodów w postępowaniu regulacyjnym stosuje się odpowiednio przepisy art. 75-87 Kpa, z wyłączeniem przepisów o środkach przymusu administracyjnego.
§  18.
1.
Zespół orzekający może rozstrzygać sprawę na posiedzeniu bez udziału uczestników postępowania.
2.
Rozprawa powinna być wyznaczona, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów uczestników postępowania oraz gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.
3.
Rozprawą lub posiedzeniem kieruje współprzewodniczący zespołu, wyznaczony dla danej sprawy przez współprzewodniczących Komisji. Kierujący rozprawą stosuje odpowiednio przepisy art. 91-95 Kpa.
§  19.
W zakresie zawieszenia postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 97-103 Kpa.
§  20.
1.
Uczestnicy postępowania regulacyjnego mogą zawrzeć ugodę przed zespołem orzekającym. Przy zawieraniu ugody stosuje się odpowiednio przepisy art. 116 i 117 Kpa.
2.
Gdy ugoda nie zostanie zawarta, zespół orzekający wyda orzeczenie, które podejmuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. W razie równości głosów uznaje się, że zespół orzekający nie uzgodnił orzeczenia (art. 34 ustawy).
§  21.
W zakresie orzeczeń i ugód zespołów orzekających stosuje się odpowiednio przepisy art. 104-113 Kpa.
§  22.
1.
Od orzeczenia zespołu orzekającego nie przysługuje odwołanie.
2.
Klauzulę wykonalności nadawać będą współprzewodniczący Komisji, opatrując ją okrągłą pieczęcią Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3.
Postępowanie regulacyjne jest wolne od opłat.
4.
W zakresie ustalania kosztów postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio art. 262 Kpa, z tym że uczestnika postępowania obciążają te koszty postępowania poniesione w jego interesie lub na jego żądanie, które nie wynikają z ustawowego obowiązku organów administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego.
§  23.
W przypadku powstania zagadnień o szczególnej złożoności, zespół orzekający może zwrócić się o ich rozstrzygnięcie do Komisji w pełnym składzie.

Rozdział  3

Wynagrodzenie członków Komisji i personelu pomocniczego

§  24. 1
 
1.
Stali członkowie Komisji otrzymują zryczałtowane diety w wysokości:
1)
współprzewodniczący Komisji - 70% wynagrodzenia prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
2)
współprzewodniczący zespołów orzekających - 70% wynagrodzenia wiceprezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
3)
pozostali członkowie Komisji - 70% wynagrodzenia sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2.
Personel pomocniczy otrzymuje zryczałtowane diety w wysokości:
1)
sekretarz Komisji - 35%,
2)
protokolanci Komisji - 15%

diety stałych członków Komisji, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

3.
Działalność Komisji Regulacyjnej jest finansowana z budżetu państwa, w części dotyczącej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  25.
1.
Jeżeli członek Komisji lub jej personelu pomocniczego jest jednocześnie członkiem komisji majątkowej lub komisji regulacyjnej działającej na podstawie ustawy o stosunku państwa do innego kościoła lub związku wyznaniowego albo członkiem personelu pomocniczego takiej komisji, otrzymuje, z zastrzeżeniem ust. 2, wynagrodzenie w wysokości 10% zryczałtowanej diety, o której mowa w § 24.
2.
W przypadku pełnienia przez tę samą osobę różnych funkcji w komisjach, o których mowa w ust. 1, przysługuje jej prawo wskazania komisji, z tytułu udziału w której otrzymywać będzie wynagrodzenie w pełnej wysokości.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  26.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zgodnie z § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2002 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w latach 2002-2003 (Dz.U.02.17.167), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej w okresie od dnia 1 marca 2002 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. wynosi odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 sierpnia 2003 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych (Dz.U.03.155.1517), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 4 września 2003 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. odpowiednio 69% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w latach 2004-2005 (Dz.U.03.230.2311), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 października 2005 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2006 (Dz.U.05.214.1814), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r., odpowiednio, 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2007 (Dz.U.06.247.1815), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 stycznia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych, w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r (Dz.U.08.17.112), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., odpowiednio, 75,5 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2009 (Dz.U.08.236.1642), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. odpowiednio, 78,0 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024