Regulaminy terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 4 września 2006 r.
w sprawie regulaminów terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, z późn. zm. 1 ) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się regulaminy terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, stanowiące załączniki nr 1 i 2 do uchwały.
§  2.
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 sierpnia 1998 r. w sprawie regulaminów terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (M. P. Nr 27, poz. 389).
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 REGULAMIN TERYTORIALNYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Terytorialna komisja wyborcza: wojewódzka, powiatowa, gminna (miejska), zwana dalej "komisją", wykonuje swoje zadania określone w ustawie - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, zwanej dalej "Ordynacją wyborczą", stosując się do wytycznych i innych uchwał oraz wyjaśnień Państwowej Komisji Wyborczej, a także wyjaśnień komisarza wyborczego. Gminna (miejska) komisja wyborcza wykonuje ponadto zadania określone w ustawie z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984, z późn. zm. 2 ), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej właściwości w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego komisji lub jego zastępcy.
2.
Rozstrzygnięcia komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
§  3.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności, wynikające z jej zadań, przewodniczącemu, zastępcy przewodniczącego, członkom komisji lub zespołom powoływanym w tym celu z jej składu.
§  4.
1.
Komisja zbiera się na pierwszym posiedzeniu niezwłocznie po jej powołaniu.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
wybiera przewodniczącego komisji, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 3 Ordynacji wyborczej;
2)
wybiera zastępcę przewodniczącego komisji;
3)
omawia zadania i ustala tryb swojej pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład;
4)
ustala sposób niezwłocznego podania do wiadomości publicznej informacji o swoim składzie, siedzibie i pełnionych dyżurach;
5)
ustala działania związane z przyjmowaniem do zarejestrowania zgłoszeń list kandydatów na radnych, a w przypadku gminnych (miejskich) komisji również kandydatów na wójta, burmistrza, prezydenta miasta, a także sposób podania o tym informacji do wiadomości publicznej.
3.
Wybory przewodniczącego komisji i oddzielnie jego zastępcy odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że komisja postanowi inaczej. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie.
4.
Do czasu wyboru przewodniczącego pierwszemu posiedzeniu przewodniczy najstarszy wiekiem członek komisji.
§  5.
1.
Pracami komisji kieruje przewodniczący, który w szczególności:
1)
czuwa nad wykonywaniem zadań komisji;
2)
reprezentuje komisję na zewnątrz;
3)
ustala projekt porządku obrad komisji, zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy;
4)
podpisuje w imieniu komisji uchwały podjęte na posiedzeniach, w których uczestniczył, oraz pisma i inne dokumenty związane z działalnością komisji, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w § 9.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego komisji jego obowiązki pełni zastępca przewodniczącego komisji.
§  6.
1.
Członkowie komisji uczestniczą w posiedzeniach i innych pracach komisji.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji jej członek jest obowiązany powiadomić o tym, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, przewodniczącego lub jego zastępcę.
§  7.
1.
W posiedzeniach może uczestniczyć komisarz wyborczy, dyrektor delegatury Krajowego Biura Wyborczego bądź upoważniony przez niego pracownik, a także osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji.
2.
Na wniosek członka komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków komisji.
§  8.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad;
2)
imiona i nazwiska uczestników;
3)
zwięzłą treść wystąpień;
4)
podjęte rozstrzygnięcia i ustalenia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały oraz inne dokumenty.
3.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  9.
1.
Wszyscy członkowie komisji obecni na posiedzeniu podpisują:
1)
uchwały komisji podjęte w sprawach:
a)
odmowy przyjęcia zgłoszenia listy kandydatów na radnych oraz odmowy rejestracji zgłoszenia listy z powodu nieuzyskania ustawowo wymaganego poparcia wyborców (art. 105 ust. 1 i 2 Ordynacji wyborczej),
b)
wady zgłoszenia i odmowy rejestracji zgłoszenia listy kandydatów na radnych z powodu nieusunięcia wady zgłoszenia (art. 106 ust. 1 Ordynacji wyborczej),
c)
skreślenia kandydata z zarejestrowanej listy, uzupełnienia listy oraz unieważnienia rejestracji listy (art. 110 ust. 1-3 Ordynacji wyborczej);
2)
inne dokumenty:
a)
protokoły rejestracji list kandydatów na radnych (art. 107 Ordynacji wyborczej),
b)
zestawienia wyników głosowania w okręgu wyborczym na poszczególne listy kandydatów na radnych oraz dokonany na ich podstawie podział mandatów w okręgach wyborczych (art. 121, art. 123, art. 150 i art. 178 Ordynacji wyborczej),
c)
protokoły z wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (art. 124, art. 152 i art. 179 Ordynacji wyborczej).
2.
Członkowie gminnej (miejskiej) komisji obecni na posiedzeniu ponadto podpisują:
1)
uchwały komisji podjęte w sprawach:
a)
przyznania numerów zarejestrowanym listom kandydatów (art. 64o ust. 7 Ordynacji wyborczej),
b)
odmowy przyjęcia zgłoszenia kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz odmowy rejestracji kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta z powodu nieuzyskania ustawowo wymaganego poparcia wyborców (art. 105 ust. 1 i 2 Ordynacji wyborczej w związku z art. 2 ust. 2 i art. 7 ust. 4 ustawy),
c)
wady zgłoszenia i odmowy rejestracji zgłoszenia kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta z powodu nieusunięcia wady zgłoszenia (art. 106 ust. 1 Ordynacji wyborczej w związku z art. 2 ust. 2 ustawy),
d)
sporządzenia listy kandydatów na wójta, burmistrza, prezydenta miasta (art. 10 ust. 1 ustawy),
e)
skreślenia kandydata z listy kandydatów na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz uzupełnienia listy kandydatów (art. 12 ustawy);
2)
inne dokumenty:
a)
protokoły rejestracji kandydatów na wójta, burmistrza, prezydenta miasta (art. 9 ust. 1 ustawy),
b)
protokoły wyników głosowania i wyniku wyborów wójta, burmistrza, prezydenta miasta (art. 20 ust. 1 ustawy).
§  10.
Uchwały komisji i dokumenty, o których mowa w § 9, oraz - stosownie do decyzji przewodniczącego komisji - inne wydawane przez komisję dokumenty opatrywane są pieczęcią komisji.
§  11.
Komisja niezwłocznie bada każdą skargę na działalność obwodowej komisji wyborczej, występuje o usunięcie stwierdzonych uchybień oraz zawiadamia pisemnie skarżącego, i w miarę potrzeby komisarza wyborczego, o rozstrzygnięciu i czynnościach podjętych w związku ze skargą.
§  12.
1.
Komisja współdziała z komisarzem wyborczym oraz dyrektorem Delegatury Krajowego Biura Wyborczego przy ustalaniu zasad i sposobu wykonywania zadań wyborczych oraz zapewnieniu obsługi administracyjnej komisji odpowiednio przez marszałka województwa, starostę, wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
2.
Komisja współdziała w wykonywaniu zadań wyborczych z komisarzem wyborczym i odpowiednio z marszałkiem województwa, starostą, wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta, w szczególności w zakresie:
1)
druku i podania do wiadomości publicznej urzędowych obwieszczeń wyborczych;
2)
druku kart do głosowania oraz dostarczenia ich obwodowym komisjom wyborczym.
3.
Gminna (miejska) komisja wyborcza współdziała z wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta również w zakresie wykonywania zadań związanych z powołaniem obwodowych komisji wyborczych.
4.
W porozumieniu z komisarzem wyborczym komisja uczestniczy w szkoleniach członków obwodowych komisji wyborczych, a także udziela pomocy tym komisjom.
§  13.
1.
Na żądanie Państwowej Komisji Wyborczej lub komisarza wyborczego oraz osób upoważnionych przez te organy wyborcze komisja udziela informacji o wykonywaniu swoich zadań i udostępnia dokumenty oraz materiały w tym zakresie.
2.
Komisja może zwracać się do komisarza wyborczego lub, za jego pośrednictwem, do Państwowej Komisji Wyborczej o udzielenie wyjaśnień.
§  14.
Komisarz wyborczy wydaje członkom komisji dokument potwierdzający członkostwo w komisji.
§  15.
W przypadku konieczności zmiany w składzie komisji jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym komisarza wyborczego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 REGULAMIN OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Obwodowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje swoje zadania określone w ustawie - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, zwanej dalej "Ordynacją wyborczą", i w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, stosując się do wytycznych i innych uchwał oraz wyjaśnień Państwowej Komisji Wyborczej, a także wyjaśnień komisarza wyborczego. W razie wątpliwości komisja może się zwracać o dodatkowe wyjaśnienia do komisarza wyborczego.
§  2.
1.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej właściwości w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego komisji lub jego zastępcy.
2.
Rozstrzygnięcia komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
§  3.
1.
Komisja zbiera się na pierwszym posiedzeniu nie później niż w 5. dniu od dnia jej powołania.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
wybiera przewodniczącego komisji oraz jego zastępcę, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 4a Ordynacji wyborczej;
2)
omawia zadania i ustala tryb swojej pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład;
3)
ustala zadania do dnia wyborów, w tym związane z udziałem członków komisji w szkoleniach, przygotowaniem lokalu wyborczego, odbiorem i zabezpieczeniem kart do głosowania, formularzy wyborczych, spisu wyborców, pieczęci komisji, urzędowych obwieszczeń wyborczych i innych materiałów.
3.
Wybory przewodniczącego komisji i oddzielnie jego zastępcy odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że komisja postanowi inaczej. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie.
4.
Do czasu wyboru przewodniczącego pierwszemu posiedzeniu komisji przewodniczy najstarszy wiekiem członek komisji.
5.
Komisja zapoznaje się z wytycznymi i innymi uchwałami oraz wyjaśnieniami Państwowej Komisji Wyborczej dotyczącymi przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników oraz na tej podstawie sporządza plan pracy.
§  4.
1.
Pracami komisji kieruje, zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy przewodniczący komisji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego jego obowiązki pełni zastępca przewodniczącego komisji.
§  5.
1.
Członkowie komisji uczestniczą w posiedzeniach i innych pracach komisji.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji jej członek jest obowiązany powiadomić o tym, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, przewodniczącego lub jego zastępcę.
§  6.
1.
Rozstrzygnięcia komisji mogą mieć formę odrębnych uchwał bądź wpisanych do protokołu.
2.
Uchwały podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  7.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad;
2)
imiona i nazwiska uczestników;
3)
przebieg posiedzenia i podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały oraz inne dokumenty.
3.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  8.
1.
Protokół głosowania w obwodzie podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji, obecne przy jego sporządzaniu.
2.
Uchwały komisji lub zarządzenia jej przewodniczącego, dotyczące przebiegu głosowania bądź ustalenia jego wyników, wpisuje się do protokołu głosowania.
3.
Uchwały, protokoły głosowania i inne dokumenty komisji oraz wydawane karty do głosowania opatrywane są pieczęcią komisji.
§  9.
Komisja współdziała w wykonywaniu swoich zadań wyborczych z wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta, w szczególności w zakresie:
1)
przygotowania i wyposażenia lokalu wyborczego;
2)
odbioru i zabezpieczenia kart do głosowania, formularzy, spisu wyborców, pieczęci komisji, urzędowych obwieszczeń wyborczych i innych materiałów wyborczych;
3)
przekazania protokołów głosowania do właściwej terytorialnej komisji wyborczej;
4)
zapewnienia środków łączności i transportu oraz pomocy niezbędnej do pracy komisji.
§  10.
Na żądanie Państwowej Komisji Wyborczej lub komisarza wyborczego oraz osób upoważnionych przez te organy wyborcze komisja udziela informacji o wykonywaniu swoich zadań i udostępnia dokumenty oraz materiały w tym zakresie.
§  11.
Przewodniczący wydaje członkom komisji dokument potwierdzający członkostwo i pełnione w komisji funkcje.
§  12.
W przypadku konieczności dokonania zmiany w składzie komisji jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym gminną (miejską) komisję wyborczą za pośrednictwem wójta, burmistrza, prezydenta miasta.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1760, z 2005 r. Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 34, poz. 242 i Nr 146, poz. 1055.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 127, poz. 1089 i Nr 214, poz. 1806, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 oraz z 2005 r. Nr 175, poz. 1457.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024