Wprowadzenie okresowego zakazu podwyższania cen umownych energii cieplnej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 grudnia 1996 r.
w sprawie wprowadzenia okresowego zakazu podwyższania cen umownych energii cieplnej.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1993 r. Nr 11, poz. 50, z 1994 r. Nr 111, poz. 536 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się, na okres do dnia 31 grudnia 1997 r., zakaz podwyższania cen umownych energii cieplnej, z zastrzeżeniem § 2 i 4.
2.
Zakaz podwyższania cen dotyczy cen stosowanych przez producentów energii cieplnej i dystrybutorów tej energii, zakupywanej od producentów, jak i pochodzącej z własnej produkcji, oraz cen stosowanych przez jednostki nowo utworzone, jak i nowo tworzone jednostki gospodarcze, kontynuujące działalność jednostek zlikwidowanych, podzielonych lub przekształconych.
3.
Za cenę energii cieplnej, w rozumieniu rozporządzenia, uważa się także ceny za ogrzewanie i podgrzanie wody użytkowej, ustalone w formie opłat ryczałtowych (np. opłata za 1 m2 powierzchni, za jedną osobę).
§  2.
1.
Ceny umowne energii cieplnej, o których mowa w § 1, mogą być podwyższane wyłącznie w przypadku wzrostu, po dniu wejścia w życie rozporządzenia, następujących czynników niezależnych od jednostki gospodarczej (sprzedawcy):
1)
cen paliw technologicznych na podstawie dokumentów źródłowych zakupu, jednakże pod warunkiem zakupu tych paliw:
a)
z tego samego źródła i od tego samego dostawcy lub
b)
w drodze przetargu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645 oraz z 1995 r. Nr 99, poz. 488),
2)
kosztów składowania paliw technologicznych oraz kosztów składowania i wywozu odpadów paleniskowych,
3)
cen energii elektrycznej oraz stawek taryfowych za wodę i wprowadzanie ścieków,
4)
cen usług transportowych, a w przypadku korzystania z transportu własnego, cen paliw i olejów silnikowych,
5)
stawek: podatków, opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska, obowiązkowych ubezpieczeń majątkowych oraz funduszu obciążających koszty, z wyjątkiem podwyższenia stawek o charakterze sankcyjnym (kary) - zaliczanych na podstawie odrębnych przepisów do kosztów uzyskania przychodów,
6)
cen usług pocztowych i telekomunikacyjnych,
7)
odpisów amortyzacyjnych od nowo wprowadzonych do ewidencji księgowej, po dniu 1 stycznia 1997 r., środków trwałych służących do bezpośredniej produkcji, przesyłu i przetwarzania energii cieplnej (takich jak: kotły, zespoły i części kotłów, urządzenia regulacyjne i pomiarowe, kominy, urządzenia bezpośrednio związane z ochroną środowiska, urządzenia uzdatniania wody, sieci cieplne, przepompownie, węzły cieplne itp.) oraz odpisów amortyzacyjnych związanych z aktualizacją wyceny środków trwałych na dzień 1 stycznia 1995 r.,
8)
wynagrodzeń zaliczanych w ciężar kosztów, zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń w podmiotach gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2 i Nr 43, poz. 221), oraz narzutów do płac,
9)
cen materiałów zaopatrzeniowych i usług powodujących wzrost kosztów remontów i konserwacji, jednakże w skali nie wyższej niż wskaźnik wzrostu cen produkcji sprzedanej przemysłu.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do cen umownych energii cieplnej zakupywanej przez dystrybutorów od producentów. W takim przypadku za przyczynę wzrostu kosztów, niezależnych od sprzedawcy, uznaje się również wzrost cen energii cieplnej dokonany przez producentów według zasad określonych w rozporządzeniu.
3.
Przy podwyższaniu cen energii cieplnej przez dystrybutorów, w części odnoszącej się do skutków podwyżek cen energii cieplnej dokonywanych przez producentów, należy przyjmować strukturę zakupu tej energii według poszczególnych producentów w 1996 r.
4.
W cenie energii cieplnej uwzględnia się 97% skutków wzrostu wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1 pkt 8, natomiast wzrost pozostałych czynników niezależnych od jednostki gospodarczej (sprzedawcy), określonych w ust. 1, uwzględnia się w pełnej wysokości.
5.
Ceny umowne energii cieplnej mogą być podwyższane w przypadku zmiany stawki podatku od towarów i usług.
§  3.
1. 1
Jednostka gospodarcza (sprzedawca), która po dniu wejścia w życie rozporządzenia zamierza podwyższyć cenę, jest zobowiązana do sporządzenia kalkulacji wzrostu cen (stawek taryfowych), zgodnie z przepisami § 2, w której uwzględnia wyłącznie wzrost czynników od niej niezależnych, który nastąpił w okresie od sporządzenia ostatniej kalkulacji wzrostu cen.
2.
Skutki wzrostu poszczególnych czynników niezależnych od jednostki, wymienionych w § 2, uwzględnia się w kalkulacji, o której mowa w ust. 1, przyjmując proporcjonalny ich udział w strukturze rodzajowej kosztów według wykonania za 1996 r.; w przypadku dokonywania podwyżek cen energii cieplnej w I kwartale 1997 r., jednostka gospodarcza (sprzedawca) może przyjmować strukturę rodzajową kosztów za 1995 r.
3.
Skutki, o których mowa w ust. 2, odnosi się do cen (stawek taryfowych) ostatnio stosowanych. W okresie obowiązywania zakazu podwyższania cen jednostka gospodarcza (sprzedawca) nie może wprowadzać nowych systemów taryfowych.
4.
W przypadku stosowania przez jednostkę gospodarczą (sprzedawcę) różnych cen energii cieplnej w okresie grzewczym i poza tym okresem, wzrost cen powinien być odnoszony odpowiednio do cen stosowanych w poszczególnych okresach roku.
§  4.
W przypadku stosowania rozliczeń w systemie opomiarowanym według taryfy dwuczłonowej (opłata stała i opłata zmienna), sprzedawca może dokonywać zmiany relacji opłaty stałej i opłaty zmiennej w łącznej opłacie według zasad określonych w załączniku do rozporządzenia.
§  5.
Jednostka gospodarcza (sprzedawca), która nie dokonała podwyżki cen energii cieplnej do dnia 31 grudnia 1996 r., uwzględniającej wzrost kosztów od niej niezależnych, który wystąpił przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, może dokonać podwyżki cen na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1995 r. w sprawie wprowadzenia okresowego zakazu podwyższania cen umownych energii cieplnej (Dz. U. Nr 44, poz. 227 i Nr 140, poz. 689), z tym że we wzroście cen energii cieplnej skutki wzrostu cen paliw technologicznych można uwzględnić według zasad określonych w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a) niniejszego rozporządzenia.
§  6.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku zawarcia między Ministrem Finansów a jednostkami gospodarczymi porozumień w sprawach cen umownych energii cieplnej, na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1993 r. Nr 11, poz. 50, z 1994 r. Nr 111, poz. 536 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1997 r.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY DOKONYWANIA ZMIAN RELACJI OPŁATY STAŁEJ I ZMIENNEJ W ŁĄCZNEJ OPŁACIE W SYSTEMIE TARYFY DWUCZŁONOWEJ

Jednostki gospodarcze (sprzedawcy) energii cieplnej powinny dążyć do tego, aby udział opłaty stałej, stosowanej w rozliczeniach za energię cieplną w systemie opomiarowanym według taryfy dwuczłonowej (opłata stała i opłata zmienna), nie przekraczał poziomu 40% łącznej opłaty za energię cieplną w skali roku.

W przypadku gdy udział opłaty stałej jest wyższy, tj. gdy przekracza 40% łącznej opłaty, można dokonać zmiany relacji tych opłat według zasad określonych w niżej podanych wzorach:

Pł = Psd + Pzd = Psn + Pzn

Psn Ł 0,4 Pł

Ps = CMW x JMW x N

Pz = CGJ x Q,

gdzie:

Pł - łączna opłata za energię cieplną w skali roku,

Psd - opłata stała wynikająca z ceny (stawki taryfowej opłaty stałej) dotychczasowej,

Pzd - opłata zmienna wynikająca z ceny (stawki taryfowej opłaty zmiennej) dotychczasowej,

Psn - opłata stała wynikająca z ceny (stawki taryfowej opłaty stałej) nowej,

Pzn - opłata zmienna wynikająca z ceny (stawki taryfowej opłaty zmiennej) nowej,

Ps - wartość opłaty stałej w skali roku,

CMW - cena jednostkowa (stawka taryfowa) stała za 1 MW mocy cieplnej zamówionej przez odbiorców energii cieplnej, wobec których stosuje się rozliczenia opłat za energię cieplną w taryfie dwuczłonowej,

JMW - moc cieplna zamówiona przez odbiorców energii cieplnej, wobec których stosuje się rozliczenia opłat za energię cieplną w taryfie dwuczłonowej, w MW według stanu na dzień 31.12.1996 r.,

N - liczba okresów pobierania opłaty stałej w ciągu roku,

Pz - wartość opłaty zmiennej w skali roku,

CGJ - cena jednostkowa (stawka taryfowa) zmienna za 1 GJ dostarczonej energii cieplnej,

Q - ilość energii cieplnej sprzedanej w 1996 r. odbiorcom, wobec których stosuje się rozliczenia opłat za energię cieplną w taryfie dwuczłonowej, w GJ.

1 § 3 ust. 1 zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lutego 1997 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.97.18.105).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024