Sposób prowadzenia sądowego rejestru spółdzielni.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 23 lutego 1995 r.
w sprawie sposobu prowadzenia sądowego rejestru spółdzielni.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 39, poz. 176, z 1986 r. Nr 39, poz. 192, z 1987 r. Nr 33, poz. 181, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 3, poz. 12 i Nr 6, poz. 33, z 1990 r. Nr 6, poz. 36 i 37 i Nr 14, poz. 87, z 1991 r. Nr 83, poz. 373, Nr 111, poz. 480 i Nr 115, poz. 496, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 oraz z 1994 r. Nr 90, poz. 419) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr spółdzielni składa się z dwóch działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się spółdzielnie i banki spółdzielcze, zwane dalej "spółdzielniami",
2)
działu B, do którego wpisuje się związki rewizyjne i związki gospodarcze, zwane dalej "związkami".
§  2.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową.
§  3.
Księgi rejestrowe w dziale A i B składają się z rubryk, do których wpisuje się:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
nazwę i siedzibę spółdzielni lub związku,
3)
przedmiot działalności spółdzielni lub przedmiot działania związku oraz czas trwania spółdzielni lub związku, jeśli jest ograniczony,
4)
wysokość i ilość udziałów, które członek powinien wnieść, oraz wzmiankę o prawie lub obowiązku wnoszenia wkładów, jeśli statut przewiduje takie prawo lub obowiązek,
5)
imiona i nazwiska członków zarządu, sposób reprezentowania przez nich spółdzielni lub związku, imiona i nazwiska osób pełniących czasowo funkcje członków zarządu, ograniczenia uprawnień zarządu, imiona i nazwiska likwidatorów, a gdy likwidatorem jest osoba prawna - jej nazwę i siedzibę, ograniczenie uprawnień likwidatora, wzmiankę o udzieleniu likwidatorowi uprawnień przez związek rewizyjny do dokonywania czynności określonego rodzaju, które wymagają uchwały walnego zgromadzenia lub rady spółdzielni, imię i nazwisko syndyka masy upadłości, a gdy jest on osobą prawną - jego nazwę i siedzibę,
6)
imiona i nazwiska pełnomocników upoważnionych do dokonywania czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością spółdzielni oraz jej wyodrębnionej organizacyjnie i gospodarczo jednostki lub związku oraz granice ich umocowania,
7)
wzmianki o zmianie statutu, ze wskazaniem paragrafów objętych zmianą, a dotyczących danych nie przewidzianych w poprzednich rubrykach, dane dotyczące połączenia spółdzielni lub związków, podziału, likwidacji albo upadłości spółdzielni lub związku,
8)
cyfrowy identyfikator nadany w systemie informacji statystycznej, numer ewidencji podatkowej oraz uwagi.
§  4.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje się w datę dokonania wpisu i podpis sekretarza sądu.
§  5.
Księgi rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  6.
Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdej spółdzielni i związku prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz dotyczące postępowania rejestrowego.
§  7.
Sąd może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się za objęte treścią wpisu.
§  8.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
§  9.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  10.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd żąda ich usunięcia, wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi wpisu do rejestru.
§  11.
Sąd może wezwać właściwy związek rewizyjny lub Krajową Radę Spółdzielczą do udziału w postępowaniu, jeżeli uzna, że przyczyni się to do wyjaśnienia sprawy.
§  12.
W postanowieniu zarządzającym wpis sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, do której wpis ma być dokonany.
§  13.
Postanowienia zarządzające wpis są skuteczne z chwilą ich wydania; nie dotyczy to postanowienia o wpisaniu spółdzielni do rejestru. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  14.
Postanowienie zarządzające wpis uzasadnia się tylko na wniosek.
§  15.
Przepisy dotyczące wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  16.
1.
W rubryce "uwagi" wpisuje się z urzędu wzmiankę o wniesieniu rewizji od postanowienia zarządzającego wpis, a na wniosek - wzmiankę o wytoczeniu powództwa o uchylenie uchwały walnego zgromadzenia, na której podstawie wpis został dokonany. Wzmianki te ulegają wykreśleniu po prawomocnym zakończeniu postępowania, którego dotyczą.
2.
W rubryce "uwagi" wpisuje się również wzmiankę o upoważnieniu likwidatora do dokonania czynności, które wymagają uchwały rady lub walnego zgromadzenia.
§  17.
1.
Sąd rewizyjny nie jest związany granicami rewizji i może uchylić zaskarżone orzeczenie również na niekorzyść skarżącego.
2.
Sąd rejestrowy nie jest związany swym postanowieniem ani orzeczeniem wyższej instancji, jeżeli ujawniły się nowe okoliczności faktyczne lub te, które stanowiły podstawę orzeczenia, uległy zmianie.
§  18.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w razie uchylenia postanowienia zarządzającego dokonanie tego wpisu.
§  19.
1.
Sąd rejestrowy bada, czy zgłoszony wniosek i dołączone do niego dokumenty zgadzają się pod względem formy i treści z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa oraz czy zgłoszone dane są zgodne z prawdziwym stanem rzeczy, jeżeli ma w tym względzie uzasadnione wątpliwości.
2.
Jeżeli się okaże, że w rejestrze figuruje wpis, który jest niedopuszczalny ze względu na obowiązujące przepisy prawa lub niezgodny z prawdziwym stanem rzeczy, sąd z urzędu zarządzi jego wykreślenie.
§  20.
1.
Rejestr oraz złożone do akt rejestrowych dokumenty stanowiące podstawę wpisu może przeglądać każdy pod nadzorem sekretarza sądowego.
2.
Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Wyższe diety dla członków komisji wyborczych w wyborach samorządowych

700 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w najbliższych wyborach samorządowych, 800 - zastępca przewodniczącego, a 900 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. W drugiej turze wyborów członkowie komisji otrzymają diety o połowę niższe.

Robert Horbaczewski 25.01.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.23.129

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia sądowego rejestru spółdzielni.
Data aktu: 23/02/1995
Data ogłoszenia: 09/03/1995
Data wejścia w życie: 24/03/1995