1 Bank Danych Lokalnych, Główny Urząd Statystyczny.
2 Proces tworzenia dokumentu został formalnie zapoczątkowany decyzją marszałków, którzy w dniu 23 maja 2011 r. zawarli Porozumienie w sprawie prac nad Strategią dla Rozwoju Polski Południowej w obszarze województwa małopolskiego i śląskiego.
3 W trybie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 i 1238).
4 Dokument roboczy służb Komisji - Elementy wspólnych ram strategicznych na lata 2014-2020 dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (część I i część II).
5 http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_rozwoju/system_zarzadzania_rozwojem/zintegrowane_strategie_rozwoju/strony/default.aspx
6 Prognozy oraz trendy zostały zidentyfikowane głównie na podstawie analizy danych ilościowych oraz na podstawie analizy zapisów dokumentów krajowych, takich jak: Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju. Polska 2030. Trzecia Fala Nowoczesności, Strategia Rozwoju Kraju 2020, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020: Regiony, Miasta, Obszary wiejskie, Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego, Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego, Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia Polaków. Zidentyfikowane prognozy oraz trendy stanowią tło oraz uzupełnienie dla informacji statystycznych prezentowanych w wyszczególnionych obszarach.
7 PPS (Purchasing Power Standard) to umowne jednostki walutowe umożliwiające prezentację określonych kategorii ekonomicznych (głównie PKB) po wyeliminowaniu różnic w sile nabywczej walut krajowych.
8 EPC - ekwiwalent pełnego czasu pracy - jednostka przeliczeniowa służąca do ustalania faktycznego zatrudnienia w działalności B+R. Jeden ekwiwalent pełnego czasu pracy oznacza jeden osoborok poświęcony wyłącznie na działalność B+R. Zatrudnienie w działalności B+R w ekwiwalentach pełnego czasu pracy ustala się na podstawie proporcji czasu przepracowanego przez poszczególnych pracowników w ciągu roku sprawozdawczego przy pracach B+R w stosunku do pełnego czasu pracy obowiązującego w danej instytucji na danym stanowisku pracy. Źródło: Główny Urząd Statystyczny.
9 Udział Polski w 7. Programie Ramowym. Statystyki po 355 konkursach, Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych Unii Europejskiej, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa maj/czerwiec 2013 r.
10 ESPON (European Observation Network for Territorial Development and Cohesion) jest europejską siecią obserwatoriów rozwoju terytorialnego i spójności terytorialnej w ramach 3 Celu "Europejska Współpraca Terytorialna" polityki spójności Unii Europejskiej dotyczącego rozwoju przestrzennego i spójności terytorialnej krajów UE, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii.
11 Turystyka w 2012 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2013.
12 Ochrona środowiska 2012, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2012.
13 M. Romańczyk, R. Bula, A. Wrońska, K. Skowrońska-Ochman, Z. Wieland, Prognoza oddziaływania na środowisko projektu Strategii dla Rozwoju Polski Południowej do roku 2020, Katowice 2012.
14 Ochrona środowiska 2012, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2012.
15 Ibidem.
16 M. Romańczyk, R. Bula, A. Wrońska, K. Skowrońska-Ochman, Z. Wieland, Prognoza oddziaływania na środowisko projektu Strategii dla Rozwoju Polski Południowej do roku 2020.
17 Ibidem.
18 Ibidem.
19 Za kluczowe uznane zostały działania i przedsięwzięcia, integrujące inicjatywy różnych podmiotów w obydwu województwach i wspierające nawiązywanie trwałych relacji między nimi. Dlatego też spełniają one następujące kryteria selekcji: 1) pozostają tematycznie lub przestrzennie zlokalizowane na obszarze co najmniej jednego z województw tworzących makroregion; 2) posiadają zasięg ponadregionalny; 3) wymagają współdziałania podmiotów z obu województw; 4) ich realizacja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju obu województw; 5) przyczyniają się do realizacji co najmniej jednego celu Strategii.
20 Analiza strategiczna dla makroregionu Polski Południowej przeprowadzona została na podstawie dokumentów i opracowań charakteryzujących aktualne trendy oraz poziom rozwoju społeczno-gospodarczego województw małopolskiego i śląskiego. W trakcie prac warsztatowych poświęconych przygotowaniu tej części Strategii skoncentrowano się na silnych i słabych stronach oraz zagrożeniach i szansach dotyczących całego makroregionu, a nie wyłącznie tworzących go województw. Tym samym szczególną uwagę poświęcono problemom, procesom oraz atrybutom, które wyróżniają Polskę Południową na tle całego kraju. Mając na względzie zakres współpracy, której podstawę stanowią zapisy niniejszej Strategii, jak również specyfikę każdego z wytyczonych w niej celów, zrezygnowano z opracowania analizy typu SWOT dla całego dokumentu, zastępując ją trzema analizami odnoszącymi się bezpośrednio do problematyki każdego z celów strategicznych. Dzięki temu możliwa była identyfikacja oraz prezentacja silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń Polski Południowej w szerszej perspektywie, uwzględniającej charakterystykę działań zaprojektowanych w ramach każdego z trzech celów.
21 Patrz szerzej: opracowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2011-2020.
22 Zgodnie z przyjętą w Unii Europejskiej koncepcją strategii makroregionalnych i zasadą "3 NOs" - no new institutions, no new money, no new legislation - żadnych nowych instytucji, żadnych nowych linii budżetowych, żadnych nowych przepisów.
23 Skorzystanie z dofinansowania będzie wymagało wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie projektów, zgodnie z zasadami i procedurami obowiązującymi dla poszczególnych programów operacyjnych.
24 Gremium złożone z przedstawicieli biznesu, nauki i samorządu.
25 Art. 3a, art. 12a oraz art. 35b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.).