Zmiana zarządzenia w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

ZARZĄDZENIE Nr 57
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 lipca 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Na podstawie art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199 oraz z 2015 r. poz. 211) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej (M.P. Nr 5, poz. 61) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku gdy nazwa oraz zakres stanowiska są takie same dla kilku stanowisk pracy, jest możliwe sporządzenie jednego opisu stanowiska pracy dla kilku stanowisk pracy.";

2)
w § 2 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. W przypadku gdy w opisie stanowiska pracy są zmieniane informacje zawarte w części I opisu stanowiska pracy (metryce stanowiska pracy), nie ma konieczności dokonywania aktualizacji tego opisu.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, do zatwierdzonego wcześniej opisu stanowiska pracy dołącza się zaktualizowaną metrykę stanowiska pracy.";

3)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. Za sporządzanie opisu stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej w urzędzie odpowiada reprezentujący pracodawcę.

2. Za sporządzanie opisu stanowiska pracy, na którym jest zatrudniony reprezentujący pracodawcę, jeżeli nie jest to wyższe stanowisko w służbie cywilnej, odpowiada podmiot, który nawiązał stosunek pracy z osobą zatrudnioną na tym stanowisku pracy.

3. Do sporządzania opisu stanowiska pracy, na którym jest zatrudniona osoba, o której mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia.

4. Opis stanowiska pracy, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza reprezentujący pracodawcę albo osoba przez niego upoważniona.

5. Kierujący komórką organizacyjną przedkłada do zatwierdzenia osobie, o której mowa w ust. 4, zweryfikowany pod względem poprawności sporządzenia projekt opisu nadzorowanego przez niego stanowiska pracy.

6. Za weryfikację projektu opisu stanowiska pracy pod względem poprawności jego sporządzenia odpowiada komórka organizacyjna albo osoba wyznaczona przez reprezentującego pracodawcę.

7. Reprezentujący pracodawcę odpowiada za zapoznanie pracownika zatrudnionego na danym stanowisku pracy z zatwierdzonym opisem tego stanowiska.

8. W przypadku aktualizacji opisu stanowiska pracy, o której mowa w § 2 ust. 2, stosuje się ust. 4-7.";

4)
w § 15 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Przeprowadzenie wartościowania wyższych stanowisk w służbie cywilnej w urzędzie, z wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu, następuje niezwłocznie po zatwierdzeniu wyniku wartościowania stanowiska dyrektora generalnego tego urzędu.

5. Aktualizacja wyniku wartościowania stanowiska dyrektora generalnego urzędu nie powoduje konieczności ponownego wartościowania wyższych stanowisk w służbie cywilnej w urzędzie.";

5)
w § 19 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Do uzupełnienia lub modyfikacji opisu stanowiska pracy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się § 11 ust. 4-7.";

6)
w § 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Członek zespołu wewnętrznego nie bierze udziału w wartościowaniu stanowisk pracy z komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony.";

7)
§ 25 otrzymuje brzmienie:

"§ 25. 1. Wynik wartościowania stanowiska pracy zatwierdza reprezentujący pracodawcę.

2. Przed przekazaniem wyniku wartościowania do zatwierdzenia reprezentującemu pracodawcę przewodniczący zespołu wewnętrznego zasięga opinii:

1) kierującego komórką organizacyjną - w przypadku stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej oraz w przypadku stanowiska zastępcy kierującego komórką organizacyjną;

2) osoby merytorycznie nadzorującej dane stanowisko pracy - w przypadku stanowiska kierującego komórką organizacyjną.

3. Wraz z wynikiem wartościowania przewodniczący zespołu wewnętrznego przedstawia reprezentującemu pracodawcę rozbieżności wynikające z opinii uzyskanych od osób, o których mowa w ust. 2.

4. Reprezentujący pracodawcę, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego zespołu wewnętrznego, może dokonać zmiany wyniku wartościowania przed jego zatwierdzeniem.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, reprezentujący pracodawcę sporządza na piśmie uzasadnienie decyzji o zmianie wyniku wartościowania, które dołącza do protokołu.

6. Zatwierdzony przez reprezentującego pracodawcę wynik wartościowania stanowiska pracy udostępnia się niezwłocznie pracownikowi zatrudnionemu na tym stanowisku pracy oraz osobom nadzorującym to stanowisko pracy.";

8)
w § 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Każde następne przeprowadzanie wartościowania stanowisk pracy nie powoduje konieczności ponownego określania liczby i zakresu przedziałów punktowych, o których mowa w ust. 1.";

9)
w § 30 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Jeżeli zmiany w opisie stanowiska pracy dotyczą zadań niebędących zadaniami dominującymi, nie powoduje to konieczności ponownej aktualizacji wyniku wartościowania stanowiska pracy. Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą podjąć decyzję o ponownym przeprowadzeniu wartościowania tego stanowiska pracy.";

10)
załączniki nr 1 i 2 do zarządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
1. 
Wejście w życie zarządzenia nie powoduje konieczności ponownego sporządzania opisów i przeprowadzania wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej, w odniesieniu do których czynności te zostały zakończone przed dniem wejścia w życie zarządzenia.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, osoba wykonująca w urzędzie czynności z zakresu prawa pracy może podjąć decyzję o ponownym sporządzeniu opisów i przeprowadzeniu wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej, z wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Szef Służby Cywilnej może podjąć decyzję o ponownym sporządzeniu opisu i przeprowadzeniu wartościowania stanowiska dyrektora generalnego urzędu.
§  3. 
1. 
Do czynności opisywania i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. 
Za rozpoczęcie czynności opisywania i wartościowania stanowiska pracy w służbie cywilnej, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu, uznaje się przedłożenie przez kierującego komórką organizacyjną urzędu projektu opisu tego stanowiska pracy do zatwierdzenia osobie wykonującej w urzędzie czynności z zakresu prawa pracy lub osobie przez niego upoważnionej.
3. 
Za rozpoczęcie czynności opisywania i wartościowania stanowiska dyrektora generalnego urzędu, o których mowa w ust. 1, uznaje się przedłożenie projektu opisu tego stanowiska pracy do zatwierdzenia kierownikowi urzędu lub Szefowi Służby Cywilnej.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

OPIS STANOWISKA PRACY NIEBĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ

OPIS STANOWISKA PRACY

NIEBĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ

CZĘŚĆ I

1.1. NAZWA URZĘDU
1.2. NAZWA KOMÓRKI

ORGANIZACYJNEJ URZĘDU

1.3. NAZWA STANOWISKA PRACY
1.4. STANOWISKO DO SPRAW

(opcjonalnie)

1.5. SYMBOL STANOWISKA PRACY
2. MIEJSCE STANOWISKA PRACY W STRUKTURZE ORGANIZACYJNEJ URZĘDU
2.1. Stanowisko pracy pośrednio

nadzorujące

2.2. Stanowisko pracy

bezpośrednio nadzorujące

3. ZAPOZNANIE PRACOWNIKA Z OPISEM STANOWISKA PRACY
SYMBOL

STANOWISKA PRACY

IMIĘ I NAZWISKO

(osoby zatrudnionej na opisanym stanowisku pracy)

DATA I PODPIS

(osoby zatrudnionej na opisanym stanowisku pracy)

CZĘŚĆ II

4. CEL ISTNIENIA STANOWISKA PRACY
5. LICZBA PODLEGŁYCH PRACOWNIKÓW
brak podległych pracowników

bezpośrednio kieruje lub koordynuje pracę do 4 pracowników

bezpośrednio kieruje lub koordynuje pracę od 5 do 9 pracowników

bezpośrednio kieruje lub koordynuje pracę powyżej 9 pracowników

bezpośrednio podlegają osoby kierujące pracą innych pracowników

6. GŁÓWNE ZADANIA REALIZOWANE NA STANOWISKU PRACY

ZADANIA DOMINUJĄCE (najczęściej wykonywane)
Zadanie 1:
Zadanie 2:
Zadanie 3:
POZOSTAŁE ZADANIA
Zadanie 4:
Zadanie 5:
Zadanie 6:
Zadanie 7:
Zadanie 8:
7. UPOWAŻNIENIA I PEŁNOMOCNICTWA
brak upoważnień i pełnomocnictw

upoważnienie do wydawania decyzji, postanowień i innych aktów oraz podejmowania czynności,

podlegających kontroli sądów administracyjnych

upoważnienie do dysponowania środkami publicznymi

upoważnienie do przeprowadzania kontroli

upoważnienie do zaciągania zobowiązań

upoważnienie do zaciągania zobowiązań

inne (należy wskazać jakie)

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

8. ZŁOŻONOŚĆ I KREATYWNOŚĆ

OPIS PRZYKŁADY (fakultatywnie)

9. NIEZBĘDNA SAMODZIELNOŚĆ I INICJATYWA

OPIS PRZYKŁADY (fakultatywnie)

10. HORYZONT CZASOWY PLANOWANIA

PLANOWANIE PRZYKŁADY (fakultatywnie)
do 1 miesiąca

powyżej 1 miesiąca do 1 kwartału

powyżej 1 kwartału do 1 roku

powyżej 1 roku

11. KONTAKTY ZEWNĘTRZNE

kilka razy dziennie

..................................................................................

..................................................................................

kilka razy w tygodniu

..................................................................................

..................................................................................

kilka razy w miesiącu

..................................................................................

..................................................................................

kilka razy w roku

..................................................................................

..................................................................................

12. CZYNNIKI SZCZEGÓLNIE UTRUDNIAJĄCE WYKONYWANIE ZADAŃ
brak

wysiłek fizyczny

praca w terenie

praca w szczególnie trudnych warunkach środowiskowych

nietypowe godziny pracy (w tym dyżury)

krajowe lub zagraniczne wyjazdy służbowe

zagrożenie naciskami grup przestępczych

zagrożenie korupcją

permanentna obsługa klientów zewnętrznych (spoza

administracji, np. obywatele, przedsiębiorstwa)

lub przeprowadzanie kontroli w innych urzędach

częste reprezentowanie urzędu na zewnątrz

inne (należy wskazać jakie)

...........................................................................................................

...........................................................................................................

...........................................................................................................

PRZYKŁADY (fakultatywnie)

13. WYMAGANE KOMPETENCJE I DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

KOMPETENCJE WYMAGANIA NIEZBĘDNE WYMAGANIA DODATKOWE
Wykształcenie
Przeszkolenie
Szczególne

uprawnienia

Znajomość języków

obcych

Język obcy:

1.

.......................................

Poziom:

........................................

Język obcy:

1.

.......................................

Poziom:

........................................

Inne kompetencje,

wiedza

lub umiejętności

DOŚWIADCZENIE

ZAWODOWE

WYMAGANIA NIEZBĘDNE WYMAGANIA DODATKOWE
Długość

w miesiącach

lub latach

Rodzaj doświadczenia

CZĘŚĆ III

Kierujący komórką organizacyjną urzędu
............................................................................................. ............................................. ......................................................

(imię i nazwisko kierującego komórką organizacyjną urzędu) (data) (podpis)

Osoba zatwierdzająca opis stanowiska pracy: Zatwierdzam opis stanowiska pracy
............................................................................................. ............................................. ......................................................

(imię i nazwisko osoby zatwierdzającej opis stanowiska pracy) (data) (podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

OPIS STANOWISKA PRACY BĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ

OPIS STANOWISKA PRACY

BĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ

CZĘŚĆ I – METRYKA STANOWISKA PRACY

1. NAZWA URZĘDU
2. NAZWA KOMÓRKI

ORGANIZACYJNEJ URZĘDU

3. NAZWA STANOWISKA PRACY
4. SYMBOL STANOWISKA PRACY
5. MIEJSCE STANOWISKA PRACY W STRUKTURZE ORGANIZACYJNEJ URZĘDU
5.1. STANOWISKA NADZORUJĄCE:
POŚREDNIO
BEZPOŚREDNIO
6. ZAPOZNANIE PRACOWNIKA Z OPISEM STANOWISKA PRACY
IMIĘ I NAZWISKO

(osoby zatrudnionej na opisanym stanowisku pracy)

DATA I PODPIS

(osoby zatrudnionej na opisanym stanowisku pracy

CZĘŚĆ II – CEL ISTNIENIA STANOWISKA PRACY

CZĘŚĆ III – STANOWISKA FORMALNIE PODLEGŁE (LICZBA PODLEGŁYCH ZESPOŁÓW/PRACOWNIKÓW)

brak permanentnego kierowania pracownikami – kieruje pracownikami tylko w czasie zastępowania dyrektora komórki

organizacyjnej urzędu lub w czasie koordynowania projektów

kieruje – tylko bezpośrednio – nie więcej niż 12 pracownikami

kieruje co najwyżej 3 zespołami z podległymi osobami zarządzającymi niższego szczebla albo kieruje bezpośrednio co najmniej

13 pracownikami

kieruje 4-8 zespołami z podległymi osobami zarządzającymi

kieruje więcej niż 8 zespołami z podległymi osobami zarządzającymi lub zarządza urzędem liczącym do 200 pracowników

zarządza urzędem liczącym powyżej 200, ale nie więcej niż 600 pracowników

zarządza urzędem liczącym powyżej 600, ale nie więcej niż 1000 pracowników

zarządza urzędem powyżej 1000 pracowników

CZĘŚĆ IV – KLUCZOWE OBSZARY ODPOWIEDZIALNOŚCI – ZAKRES ZADAŃ

1. ZARZĄDZANIE LUDŹMI
2. ZARZĄDZANIE FINANSAMI
3. REPREZENTACJA / KONTAKTY ZEWNĘTRZNE
4.
5.
6.
7.
8.

CZĘŚĆ V – WYMAGANE KOMPETENCJE I DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

NIEZBĘDNE POŻĄDANE
1. WYKSZTAŁCENIE
2. STAŻ PRACY
3. FORMALNE UPRAWNIENIA
4. JĘZYKI OBCE
5. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI
8. KOMPETENCJE

KIEROWNICZE

CZĘŚĆ VI – ZATWIERDZENIE OPISU

1. Osoba zatwierdzająca opis stanowiska pracy:

Zatwierdzam opis stanowiska pracy

............................................................................................. ............................................. ....................................................

(imię i nazwisko osoby zatwierdzającej opis stanowiska pracy) (data) (podpis)

2. Osoba zatwierdzająca/opiniująca1) opis stanowiska pracy:

Zatwierdzam/Opiniuję (pozytywnie/negatywnie)1) opis stanowiska pracy

............................................................................................. ............................................. ....................................................

(imię i nazwisko osoby zatwierdzającej/opiniującej (data) (podpis)

opis stanowiska pracy)

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024