Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 23 sierpnia 1999 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na wniosek:
-
Przędzalni Czesankowej POLANIL S.A. w Łodzi (ul. Dąbrowskiego 225/243, 93-231 Łódź),
-
Przędzalni Czesankowej ARELAN S.A. w Łodzi (ul. Rzgowska 17a, 93-008 Łódź),
-
Przędzalni Czesankowej ELANEX S.A. w Częstochowie (ul. Krakowska 80, 42-200 Częstochowa),
-
Przędzalni Czesankowej INTERTEX S.A. w Sosnowcu (ul. Chemiczna 12, 41-200 Sosnowiec),
-
Wrocławskiej Przędzalni Czesankowej WEL-TEX we Wrocławiu (ul. Stabłowicka 118, 50-990 Wrocław),

występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509.

Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien ciętych, nie przeznaczona do sprzedaży detalicznej:

-
zawierająca w masie 85% lub więcej ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
przędza pojedyncza, nie bielona lub bielona (PCN 5509 31 10 0),
-
przędza pojedyncza, pozostała (PCN 5509 31 90 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, nie bielona lub bielona (PCN 5509 32 10 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, pozostała (PCN 5509 32 90 0),
-
pozostała przędza z ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, nie bielona lub bielona (PCN 5509 61 10 0),
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pozostała (PCN 5509 61 90 0).

Wnioskodawcy są producentami przędzy akrylowej w Polsce. Ich udział w produkcji krajowej kształtował się w wysokości: 68% w 1996 r., 68% w 1997 r. i 70% w 1998 r.

Republika Litewska jest największym zagranicznym dostawcą przędzy o najniższej cenie wśród znaczących eksporterów przędzy akrylowej objętej wnioskiem. Import litewskiej przędzy akrylowej wzrastał systematycznie. W 1997 r. w stosunku do 1996 r. wzrost ten był blisko 3-krotny, a w 1998 r. w stosunku do 1997 r. o przeszło 50%. Udział tego importu w wielkości przywozu ogółem przędzy akrylowej do Polski również wzrastał i stanowił odpowiednio w latach: 1996 - 6,3%, 1997 - 17,6%, 1998 - 31,3%.

Relacja importu przędzy akrylowej z Republiki Litewskiej do produkcji wnioskodawców również wykazuje tendencję wzrostową i wynosi: 5,15% w 1996 r., 18,7% w 1997 r. oraz 36,3% w 1998 r.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że ceny przędzy akrylowej importowanej z Republiki Litewskiej są niższe od cen krajowych towaru podobnego. Średnie ceny z importu w stosunku do średnich cen wnioskodawców wynoszą: 35% w 1996 r., 79,6% w 1997 r. i 79,3% w 1998 r.

W 1998 r. wielkość krajowej produkcji przędzy akrylowej spadła o 20,9% w stosunku do roku 1997, a u wnioskodawców o 19,6%. Spadek sprzedaży na rynek krajowy w tym okresie był jeszcze większy i wynosił ogółem w kraju o 25,4%, natomiast u wnioskodawców o 26,7%. Jednocześnie maleje wykorzystanie mocy produkcyjnych wnioskodawców z 80,4% w 1996 r. do 57,6% w 1998 r., czemu towarzyszyła redukcja zatrudnienia w okresie 1996-1998 r. o 23,5%.

Stwierdza się zatem, iż import przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą z Republiki Litewskiej nosi znamiona przywozu nadmiernego wyrządzającego szkodę przemysłowi krajowemu.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 60 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 23 lipca 1999 r. złożony został kompletny wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną, oznaczonej kodem PCN 5509 31 10 0, PCN 5509 31 90 0, PCN 5509 32 10 0, PCN 5509 32 90 0, PCN 5509 61 10 0, PCN 5509 61 90 0. Wnioskodawcami postępowania są Przędzalnie Czesankowe: POLANIL, ARELAN, ELANEX, INTERTEX i WEL-TEX. Przędzalnia Czesankowa POLANIL upoważniona została przez pozostałych producentów do reprezentowania ich w postępowaniu.

Postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą zostaje wszczęte na podstawie ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych. Przędza o wymienionych na wstępie kodach PCN znajduje się bowiem na liście towarów tekstylnych i odzieżowych, które w Polsce objęte są Porozumieniem TiO, co stanowi warunek stosowania powyższej ustawy (art. 1 ust. 4 ustawy).

Udział wnioskodawców w produkcji krajowej wynosił 68% w latach 1996 i 1997 i 70% w roku 1998, co oznacza, że spełniają warunek określony w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Litwa jest największym dostawcą przedmiotowej przędzy na rynek polski. Udział tego przywozu systematycznie wzrasta: w 1996 r. stanowił 6,3% przywozu ogółem przędzy do Polski, w 1997 r. 17,6%, a w 1998 r. wzrósł do 31,3%. Ceny importowe przędzy z Litwy są najniższe w porównaniu z cenami importowanej przędzy z innych krajów, których udział w globalnym imporcie jest znaczny, to jest wyższy niż 3,0%, oraz niższe od cen wnioskodawców.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że produkowana w kraju przędza z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą i przędza importowana są towarami podobnymi zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy, a systematycznie zwiększający się udział importu z Litwy w produkcji wnioskodawców wpływa na spadek sprzedaży polskiej przędzy na rynek, zwiększenie zapasów (w 1998 r. o 14,1% w stosunku do 1997 r.) oraz spadek produkcji krajowej przędzy. Domniemywa się, że przywóz ten jest nadmierny i wyrządza poważną szkodę przemysłowi krajowemu.

W świetle powyższych argumentów Minister Gospodarki uznaje wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przedmiotowej przędzy za zasadny.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1999.28.432

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.
Data aktu: 23/08/1999
Data ogłoszenia: 31/08/1999
Data wejścia w życie: 15/09/1999