Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 11 września 2000 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na wniosek:
-
Przędzalni Czesankowej POLANIL Spółka Akcyjna (ul. Dąbrowskiego 225/243, 93-231 Łódź),
-
ARELAN Spółka Akcyjna (ul. Rzgowska 17A, 93-008 Łódź),
-
Przędzalni Czesankowej INTERTEX Spółka Akcyjna (ul. Chemiczna 12, 41-200 Sosnowiec),

występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509:

Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien ciętych, nie przeznaczona do sprzedaży detalicznej:

-
zawierająca w masie 85% lub więcej ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
przędza pojedyncza, nie bielona lub bielona (PCN 5509 31 10 0),
-
przędza pojedyncza, pozostała (PCN 5509 31 90 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, nie bielona lub bielona (PCN 5509 32 10 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, pozostała (PCN 5509 32 90 0),
-
pozostała przędza z ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, nie bielona lub bielona (PCN 5509 61 10 0),
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pozostała (PCN 5509 61 90 0).

Wnioskodawcy są producentami przędzy akrylowej, których udział w produkcji krajowej kształtował się w wysokości: 37,3% w 1996 r., 42,3% w 1997 r., 48,7% w 1998 r. i 78,7% w 1999 r.

Rumunia jest drugim po Litwie największym zagranicznym dostawcą przędzy o najniższej cenie wśród znaczących eksporterów przędzy akrylowej objętej wnioskiem. Import rumuńskiej przędzy akrylowej wzrastał systematycznie. W 1999 r. w stosunku do 1997 r. wzrost ten wyniósł 35,7%, a w stosunku do 1996 r. - 66%. Licząc w tonach, udział tego importu w wielkości przywozu ogółem przędzy akrylowej do Polski również wzrastał i stanowił odpowiednio w latach: 1996 - 13,7%, 1997 - 16,3%, 1998 - 22,6%, 1999 - 27,4%.

Relacja importu (w tonach) przędzy akrylowej z Rumunii do produkcji wnioskodawców również wykazuje tendencje wzrostową i wynosi: 20,6% w 1996 r., 28,1% w 1997 r., 37,5% w 1998 r. oraz 53,6% w 1999 r.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że na rynku krajowym ceny przędzy akrylowej importowanej z Rumunii były niższe od cen przędzy polskiej - krajowego towaru podobnego. Średnie ceny z importu w stosunku do średnich cen wnioskodawców wynosiły bowiem: 96,8% w 1997 r., 88,5% w 1998 r. i 85,9% w 1999 r.

W latach 1997-1999 wielkość produkcji krajowej ogółem przędzy akrylowej spadła o 61,7%, a u wnioskodawców - o 28,7%. W 1999 r. w stosunku do roku 1998 spadek produkcji przedmiotowej przędzy wynosił odpowiednio 51,6% i 21,8%. Spadkowi produkcji krajowej towarzyszył spadek sprzedaży. W latach 1997-1999 wynosił on ogółem 60,8%, natomiast u wnioskodawców - 26,9%. Jednocześnie malało wykorzystanie mocy produkcyjnych wnioskodawców z 71,1% w 1997 r. do 65,1% w 1999 r., czemu towarzyszyła redukcja zatrudnienia w latach 1997-1999 o 21,5%.

Mając na uwadze powyższe, stwierdza się, iż import z Rumunii przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą nosi znamiona przywozu nadmiernego wyrządzającego szkodę przemysłowi krajowemu.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 60 dni od dnia ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 26 czerwca 2000 r. złożony został kompletny wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną, oznaczonej kodem PCN 5509 31 10 0, PCN 5509 31 90 0, PCN 5509 32 10 0, PCN 5509 32 90 0, PCN 5509 61 10 0, PCN 5509 61 90 0. Wnioskodawcami postępowania są Przędzalnie Czesankowe: POLANIL Spółka Akcyjna, ARELAN Spółka Akcyjna i INTERTEX Spółka Akcyjna. Przędzalnia Czesankowa POLANIL Spółka Akcyjna upoważniona została przez pozostałych producentów do reprezentowania ich w postępowaniu.

Postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą zostaje wszczęte na podstawie ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych. Przędza o wymienionych na wstępie kodach PCN znajduje się bowiem na liście towarów tekstylnych i odzieżowych, które w Polsce objęte są Porozumieniem TiO, co stanowi warunek stosowania powyższej ustawy (art. 1 ust. 4).

Udział wnioskodawców w produkcji krajowej wynosił 42,3% w 1997 r., 48,7% w 1998 r. i 78,7% w 1999 r., co oznacza, że spełniają warunek określony w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Rumunia zajmuje drugie miejsce po Litwie pod względem wielkości dostaw wśród eksporterów przedmiotowej przędzy na rynek polski. Udział tego przywozu systematycznie wzrastał: w 1997 r. stanowił 16,3% przywozu ogółem przędzy do Polski, w 1998 r. - 22,6%, a w 1999 r. wzrósł do 27,4%. Ceny importowe przędzy z Rumunii były w całym badanym okresie jedne z najniższych, a w 1999 r. - najniższe w porównaniu z cenami importowanej przędzy z innych krajów. Biorąc pod uwagę wysokość średnich cen w imporcie przędzy akrylowej do Polski, w 1997 r. Rumunia zajmowała 6 miejsce, w 1998 r. już 2 miejsce, a w 1999 r. - 1 miejsce, to znaczy osiągnęła najniższe średnie ceny w imporcie przędzy akrylowej do Polski ze wszystkich krajów.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że produkowana w kraju przędza z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą i przędza importowana są towarami podobnymi, zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy, a systematycznie zwiększający się udział importu z Rumunii w produkcji wnioskodawców wpływa na spadek sprzedaży polskiej przędzy na rynek, zwiększenie zapasów (o 30,7% w latach 1997-1999) oraz spadek produkcji krajowej przędzy. Mając ponadto na uwadze relatywnie niskie ceny przędzy importowanej z Rumunii, domniemywa się, że przywóz ten jest nadmierny i wyrządza poważną szkodę przemysłowi krajowemu.

Duży import przedmiotowej przędzy w latach 1997-1999 w znacznym stopniu przyczynił się do powstania poważnych zmian w sytuacji ekonomiczno-produkcyjnej u wszystkich krajowych producentów przędz. Nastąpiła upadłość lub likwidacja kilku krajowych przędzalni (Wrocławska Przędzalnia Czesankowa "WEL-TEX", Przędzalnia Czesankowa "WEŁNOPOL" S.A. w Częstochowie, "POLMERINO" S.A. w Łodzi, "ANILUX" w Jeleniej Górze), a kolejne zagrożone są upadłością.

W świetle powyższych argumentów Minister Gospodarki uznaje wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przedmiotowej przędzy za zasadny.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.28.587

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.
Data aktu: 11/09/2000
Data ogłoszenia: 26/09/2000
Data wejścia w życie: 11/10/2000