Memorandum o Porozumieniu w sprawie Biura Rady Europy w Warszawie i jego statusu prawnego. Strasburg.2011.06.14.

MEMORANDUM O POROZUMIENIU
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Europy w sprawie Biura Rady Europy w Warszawie i jego statusu prawnego,
podpisane w Strasburgu dnia 14 czerwca 2011 r.

Memorandum o Porozumieniu

między

Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Radą Europy w sprawie Biura Rady Europy w Warszawie i jego statusu prawnego

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Europy (zwane dalej "Stronami"),

uwzględniając rezolucję CM/Res(2010)5 dotyczącą statusu Biur Rady Europy, przyjętą przez Komitet Ministrów w dniu 7 lipca 2010 roku,

uwzględniając postanowienia Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych z 1961 roku oraz postanowienia Porozumienia Ogólnego w sprawie przywilejów i immunitetów Rady Europy (zwane dalej "POPI") sporządzonego w Paryżu dnia 2 września 1949 roku, którego stroną jest Rzeczpospolita Polska,

uwzględniając fakt, iż Memorandum o Porozumieniu zawarte przez Strony w dniu 4 lipca 2002 roku, na podstawie którego zostało utworzone Biuro Informacji Rady Europy w Warszawie, utraciło moc w dniu 31 grudnia 2010 roku,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Przedmiot Memorandum o Porozumieniu

Strony uzgodniły utworzenie Biura Rady Europy w Warszawie (zwane dalej "Biurem"), które będzie pełniło funkcję łącznika z organizacjami bądź instytucjami międzynarodowymi w Warszawie, w tym zwłaszcza z Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie/ Biurem Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (OBWE/ODIHR) oraz Wspólnotą Demokracji.

Artykuł  2

Stosowanie POPI

Postanowienia POPI, w tym zwłaszcza jego art. 3, 4, 5, 6, 7 i 8, do którego Rzeczpospolita Polska przystąpiła w dniu 5 marca 1993 r., będą miały zastosowanie, mutatis mutandis, w odniesieniu do Biura, jego pomieszczeń, archiwów, korespondencji urzędowej, majątku, funduszy i aktywów oraz funkcjonariuszy Biura.

Artykuł  3

Status prawny Biura

1.
Jako instytucja Rady Europy, Biuro będzie posiadać osobowość prawną i zdolność do zawierania umów, nabywania i zbywania majątku ruchomego, wszczynania postępowania prawnego, oraz otwierania i posiadania rachunków bankowych w walucie narodowej i walutach obcych.
2.
Biuro i jego funkcjonariusze mogą eksponować symbole Rady Europy na pomieszczeniach używanych przez Biuro, jak również na środkach transportu Biura.
3.
W przypadku nabycia przez Biuro na użytek służbowy towarów i usług, których cena obejmuje akcyzę lub podatek od towarów i usług (VAT), Rząd Rzeczypospolitej Polskiej podejmie stosowne działania administracyjne w celu zwrotu kwoty akcyzy lub podatku.
Artykuł  4

Finansowanie Biura

Biuro będzie finansowane ze środków wyasygnowanych ze zwykłego budżetu Rady Europy oraz, jeżeli będzie miało to zastosowanie, ze środków pozabudżetowych przeznaczonych na realizację programów współpracy.

Artykuł  5

Personel Biura

1.
Sekretarz Generalny Rady Europy powoła Dyrektora Biura i notyfikuje jego nominację Ministrowi Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Rada Europy notyfikuje Ministerstwu Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej nazwiska, funkcje i kategorie funkcjonariuszy Biura w Warszawie.
3.
Funkcjonariuszami Biura będą pracownicy Rady Europy zatrudnieni na podstawie Regulacji Pracowniczych i Regulaminu Rady Europy, w tym funkcjonariusze rekrutowani lokalnie oraz funkcjonariusze oddelegowani do Rady Europy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.
Funkcjonariusz rekrutowany lokalnie przez Biuro to osoba znajdująca się w państwie przyjmującym w czasie zatrudnienia, niezależnie od powodu tejże obecności, która została zatrudniona na czas określony do pracy na rzecz Rady Europy, z upoważnienia Sekretarza Generalnego na podstawie umowy sporządzonej zgodnie z odpowiednimi przepisami Rady Europy.
Artykuł  6

Funkcjonariusze Biura

1.
Funkcjonariusze Biura, z wyjątkiem funkcjonariuszy rekrutowanych lokalnie:
a.
korzystają z immunitetu jurysdykcyjnego w odniesieniu do wypowiedzi ustnych lub pisemnych oraz wszelkich czynności dokonanych przez nich w charakterze urzędowym w granicach ich kompetencji;
b.
są zwolnieni od opodatkowania wynagrodzeń i uposażeń wypłacanych im przez Radę Europy;
c.
nie podlegają, wraz z małżonkami i członkami rodziny pozostającymi na ich utrzymaniu, ograniczeniom imigracyjnym i przepisom dotyczącym rejestracji cudzoziemców;
d.
otrzymują takie same ułatwienia związane z wymianą walut, jakie są przyznawane podobnej rangi funkcjonariuszom wchodzącym w skład misji dyplomatycznych przy właściwym Rządzie;
e.
korzystają, wraz z małżonkami i członkami rodziny pozostającymi na ich utrzymaniu, z takich samych ułatwień związanych z powrotem do kraju w czasie kryzysu międzynarodowego jak przedstawiciele dyplomatyczni;
f.
mają prawo wwieźć bez cła i podatków swoje meble i przedmioty osobistego użytku, w tym jeden samochód, przy pierwszym wjeździe związanym z objęciem swojego stanowiska i tak samo bezcłowo wywieźć je z powrotem do państwa ich stałego miejsca zamieszkania po zakończeniu wykonywania funkcji,
g.
dodatkowo do postanowień POPI:

i/ funkcjonariusze nie podlegają przepisom prawa Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie ubezpieczeń społecznych i ubezpieczeń zdrowotnych oraz;

ii/ funkcjonariusze, ich małżonkowie i członkowie rodzin pozostający na ich utrzymaniu otrzymają nieodpłatnie, w razie potrzeby, wizy oraz inne dokumenty uprawniające ich do pobytu w Polsce.

2.
Funkcjonariusze Biura rekrutowani lokalnie będą korzystali z przywilejów i immunitetów przewidzianych w art. 6 ust. 1. lit. a), b) i g).
3.
Przywileje i immunitety przyznawane są funkcjonariuszom Biura w interesie Rady Europy, a nie dla ich osobistej korzyści. Sekretarz Generalny ma prawo oraz obowiązek uchylić immunitet przyznany funkcjonariuszowi w każdym przypadku, w którym, jego zdaniem, immunitet ten mógłby utrudnić wymiar sprawiedliwości oraz w którym można go zrzec bez uszczerbku dla interesów Rady Europy.
4.
Funkcjonariusze Biura będą szanować przepisy prawne danego państwa i powstrzymają się od działań niezgodnych z mandatem i zadaniami Biura.
5.
Oprócz przywilejów i immunitetów opisanych w ust. 1, Dyrektor Biura, w przypadku, gdy nie jest obywatelem polskim bądź osobą posiadającą stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będzie korzystać z przywilejów i immunitetów przyznawanych członkom personelu dyplomatycznego, zgodnie z Konwencją Wiedeńską o stosunkach dyplomatycznych.
Artykuł  7

Rozstrzyganie sporów

Spory między Stronami dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszego Memorandum o Porozumieniu będą rozstrzygane drogą dyplomatyczną.

Artykuł  8

Okres funkcjonowania Biura

Biuro zostanie utworzone wstępnie na okres trzech lat, po upływie którego Komitet Ministrów podejmie decyzję dotyczącą przedłużenia mandatu Biura.

Artykuł  9

Zmiana Memorandum o Porozumieniu

Niniejsze Memorandum o Porozumieniu może zostać zmienione przez obie Strony w drodze pisemnego porozumienia, które wejdzie w życie po dokonaniu wymiany notyfikacji potwierdzającej spełnienie wymogów niezbędnych w celu nadania mocy wiążącej porozumieniu.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsze Memorandum o Porozumieniu wchodzi w życie z dniem podpisania go przez obie Strony i pozostanie w mocy przez okres trzech lat od dnia wejścia w życie.

Artykuł  11

Przedłużenie obowiązywania Memorandum o Porozumieniu

1.
Jeżeli decyzja dotycząca odnowienia mandatu Biura będzie podjęta przez Komitet Ministrów przed datą wygaśnięcia, o której mowa w art. 10, niniejsze Memorandum o Porozumieniu ulegnie automatycznemu przedłużeniu i pozostanie ważne do dnia, w którym Strony zawrą Protokół o przedłużeniu obowiązywania niniejszego Memorandum o Porozumieniu. Rada Europy poinformuje niezwłocznie Rząd Rzeczypospolitej Polskiej o takiej decyzji.
2.
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej może, w każdym czasie, przed datą wygaśnięcia Memorandum o Porozumieniu określoną w art. 10, sprzeciwić się zastosowaniu postanowień art. 11 ust. 1, notyfikując ten fakt Radzie Europy w formie pisemnej. W takim przypadku Memorandum traci moc w dniu jego wygaśnięcia, o którym mowa w art. 10.
3.
W przypadku automatycznego przedłużenia okresu obowiązywania Memorandum o Porozumieniu, zgodnie z art. 11 ust. 1, Rząd Rzeczypospolitej Polskiej może wypowiedzieć niniejsze Memorandum o Porozumieniu notyfikując ten fakt Radzie Europy w formie pisemnej. W takim przypadku Memorandum o Porozumieniu traci swoją moc w dniu otrzymania notyfikacji przez Radę Europy.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 14 czerwca 2011 r., w dwóch oryginalnych egzemplarzach, w językach polskim i angielskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2011.81.812

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Memorandum o Porozumieniu w sprawie Biura Rady Europy w Warszawie i jego statusu prawnego. Strasburg.2011.06.14.
Data aktu: 14/06/2011
Data ogłoszenia: 07/09/2011
Data wejścia w życie: 14/06/2011