Warunki oraz sposób wykorzystania techniki elektronicznej w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 6 września 2015 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 20 lipca 2015 r.
w sprawie warunków oraz sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 6 września 2015 r.

Na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 318) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się warunki oraz sposób wykorzystania techniki elektronicznej, jako narzędzia wspomagającego prace: obwodowych komisji do spraw referendum, gmin, komisarzy wyborczych oraz Państwowej Komisji Wyborczej, w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 6 września 2015 r.
2.
Wykorzystanie techniki elektronicznej nie zastępuje tradycyjnego, dotychczasowego ręcznego liczenia głosów przez obwodowe komisje do spraw referendum oraz konieczności porównania przez komisarzy wyborczych danych zawartych w systemie z dostarczonym protokołem głosowania w obwodzie.
§  2.
1.
Warunkiem korzystania przez podmioty, o których mowa w § 1 ust. 1, z techniki elektronicznej jest używanie wyłącznie oprogramowania zaakceptowanego przez Państwową Komisję Wyborczą.
2.
W przypadkach określonych w odrębnych uchwałach Państwowej Komisji Wyborczej dopuszczalne jest korzystanie z arkusza kalkulacyjnego dostarczonego przez Państwową Komisję Wyborczą.
§  3.
1.
System informatyczny Wsparcie Organów Wyborczych (WOW) umożliwia:
1)
wprowadzenie i przechowywanie danych o terytorialnym zasięgu działania komisarzy wyborczych;
2)
wprowadzenie przez urzędy gmin i przechowywanie danych o obwodach głosowania;
3)
wprowadzenie przez urzędy gmin i przechowywanie danych o liczbie mieszkańców, o liczbie osób uprawnionych do udziału w referendum, o liczbie udzielonych pełnomocnictw do głosowania, o liczbie wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania, o liczbie wysłanych pakietów referendalnych oraz o liczbie osób dopisanych i skreślonych ze spisu;
4)
druk szablonu protokołu głosowania dla właściwej obwodowej komisji do spraw referendum;
5)
wprowadzenie wszystkich danych zawartych w protokole głosowania w obwodzie;
6)
wsparcie sprawdzenia pod względem zgodności arytmetycznej poprawności ustalenia wyników głosowania w obwodzie;
7)
sporządzenie, w formie wydruku, projektu protokołu głosowania w obwodzie z ewentualnym raportem ostrzeżeń oraz zestawienia błędów, ułatwiającego sprawdzenie zgodności arytmetycznej poprawności ustalenia wyników głosowania w obwodzie;
8)
zapisanie danych z protokołu w postaci pliku na elektronicznym nośniku danych;
9)
przekazanie z obwodowej komisji do spraw referendum do właściwego terytorialnie komisarza wyborczego, bezpośrednio lub za pośrednictwem pełnomocnika komisarza wyborczego w gminie, danych o wynikach głosowania w obwodzie;
10)
weryfikację oraz zatwierdzenie przez komisarza wyborczego zgodności danych elektronicznych otrzymanych z obwodowej komisji do spraw referendum z protokołem głosowania przekazanym przez obwodową komisję do spraw referendum;
11)
sporządzenie wydruków kontrolnych zawierających dane z protokołów głosowania w poszczególnych obwodach z właściwości terytorialnej komisarza wyborczego;
12)
zsumowanie wyników głosowania na obszarze właściwości komisarza wyborczego;
13)
sporządzenie, w formie wydruku, projektu protokołu głosowania na obszarze właściwości komisarza wyborczego;
14)
przekazanie przez komisarza wyborczego wyników głosowania z obszaru swojej właściwości do Państwowej Komisji Wyborczej;
15)
weryfikację przez Państwową Komisję Wyborczą zgodności danych elektronicznych otrzymanych z obszaru właściwości komisarza wyborczego z danymi z protokołu głosowania na obszarze tej właściwości, dostarczonego przez komisarza wyborczego;
16)
zsumowanie przez Państwową Komisję Wyborczą wyników głosowania na obszarze kraju;
17)
sporządzenie, w formie wydruku, projektu protokołu ustalenia wyniku referendum;
18)
przechowywanie danych zawartych w protokołach głosowania w obwodach.
2.
System informatyczny zapewnia Państwowej Komisji Wyborczej wgląd we wszystkie dane z protokołów głosowania w obwodzie, wprowadzone do systemu informatycznego.
3.
System informatyczny zapewnia przesyłanie danych obejmujących wyniki głosowania przez internet, z zapewnieniem bezpieczeństwa komunikacji i autoryzacji oraz poprawności i integralności przekazanych danych.
§  4.
Obsługę informatyczną Państwowej Komisji Wyborczej zapewnia Szef Krajowego Biura Wyborczego.
§  5.
1.
Obsługę informatyczną komisarza wyborczego zapewnia dyrektor właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego przy pomocy pełnomocnika ds. informatyki komisarza wyborczego, podporządkowanego komisarzowi wyborczemu.
2.
W skład zespołu informatycznego komisarza wyborczego, oprócz pełnomocnika ds. informatyki mogą, w zależności od potrzeb, wchodzić inne osoby, zatrudnione przez dyrektora delegatury Krajowego Biura Wyborczego na podstawie umowy cywilnoprawnej.
§  6.
1.
Obsługę informatyczną obwodowej komisji do spraw referendum zapewnia wójt (burmistrz, prezydent miasta) w ramach zadań zleconych gminie, powołując w tym celu operatora informatycznej obsługi obwodowej komisji do spraw referendum. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zapewnia też niezbędny sprzęt teleinformatyczny oraz dostęp do internetu.
2.
Zadania operatora, o którym mowa w ust. 1, może wykonywać członek obwodowej komisji do spraw referendum, w tym także osoba wskazana do składu tej komisji przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
3.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta), po uzgodnieniu z właściwym miejscowo dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego, powołuje koordynatora gminnego odpowiedzialnego w szczególności za szkolenie operatorów obsługi informatycznej obwodowych komisji do spraw referendum, jak też wsparcie techniczne obsługi informatycznej tych komisji i pełnomocnika komisarza wyborczego w gminie. Dopuszcza się możliwość powołania koordynatorów gminnych przez komisarza wyborczego i zatrudnienie tych osób przez dyrektora delegatury Krajowego Biura Wyborczego na podstawie umowy cywilnoprawnej. W takiej sytuacji wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie powołuje koordynatora gminnego.
4.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w ramach zadań zleconych gminie, zapewnia, po uzgodnieniu z właściwym miejscowo dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego, udostępnienie sprzętu teleinformatycznego niezbędnego dla wykonania zadań pełnomocnika komisarza wyborczego w gminie oraz koordynatora gminnego.
§  7.
Szczegółowy zakres zadań osób uczestniczących w obsłudze informatycznej określi:
1)
Szef Krajowego Biura Wyborczego - w odniesieniu do osób odpowiedzialnych za wsparcie informatyczne prac Państwowej Komisji Wyborczej;
2)
dyrektor delegatury Krajowego Biura Wyborczego po porozumieniu z komisarzem wyborczym w odniesieniu do:
a)
pełnomocnika ds. informatyki komisarza wyborczego oraz innych osób stanowiących zespół informatyczny komisarza wyborczego,
b)
pełnomocników komisarza wyborczego w gminach,
c)
powołanych przez komisarza wyborczego koordynatorów gminnych;
3)
wójt (burmistrz, prezydent miasta) po porozumieniu z właściwym miejscowo dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego w odniesieniu do:
a)
powołanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) koordynatora gminnego,
b)
operatorów informatycznej obsługi obwodowych komisji do spraw referendum.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024