Zmiana ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw.

USTAWA
z dnia 29 września 1995 r.
o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw.

Art.  1.

W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95, Nr 32, poz. 191, Nr 34, poz. 199, Nr 43, poz. 253 i Nr 89, poz. 518, z 1991 r. Nr 4, poz. 18 i Nr 110, poz. 473, z 1992 r. Nr 85, poz. 428 i Nr 100, poz. 499, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 86, poz. 397 i Nr 122, poz. 593 oraz z 1995 r. Nr 74, poz. 368) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4:
a)
w ust. 1 po wyrazie "łączenie" dodaje się przecinek i wyraz "podział",
b)
w ust. 2 po wyrazie "łączeniu" dodaje się wyraz "podziale,";
2)
w art. 5 ust. 1-3 otrzymują brzmienie:

"1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne.

2. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy.";

3)
w art. 7 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.";

4)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Art. 8. 1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1 i 2.

4. Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych, o których mowa w ust. 3, określają ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawarte porozumienia.

5. W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, gminie przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.";

5)
w art. 13 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Referendum w sprawie odwołania rady gminy przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ust. 1 i 2, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania rady gminy przed upływem kadencji.";

6)
w art. 14 w ust. 1 wyrazy "przepis szczególny" zastępuje się wyrazem "ustawa";
7)
w art. 18:
a)
w ust. 2:
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,"

pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,"

w pkt 9 lit. c) i d) otrzymują brzmienie:

"c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,"

po lit. h) dodaje się lit. i) w brzmieniu:

"i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym.",

b)
skreśla się ust. 3;
8)
po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:

"Art. 18a. 1. Rada gminy kontroluje działalność zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.

2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1, oraz będących członkami zarządu. Przepisu art. 21 ust. 2 nie stosuje się.

3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

4. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę gminy na podstawie art. 21 ust. 1.

5. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa statut gminy.";

9)
art. 19 otrzymuje brzmienie:

"Art. 19. 1. Rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i 1-3 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

2. Przewodniczący rady organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje jego zastępca.

3. Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcją członka zarządu.

4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy w trybie określonym w ust. 1.";

10)
w art. 20 w ust. 2 na końcu dodaje się wyrazy "do rad na obszarze całego kraju.";
11)
art. 22 otrzymuje brzmienie:

"Art. 22. 1. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy.

2. Statut gminy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.";

12)
w art. 23 dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Radni mogą tworzyć kluby radnych, działające na zasadach określonych w statucie gminy.";

13)
po art. 24 dodaje się art. 24a-24d w brzmieniu:

"Art. 24a. 1. Z radnym nie może być nawiązywany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.

2. Przepis ust. 1 dotyczy również kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

3. Przepis ust. 1 nie dotyczy radnych wybranych do zarządu, z którymi stosunek pracy nawiązywany jest na podstawie wyboru.

4. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

Art. 24b. 1. Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat, oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce organizacyjnej tej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2. Radny, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.

3. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.

4. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika w jednostce organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji, termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.

5. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

6. Przepisy ust. 1 - 5 stosuje się odpowiednio w przypadku obsadzenia mandatu rady w drodze uchwały rady gminy podjętej na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin.

Art. 24c. Po wygaśnięciu mandatu odpowiednio urząd gminy lub gminna jednostka organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny. Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.

Art. 24d. Organ gminy zamierzający powierzyć radnemu wykonywanie pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo zamierzający udzielić zamówienia publicznego w zakresie nie objętym przepisami o zamówieniach publicznych obowiązany jest zasięgnąć opinii komisji rewizyjnej.";

14)
art. 28 otrzymuje brzmienie:

"Art. 28. 1. Rada gminy wybiera zarząd w liczbie od 3 do 7 osób spośród radnych lub spoza składu rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 2 i 3.

2. Rada gminy wybiera wójta lub burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

3. Rada gminy wybiera zastępcę albo zastępców wójta lub burmistrza oraz pozostałych członków zarządu na wniosek wójta lub burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.";

15)
po art. 28 dodaje się art. 28a-28f w brzmieniu:

"Art. 28a. 1. Jeżeli rada gminy nie dokona wyboru zarządu w terminie określonym w art. 28 ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

2. Informację o rozwiązaniu rady gminy z mocy prawa z przyczyny określonej w ust. 1 wojewoda podaje do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy oraz ogłasza, w formie obwieszczenia, w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

3. Po rozwiązaniu rady gminy z przyczyny określonej w ust. 1 przeprowadza się wybory przedterminowe. Wybory zarządza Prezes Rady Ministrów w terminie 3 miesięcy od dnia rozwiązania rady gminy.

4. Do czasu wyboru zarządu przez nową radę Prezes Rady Ministrów wyznacza osobę, która w tym okresie pełni funkcję organów gminy.

5. Jeżeli rada gminy wybrana w trybie ust. 3 nie dokona wyboru zarządu w terminie określonym w art. 28 ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa. Informację o rozwiązaniu rady podaje się do wiadomości w trybie określonym w ust. 2.

6. W przypadku określonym w ust. 5 nie przeprowadza się wyborów przedterminowych. Do dnia wyborów rady gminy na kolejną kadencję rad oraz zarządu gminy zadania i kompetencje organów gminy przejmuje zarząd komisaryczny ustanowiony przez Prezesa Rady Ministrów. Przepisów art. 97 nie stosuje się.

Art. 28b. 1. Uchwała rady gminy w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd gminy został odwołany z innej przyczyny.

2. Rada gminy rozpoznaje sprawę odwołania zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w art. 18a ust. 3, oraz z uchwałą regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień zarządu rada gminy może odwołać zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

Art. 28c. 1. Rada gminy może odwołać zarząd, z wyjątkiem wójta lub burmistrza, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega zaopiniowaniu przez właściwą komisję oraz komisję rewizyjną.

3. Przepis art. 28b ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 28d. 1. Rada gminy może odwołać wójta lub burmistrza większością 2/3 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym, na zasadach i w trybie określonym w art. 28c. Odwołanie wójta lub burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków zarządu.

2. Rada gminy może na uzasadniony wniosek wójta lub burmistrza odwołać poszczególnych członków zarządu, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

Art. 28e. 1. Jeżeli wniosek o odwołanie zarządu albo wójta lub burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem trybu przewidzianego w art. 28c oraz w art. 28d ust. 1.

2. W razie odwołania zarządu z przyczyn, o których mowa w art. 28b, 28c i art. 28d ust. 1, rada gminy wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy zarząd na zasadach określonych w art. 28.

3. Do czasu wyboru nowego zarządu obowiązki zarządu wykonuje dotychczasowy zarząd. Przepisu art. 28a ust. 1 nie stosuje się.

Art. 28f. 1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie rada gminy podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez radę gminy uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu nie będącego jego przewodniczącym, wójt lub burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić radzie gminy nową kandydaturę na członka zarządu.";

16)
art. 35 otrzymuje brzmienie:

"Art. 35. 1. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem.

2. Statut może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu w ramach jednostki pomocniczej.";

17)
w art. 36 w ust. 2 dodaje się drugie zdanie w brzmieniu: "Zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej oraz ich odwołania określa statut sołectwa.";
18)
po art. 37 dodaje się art. 37a i 37b w brzmieniu:

"Art. 37a. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu.

Art. 37b. Rada gminy może ustanowić zasady, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.";

19)
art. 39 otrzymuje brzmienie:

"Art. 39. 1. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje wójt lub burmistrz.

2. Wójt lub burmistrz może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1, w imieniu wójta lub burmistrza.

3. Decyzje wydawane przez zarząd gminy w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje wójt lub burmistrz. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków zarządu, którzy brali udział w wydaniu decyzji.

4. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1.

5. Od decyzji wydawanych przez wójta lub burmistrza zarząd gminy oraz organy, o których mowa w ust. 4, w sprawach z zakresu zadań własnych gminy służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, a w sprawach z zakresu zadań zleconych gminie - do wojewody.";

20)
w art. 40 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,";

21)
w art. 48:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie. Statut ustala również zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do jednostki niższego rzędu, o której mowa w art. 35 ust. 2.";

22)
w art. 51 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Statut gminy określa uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.";

23)
w art. 53 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet gminy najpóźniej do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.";

24)
w art. 54 w ust. 2:
a)
skreśla się pkt 1,
b)
w pkt 2 na końcu dodaje się wyrazy "oraz na dofinansowanie zadań własnych";
25)
art. 57 otrzymuje brzmienie:

"Art. 57. W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.";

26)
w art. 59 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;
27)
w art. 64 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Do związków międzygminnych (związków komunalnych) stosuje się odpowiednio art. 8 ust. 2-5 i art. 39 ust. 4.";

28)
w art. 72 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do związków komunalnych utworzonych na podstawie art. 64 ust. 4.";

29)
po art. 73 dodaje się art. 73a w brzmieniu:

"Art. 73a. 1. Do gospodarki finansowej związku międzygminnego (związku komunalnego) stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.

2. Plan finansowy związku uchwala zgromadzenie związku.";

30)
w art. 77 w ust. 1:
a)
w pkt 7 skreśla się wyrazy "w tym opiniowanie kandydatów na wojewodów,"
b)
po pkt 7 dodaje się pkt 7a i 7b w brzmieniu:

"7a) wyrażanie opinii w sprawie projektu budżetu wojewody oraz wykonania budżetu wojewody,

7b) opiniowanie kandydata na wojewodę,"

c)
w pkt 9 po wyrazach "uchylenie" dodaje się wyrazy "rozporządzeń i",
d)
w pkt 11 skreśla się wyrazy "o którym mowa w art. 39 ust. 4" oraz kropkę zastępuje się przecinkiem,
e)
po pkt 11 dodaje się pkt 12 w brzmieniu:

"12) inicjowanie współdziałania z terenowymi organami administracji rządowej.";

31)
w art. 78:
a)
w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) w gminie liczącej ponad 100.000 mieszkańców - po jednym dodatkowym delegacie przypadającym na każde rozpoczęte 50.000 mieszkańców.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Do zasad obliczania liczby mieszkańców gminy stosuje się przepis art. 82 ust. 1.";

32)
w art. 79:
a)
w ust. 1 wyrazy "30 dni" zastępuje się wyrazami "60 dni",
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Po upływie kadencji sejmiku, prezydium sejmiku działa do dnia wyboru prezydium przez nowy skład sejmiku.";

33)
w art. 82 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Koszty działalności sejmiku ponoszą gminy, opłacając składki w wysokości proporcjonalnej do liczby mieszkańców stale zamieszkałych w gminie według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, ustalanej przez wojewódzki urząd statystyczny.";

34)
w art. 90 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wójt lub burmistrz przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.";

35)
w art. 92 dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W sprawach określonych w ust. 1 sąd administracyjny wyznacza rozprawę nie później niż w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia sprawy do sądu.";

36)
w art. 99:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Organem nadzoru w stosunku do sejmiku samorządowego jest Prezes Rady Ministrów, a w zakresie spraw budżetowych - regionalna izba obrachunkowa.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przepisy o nadzorze nad gminami stosuje się odpowiednio do związków i porozumień komunalnych."

Art.  2.

W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin (Dz. U. Nr 16, poz. 96, z 1991 r. Nr 53, poz. 227 i z 1993 r. Nr 45, poz. 205) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 w pkt 1 po wyrazie "psychicznej" dodaje się wyrazy "lub niedorozwoju umysłowego";
2)
w art. 38 w ust. 3 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) wzory zgłoszenia kandydata i listy kandydatów na radnych,";

3)
w art. 41 w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Wycofanie się wyborcy ze zgłoszenia kandydata jest nieskuteczne.";

4)
art. 43 otrzymuje brzmienie:

"Art. 43. 1. Jeżeli w terminie przewidzianym dla zgłoszenia kandydatów nie zostaną zgłoszone w danym okręgu wyborczym co najmniej dwie kandydatury, właściwa terytorialna komisja wyborcza wzywa wyborców, przez rozplakatowanie następnego dnia po upływie tego terminu obwieszczenia, do zgłoszenia dodatkowych kandydatów. W takim wypadku termin zgłoszenia i zarejestrowania kandydatów upływa 5 dnia od dnia rozplakatowania obwieszczenia.

2. Jeżeli w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 1, nie zostanie zarejestrowana w danym okręgu wyborczym żadna kandydatura, wyborów w tym okręgu nie przeprowadza się. O przyczynach nieprzeprowadzenia wyborów właściwa terytorialna komisja wyborcza niezwłocznie powiadamia wyborców w drodze obwieszczenia.";

5)
w art. 48 w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Wycofanie się wyborcy ze zgłoszenia listy jest nieskuteczne.";

6)
art. 51 otrzymuje brzmienie:

"Art. 51. 1. Jeżeli w terminie przewidzianym dla zgłoszenia list kandydatów nie zostaną zgłoszone w danym okręgu wyborczym co najmniej dwie listy kandydatów, właściwa terytorialna komisja wyborcza wzywa wyborców, przez rozplakatowanie następnego dnia po upływie tego terminu obwieszczenia, do zgłoszenia dodatkowych list kandydatów. W takim wypadku termin zgłoszenia i zarejestrowania list kandydatów upływa 5 dnia od dnia rozplakatowania obwieszczenia.

2. Jeżeli w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 1, nie zostanie zarejestrowana w danym okręgu wyborczym żadna lista kandydatów, wyborów w tym okręgu nie przeprowadza się. O przyczynach nieprzeprowadzenia wyborów właściwa terytorialna komisja wyborcza niezwłocznie powiadamia wyborców w drodze obwieszczenia.";

7)
w art. 102:
a)
w ust. 3 po pkt 8 dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

"9) nie obsadzonych mandatów z przyczyn, o których mowa w art. 43 ust. 2 i art. 51 ust. 2",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Obwieszczenie, odpowiednio w częściach wymienionych w ust. 2 i 3, podaje się do wiadomości publicznej przez rozplakatowanie w każdej gminie.";

8)
w art. 106:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Protest wnosi się na piśmie do właściwego sądu wojewódzkiego. Jeżeli protest nie zawiera wystarczającego udokumentowania zarzutów, sąd może wezwać osobę wnoszącą protest do uzupełnienia dokumentacji w ciągu 7 dni od wniesienia protestu.",

b)
w ust. 3 po wyrazie "jawnym" dodaje się wyrazy "w terminie 3 miesięcy od daty wniesienia protestu,";
9)
w art. 107 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Od orzeczenia sądu wnoszącemu protest i wojewódzkiemu komisarzowi wyborczemu przysługuje środek odwoławczy do właściwego sądu apelacyjnego, który rozpoznaje sprawę w ciągu 30 dni. Przepis art. 106 ust. 3 stosuje się odpowiednio.";

10)
art. 109 otrzymuje brzmienie:

"Art. 109. 1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

1) śmierci,

2) zrzeczenia się mandatu,

3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów,

4) prawomocnego wyroku sądu, orzeczonego za przestępstwo umyślne.

2. Wygaśnięcie mandatu radnego z przyczyn, o których mowa w ust. 1, stwierdza właściwa rada gminy w drodze uchwały najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od ich wystąpienia. O wygaśnięciu mandatu radnego zarząd gminy powiadamia wyborców właściwego okręgu wyborczego w drodze obwieszczenia.

3. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje również, stosownie do przepisów ustawy o samorządzie terytorialnym, w wypadku odwołania rady w drodze referendum, rozwiązania rady z mocy prawa lub rozwiązania rady uchwałą Sejmu.

4. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje w przypadku zmian w podziale terytorialnym państwa stosownie do przepisów art. 114.";

11)
w art. 110 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli w wyniku wyborów, o których mowa w ust. 1, mandat pozostaje nie obsadzony, wybory uzupełniające powtarza się między 6 a 9 miesiącem, licząc od daty tych wyborów.";

12)
w art. 111 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wybory uzupełniające zarządza wojewoda, po porozumieniu z wojewódzkim komisarzem wyborczym.";

13)
w art. 112 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wybory, o których mowa w ust. 3, przeprowadza się w okręgu wyborczym, w którym pozostaje nie obsadzony mandat, w trybie i na zasadach ustalonych dla wyborów do rad gmin w okręgach wielomandatowych. Do wyborów tych przepisy art. 110 ust. 1 i 2 dotyczące terminu przeprowadzania wyborów uzupełniających oraz art. 111 stosuje się odpowiednio.";

14)
po art. 112 dodaje się art. 112a w brzmieniu:

"Art. 112a. 1. Jeżeli z przyczyn, o których mowa w art. 43 ust. 2 lub art. 51 ust. 2, w okręgu wyborczym pozostaje nie obsadzony mandat, przeprowadza się w tym okręgu wybory uzupełniające między 6 a 9 miesiącem, licząc od daty wyborów.

2. Przepisy art. 110, art. 111 i art. 112 ust. 4 stosuje się odpowiednio.";

15)
w art. 113 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Prezes Rady Ministrów w wypadkach określonych w art. 109 ust. 3 zarządza, w okresie 2 miesięcy, wybory przedterminowe do rady, chyba że przepisy ustawy o samorządzie terytorialnym wyznaczają inny termin dla zarządzenia tych wyborów.";

16)
art. 114 otrzymuje brzmienie:

"Art. 114. 1. Zmiany w podziale terytorialnym państwa zachodzące w toku kadencji rad powodują następujące zmiany:

1) jeżeli z jednej gminy tworzy się dwie lub więcej gmin, dotychczasowa rada gminy zostaje z mocy prawa rozwiązana,

2) jeżeli z gminy zostaje wyłączony obszar stanowiący okręg wyborczy dla wyboru rady tej gminy i włączony do sąsiedniej gminy, radny stale zamieszkały i wybrany w tym okręgu staje się radnym rady w gminie powiększonej; mandat radnego nie spełniającego tych warunków wygasa z mocy prawa,

3) jeżeli z gminy zostaje wyłączony obszar stanowiący część okręgu wyborczego dla wyboru rady w tej gminie i włączony do sąsiedniej gminy, radny stale zamieszkały na tym obszarze i wybrany w tym okręgu staje się radnym w gminie powiększonej,

4) jeżeli gmina zostaje włączona do innej gminy albo dwie lub więcej gmin łączy się w nową gminę, rady tych gmin zostają z mocy prawa rozwiązane.

2. W wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, przeprowadza się wybory nowych rad gmin w trybie i na zasadach określonych niniejszą ustawą. Przepisy art. 111 ust. 2 pkt 2 i art. 113 stosuje się odpowiednio.

3. W wyniku zmian w składach rad gmin, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, dopuszcza się na czas danej kadencji, z zastrzeżeniem ust. 4, odstępstwa od ustawowej liczby radnych ustalonej dla danej rady, stosownie do przepisów ustawy o samorządzie terytorialnym.

4. Jeżeli w wyniku zmian, o których mowa w ust. 3, skład rady zmniejszył się do 2/3 ustawowej liczby radnych, rada gminy zostaje z mocy prawa rozwiązana. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

5. Wojewódzki komisarz wyborczy podaje do publicznej wiadomości oraz ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym, w formie obwieszczenia, informację o rozwiązaniu z mocy prawa rady gminy z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4 oraz w ust. 4.

6. Wygaśnięcie mandatu radnego z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, stwierdza właściwa rada gminy w drodze uchwały najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od ich wystąpienia. Niepodjęcie przez radę gminy uchwały w tym terminie jest równoznaczne z wygaśnięciem mandatu z mocy prawa.";

17)
po art. 114 dodaje się art. 114a w brzmieniu:

"Art. 114a. Kadencja rady i radnych wybranych w wyborach ponownych, uzupełniających, przedterminowych oraz w wyborach, o których mowa w art. 114 ust. 2 i 4, upływa z dniem upływu kadencji rad wybranych w wyborach zarządzonych na podstawie art. 9 niniejszej ustawy. "

Art.  3.

W ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685 oraz z 1995 r. Nr 78, poz. 390) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 7 w ust. 2 wyrazy "do dyspozycji sołectw" zastępuje się wyrazami "do dyspozycji jednostek pomocniczych";
2)
art. 37 otrzymuje brzmienie:

"Art. 37. 1. Uchwała budżetowa gminy określa:

1) dochody budżetu gminy co najmniej w podziale według ważniejszych źródeł,

2) wydatki budżetu gminy co najmniej w układzie działów klasyfikacji budżetowej.

2. Uchwała budżetowa może określać, w formie załącznika, wydatki jednostek, o których mowa w art. 7 ust. 2, w układzie co najmniej działowym.";

3)
w art. 38 skreśla się ust. 2;
4)
po art. 38 dodaje się art. 38a w brzmieniu:

"Art. 38a. 1. O zmianie wysokości kwot dotacji celowych przyznanych gminom wojewoda zawiadamia, w terminie 7 dni, gminę, Ministra Finansów oraz Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów.

2. Zmiany kwot dotacji przyznanych gminom są wprowadzane w budżecie gminy przez zarząd gminy. Zarząd informuje radę gminy o wprowadzonych zmianach na najbliższej sesji rady gminy, nie później jednak niż przed zakończeniem roku budżetowego.

3. Zmiany kwot dotacji na zadania zlecone gminom mogą następować w terminie do dnia 30 listopada roku budżetowego, a zmiany kwot dotacji na dofinansowanie zadań własnych gmin - do dnia 20 grudnia roku budżetowego."

Art.  4.

W ustawie z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym (Dz. U. Nr 110, poz. 473) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 5 w ust. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz po pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem referendum.";

2)
w art. 8 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Na pisemny wniosek inicjatora referendum wójt lub burmistrz (prezydent miasta), w ciągu 7 dni od otrzymania wniosku, powiadamia w formie pisemnej inicjatora referendum lub jego pełnomocnika oraz wojewódzkiego komisarza wyborczego o liczbie mieszkańców gminy uprawnionych do głosowania. Liczba ta, ustalona według stanu w rejestrze wyborców na koniec miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku, stanowi podstawę obliczeń, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym.";

3)
w art. 10 w ust. 3 dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:

"Wycofanie udzielonego poparcia jest nieskuteczne.";

4)
w art. 11 w ust. 1 po wyrazie "przekazuje" dodaje się wyrazy "w terminie określonym w art. 10 ust. 1 ";
5)
w art. 18 w ust. 1 po wyrazie "przekazuje" dodaje się wyrazy "w terminie określonym w art. 10 ust. 1, na piśmie";
6)
art. 21 otrzymuje brzmienie:

"Art. 21. 1. Postanowienie wojewódzkiego komisarza wyborczego o przeprowadzeniu referendum powinno zawierać:

1) termin przeprowadzenia referendum,

2) wzór i treść karty do głosowania,

3) kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem referendum.

2. Postanowienie, o którym mowa w ust. 1, podlega opublikowaniu zgodnie z art. 6 ust. 1.";

7)
w art. 23 wyrazy "między 45 a 50 dniem" zastępuje się wyrazami "między 30 a 35 dniem";
8)
po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:

"Art. 24a. 1. Wojewódzki komisarz wyborczy powołuje w skład terytorialnej i obwodowych komisji dla przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania rady gminy, w równej liczbie, osoby pisemnie wskazane przez zarząd gminy i inicjatora referendum, o którym mowa w art. 7 ust. 1. W skład komisji nie mogą wchodzić radni danej rady gminy, osoby wchodzące w skład zarządu gminy, a także inicjator referendum oraz jego pełnomocnik.

2. W skład terytorialnej komisji wchodzi od 6 do 16 osób; w skład obwodowej komisji wchodzi od 6 do 10 osób.

3. Komisje, o których mowa w ust. 1, na swoich pierwszych posiedzeniach wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę. Składy komisji podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w gminie.

4. Zmiany i uzupełnienia w składach komisji następują w szczególnie uzasadnionych sytuacjach, a zwłaszcza na skutek zrzeczenia się członkostwa lub śmierci, na zasadach i w trybie przepisów o ich powołaniu.";

9)
art. 25 otrzymuje brzmienie:

"Art. 25. 1. Komisja terytorialna dla przeprowadzenia referendum zarządza wydrukowanie potrzebnej liczby kart do głosowania i zapewnia dostarczenie ich do obwodowych komisji dla przeprowadzenia referendum, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W referendum w sprawie odwołania rady gminy wojewódzki komisarz wyborczy zarządza druk kart do głosowania oraz określa sposób dostarczenia ich do obwodowych komisji dla przeprowadzenia referendum.";

10)
w art. 26 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Kartę do głosowania opatruje się pieczęcią:

1) rady gminy - w referendum w sprawie samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne lub w innej sprawie ważnej dla gminy,

2) wojewódzkiego komisarza wyborczego - w referendum w sprawie odwołania rady gminy przed upływem kadencji.";

11)
skreśla się art. 28;
12)
w art. 31 skreśla się pkt 3;
13)
w art. 32 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Nieważne są karty do głosowania inne niż urzędowo ustalone lub nie opatrzone właściwą pieczęcią.";

14)
art. 36 otrzymuje brzmienie:

"Art. 36. 1. Niezwłocznie po sporządzeniu protokołu wyników referendum, terytorialna komisja podaje wyniki, w formie obwieszczenia, w lokalach głosowania i siedzibie urzędu gminy. Obwieszczenie podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

2. Jeżeli referendum dotyczyło odwołania rady gminy przed upływem kadencji, terytorialna komisja przesyła niezwłocznie wojewodzie i wojewódzkiemu komisarzowi wyborczemu wyniki referendum.";

15)
w art. 38:
a)
w ust. 1 wyrazy "ogłoszenia wyników referendum" zastępuje się wyrazami "podania wyników referendum do wiadomości publicznej w sposób, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ",
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Sąd wojewódzki rozpatruje protesty w ciągu 14 dni w trybie postępowania nieprocesowego w składzie 3 sędziów, z udziałem wnoszącego protest i przedstawiciela komisji, a jeżeli protest dotyczy referendum w sprawie odwołania rady gminy - również z udziałem wojewódzkiego komisarza wyborczego.",

c)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Od orzeczenia sądu, wnoszącemu protest, przedstawicielowi komisji oraz wojewódzkiemu komisarzowi wyborczemu przysługuje środek odwoławczy wnoszony w terminie 7 dni do właściwego sądu apelacyjnego, który rozpoznaje sprawę w ciągu 14 dni. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.";

16)
w art. 40 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Z zastrzeżeniem art. 38, podanie do wiadomości publicznej, zgodnie z art. 36 ust. 1, wyników referendum rozstrzygających o odwołaniu rady gminy przed upływem kadencji oznacza zakończenie działalności tej rady.";

17)
tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie:

"Przepisy szczególne i przepisy końcowe";

18)
art. 42 otrzymuje brzmienie:

"Art. 42. 1. W sprawach nie uregulowanych niniejszą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin.

2. W referendum w sprawie odwołania rady gminy:

1) zarząd gminy oraz inicjator referendum (pełnomocnik inicjatora referendum) mogą wyznaczyć po jednym mężu zaufania do terytorialnej komisji i każdej obwodowej komisji, którzy mają prawo być obecni przy wszystkich czynnościach wykonywanych przez te komisje oraz wnosić do protokołów wyników głosowania i wyników referendum uwagi z wymienieniem konkretnych zarzutów,

2) do terytorialnej komisji przekazywane są w opieczętowanych pakietach dokumenty z głosowania w obwodzie: oddane karty do głosowania, spisy uprawnionych do udziału w referendum, drugi egzemplarz protokołu wyników głosowania i nie wykorzystane karty do głosowania oraz pieczęć obwodowej komisji,

3) protokół terytorialnej komisji o wynikach referendum wraz z protokołami obwodowych komisji przekazywany jest niezwłocznie wojewódzkiemu komisarzowi wyborczemu,

4) tryb przekazywania oraz sposób przechowywania dokumentów z referendum, o których mowa w pkt 2 i 3, określa Państwowa Komisja Wyborcza.

3. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio w referendum w sprawie samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne i w innych ważnych sprawach."

Art.  5.

W ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428 i z 1994 r. Nr 76, poz. 344) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 11 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) bada uchwały rady gminy, przedkładane w trybie, o którym mowa w pkt 1, w sprawie udzielenia lub nieudzielenia zarządowi absolutorium,";

2)
w art. 13 w pkt 7 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz po pkt 7 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) rozpatrywanie innych spraw określonych w odrębnych ustawach."

Art.  6.

W ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509 i z 1995 r. Nr 101, poz. 504) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 5 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminom oraz dotacje celowe na inne zadania zlecone gminom ustawami,";

2)
w art. 19:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Gminom wykonującym zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami przyznawane są z budżetu państwa dotacje celowe na realizację tych zadań.",

b)
po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przepis art. 17 ust. 2 stosuje się odpowiednio."

Art.  7.

W ustawie z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 48, poz. 195 i Nr 86, poz. 396) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Tworzenie, łączenie, podział i znoszenie gmin, ustalanie ich granic, nazw oraz siedzib władz następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie, o której mowa w ust. 1.";

2)
w art. 8:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) uchwalanie budżetu m.st. Warszawy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,"

b)
po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia straży miejskiej, nadawanie jej statutu oraz określanie zasad jej finansowania,";

3)
w art. 19:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Prezydent m.st. Warszawy wydaje decyzje w zakresie zadań należących do zarządu oraz decyzje w indywidualnych sprawach administracji publicznej.",

b)
w ust. 3 na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy "w tym do wydawania decyzji administracyjnych.";
4)
w art. 21 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. W ciągu 21 dni od daty odwołania Prezydenta lub stwierdzenia wygaśnięcia jego mandatu rada gminy Warszawa-Centrum przeprowadza wybory nowego Prezydenta. Do czasu wyboru nowego Prezydenta jego funkcje pełni osoba powołana przez Prezesa Rady Ministrów spośród zastępców, o których mowa w art. 19 ust. 3, lub spośród członków Zarządu m.st. Warszawy.";

5)
w art. 22:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do statutu gminy Warszawa-Centrum stosuje się odpowiednio przepisy art. 14 ust. 1-7, z tym że w sprawie projektu statutu wymagane jest zasięgnięcie opinii rad dzielnic.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku określonym w ust. 2 rada gminy może odwołać zarząd w pełnym składzie bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Przepisu art. 28b ustawy wymienionej w art. 1 nie stosuje się.";

6)
w art. 23 po wyrazach "jednostki pomocnicze" dodaje się wyrazy "oraz jednostki niższego rzędu";
7)
w art. 24 w ust. 1 w pkt 6 wyrazy "jednostkami pomocniczymi" zastępuje się wyrazami "jednostkami niższego rzędu";
8)
w art. 25:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Gospodarka finansowa dzielnicy prowadzona jest na podstawie załącznika do uchwały budżetowej gminy.",

b)
w ust. 2 wyraz "aneksu" zastępuje się wyrazem "załącznika";
9)
w art. 27:
a)
w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"W dzielnicach gminy Warszawa-Centrum rada dzielnicy jest organem uchwałodawczym i kontrolnym.",

b)
w ust. 2 na końcu dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 2a",
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Rada dzielnicy w gminie Warszawa-Centrum składa się z:

1) radnych gminy wybranych w okręgach wyborczych na terenie dzielnicy,

2) radnych w liczbie 25 wybranych w wyborach powszechnych.

2b. Do radnych, o których mowa w ust. 2a pkt 2, stosuje się przepisy o radnych gmin.";

10)
w art. 29 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jednostki niższego rzędu mogą być tworzone w gminach warszawskich na obszarze dzielnicy oraz na obszarze gminy, na którym nie utworzono dzielnicy.";

11)
tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie: "Rozdział 4. Zasady wyboru radnych Rady m.st. Warszawy, rad gmin warszawskich oraz rad dzielnic gminy Warszawa-Centrum";
12)
w art. 32 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wybory do rad gmin warszawskich oraz wybory do rad dzielnic w gminie Warszawa-Centrum odbywają się na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin,";

13)
po art. 33 dodaje się art. 33a w brzmieniu:

"Art. 33a. 1. Wybory radnych do rad dzielnic w gminie Warszawa-Centrum odbywają się łącznie z wyborami do rady tej gminy.

2. Do wyboru radnych dzielnicy, o których mowa w art. 27 ust. 2a pkt 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 33 ust. 2-4 i art. 39.

3. Terytorialna komisja wyborcza powołana dla przeprowadzenia wyborów do rady gminy Warszawa-Centrum wykonuje odpowiednio zadania związane z wyborami do rad dzielnic w tej gminie, a w szczególności dotyczące ustalenia wyników głosowania i wyników wyborów.

4. Do kampanii wyborczej do rad dzielnic gminy Warszawa-Centrum i jej finansowania nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, dotyczących prawa zgłaszających kandydatów lub listy kandydatów do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych w regionalnych programach publicznego radia i publicznej telewizji.";

14)
art. 34 otrzymuje brzmienie:

"Art. 34. 1. Nie można być równocześnie:

1) radnym Rady m.st. Warszawy i radnym rady gminy warszawskiej,

2) radnym Rady m.st. Warszawy i radnym rady dzielnicy w gminie Warszawa-Centrum, o którym mowa w art. 27 ust. 2a pkt 2,

3) radnym rady gminy Warszawa-Centrum i radnym rady dzielnicy, o którym mowa w art. 27 ust. 2a pkt 2.

2. Jeżeli w wyniku wyborów kandydat na radnego uzyska mandat:

1) radnego Rady m.st. Warszawy i rady gminy warszawskiej - zostaje radnym Rady m.st. Warszawy,

2) radnego Rady m.st. Warszawy i radnego rady dzielnicy, o którym mowa w art. 27 ust. 2a pkt 2 - zostaje radnym Rady m.st. Warszawy,

3) radnego rady gminy Warszawa-Centrum i radnego rady dzielnicy w tej gminie, o którym mowa w art. 27 ust. 2a pkt 2 - zostaje radnym rady gminy Warszawa-Centrum.

3. Nieobsadzenie mandatu radnego z przyczyn, o których mowa w ust. 1, stwierdza:

1) wojewódzki komisarz wyborczy w przypadku określonym w ust. 2 pkt 1 i 2,

2) terytorialna komisja wyborcza w gminie Warszawa-Centrum w przypadku określonym w ust. 2 pkt 3.

4. Jeżeli mandat radnego pozostaje nie obsadzony:

1) w okręgu jednomandatowym - przeprowadza się w tym okręgu wybory uzupełniające w trybie i na zasadach określonych w art. 110 ust. 1 i 3 oraz art. 111 ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin,

2) w okręgu wielomandatowym - mandat uzyskuje kandydat z tej samej listy, który w wyborach otrzymał kolejno największą liczbę głosów; przy równej liczbie głosów decyduje kolejność zamieszczenia kandydata na liście.

5. Jeżeli obsadzenie mandatu radnego, w trybie ust. 4 pkt 2, byłoby niemożliwe z powodu braku kandydatów na liście, mandat pozostaje nie obsadzony i przeprowadza się w tym okręgu wybory uzupełniające odpowiednio na zasadach określonych w art. 112 ust. 4 ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin.

6. Ustaleń, o których mowa w ust. 4 pkt 2 i ust. 5, dokonuje niezwłocznie wojewódzki komisarz wyborczy.

7. Informacje w sprawach, o których mowa w ust. 3-5, właściwy organ wyborczy podaje do wiadomości publicznej odpowiednio w trybie art. 26 pkt 8 i art. 102 ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin.";

15)
skreśla się art. 41.
Art.  8. 1

(skreślony).

Art.  9.

Rada gminy wybrana w wyborach w dniu 19 czerwca 1994 r., która do czasu wejścia w życie ustawy nie dokonała wyboru zarządu, obowiązana jest dokonać tego wyboru w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. W przypadku niewybrania zarządu w tym terminie stosuje się przepisy art. 28a ustawy wymienionej w art. 1.

Art.  10.
1.
Rady gmin dostosują statuty do zmian wynikających ze zmian do ustawy wymienionej w art. 1 w terminach:
1)
3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - w przypadku gmin liczących do 300.000 mieszkańców,
2)
4 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - w przypadku gmin liczących powyżej 300.000 mieszkańców.
2.
Rady gmin warszawskich oraz Rada m.st. Warszawy obowiązane są również dostosować statuty do zmian wynikających z ustawy wymienionej w art. 7.
3.
W terminie 1 roku od dnia wejścia w życie ustawy rady gmin ogłoszą w wojewódzkim dzienniku urzędowym jednolite teksty statutów gmin.
Art.  11.

W terminach określonych w art. 10 ust. 1 rady gmin dostosują skład komisji rewizyjnej do zasad wynikających z art. 18a ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1.

Art.  12.

W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy rady gmin liczących ponad 100.000 mieszkańców przeprowadzą wybory uzupełniające do sejmiku samorządowego, zgodnie z zasadą określoną w art. 78 ust. 1 pkt 4 ustawy wymienionej w art. 1.

Art.  13.
1.
Wybory do rad gmin zarządzone przed dniem wejścia w życie ustawy przeprowadza się na podstawie dotychczasowych przepisów.
2.
Do postępowania w sprawie referendum gminnego wszczętego z inicjatywy rady gminy lub na wniosek mieszkańców przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art.  14.

Prezes Rady Ministrów ogłosi w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej jednolity tekst:

1)
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym,
2)
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin,
3)
ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym,

z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu.

Art.  15.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu art. 37b ustawy wymienionej w art. 1, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1996 r.

1 Art. 8 skreślony przez art. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. (Dz.U.96.89.401) zmieniającej nin. ustawę z dniem 9 sierpnia 1996 r.

Zmiany w prawie

Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Wyższe diety dla członków komisji wyborczych w wyborach samorządowych

700 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w najbliższych wyborach samorządowych, 800 - zastępca przewodniczącego, a 900 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. W drugiej turze wyborów członkowie komisji otrzymają diety o połowę niższe.

Robert Horbaczewski 25.01.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.124.601

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw.
Data aktu: 29/09/1995
Data ogłoszenia: 03/11/1995
Data wejścia w życie: 18/11/1995, 01/01/1996