Zakończenie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych, bez zastosowania środków ochronnych.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 12 maja 2003 r.
w sprawie zakończenia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych, bez zastosowania środków ochronnych

Na podstawie art. 25 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477, z późn. zm.2)) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
postanawia:

zakończyć w stosunku do towarów wymienionych w załączniku do niniejszego postanowienia postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych, wszczęte postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 7 czerwca 2002 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (M. P. "B" Nr 71, poz. 775), bez zastosowania środków ochronnych.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 7 czerwca 2002 r. (M.P. "B" Nr 71, poz. 775) Minister Gospodarki wszczął postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych w stosunku do dwunastu grup towarowych określonych w załączniku do tego postanowienia. W toku postępowania Minister Gospodarki stwierdził, na podstawie informacji uzyskanych od stron postępowania, że w ramach poszczególnych kodów PCN klasyfikowane są zarówno towary podobne lub bezpośrednio konkurencyjne w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, zwanej dalej "ustawą", w stosunku do towarów wytwarzanych w Polsce, jak i towary o własnościach, które decydują o tym, że dany towar nie stanowi towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego w stosunku do towaru produkcji krajowej.

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że przywóz na polski obszar celny produktów stalowych niebędących towarami podobnymi lub bezpośrednio konkurencyjnymi w stosunku do produktów stalowych wytwarzanych w Polsce nie wyrządził szkody przemysłowi krajowemu oraz nie zagraża powstaniem takiej szkody, a także nie ma on wpływu na przeprowadzenie zmian dostosowawczych w przemyśle, gdyż towary te nie konkurują na polskim rynku z produktami stalowymi wytwarzanymi przez krajowych producentów. W związku z tym przywóz ten nie ma wpływu na działalność przemysłu krajowego. Biorąc pod uwagę powyższe, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej postanowieniem z dnia 12 lutego 2003 r. zakończył postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych bez zastosowania środka ochronnego wobec produktów stalowych niebędących towarami podobnymi lub bezpośrednio konkurencyjnymi w stosunku do produktów stalowych wytwarzanych w Polsce (M.P. Nr 9, poz. 132).

W dalszym toku postępowania Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że produkty oznaczone w załączniku do postanowienia kodami PCN: ex 7210 70 90 0, ex 7212 30 19 0, ex 7212 40 98 0, ex 7225 19 90 0, ex 7226 19 90 0 również są produktami niebędącymi produktami podobnymi lub bezpośrednio konkurencyjnymi w stosunku do produkcji krajowej. W związku z tym ich import nie wyrządził szkody przemysłowi krajowemu oraz nie zagraża powstaniem takiej szkody, a także nie ma on wpływu na przeprowadzenie zmian dostosowawczych w przemyśle. Dlatego Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej postanowił w stosunku do tych towarów zakończyć postępowanie ochronne bez zastosowania ostatecznych środków ochronnych.

Niezależnie od powyższego Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z art. 20 ustawy, w celu ustalenia, czy wzrost przywozu towarów objętych postępowaniem ochronnym przyczynił się do wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu, przeprowadził analizę przywozu towarów objętych postępowaniem ochronnym, sytuacji przemysłu krajowego wytwarzającego towar podobny oraz związku przyczynowego między przywozem a sytuacją tego przemysłu.

W wyniku tej analizy Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że w przypadku ośmiu grup towarowych objętych postępowaniem występuje nadmierny przywóz w rozumieniu art. 3 ustawy. Wyniki tej analizy zostały opublikowane w postanowieniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 marca 2003 r. w sprawie ustalenia występowania nadmiernego przywozu na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (M.P. Nr 12, poz. 183).

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przeanalizował także sytuację w zakresie przywozu oraz szkody dla przemysłu krajowego w pozostałych grupach towarowych objętych postępowaniem ochronnym.

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej ustalił, że w przypadku:

1)
prętów walcowanych na gorąco w kręgach ze stali niestopowej, klasyfikowanych według kodów PCN: 7213 10 00 0, 7213 91 10 0, 7213 91 49 0, 7213 91 70 0, 7213 99 10 0, 7213 99 90 0,
2)
kształtowników walcowanych na gorąco ze stali niestopowej, klasyfikowanych według kodów PCN: 7216 31 19 0, 7216 31 99 0, 7216 32 11 0, 7216 32 19 0, 7216 32 91 0, 7216 33 10 0, 7216 33 90 0 oraz
3)
kształtowników giętych na zimno, klasyfikowanych według kodów PCN: 7306 60 31 0, 7306 60 39 0 przywóz na polski obszar celny tych towarów nie jest nadmierny w rozumieniu art. 3 ustawy.

W odniesieniu do prętów walcowanych na gorąco w kręgach ze stali niestopowej ustalono, że przywóz na polski obszar celny tego towaru wzrósł w okresie 1998-2001 z poziomu 57.054 ton w 1998 r. do 135.915 ton w roku 2001, czyli o 138%. W tym samym okresie wzrósł również udział importu tego produktu w produkcji krajowej towaru podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego z 6,4% do 15,6% oraz udział importu w rynku krajowym z 9% do 25%.

Ceny importowanych prętów walcowanych na gorąco ze stali niestopowej wzrosły w okresie badanym i w całym tym okresie były wyższe od cen krajowego produktu podobnego lub bezpośrednio konkurencyjnego.

W okresie 1998-2001 odnotowano nieznaczne wahania produkcji krajowej prętów walcowanych na gorąco ze stali niestopowej. W 1998 r. produkcja ta wynosiła 891.641 ton, a w 2001 r. 872.954 tony. Najwyższy poziom produkcji odnotowano w 2000 r. - 937.557 ton. W związku z wahaniami produkcji również nieznacznym wahaniom ulegało wykorzystanie mocy produkcyjnych. W roku 1998 wykorzystanie to wynosiło 88,8%, a w 2001 r. 86,3%. Najwyższy poziom wykorzystania mocy produkcyjnych odnotowano w roku 2000 - 92,8%. W okresie badanym sprzedaż krajowa prętów walcowanych na gorąco ze stali niestopowej zmniejszyła się o 17%. W latach 1998-2001 zmniejszył się także udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym. Wzrosła natomiast sprzedaż eksportowa z 277.437 ton do 362.656 ton. W okresie badanym wzrastały ceny jednostkowe sprzedaży krajowej oraz przemysł krajowy odnotowywał zysk na sprzedaży prętów walcowanych na gorąco ze stali niestopowej na poziomie 2,5-5,3%.

W związku z powyższym Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że mimo nieznacznego pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego pod względem jego pozycji na krajowym rynku, przejawiającego się spadkiem w okresie badanym sprzedaży krajowej oraz udziału tej sprzedaży w rynku krajowym, przemysł ten nie ponosi szkody w rozumieniu ustawy. Świadczy o tym fakt, iż w całym okresie badanym moce produkcyjne wykorzystywane były w dużym stopniu oraz w całym okresie badanym rosły ceny krajowe oraz sprzedaż krajowa przynosiła zyski. Ponadto spadek sprzedaży krajowej rekompensowany był sprzedażą na eksport. Nie świadczy to o "wypychaniu" krajowych producentów z krajowego rynku przez importowane pręty walcowane na gorąco ze stali niestopowej, lecz o większej atrakcyjności transakcji eksportowych. Wynika to z faktu, że na rynku krajowym ceny wyrobów importowanych były w całym okresie badanym wyższe niż produktów wytwarzanych przez przemysł krajowy.

Biorąc pod uwagę powyższe, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że przywóz na polski obszar celny prętów walcowanych na gorąco ze stali niestopowej nie jest nadmierny w rozumieniu art. 3 ustawy oraz nie wyrządził szkody przemysłowi krajowemu, nie zagraża powstaniem takiej szkody, a także nie ma on wpływu na przeprowadzenie zmian dostosowawczych w przemyśle.

W odniesieniu do kształtowników walcowanych na gorąco ze stali niestopowej ustalono, że przywóz tego towaru na polski obszar celny wzrósł znacząco w okresie 1998-2001. W 1998 r. przywieziono 40.806 ton, a w 2001 r. 140.439 ton kształtowników walcowanych na gorąco ze stali niestopowej. W całym okresie badanym import wzrósł o 244%, przy czym największą dynamikę odnotowano w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nastąpił wzrost o 76%. Zwiększył się także udział importu w produkcji krajowej. W 1998 r. wynosił on 4%, a w 2001 r. 15,2%. Wraz ze wzrostem importu zwiększeniu uległ jego udział w rynku krajowym - z 12% w 1998 r. do 47% w 2001 r. Ceny importowanych kształtowników walcowanych na gorąco ze stali niestopowej spadły w okresie badanym z 1.508 PLN za tonę w 1998 r. do 1.219 PLN za tonę w 2001 r. Jednak w prawie całym okresie badanym były wyższe od cen krajowych producentów. Podcięcie cenowe w wysokości 4,4% wystąpiło tylko w 2001 r.

W zakresie sytuacji przemysłu krajowego wytwarzającego kształtowniki walcowane na gorąco ze stali niestopowej Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że w całym okresie badanym produkcja tych kształtowników zmniejszyła się nieznacznie. Duży spadek produkcji odnotowano w roku 1999, kiedy to wyniosła ona 727.749 ton, o 268.584 tony mniej niż w roku 1998. W późniejszym okresie produkcja systematycznie rosła, osiągając w 2001 r. poziom 921.433 tony - zbliżony do poziomu produkcji z roku 1998 (996.333 tony). W całym okresie badanym utrzymywało się bardzo wysokie wykorzystanie mocy produkcyjnych, przekraczające 86%. Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym zmniejszyła się o 46% - spadła z 286.988 ton do 155.236 ton. Równocześnie zmniejszył się udział sprzedaży krajowej w krajowym rynku. Przez cały okres badany jednostkowy zysk na sprzedaży krajowej analizowanego produktu, mimo tendencji spadkowej, był wysoki i nie spadł poniżej 18%. Sprzedaż eksportowa kształtowników walcowanych na gorąco ze stali niestopowej ulegała w okresie badanym wahaniom. W 1998 r. wynosiła 703.057 ton, w 1999 r. - 492.595 ton, w 2000 r. - 550.346 ton i w 2001 r. - 708.114 ton. Tak więc po zmniejszeniu się sprzedaży eksportowej kształtowników walcowanych na gorąco ze stali niestopowej na początku okresu badanego nastąpił szybki wzrost tej sprzedaży w dalszej części tego okresu.

W związku z powyższym Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że przemysł krajowy wytwarzający kształtowniki walcowane na gorąco ze stali niestopowej nie poniósł szkody w okresie badanym. Świadczy o tym przede wszystkim fakt, że sytuacja tego przemysłu po pogorszeniu się na początku tego okresu ulegała systematycznej poprawie w dalszej jego części w zakresie wielkości produkcji, wykorzystania mocy produkcyjnych, które było wysokie w całym okresie badanym, sprzedaży eksportowej. W zakresie sprzedaży krajowej sytuacja przemysłu krajowego ulegała faktycznemu pogorszeniu, co przejawiało się m.in. zmniejszeniem się sprzedaży krajowej oraz udziału tej sprzedaży w rynku krajowym. Jednak w całym okresie badanym sprzedaż krajowa realizowana była z dużym zyskiem oraz, przez większość okresu badanego, po cenach niższych niż kształtowniki walcowane na gorąco pochodzące z zagranicy. Wzrost sprzedaży eksportowej, przy jednoczesnym wysokim wykorzystaniu zdolności produkcyjnych, stał się w przypadku analizowanego przemysłu przyczyną ograniczenia dostaw na rynek krajowy.

Biorąc pod uwagę powyższe, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że przywóz na polski obszar celny kształtowników walcowanych na gorąco ze stali niestopowej nie jest nadmierny w rozumieniu art. 3 ustawy oraz nie wyrządził szkody przemysłowi krajowemu, nie zagraża powstaniem takiej szkody, a także nie ma on wpływu na przeprowadzenie zmian dostosowawczych w przemyśle.

W odniesieniu do kształtowników giętych na zimno Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że przywóz tego towaru na polski obszar celny wzrósł w okresie badanym z 60.634 ton w 1998 r. do 82.693 ton w roku 2001, przy czym największy wzrost odnotowano w roku 2000 w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy to import wyniósł 72.894 tony, a w 1999 r. 48.775 ton. Nie odnotowano natomiast w okresie badanym zwiększenia się udziału importowanych produktów w rynku krajowym - w 1998 r. wynosił on 34%, tyle samo co w 2001 r. Mniejszy udział wystąpił w latach 1999 i 2000. Udział przywozu w produkcji był porównywalny na początku i na końcu okresu badanego i wynosił 42% w roku 1998 i 40% w roku 2001. Niższy udział importu w produkcji występował w latach 1999 i 2000.

Ceny kształtowników giętych na zimno pochodzące z zagranicy były w całym okresie badanym znacznie wyższe od cen kształtowników produkcji krajowej. W latach 1999-2001 różnica ta wynosiła ponad 30%.

W zakresie sytuacji przemysłu krajowego wytwarzającego kształtowniki gięte na zimno Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej ustalił, że produkcja tego towaru w okresie badanym wzrosła o 44,9%, z 143.736 ton w 1998 r. do 208.236 ton w 2001 r., przy czym najwyższy poziom produkcji odnotowano w 2000 r. - 230.980 ton. W całym okresie badanym wykorzystanie mocy produkcyjnych przez przemysł krajowy wytwarzający kształtowniki gięte na zimno było wysokie i nie spadło poniżej 79,8%, a w 1999 r. osiągnęło poziom 90,3%. Podobnie jak produkcja, również sprzedaż krajowa zwiększyła się w okresie badanym. W 2001 r. wyniosła ona 159.399 ton i była wyższa o 30,4% niż w roku 1998, przy czym najwyższy poziom sprzedaży krajowej kształtowników giętych na zimno stwierdzono w roku 2000 - 181.767 ton. Udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym był porównywalny na początku i na końcu okresu badanego i wynosił 60%. Wyższy udział zanotowano w latach 1999 i 2000. Sprzedaż krajowa w całym okresie badanym była realizowana z zyskiem na poziomie 3,4-9,8%.

W związku z powyższym Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że przemysł krajowy nie poniósł szkody w rozumieniu ustawy. Świadczy o tym przede wszystkim fakt, że w okresie badanym wzrosła produkcja, sprzedaż krajowa oraz wykorzystanie mocy produkcyjnych utrzymywało się na wysokim poziomie. Przemysł krajowy utrzymywał stały, wysoki udział w rozwijającym się rynku krajowym. Ponadto, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że import kształtowników giętych na zimno nie mógł być przyczyną pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego w roku 2001 w porównaniu z rokiem 2000, gdyż był on realizowany po cenach znacznie przewyższających ceny stosowane przez krajowych producentów.

Biorąc pod uwagę, że przywóz na polski obszar celny towarów, których dotyczy powyższa analiza, nie jest nadmierny w rozumieniu art. 3 ustawy, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że nie wyrządził on poważnej szkody przemysłowi krajowemu, nie zagraża powstaniem takiej szkody i nie ma wpływu na przeprowadzenie zmian dostosowawczych w przemyśle krajowym wytwarzającym produkty podobne lub bezpośrednio konkurencyjne.

Zgodnie z art. 25 ustawy minister właściwy do spraw gospodarki wydaje postanowienie o zakończeniu postępowania ochronnego bez zastosowania środka ochronnego, jeżeli w toku postępowania stwierdzone zostanie, że:

1)
przywóz na polski obszar celny towaru objętego postępowaniem ochronnym nie wyrządził poważnej szkody przemysłowi krajowemu oraz
2)
nie zagraża powstaniem takiej szkody, oraz
3)
nie ma wpływu na przeprowadzenie zmian dostosowawczych w przemyśle albo
4)
wymaga tego interes publiczny.

W związku z powyższym Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej postanowił jak w sentencji.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.

Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572) niniejsze postanowienie nie podlega również zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ TOWARÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOŃCZY SIĘ POSTĘPOWANIE OCHRONNE PRZED NADMIERNYM PRZYWOZEM NA POLSKI OBSZAR CELNY NIEKTÓRYCH PRODUKTÓW STALOWYCH, BEZ ZASTOSOWANIA ŚRODKÓW OCHRONNYCH

Kod PCN Wyszczególnienie
7210 Wyroby walcowane płaskie z żeliwa lub ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub więcej, platerowane, powlekane lub pokrywane:
7210 70 - Malowane, lakierowane lub powlekane tworzywami sztucznymi:
7210 70 90 0 - - Pozostałe
ex 7210 70 90 0 ze stali tłocznych i głębokotłocznych w gatunku DX51D
7212 Wyroby walcowane płaskie z żeliwa lub ze stali niestopowej, o szerokości mniejszej niż 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane:
7212 30 - W inny sposób powlekane lub pokrywane cynkiem:
- - O szerokości nieprzekraczającej 500 mm:
7212 30 19 0 - - - Pozostałe
ex 7212 30 19 0 z gatunku stali DX52D+(Z,ZF) produkowane według normy EN(10142)
7212 40 - Malowane, lakierowane lub powlekane tworzywami sztucznymi:
- - Pozostałe:
- - - O szerokości nieprzekraczającej 500 mm:
7212 40 98 0 - - - - Pozostałe
ex 7212 40 98 0 taśmy opakunkowe wg normy EN 10025, wykonane z gatunków RST 50-2/36 Mn5, RST 37-2, STW-22, powlekane lakierem organicznym lub lakierem wodnym
7213 Sztaby i pręty, walcowane na gorąco, w nieregularnie zwijanych kręgach, z żeliwa lub ze stali niestopowej:
7213 10 00 0 - Posiadające wgniecenia, żeberka, rowki lub inne odkształcenia,

wykonane podczas procesu walcowania

- Pozostałe:
7213 91 - - O przekroju poprzecznym w kształcie koła, o średnicy mniejszej niż

14 mm:

7213 91 10 0 - - - W rodzaju stosowanych do zbrojenia betonu
- - - Pozostałe:
7213 91 49 0 - - - - Zawierające więcej niż 0,06% masy, ale mniej niż 0,25% masy

węgla

7213 91 70 0 - - - - Zawierające 0,25% masy lub więcej, ale nie więcej niż 0,75%

masy węgla

7213 99 - - Pozostałe:
7213 99 10 0 - - - Zawierające mniej niż 0,25% masy węgla
7213 99 90 0 - - - Zawierające 0,25% masy lub więcej węgla
7216 Kątowniki, kształtowniki i profile, z żeliwa lub ze stali niestopowej:
- Ceowniki, dwuteowniki lub dwuteowniki szerokostopowe, nieobrobione

więcej niż walcowane na gorąco, ciągnione na gorąco lub wyciskane,

o wysokości 80 mm lub większej:

7216 31 - - Ceowniki:
- - - O wysokości 80 mm lub większej, ale nieprzekraczającej 220 mm:
7216 31 19 0 - - - - Pozostałe
- - - O wysokości przekraczającej 220 mm:
7216 31 99 0 - - - - Pozostałe
7216 32 - - Dwuteowniki:
- - - O wysokości 80 mm lub większej, ale nieprzekraczającej 220 mm:
7216 32 11 0 - - - - Z równoległymi ścianami
7216 32 19 0 - - - - Pozostałe
- - - O wysokości przekraczającej 220 mm:
7216 32 91 0 - - - - Z równoległymi ścianami
7216 33 - - Dwuteowniki szerokostopowe:
7216 33 10 0 - - - O wysokości 80 mm lub większej, ale nieprzekraczającej 180 mm
7216 33 90 0 - - - O wysokości przekraczającej 180 mm
7225 Wyroby walcowane płaskie z innej stali stopowej, o szerokości 600 mm lub większej:
- Ze stali krzemowej elektrotechnicznej:
7225 19 - - Pozostałe:
7225 19 90 0 - - - Walcowane na zimno
ex 7225 19 90 0 w gatunku M 900-100A
7226 Wyroby walcowane płaskie z pozostałej stali stopowej, o szerokości mniejszej niż 600 mm:
- Ze stali krzemowej elektrotechnicznej:
7226 19 - - Pozostałe:
- - - Pozostałe:
7226 19 90 0 - - - - O szerokości nieprzekraczającej 500 mm
ex 7226 19 90 0 w gatunku M 900-100A
7306 Pozostałe rury, przewody rurowe i profile drążone z żeliwa i stali (np. z otwartym szwem lub spawane, nitowane lub zamykane w podobny sposób):
7306 60 - Pozostałe, spawane, o innym niż okrągły przekroju poprzecznym:
- - Pozostałe:
- - - O prostokątnym (włącznie z kwadratowym) przekroju poprzecznym,

o grubości ścianki:

7306 60 31 0 - - - - Nieprzekraczającej 2 mm
7306 60 39 0 - - - - Przekraczającej 2 mm
______

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024