Wytyczne dla okręgowych komisji wyborczych dotyczące zadań i trybu pracy w wyborach uzupełniających do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 28 stycznia 2001 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 5 grudnia 2000 r.
w sprawie wytycznych dla okręgowych komisji wyborczych dotyczących zadań i trybu pracy w wyborach uzupełniających do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 28 stycznia 2001 r.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1994 r. Nr 54, poz. 224 oraz z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr 98, poz. 604) i art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1997 r. Nr 47, poz. 297, Nr 70, poz. 443, Nr 88, poz. 554, Nr 98, poz. 604, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się wytyczne w sprawie zadań i trybu pracy okręgowych komisji wyborczych w wyborach do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 28 stycznia 2001 r., stanowiące załącznik do uchwały.
§  2.
Tracą moc wytyczne Państwowej Komisji Wyborczej w sprawie zadań i trybu pracy okręgowych komisji wyborczych w wyborach uzupełniających do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej IV kadencji wybranego w dniu 21 września 1997 r., stanowiące załącznik nr 1 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie wytycznych dla okręgowych komisji wyborczych i obwodowych komisji wyborczych, dotyczących zadań i trybu pracy w wyborach uzupełniających do Senatu IV kadencji wybranego w dniu 21 września 1997 r. (Monitor Polski Nr 14, poz. 305).
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ W SPRAWIE ZADAŃ I TRYBU PRACY OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH W WYBORACH UZUPEŁNIAJĄCYCH DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ZARZĄDZONYCH NA DZIEŃ 28 STYCZNIA 2001 R.

I.

ORGANIZACJA PRACY OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

1.

Pierwsze posiedzenie komisji

Pierwsze posiedzenie okręgowej komisji wyborczej organizuje i zwołuje dyrektor delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego. Na posiedzeniu tym komisja wybiera ze swego składu przewodniczącego i 2 jego zastępców oraz powołuje na sekretarza komisji dyrektora delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego lub osobę przez niego wskazaną (art. 65 ust. 4 i 5 Ordynacji wyborczej do Sejmu). Sekretarz komisji uczestniczy w jej posiedzeniach z głosem doradczym.

Niezwłocznie po ukonstytuowaniu się komisji podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty informację o jej składzie (z uwzględnieniem pełnionych funkcji) (art. 65 ust. 6 Ordynacji wyborczej do Sejmu). Zaleca się, aby informacja o składzie komisji podana została, w formie komunikatu, w lokalnej prasie oraz wywieszona w siedzibie komisji i w urzędach administracji rządowej i samorządowej.

Na pierwszym posiedzeniu komisja ustala plan pracy związany z przyjmowaniem do zarejestrowania zgłoszeń kandydatów na senatora. Termin przyjmowania zgłoszeń upływa w dniu określonym w kalendarzu wyborczym, tj. 19 grudnia 2000 r. o godz. 2400. Pełnomocnicy komitetów wyborczych mogą dokonywać zgłoszeń niezwłocznie po powołaniu okręgowych komisji wyborczych. Konieczne więc jest ustalenie planu dyżurów komisji dla przyjmowania zgłoszeń z uwzględnieniem nasilenia ilości zgłoszeń, zwłaszcza w okresie bezpośrednio poprzedzającym upływ terminu do ich dokonania.

Informację o miejscu, dniach i godzinach pełnienia dyżurów podaje się do publicznej wiadomości w formie komunikatu w lokalnej prasie. Należy także wywiesić informację w siedzibie komisji.

Zgłoszenia kandydatów na senatora okręgowa komisja przyjmuje w składzie regulaminowo określonym (co najmniej połowa składu, w tym przewodniczący lub zastępca).

Na pierwszym posiedzeniu okręgowa komisja rozstrzyga sprawę utworzenia swojej inspekcji.

2.

Tryb pracy komisji

Okręgowa komisja wyborcza wykonuje swoje zadania w sposób i w trybie określonym w regulaminie (uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 1 lipca 1997 r. w sprawie regulaminów okręgowych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 40, poz. 415).

W pracach komisji obowiązuje zasada kolegialności, która wyklucza tworzenie np. prezydium komisji upoważnionego do wykonania niektórych zadań w zastępstwie komisji.

Wszystkie rozstrzygnięcia komisji, dla których przepisy prawa wyborczego wymagają formy protokołu, a także orzeczenia komisji, muszą być podejmowane na posiedzeniach. Orzeczenia mają formę uchwał.

Obowiązek kolegialnego rozstrzygania spraw przez okręgową komisję wyborczą nie stanowi przeszkody w przydzielaniu przez komisję wykonania określonych czynności przewodniczącemu, jego zastępcom, członkom komisji i sekretarzowi lub powołanym w tym celu z jej składu zespołom. Może to dotyczyć takich czynności, jak: badanie danych w postępowaniu przewidzianym w art. 90 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu, ustalanie danych faktycznych w związku z rozpatrywaniem skarg, dokonywanie kontroli pracy obwodowych komisji wyborczych, odbiór protokołów głosowania od obwodowych komisji wyborczych.

Komisja powinna ustalić tryb niezwłocznego zwoływania posiedzeń dla rozpatrzenia spraw pilnych.

Czynności związane z rejestracją kandydatów na senatora protokołowane są na formularzach, których wzór stanowi załącznik nr 4 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 3 lipca 1997 r. w sprawie określenia wzorów potwierdzenia zgłoszenia do rejestracji okręgowej listy kandydatów na posłów i protokołu rejestracji okręgowej listy kandydatów na posłów oraz potwierdzenia zgłoszenia do rejestracji kandydata na senatora lub kandydatów na senatorów i protokołu rejestracji kandydata na senatora lub kandydatów na senatorów, stosowanych w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 40, poz. 416). W sprawach niżej wymienionych komisja podejmuje uchwały w formie odrębnego dokumentu, w związku z art. 1 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Senatu:

1) wezwanie pełnomocnika do usunięcia wad zgłoszenia (art. 82 ust. 2 i 3 i art. 83 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu),

2) odmowa przyjęcia zgłoszenia kandydatów na senatora (art. 89 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu),

3) odmowa rejestracji kandydatów na senatora (art. 83 ust. 2 i art. 90 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu),

4) skreślenie kandydata na senatora (art. 87 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu),

5) unieważnienie rejestracji kandydata na senatora (art. 87 ust. 4 Ordynacji wyborczej do Sejmu).

W sprawach, o których wyżej mowa, uchwały wymagają uzasadnienia, a gdy przysługuje od nich odwołanie, także zamieszczenia odpowiedniego pouczenia.

II.

ZADANIA OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH DOTYCZĄCE REJESTRACJI KANDYDATÓW NA SENATORA

1.

Rejestracja kandydatów na senatora

A. Zgłoszenie

Na podstawie art. 100 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej kandydatów na senatora mogą zgłaszać partie polityczne oraz wyborcy i w związku z tym nie ma zastosowania art. 9 Ordynacji wyborczej do Senatu w części odnoszącej się do organizacji politycznych i organizacji społecznych. Z art. 1 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Senatu i art. 77 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu wynika, że kandydatów na senatora mogą zgłaszać również koalicje wyborcze utworzone przez partie polityczne.

Czynności wyborcze w imieniu partii przy zgłaszaniu do rejestracji kandydatów na senatora wykonują organy upoważnione do reprezentowania partii przy czynnościach prawnych. W dalszej części Wytycznych przez użyte określenie "komitet wyborczy" należy rozumieć również statutowe organy partii.

W imieniu koalicji wyborczych partii oraz w imieniu wyborców czynności wyborczych dokonują komitety wyborcze utworzone przez te partie lub wyborców. Przedstawicielami komitetów wyborczych wobec organów wyborczych są ich pełnomocnicy oraz osoby upoważnione przez pełnomocników.

W wyborach do Senatu partie mogą utworzyć koalicję wyborczą w celu wspólnego zgłoszenia kandydatów na senatorów, przy czym jest możliwy udział tej samej partii w różnych koalicjach wyborczych w różnych okręgach wyborczych oraz samodzielne zgłaszanie

kandydatów na senatorów przez partię wchodzącą w skład koalicji w tych okręgach wyborczych, w których koalicja nie zgłosiła wspólnego kandydata na senatora. Interpretacja ta wynika z odrębności wyborów do Senatu w każdym okręgu.

1) Zgłoszenie kandydata na senatora powinno spełniać następujące ustawowe warunki:

a) zgłoszenie powinno być doręczone okręgowej komisji wyborczej przez pełnomocnika komitetu wyborczego lub osobę przez niego upoważnioną osobiście, najpóźniej do godz. 2400 dnia 19 grudnia 2000 r. (art. 89 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu i art. 10 ust. 1 i 3 Ordynacji wyborczej do Senatu);

b) zgłoszenie powinno być podpisane przez pełnomocnika komitetu wyborczego lub osobę przez niego upoważnioną. Do zgłoszenia załącza się dokument wydany przez komitet wyborczy, stwierdzający powołanie pełnomocnika z podaniem jego nazwiska, imienia i dokładnego adresu. Jeżeli zgłoszenia dokonuje osoba upoważniona przez pełnomocnika, powinna ona oprócz pełnomocnictwa załączyć udzielone jej upoważnienie wydane przez pełnomocnika komitetu wyborczego, zawierające nazwisko, imię i dokładny adres (art. 80 ust. 3 i 4 Ordynacji wyborczej do Sejmu). Dokumentem stwierdzającym powołanie pełnomocnika komitetu wyborczego może być np. uchwała organu statutowego partii, upoważnionego do jej reprezentowania przy czynnościach prawnych. W wypadku koalicji wyborczej oraz komitetu wyborczego utworzonego przez wyborców ustanowienie pełnomocnika powinno mieć formę uchwały komitetu wyborczego. Ustanowienie pełnomocnika może być również dokonane w dokumencie o utworzeniu komitetu wyborczego (art. 81 ust. 5 pkt 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu). Niezbędne jest wyraźne określenie zakresu udzielonego pełnomocnictwa, np. przez zamieszczenie wyrazów "w wyborach uzupełniających do Senatu w dniu ....... w okręgu wyborczym obejmującym obszar województwa .......";

c) w wyborach uzupełniających w okręgu obsadzany jest jeden mandat, a zatem każdy komitet wyborczy może zgłosić tylko po jednym kandydacie (art. 10 ust. 2 w związku z art. 20 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Senatu);

d) w zgłoszeniu musi być podana nazwa oraz dokładny adres komitetu wyborczego.

Jeżeli zgłoszenia dokonuje:

- partia - nazwą komitetu wyborczego jest nazwa statutowego organu partii upoważnionego do jej reprezentowania przy czynnościach prawnych (art. 77 ust. 1 i 6 Ordynacji wyborczej do Sejmu), np. prezydium, rada naczelna, zarząd, komitet wykonawczy danej partii (pełna nazwa),

- koalicja wyborcza partii (art. 77 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu) - nazwa komitetu wyborczego powinna zawierać wyrazy "komitet wyborczy" oraz nazwę koalicji. Nazwa koalicji nie musi składać się z nazw partii tworzących koalicję, a jej symbol graficzny nie musi nawiązywać do symboli graficznych podmiotów tworzących tę koalicję,

- grupa wyborców (art. 77 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu) - nazwa komitetu wyborczego powinna zawierać wyrazy "komitet wyborczy" i przyjętą przez tych wyborców pełną nazwę tego komitetu. Nazwa komitetu wyborczego nie może być taka sama jak nazwa partii wpisanej do ewidencji partii, prowadzonej przez Sąd Okręgowy w Warszawie. Jeżeli natomiast komitet wyborców ma taką samą nazwę jak komitet, który wcześniej dokonał zgłoszenia, ale różne są siedziby komitetów, to wyróżnikiem nazwy może być siedziba komitetu, np. Komitet Wyborczy "Niezależni" w X, Komitet Wyborczy "Niezależni" w Y. Jeśli dwa komitety wyborcze utworzone przez wyborców mają taką samą nazwę i siedzibę w tej samej miejscowości, to wówczas należy wezwać komitet wyborczy, który później dokonał zgłoszenia, do usunięcia tej wady w terminie 3 dni, zgodnie z art. 82 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu. Zmiana w nazwie komitetu wyborczego, który później dokonuje zgłoszenia, nie wymaga ponownego zbierania podpisów osób popierających.

Wymagane jest podanie nazwisk i imion osób tworzących komitet wyborczy w liczbie nie mniejszej niż 15 oraz ich adresów (art. 81 ust. 1 pkt 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu);

e) nazwa komitetu wyborczego musi być używana w jednakowym brzmieniu na wszystkich dokumentach wyborczych składanych przy rejestracji kandydata na senatora;

f) w zgłoszeniu powinny być podane nazwisko, imiona, wiek, zawód i miejsce zamieszkania kandydata, a w wypadku kandydata komitetu wyborczego utworzonego przez wyborców - także, obowiązkowo, informacja o przynależności kandydata do partii, której jest członkiem. Wskazana nazwa partii nie może przekraczać 40 znaków drukarskich. Jeżeli kandydat komitetu wyborców nie należy do partii politycznej, w zgłoszeniu powinna być zawarta informacja, że nie jest on członkiem partii (np. "nie należy do partii politycznej"). Stwierdzony przez komisję brak informacji o przynależności partyjnej kandydata zgłoszonego przez komitet wyborców jest wadą zgłoszenia. W wypadku gdy w dokumentach wydanych na podstawie przepisów o ewidencji ludności dokonano wpisu dwóch (lub więcej) imion kandydata, w zgłoszeniu powinny być podane wszystkie imiona w ich pełnym brzmieniu i w kolejności wynikającej z dokumentów, o których mowa. W razie wątpliwości, czy podano zawód wykonywany, czy wyuczony, rozstrzyga oświadczenie kandydata. Miejscem zamieszkania jest nazwa miasta lub wsi ze wskazaniem gminy, bez dokładnego adresu (art. 81 ust. 1 pkt 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu).

Kandydat na senatora najpóźniej w dniu wyborów musi mieć ukończone 30 lat (art. 99 ust. 2 Konstytucji).

2) Pełnomocnik może w zgłoszeniu kandydata na senatora:

a) wskazać symbol graficzny, a także skrót nazwy komitetu wyborczego, którym to skrótem będzie się oznaczać na urzędowych obwieszczeniach i na kartach do głosowania kandydata na senatora; skrót tej nazwy powinien nawiązywać do nazwy komitetu. Późniejsze zgłoszenie wniosku w tej sprawie nie może być przyjęte (art. 81 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu i art. 13 Ordynacji wyborczej do Senatu);

b) złożyć wniosek o oznaczenie kandydata nazwą lub skrótem nazwy jednej popierającej go partii bądź organizacji. Nazwa lub skrót nazwy partii bądź organizacji nie może przekraczać 40 znaków drukarskich; ustalenia tej nazwy zgodnie ze wskazaną liczbą znaków dokonuje komitet wyborczy, a nie komisja. Nie ma podstawy prawnej do oznaczenia kandydata jako "niezależny", "bezpartyjny" itp.; zgłoszenie takie jest dotknięte wadą (art. 81 ust. 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu).

3) Do zgłoszenia muszą być dołączone:

a) uwierzytelniony wyciąg z ewidencji partii prowadzonej przez Sąd Okręgowy w Warszawie (dotyczy to zgłoszenia dokonanego przez komitet będący organem statutowym partii i zgłoszenia dokonanego przez komitet utworzony przez koalicję partii), a w wypadku koalicji wyborczej oraz komitetu wyborczego utworzonego przez wyborców - dokument stwierdzający utworzenie takiego komitetu, podpisany przez 3 osoby przyjmujące odpowiedzialność za prawdziwość zawartych w nim danych (art. 81 ust. 5 pkt 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu). Dokumentem stwierdzającym utworzenie komitetu koalicji wyborczej może być np. wspólne oświadczenie lub uchwała organów uprawnionych do reprezentowania członków koalicji przy czynnościach prawnych. Może to być również oświadczenie podpisane przez 3 członków komitetu wyborczego koalicji. Konieczne jest podanie nazw, skrótów nazw i adresów organów statutowych wszystkich partii tworzących koalicję wyborczą oraz nazwy komitetu wyborczego koalicji (identycznej z nazwą na zgłoszeniu). W skład koalicji wyborczej nie może wchodzić partia polityczna nie wpisana do ewidencji prowadzonej przez Sąd Okręgowy w Warszawie.

W wypadku komitetu wyborczego utworzonego przez wyborców dokumentem potwierdzającym utworzenie komitetu wyborczego może być protokół zebrania, na którym postanowiono utworzyć komitet, podpisany przez 3 osoby przyjmujące odpowiedzialność za prawdziwość zawartych w nim danych;

b) wykaz podpisów co najmniej 3000 wyborców stale zamieszkałych w danym okręgu wyborczym popierających zgłoszenie kandydata na senatora. Podpisy muszą być złożone na wykazach o treści spełniającej warunki określone w art. 88 ust. 2 i 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu;

c) pisemne oświadczenie każdego kandydata o zgodzie na kandydowanie (art. 81 ust. 5 pkt 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu). Oświadczenie powinno zawierać: nazwisko i imię (imiona) kandydata, zgodę na kandydowanie we wskazanym okręgu oraz datę i podpis kandydata;

d) pisemne oświadczenie kandydata dotyczące pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne (Dz. U. z 1999 r. Nr 42, poz. 428, Nr 57, poz. 618, Nr 62, poz. 681 i Nr 63, poz. 701 oraz z 2000 r. Nr 43, poz. 488 i Nr 50, poz. 600). Jeśli kandydat na senatora, zgodnie z przepisami tej ustawy, wypełnił tylko część A oświadczenia, to oświadczenie takie powinno być doręczone wraz ze zgłoszeniem. Oświadczenie kandydata, który wypełnił części A i B, jest składane bezpośrednio przez kandydata przewodniczącemu okręgowej komisji lub jego zastępcy; fakt złożenia oświadczenia przewodniczący komisji potwierdza pisemnie. Potwierdzenie złożenia oświadczenia pełnomocnik komitetu jest obowiązany złożyć okręgowej komisji wraz ze zgłoszeniem. Po otrzymaniu oświadczenia (obejmującego część A i B) przewodniczący okręgowej komisji wyborczej wykonuje kserokopię części A zgłoszenia, którą komisja dołącza do zgłoszenia.

4) W celu ułatwienia komitetom wyborczym wykonania czynności związanych ze zgłoszeniem do rejestracji kandydatów na senatorów dopuszcza się stosowanie następujących dokumentów w formie kserokopii lub telefaksu:

- dokument stwierdzający powołanie pełnomocnika komitetu wyborczego (art. 80 ust. 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu) oraz upoważnienie udzielone przez pełnomocnika komitetu wyborczego (art. 80 ust. 4 Ordynacji wyborczej do Sejmu),

- listę osób tworzących komitet wyborczy (art. 81 ust. 1 pkt 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu),

- uwierzytelniony wyciąg z ewidencji partii, prowadzonej przez Sąd Okręgowy w Warszawie, wydany w 2000 r. (art. 81 ust. 5 pkt 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu),

- dokument stwierdzający utworzenie komitetu koalicji wyborczej i komitetu wyborczego wyborców (art. 81 ust. 5 pkt 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu).

Wymienione dokumenty muszą być uwierzytelnione przez pełnomocnika lub upoważnioną przez niego osobę i opatrzone datą.

B. Przyjęcie zgłoszenia

Okręgowa komisja wyborcza, przyjmując zgłoszenie kandydata na senatora, w obecności pełnomocnika sprawdza prawidłowość złożenia wymaganej liczby podpisów. Każda strona wykazu podpisów wyborców powinna spełniać warunki określone w art. 88 ust. 2 i 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu. Poparcia mogą udzielać tylko wyborcy stale mieszkający w okręgu wyborczym, w którym kandydat na senatora jest zgłaszany. Granice okręgu stanowią granice województwa istniejącego do 31 grudnia 1998 r. i są określone w obwieszczeniu Państwowej Komisji Wyborczej.

Prawidłowo wypełnione arkusze z podpisami wyborców muszą w szczególności spełniać następujące warunki:

- zawierać na każdej stronie wykazu treść tytułu wykazu, nazwy poszczególnych rubryk oraz podpis pełnomocnika, także w odniesieniu do wykazów sporządzonych dwustronnie,

- poszczególne strony wykazu nie mogą być kopiami oryginalnych wykazów ani składać się z części doklejanych,

- wypełnienie przy podpisie każdego wyborcy wszystkich rubryk ustalonych wzorem. Imię i nazwisko musi być wpisane w pełnym brzmieniu. Adres zamieszkania powinien obejmować nazwę miejscowości (miasta, wsi, osady), nazwę ulicy, nr domu i nr mieszkania oraz nazwę gminy. W miejscowościach, w których nie ma ulic, konieczne jest wskazanie nr posesji, a w budynkach, jeżeli są numery mieszkań - także tych numerów. Elementem adresu nie jest kod pocztowy.

W trakcie sprawdzania prawidłowości poparcia i liczenia podpisów komisja numeruje każdy arkusz wykazu (a jeśli wykaz jest dwustronny, to każdą stronę), wpisuje na każdym arkuszu lub stronie liczbę wyborców, którzy prawidłowo udzielili poparcia, oraz zaznacza nazwiska wyborców, którzy udzielili poparcia w sposób wadliwy, i opatruje każdy arkusz lub stronę swoją pieczęcią. Następnie komisja sumuje liczbę podpisów wyborców, którzy prawidłowo udzielili poparcia.

1) Jeśli prawidłowo złożona liczba podpisów wyborców jest nie mniejsza niż 3000, komisja wydaje pełnomocnikowi potwierdzenie zgłoszenia do rejestracji na druku, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 3 lipca 1997 r. (Monitor Polski Nr 40, poz. 416). Wypełniając druk potwierdzenia zgłoszenia, należy dopisać, że dotyczy on wyborów uzupełniających, oraz wykreślić nieobowiązujące objaśnienia dotyczące "organizacji politycznej lub społecznej". Przyjęte wykazy podpisów komisja wkłada do koperty lub pakuje w paczkę, którą oznacza nazwą komitetu, zakleja lub obwiązuje sznurkiem i opieczętowuje pieczęcią komisji (art. 89 ust. 1 i 4 Ordynacji wyborczej do Sejmu). Delegatury wojewódzkie Krajowego Biura Wyborczego zapewniają bezpieczne warunki przechowania pakietów z wykazami podpisów.

2) Jeśli prawidłowo złożona liczba podpisów wyborców jest mniejsza niż 3000, komisja podejmuje uchwałę o odmowie przyjęcia zgłoszenia i w uzasadnieniu wskazuje stwierdzone wady (art. 89 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu). W uchwale należy zawrzeć pouczenie o przysługującym pełnomocnikowi, zgodnie z art. 89 ust. 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu, prawie odwołania. Wraz z uchwałą komisja zwraca pełnomocnikowi wykaz podpisów z opieczętowanymi arkuszami. Jeżeli nie upłynął termin zgłaszania do rejestracji, a komitet zbierze brakujące podpisy i dołączy je do opieczętowanych arkuszy, może wówczas dokonać ponownego zgłoszenia kandydata na senatora.

C. Sprawdzanie prawdziwości danych zawartych w wykazie podpisów wyborców bądź wiarygodności podpisów

W razie uzasadnionych wątpliwości co do prawdziwości danych zawartych w wykazie podpisów bądź wiarygodności podpisów okręgowa komisja wstrzymuje rejestrację i dokonuje sprawdzenia danych bądź wiarygodności podpisów w sposób określony w art. 90 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu. Mimo że termin 3-dniowy przewidziany na te czynności ma charakter instrukcyjny, należy dążyć do jego dotrzymania.

O wstrzymaniu rejestracji i wszczęciu postępowania wyjaśniającego komisja zawiadamia niezwłocznie pełnomocnika, wskazując czynności, jakich ma zamiar dokonać; komisja jest obowiązana dopuścić pełnomocnika do obecności przy ich wykonywaniu.

Jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego komisja ustali, że zgłoszenie zostało poparte prawidłowo złożonymi podpisami co najmniej 3000 wyborców, dokonuje jego rejestracji.

Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania zostanie ustalone, że zgłoszenie nie uzyskało poparcia co najmniej 3000 wyborców, komisja podejmuje uchwałę o odmowie rejestracji. W uchwale należy zawrzeć pouczenie o przysługującym pełnomocnikowi, zgodnie z art. 90 ust. 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu, prawie odwołania do sądu okręgowego, a w uzasadnieniu orzeczenia wskazać stwierdzone nieprawidłowości.

D. Rejestracja

Po wydaniu pełnomocnikowi potwierdzenia zgłoszenia komisja przystępuje niezwłocznie do rejestracji kandydata na senatora.

Przed dokonaniem rejestracji komisja bada, czy zgłoszenie spełnia warunki określone w art. 10 Ordynacji wyborczej do Senatu. Komisja sprawdza ponadto, czy kandydat najpóźniej w dniu wyborów będzie miał ukończone 30 lat, czy nazwa, skrót nazwy i symbol graficzny komitetu wyborczego różnią się dostatecznie od nazw, skrótów nazw i symboli graficznych komitetów, które wcześniej zgłosiły do zarejestrowania kandydatów na senatorów.

Jeżeli zgłoszenie nie zawiera wad, okręgowa komisja wyborcza niezwłocznie dokonuje rejestracji, sporządzając protokół rejestracji na druku, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 3 lipca 1997 r. Protokół rejestracji komisja sporządza w 3 egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu stanowi dokumentację komisji, drugi doręcza się pełnomocnikowi, a trzeci przesyła listownie Państwowej Komisji Wyborczej przekazując wcześniej jego treść telefaksem lub systemem elektronicznego przekazywania tekstów. Wraz z protokołem należy przesłać Państwowej Komisji Wyborczej kopię dokumentu zgłoszenia kandydata do rejestracji oraz dokument stwierdzający utworzenie komitetu, o jakim mowa w art. 81 ust. 5 pkt 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu. Sporządzając protokół rejestracji, należy dopisać, że dotyczy on wyborów uzupełniających, właściwie określić obszar okręgu wyborczego oraz wykreślić nieaktualne zapisy związane z możliwością zgłoszenia kandydata przez organizację polityczną lub społeczną.

Komisja odmawia zarejestrowania kandydata, jeżeli zgłoszenie zostało wniesione po ustawowo określonym terminie bądź przez nieuprawniony podmiot (np. przez organizację społeczną lub niezarejestrowaną partię) lub jeżeli komitet zgłosił więcej niż jednego kandydata na senatora, wydając orzeczenie w tej sprawie, które niezwłocznie doręcza się pełnomocnikowi. Dokumenty zgłoszone do rejestracji stanowią dokumentację okręgowej komisji wyborczej i nie są wydawane pełnomocnikowi.

Komisja odmawia rejestracji kandydata, jeżeli stwierdzi, że jego kandydatura została zarejestrowana wcześniej w innym lub tym samym okręgu.

Jeżeli zgłoszenie ma inne wady, w szczególności wymienione w art. 82 ust. 2 i 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu, komisja wzywa pełnomocnika do ich usunięcia w terminie 3 dni. Wezwanie doręcza się niezwłocznie. Wyznaczony termin na usunięcie wad może upłynąć po ustawowo określonym terminie na zgłoszenie kandydatów na senatorów do rejestracji.

W razie nieusunięcia wady (tj. niekompletnych danych adresowych, błędów w pisowni np. nazwiska) w wyznaczonym terminie komisja wydaje orzeczenie o odmowie rejestracji.

E. Obwieszczenia o zarejestrowanych kandydatach na senatorów

1) Okręgowa komisja wyborcza ustala na posiedzeniu treść obwieszczenia o zarejestrowanych kandydatach na senatora, zawierającego informacje o nazwach i skrótach nazw komitetów wyborczych oraz dane o kandydatach zawarte w zgłoszeniach. Dane obejmują: nazwisko, imiona, wiek, zawód oraz miejsce zamieszkania, tj. nazwę miasta lub wsi ze wskazaniem nazwy gminy (art. 86 ust. 1 w związku z art. 81 ust. 1 pkt 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu). Nazwiska kandydatów należy umieścić w kolejności alfabetycznej (art. 12 w związku z art. 13 Ordynacji wyborczej do Senatu). Przy nazwisku każdego z kandydatów zgłoszonych przez komitety wyborcze utworzone przez wyborców należy umieścić informację o przynależności (lub braku przynależności) do partii politycznej; należy wpisać "członek" i nazwę partii (zawierającą nie więcej niż 40 znaków drukarskich - art. 81 ust. 4 Ordynacji wyborczej do Sejmu) lub "nie należy do partii politycznej".

W treści obwieszczenia należy uwzględnić wnioski pełnomocników o umieszczeniu przy nazwiskach poszczególnych kandydatów nazwy lub skrótu nazwy jednej partii bądź organizacji popierającej danego kandydata. Nazwa lub skrót nazwy partii albo organizacji nie może liczyć więcej niż 40 znaków drukarskich; znaki interpunkcji są znakami drukarskimi, przerwy między wyrazami nie są zaliczane do znaków drukarskich (art. 86 ust. 1 w związku z art. 81 ust. 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu).

W obwieszczeniu należy podać także treść części A oświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne (Dz. U. Nr 70, poz. 443).

Na obwieszczeniach nie umieszcza się symbolu graficznego partii, organizacji ani komitetu wyborczego.

Okręgowa komisja wyborcza zarządza niezwłocznie wydrukowanie obwieszczeń i przekazuje je dyrektorowi delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego; obwieszczenie musi być rozplakatowane w terminie określonym w "Kalendarzu wyborczym". Jeden egzemplarz obwieszczenia należy niezwłocznie przesłać Państwowej Komisji Wyborczej.

Wzór

OBWIESZCZENIE

Okręgowej Komisji Wyborczej w .................

z dnia ................... 2001 r.

o zarejestrowanych kandydatach na senatora w wyborach

uzupełniających zarządzonych na dzień 28 stycznia 2001 r.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. -

Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.

z 1994 r. Nr 54, poz. 224 oraz z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr

98, poz. 604) w związku z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 28 maja

1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

(Dz. U. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1997 r.

Nr 47, poz. 297, Nr 70, poz. 443, Nr 88, poz. 554, Nr 98, poz.

604, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1999 r. Nr 49,

poz. 483) i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 1997 r. o

ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa

lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących

funkcje publiczne (Dz. U. z 1999 r. Nr 42, poz. 428, Nr 57,

poz. 618, Nr 62, poz. 681 i Nr 63, poz. 701 oraz z 2000 r. Nr

43, poz. 488 i Nr 50, poz. 600), zwanej dalej "powołaną

ustawą", Okręgowa Komisja Wyborcza w ................podaje do

wiadomości informację o zarejestrowanych kandydatach na

senatora w wyborach uzupełniających zarządzonych na dzień 28

stycznia 2001 r., w okręgu wyborczym obejmującym obszar byłego

województwa ................ istniejącego do dnia 31 grudnia

1998 r.

Kandydaci na senatora:

1. ............................................................

(nazwisko, imię-imiona, wiek, zawód, miejsce

zamieszkania)*)

zgłoszony przez ...............................................

(nazwa i skrót nazwy komitetu wyborczego)

członek .......................................................

(nazwa lub skrót nazwy partii)**)

popierany przez ...............................................

(nazwa lub skrót nazwy partii bądź organizacji

popierającej kandydata)***)

złożył/złożyła następujące oświadczenie:

Nie pracowałem/nie pracowałam, nie pełniłem/nie pełniłam służby

ani nie byłem/nie byłam świadomym i tajnym współpracownikiem

organów bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 i 4

powołanej ustawy.****)

lub

Pracowałem/pracowałam, pełniłem/pełniłam służbę, byłem/byłam

świadomym i tajnym współpracownikiem organów bezpieczeństwa

państwa w rozumieniu art. 2 i 4 powołanej ustawy.****)

2. ...........................................................

Przewodniczący

Okręgowej Komisji Wyborczej

...........................

(imię i nazwisko)

______

*) Przy nazwiskach kandydatów pełniących zawodową służbę wojskową zawód określa się "żołnierz zawodowy". Miejsce zamieszkania określa się nazwą miasta bądź wsi ze wskazaniem gminy.

**) Informacja o przynależności do partii politycznej dotyczy tylko kandydatów z listy komitetu wyborczego utworzonego przez wyborców. Alternatywnie należy wpisać wyraz "członek" i nazwę partii lub "nie należy do partii politycznej". Oznaczenie nazwy partii lub jej skrót nie mogą przekraczać 40 znaków drukarskich.

***) Wyrazy "popierany przez" oraz nazwę lub skrót nazwy partii bądź organizacji popierającej kandydata wpisuje się, jeżeli pełnomocnik złożył wniosek w tej sprawie. Nazwa lub skrót nazwy nie mogą zawierać więcej niż 40 znaków drukarskich.

****) Uwzględnić elementy właściwe zgodnie ze złożonym oświadczeniem.

F. Zmiany dotyczące zarejestrowanych kandydatów na senatorów

Okręgowa komisja wyborcza skreśla kandydata na senatora, który zmarł, utracił prawo wybieralności lub złożył na piśmie oświadczenie o wycofaniu zgody na kandydowanie (art. 87 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu).

W razie rozwiązania komitetu wyborczego, o którym mowa w art. 77 ust. 1 lub 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu, okręgowa komisja unieważnia rejestrację kandydata na senatora (art. 87 ust. 4 Ordynacji wyborczej do Sejmu).

Zawiadomienie wyborców o zmianach następuje w formie obwieszczenia. Jeśli wydrukowanie obwieszczenia przed dniem wyborów jest niemożliwe, należy zapewnić umieszczenie odpowiedniej informacji w lokalach obwodowych komisji wyborczych i w miarę możliwości podać w formie komunikatu w lokalnych środkach masowego przekazu. Jeden egzemplarz obwieszczenia lub informacji należy niezwłocznie przekazać Państwowej Komisji Wyborczej.

Wzór

OBWIESZCZENIE

Okręgowej Komisji Wyborczej w ..............

z dnia ............... 2001 r.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. -

Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.

z 1994 r. Nr 54, poz. 224 oraz z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr

98, poz. 604) w związku z art. 87 ust. 5 ustawy z dnia 28 maja

1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

(Dz. U. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1997 r.

Nr 47, poz. 297, Nr 70, poz. 443, Nr 88, poz. 554, Nr 98, poz.

604, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1999 r. Nr 49,

poz. 483) Okręgowa Komisja Wyborcza w .........................

podaje do wiadomości, że w dniu ...............................

w okręgu wyborczym obejmującym obszar byłego województwa ......

....................istniejącego do dnia 31 grudnia 1998 r.

skreśliła zarejestrowanego w wyborach uzupełniających

zarządzonych na dzień 28 stycznia 2001 r. kandydata na

senatora ..................................

(nazwisko i imię-imiona)

zgłoszonego przez ............................................

(nazwa i skrót nazwy

.................................................... na skutek

komitetu wyborczego)

..............................................................

(utraty prawa wybieralności, wycofania zgody

na kandydowanie, zgonu, rozwiązania komitetu wyborczego)

Przewodniczący

Okręgowej Komisji Wyborczej

...........................

(imię i nazwisko)

III.

ZADANIA OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH PRZED DNIEM WYBORÓW

Do zadań okręgowych komisji wyborczych przed dniem wyborów należy przede wszystkim przeprowadzenie szkoleń obwodowych komisji wyborczych, kontrola rozplakatowania obwieszczeń wyborczych, zarządzenie wydrukowania kart do głosowania oraz zapewnienie ich dostarczenia obwodowym komisjom wyborczym, sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem lokali do głosowania i sporządzeniem spisów wyborców. Wykonanie tych czynności wymaga współdziałania okręgowych komisji wyborczych z terenowymi organami administracji rządowej i samorządowej.

1.

Szkolenie obwodowych komisji wyborczych

Niezwłocznie po powołaniu obwodowych komisji wyborczych okręgowa komisja wyborcza przeprowadzi szkolenia obwodowych komisji wyborczych w celu przygotowania ich do wykonania zadań i czynności wyborczych. Zakres szkoleń został określony w wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej ustalających zadania i tryb pracy obwodowych komisji wyborczych w wyborach uzupełniających do Senatu. W szkoleniach powinni uczestniczyć wszyscy członkowie obwodowych komisji wyborczych. Zaleca się, aby szkolenia prowadzili członkowie okręgowej komisji wyborczej.

2.

Kontrola wykonania zadań wyborczych

Zgodnie z kalendarzem wyborczym należy dokonać kontroli terminowości, ilości i miejsc rozplakatowania obwieszczeń o zarejestrowanych kandydatach na senatora, a także podjąć działania, aby obwieszczenia były dostępne dla wyborców do dnia głosowania (w razie potrzeby należy rozplakatować je ponownie) oraz zachować rezerwę obwieszczeń dla umieszczenia ich w lokalach wyborczych w dniu głosowania.

Przypomina się także, że w razie dokonania zmian dotyczących kandydatów na senatora należy sporządzić obwieszczenie o dokonanych zmianach i rozplakatować je na obszarze okręgu wyborczego.

Okręgowe komisje wyborcze zarządzają druk i zapewniają przekazanie kart do głosowania do obwodów. Wykonując te czynności, należy pamiętać o uwzględnieniu wszystkich zmian dokonanych w protokołach rejestracji. Należy także zapewnić dokładną korektę kart w procesie druku oraz nadzór nad prawidłowym rozdzieleniem kart według obwodów głosowania. Okręgowe komisje wyborcze stosują odpowiednio wytyczne Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące zasad druku i przechowywania kart do głosowania oraz trybu ich dostarczania obwodowym komisjom wyborczym w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 21 września 1997 r., stanowiące załącznik do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 sierpnia 1997 r.

Karty do głosowania w wyborach uzupełniających do Senatu są drukowane na papierze koloru białego.

Okręgowe komisje wyborcze są także obowiązane zapewnić wykonanie formularzy protokołów głosowania. Nazwiska i imiona kandydatów, a także oznaczenia kandydatów na senatorów umieszczone na kartach do głosowania muszą być identyczne z danymi w protokołach głosowania. Wydrukowanie tych danych w protokołach ułatwi obwodowym komisjom wyborczym prawidłowe ustalenie wyników głosowania. Nadzorując wykonanie formularzy protokołów, należy zapewnić ich korektę i uwzględnić wszystkie zmiany dokonane na kartach do głosowania.

Zgodnie z kalendarzem wyborczym urzędy gmin sporządzą spisy wyborców. Spisy są aktualizowane do dnia ich przekazania przewodniczącym obwodowych komisji wyborczych, tj. do dnia poprzedzającego dzień wyborów. Inspekcja okręgowych komisji wyborczych (jeśli zostanie utworzona) powinna skontrolować terminowość sporządzenia i sposób udostępnienia spisu do publicznego wglądu, a także przebieg aktualizowania spisu. Szczególną uwagę należy zwrócić na przestrzeganie zasady wynikającej z art. 62 ust. 2 Konstytucji, że prawa wybierania nie mają osoby ubezwłasnowolnione, bez względu na powód ubezwłasnowolnienia. Przepis ten zastępuje art. 13 pkt 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu.

Należy również dokonać kontroli przygotowania i wyposażenia lokali wyborczych, zwracając zwłaszcza uwagę na sposób oznakowania lokali oraz przygotowanie urządzeń zapewniających tajność głosowania (pomieszczenia lub osłony).

Ważnym zadaniem okręgowych komisji wyborczych jest zapewnienie nadzoru nad właściwym przechowywaniem wydrukowanych kart do głosowania przed ich przekazaniem do obwodów oraz nad dostarczeniem obwodowym komisjom kart do głosowania, formularzy protokołów głosowania, urzędowych obwieszczeń i plakatów. Należy także sprawdzić, czy w urzędach gmin przygotowano do przekazania spisy wyborców i właściwe pieczęcie obwodowych komisji wyborczych oraz inne materiały potrzebne do pracy obwodowych komisji (materiały biurowe, wykaz numerów telefonów itp.).

3.

Postępowanie w razie zmian dotyczących zarejestrowanych kandydatów na senatorów

Wszystkie zmiany dokonywane w protokołach rejestracji okręgowe komisje wyborcze systematycznie uwzględniają w przygotowywanych do druku kartach do głosowania i formularzach protokołów głosowania.

Gdyby zmiany nastąpiły po wydrukowaniu kart do głosowania i w ocenie okręgowej komisji wyborczej były warunki do druku kart w nowym prawidłowym brzmieniu, okręgowa komisja wyborcza zarządza wydrukowanie nowych kart, informując o tym Państwową Komisję Wyborczą.

Jeżeli dokonanie druku nowych kart jest niemożliwe, wówczas okręgowa komisja wyborcza sporządza informację o nowym prawidłowym brzmieniu karty do głosowania przez odwzorowanie właściwego arkusza karty ze skreślonym nazwiskiem kandydata. Należy także podać przyczynę dokonanej zmiany i warunki ważności głosu oddanego na takiej karcie. Informację przekazuje się obwodowym komisjom wyborczym i wywiesza w lokalach wyborczych obok obwieszczeń o zarejestrowanych listach i kandydatach.

Niedopuszczalne natomiast jest dokonywanie odręcznie na kartach do głosowania jakichkolwiek skreśleń, zamazań itp.

Taki sam tryb postępowania należy stosować przy wykonaniu formularzy protokołów głosowania, z tym że informację o zmianach w protokołach należy przekazać wraz z protokołami obwodowym komisjom wyborczym.

4.

Ustalenie trybu przyjmowania protokołów głosowania od obwodowych komisji wyborczych

Okręgowe komisje wyborcze ustalają sposób przyjmowania protokołów głosowania z obwodów, który powinien uwzględniać lokalne możliwości dostarczenia protokołów. Zasadą jest, że protokoły głosowania z obwodów przyjmują członkowie okręgowej komisji wyborczej w swojej siedzibie. Dopuszcza się tworzenie punktów rejonowych dla odbioru protokołów tylko w sytuacjach uzasadnionych znaczną odległością pomiędzy siedzibami obwodowych komisji wyborczych a siedzibą komisji okręgowej albo dużą liczbą obwodów w okręgu wyborczym (aglomeracje miejskiej). Punkt rejonowy powinien mieścić się w urzędzie miasta, gminy lub dzielnicy, a jedynie w szczególnych wypadkach w innych pomieszczeniach. W punkcie rejonowym protokoły przekazywane są za pokwitowaniem w zapieczętowanych kopertach osobie upoważnionej przez okręgową komisję wyborczą (może to być członek inspekcji okręgowej komisji wyborczej).

W punkcie rejonowym ani w czasie dalszego przewożenia protokołów koperty nie mogą być otwierane aż do dostarczenia ich okręgowej komisji wyborczej.

W punkcie rejonowym w żadnej formie nie może być dokonywana kontrola prawidłowości sporządzenia protokołu. Do punktu rejonowego nie mogą być przywożone drugie egzemplarze protokołu. Przy przewożeniu i przekazywaniu kopert z protokołami mogą być obecni mężowie zaufania.

O przyjętym przez okręgowe komisje wyborcze trybie przyjmowania protokołów należy niezwłocznie powiadomić obwodowe komisje wyborcze.

5.

Zasady i sposób wykorzystania elektronicznego systemu przesyłania i przetwarzania danych o wynikach głosowania i wynikach wyborów

Zgodnie z art. 60 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu Państwowa Komisja Wyborcza ustala zasady i sposób wykorzystania elektronicznego systemu w wyborach uzupełniających do Senatu (cz. IV niniejszych "Wytycznych").

Elektroniczny system działa na poziomie Państwowej Komisji Wyborczej i okręgowych komisji wyborczych. W okręgowej komisji wyborczej służy on rejestracji danych liczbowych zawartych w protokołach głosowania i kontroli prawidłowości tych danych pod względem arytmetycznym, obliczeniu wyników głosowania w okręgu (zsumowaniu danych liczbowych z protokołów głosowania w obwodach), transmisji danych z protokołu wyników głosowania i wyniku wyborów do Państwowej Komisji Wyborczej. Okręgowe komisje wyborcze są obowiązane sprawdzić działanie systemu, zapewnić kontrolę i nadzór nad jego funkcjonowaniem oraz zabezpieczeniem. Techniczno-organizacyjne warunki obsługi informatycznej okręgowej komisji wyborczej zapewnia dyrektor delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego.

6.

Organizacja pracy okręgowych komisji wyborczych w przeddzień i w dniu wyborów

W przeddzień i w dniu wyborów komisja powinna ustalić dyżury członków okręgowych komisji wyborczych w celu rozstrzygania spraw związanych z wyborami, np. podjęcia uchwał w trybie art. 87 Ordynacji wyborczej do Sejmu, a także dla załatwienia skarg i udzielania wyjaśnień prawnych.

Odpowiednio wcześniej okręgowe komisje wyborcze powinny także podjąć działania, aby w godzinach głosowania również w urzędach gmin były pełnione dyżury pracowników ewidencji ludności, umożliwiające obwodowym komisjom wyborczym potwierdzenie faktu zamieszkiwania wyborcy na terenie obwodu głosowania (art. 32 pkt 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu).

IV.

USTALENIE WYNIKÓW GŁOSOWANIA I WYNIKÓW WYBORÓW W OKRĘGU WYBORCZYM

Przy przekazywaniu protokołów głosowania z obwodów okręgowej komisji wyborczej mogą być obecni pełnomocnicy komitetów wyborczych powołani w trybie art. 80 ust. 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu, a także mężowie zaufania, którzy przybyli do siedziby komisji razem z przewodniczącymi komisji obwodowych. Przy dalszych czynnościach w okręgowej komisji wyborczej, tj. przy ustalaniu wyników głosowania i sporządzaniu protokołów wyników głosowania i wyników wyborów w okręgu wyborczym uczestniczą zgodnie z art. 108 ust. 5 Ordynacji wyborczej do Sejmu - pełnomocnicy komitetów wyborczych.

Przyjmując protokoły głosowania z obwodów, okręgowa komisja wyborcza sprawdza, czy znajdują się one w zapieczętowanych kopertach. Wpływ każdego protokołu odnotowuje się w przygotowanym wcześniej wykazie obwodów głosowania. Następnie protokół sprawdza się pod względem poprawności jego sporządzenia, zwracając uwagę, czy prawidłowo wpisano nazwę okręgu i obwodu oraz jego numer, czy protokół jest podpisany przez regulaminową liczbę członków komisji (co najmniej przez połowę składu komisji) i czy jest opatrzony właściwą pieczęcią. W razie wniesienia do protokołu zarzutów przez mężów zaufania należy sprawdzić, czy komisja ustosunkowała się do zarzutów. Tak sprawdzony protokół komisja przekazuje obsłudze informatycznej komisji w celu sprawdzenia wewnętrznej spójności danych liczbowych.

Sprawdzony protokół jest zwracany okręgowej komisji wraz z potwierdzeniem jego zgodności arytmetycznej. Jeśli protokół nie zawiera wad, komisja zawiadamia przewodniczącego obwodowej komisji (lub jego zastępcę) o przyjęciu protokołu. W wypadku stwierdzenia błędów w protokole okręgowa komisja powiadamia o nich właściwą obwodową komisję, wskazując jednocześnie sposób ich usunięcia. Wskazania błędów w protokole i sposobu ich usunięcia należy dokonać w formie pisemnej.

Wprowadzenie danych liczbowych z protokołów głosowania do systemu elektronicznego będzie dokonywane dwukrotnie (tzn. wszystkie dane liczbowe z każdego protokołu będą wprowadzane przez dwie osoby na różnych terminalach). Procedura wprowadzania danych podlega kontroli okręgowej komisji wyborczej. Na żądanie pełnomocników komitetów wyborczych okręgowa komisja wyborcza może zlecić wykonanie wydruków kontrolnych z 3 wskazanych przez nich obwodów głosowania w celu porównania danych z protokołami. Pełnomocnicy mogą otrzymać kopie wydruków sprawdzonych protokołów. Ograniczenie liczby wydruków jest podyktowane względami organizacyjnymi.

Po zarejestrowaniu danych ze wszystkich protokołów głosowania sporządza się wydruk wyników głosowania w okręgu. Pełnomocnicy komitetów wyborczych mogą wnioskować o porównanie wydruków i protokołów z wybranych 3 obwodów głosowania. Mogą oni otrzymać kopie tych wydruków, a także zbiorczych wyników głosowania na senatorów.

Okręgowa komisja może sprawdzić dane zawarte w wydruku z wyliczeniami dokonanymi inną metodą; jeśli dane z wyliczeń dokonanych w różny sposób nie są identyczne, należy wyjaśnić przyczynę rozbieżności.

W okręgu wybrany na senatora zostaje kandydat, który uzyskał najwięcej ważnie oddanych głosów. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą liczbę głosów, to pierwszeństwo w uzyskaniu mandatu ma ten kandydat, który w większej liczbie obwodów otrzymał więcej głosów. Gdyby natomiast liczba tych obwodów była równa, przyznanie mandatu następuje w drodze losowania (art. 17 Ordynacji wyborczej do Senatu). W takim wypadku sporządza się załącznik do protokołu zawierający zestawienie obwodów głosowania wraz z liczbą oddanych głosów na kandydatów, którzy otrzymali największą i równą liczbę ważnie oddanych głosów. Jeśli kandydata wyłoniono w drodze losowania, sporządza się dodatkowy załącznik do protokołu, zawierający opis przebiegu losowania. Komisja sporządza następnie w 2 egzemplarzach protokół wyników głosowania i wyników wyborów senatora w okręgu wyborczym. Do protokołu pełnomocnicy mogą wnieść uwagi z wymienieniem konkretnych zarzutów. Komisja jest obowiązana ustosunkować się na piśmie do wniesionych zarzutów. Niezwłocznie po sporządzeniu protokołu dane w nim zawarte są transmitowane do Państwowej Komisji Wyborczej. Tekst protokołu głosowania jest przesyłany do Państwowej Komisji Wyborczej telefaksem.

V.

PODANIE DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI WYNIKÓW GŁOSOWANIA I WYBORÓW ORAZ PRZEKAZANIE PROTOKOŁÓW PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ

Zgodnie z art. 114 Ordynacji wyborczej do Sejmu okręgowa komisja wyborcza niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości wyniki głosowania i wyniki wyborów w wyborach uzupełniających do Senatu. Podanie wyników następuje przez wywieszenie informacji obejmującej dane z protokołu.

Okręgowa komisja wyborcza przekazuje niezwłocznie Państwowej Komisji Wyborczej po jednym egzemplarzu protokołu wyników głosowania i wyników wyborów senatora w okręgu wyborczym. Wraz z protokołem przekazuje się wykaz zarzutów wniesionych przez pełnomocników oraz zajęte przez komisję stanowisko wobec tych zarzutów. Do protokołu należy dołączyć wykaz zarzutów wniesionych przez mężów zaufania w obwodach wraz ze stanowiskiem okręgowej komisji wyborczej wobec tych zarzutów. Z protokołami przekazywane są także nośniki informatyczne z zarejestrowanymi danymi z protokołów oraz z wydruków sporządzonych w okręgu.

Przekazywane dokumenty są dostarczane w kopertach zaklejonych i opieczętowanych na wszystkich złączach; doręcza je Państwowej Komisji Wyborczej przewodniczący okręgowej komisji wyborczej bądź osoba pisemnie przez niego upoważniona.

Pozostałe dokumenty z wyborów okręgowa komisja wyborcza przekazuje właściwemu dyrektorowi delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego.

VI.

WYKAZ UCHWAŁ PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ WYDANYCH PRZED 2000 R., STOSOWANYCH W WYBORACH UZUPEŁNIAJĄCYCH DO SENATU

W wyborach uzupełniających do Senatu stosuje się przepisy:

* uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 lipca 1993 r. w sprawie spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 36, poz. 371 i z 1997 r. Nr 44, poz. 433),

* uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 1 lipca 1997 r. w sprawie regulaminów okręgowych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 40, poz. 415),

* uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 5 sierpnia 1997 r. w sprawie wzoru sprawozdania finansowego komitetu wyborczego w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 50, poz. 482),

* uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 7 sierpnia 1995 r. w sprawie wzorów pieczęci okręgowych i obwodowych komisji wyborczych, stosowanych w wyborach do Sejmu oraz w wyborach do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 42, poz. 492),

* uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 9 sierpnia 1993 r. w sprawie wzoru zaświadczenia dla mężów zaufania do obwodowych komisji wyborczych w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 42, poz. 422 i z 1997 r. Nr 46, poz. 455);

oraz odpowiednio stosuje się przepisy:

* uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 3 lipca 1997 r. w sprawie określenia wzorów potwierdzenia zgłoszenia do rejestracji okręgowej listy kandydatów na posłów, protokołu rejestracji okręgowej listy kandydatów na posłów oraz potwierdzenia zgłoszenia do rejestracji kandydata na senatora lub kandydatów na senatorów i protokołu rejestracji kandydata na senatora lub kandydatów na senatorów, stosowanych w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 40, poz. 416),

* uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 sierpnia 1997 r. w sprawie wytycznych dotyczących zasad druku i przechowywania kart do głosowania oraz trybu ich dostarczenia obwodowym komisjom wyborczym w wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 21 września 1997 r. (niepublikowana).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.42.818

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Wytyczne dla okręgowych komisji wyborczych dotyczące zadań i trybu pracy w wyborach uzupełniających do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 28 stycznia 2001 r.
Data aktu: 05/12/2000
Data ogłoszenia: 22/12/2000
Data wejścia w życie: 05/12/2000