Określenie zakresu twórczych prac projektowych oraz tryb przeprowadzania konkursu na twórcze prace projektowe i prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 sierpnia 1997 r.
w sprawie określenia zakresu twórczych prac projektowych oraz trybu przeprowadzania konkursu na twórcze prace projektowe i prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.

Na podstawie art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645 oraz z 1995 r. Nr 99, poz. 488) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Zamówienia publiczne udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645 oraz z 1995 r. Nr 99, poz. 488), zwanej dalej "ustawą", poprzedza się konkursem organizowanym na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do zamówień na:
1)
twórcze prace projektowe, przez które rozumie się spełniające cechy utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 i Nr 43, poz. 170 oraz z 1997 r. Nr 43, poz. 272 i Nr 88, poz. 554):
a)
architektoniczne prace projektowe,
b)
urbanistyczne prace projektowe,
c)
konstrukcyjno-budowlane prace projektowe,
2)
prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.
§  2.
1.
Uczestnikami konkursu mogą być: osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także zespoły autorskie tworzone przez te podmioty.
2.
Jeżeli przepisy szczególne wymagają posiadania uprawnień do wykonywania prac będących przedmiotem konkursu, uczestnikami konkursu mogą być wyłącznie:
1)
osoby fizyczne posiadające wymagane uprawnienia,
2)
osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz zespoły autorskie, jeżeli prace przez nie złożone zostały wykonane przez osoby posiadające wymagane uprawnienia.
§  3.
Uczestnikami konkursu nie mogą być:
1)
osoby biorące udział w opracowaniu warunków konkursu,
2)
osoby biorące udział w organizowaniu konkursu, w tym sekretarz organizacyjny konkursu,
3)
sędziowie konkursowi,
4)
osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej wykluczone z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy oraz zespoły autorskie, których członkami są takie osoby lub jednostki organizacyjne,
5)
osoby pozostające w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobami wymienionymi w pkt 1-4,
6)
osoby pozostające w takim stosunku prawnym lub faktycznym z sędziami konkursowymi, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności sędziów.
§  4.
1.
Organizatorem konkursu może być zamawiający lub upoważniona przez niego osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
2.
Do obowiązków organizatora konkursu należy w szczególności:
1)
opracowanie warunków konkursu,
2)
powołanie sekretarza organizacyjnego konkursu,
3)
powołania sądu konkursowego i sędziego-referenta,
4)
zwołanie pierwszego posiedzenia sądu konkursowego,
5)
ogłoszenie konkursu,
6)
zapewnienie anonimowości prac konkursowych, ogłoszenie wyników konkursu.
3.
Do obowiązków zamawiającego należy:
1)
określenie przedmiotu zamówienia,
2)
zatwierdzenie warunków konkursu,
3)
opracowanie preliminarza kosztów konkursu,
4)
stwierdzenie, w wypadkach wymienionych w § 28 ust. 1, że konkurs nie doszedł do skutku,
5)
unieważnienie konkursu, jeżeli został on przeprowadzony niezgodnie z obowiązującymi przepisami, a miało to wpływ na jego rozstrzygnięcie,
6)
wypłacenie nagród lub zwrotu kosztów na zasadach określonych w warunkach konkursu.
§  5.
Sposób przygotowania, przeprowadzenia i rozstrzygnięcia konkursu nie może naruszać praw autorskich.
§  6.
Organizator konkursu oraz osoby biorące udział w posiedzeniach sądu konkursowego są zobowiązane do nieujawniania:
1)
informacji, których ujawnienie naruszyłoby ważny interes państwa, ważny interes handlowy stron lub zasady uczciwej konkurencji,
2)
informacji związanych z przebiegiem oceny prac konkursowych,
3)
danych pozwalających zidentyfikować uczestników konkursu.

Rozdział  2

Forma konkursu

§  7.
Konkursy organizuje się w formie:
1)
konkursu otwartego, w którym mogą uczestniczyć wszystkie osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także zespoły autorskie, o których mowa w § 2, zainteresowane udziałem w konkursie,
2)
konkursu zamkniętego, w którym mogą uczestniczyć wyłącznie zaproszone podmioty.
§  8.
1.
Konkurs jest organizowany w formie konkursu otwartego, jeżeli wartość zamówienia przekracza równowartość 100.000 EURO 1 .
2.
Konkurs otwarty może być zorganizowany jako jednoetapowy lub dwuetapowy.
3.
W konkursie dwuetapowym, w pierwszym etapie, zostają wyłonione opracowania studialne odpowiadające wymaganiom określonym w warunkach konkursu. W drugim etapie ocenie podlegają uszczegółowienia prac wyłonionych w pierwszym etapie.
§  9.
1.
Jeżeli wartość zamówienia jest niższa niż określona w § 8 ust. 1, konkurs może być zorganizowany w formie konkursu zamkniętego.
2.
Jeżeli wartość zamówienia jest niższa niż równowartość 20.000 EURO 2 , konkurs może być zorganizowany w formie konkursu zamkniętego - uproszczonego.
3.
W konkursie zamkniętym - uproszczonym:
1)
nie stosuje się przepisów § 10 ust. 3 pkt 3, § 19, 21 22 i § 32 ust. 1,
2)
uczestnicy konkursu zamiast dokumentów, o których mowa w § 26 ust. 2 pkt 3, składają oświadczenie, że posiadają wymagane uprawnienia do wykonywania prac będących przedmiotem konkursu.

Rozdział  3

Sąd konkursowy

§  10.
1.
Oceny prac konkursowych dokonuje sąd konkursowy.
2.
W konkursie dwuetapowym ten sam sąd konkursowy dokonuje oceny prac konkursowych w obu etapach.
3.
Do zadań sądu konkursowego należy w szczególności:
1)
opiniowanie warunków konkursu,
2)
ocena prac konkursowych, zgodnie z kryteriami określonymi w warunkach konkursu,
3)
opracowywanie opinii o pracach konkursowych,
4)
przyznanie nagród,
5)
przygotowanie uzasadnienia rozstrzygnięcia konkursu,
6)
zatwierdzenie protokołów posiedzeń sądu konkursowego.
§  11.
1.
Sąd konkursowy składa się z osób posiadających kwalifikacje umożliwiające ocenę zgłoszonych prac.
2.
Sąd konkursowy składa się z nieparzystej liczby osób.
3.
Nie mniej niż połowa sędziów konkursowych powinna posiadać kwalifikacje wymagane od uczestników konkursu.
§  12.
1.
Na pierwszym posiedzeniu sąd konkursowy, w głosowaniu niejawnym, wybiera spośród swoich członków przewodniczącego.
2.
Do obowiązków przewodniczącego sądu konkursowego należy:
1)
zwoływanie posiedzeń sądu konkursowego,
2)
przewodniczenie posiedzeniom sądu konkursowego,
3)
nadzorowanie przestrzegania warunków konkursu,
4)
przeprowadzanie głosowania mającego na celu wyłonienie pracy zwycięskiej oraz przyznanie nagród.
§  13.
1.
Sąd konkursowy podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
2.
Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego.
§  14.
Do obowiązków sędziego-referenta należy w szczególności:
1)
opracowanie odpowiedzi na pytania uczestników konkursu,
2)
przedstawianie sądowi konkursowemu prac w celu ich oceny.
§  15.
1.
Sekretarz organizacyjny konkursu zapewnia obsługę sądu konkursowego.
2.
Do obowiązków sekretarza organizacyjnego konkursu należy w szczególności:
1)
przyjmowanie pytań od uczestników konkursu,
2)
rozsyłanie odpowiedzi przygotowanych przez sędziego-referenta,
3)
przyjmowanie i zwrot prac konkursowych,
4)
prowadzenie dokumentacji dotyczącej konkursu,
5)
informowanie zamawiającego o okolicznościach wymienionych w § 28 ust. 1,
6)
powiadomienie uczestników konkursu o rozstrzygnięciu konkursu.
3.
Sekretarz organizacyjny konkursu uczestniczy w posiedzeniach sądu konkursowego bez prawa głosu.
§  16.
Przebieg posiedzeń sądu konkursowego jest protokołowany.

Rozdział  4

Przygotowanie konkursu

§  17.
Przed ogłoszeniem konkursu organizator konkursu jest zobowiązany:
1)
opracować warunki konkursu,
2)
powołać sekretarza organizacyjnego konkursu,
3)
powołać sąd konkursowy i sędziego-referenta,
4)
uzyskać pozytywną opinię sądu konkursowego o warunkach konkursu,
5)
uzyskać zatwierdzenie przez zamawiającego warunków konkursu.
§  18.
1.
Warunki konkursu powinny określać w szczególności:
1)
nazwę i adres zamawiającego,
2)
nazwę i adres organizatora,
3)
określenie formy konkursu,
4)
szczegółowe określenie przedmiotu konkursu,
5)
informację o kryteriach oceny prac,
6)
zakres rzeczowy i formę opracowania oraz sposobu prezentacji pracy,
7)
określenie wymagań, jakie muszą spełniać uczestnicy konkursu,
8)
skład sądu konkursowego oraz imię i nazwisko sekretarza organizacyjnego konkursu,
9)
rodzaj i wysokość nagród,
10)
wskazanie miejsca i terminu składania prac,
11)
sposób podania do publicznej wiadomości rozstrzygnięcia konkursu,
12)
istotne dla zamawiającego postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści umowy o zamówienie publiczne, w tym szczegółowe określenie pól eksploatacji przyszłego utworu oraz zasady wyceny prac będących przedmiotem zamówienia,
13)
oświadczenie zamawiającego o związaniu warunkami konkursu,
14)
informację, że konkurs odbywa się na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2.
Jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia konkurencji postępowania, zamawiający może przewidzieć zamiast nagród - zwrot kosztów przygotowania prac konkursowych dla uczestników, których prace odpowiadają warunkom konkursu. Wysokość zwrotu kosztów jest jednakowa dla wszystkich uprawnionych uczestników.

Rozdział  5

Ogłoszenie konkursu

§  19.
1.
Konkurs otwarty ogłasza się, zamieszczając ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych.
2.
Ogłoszenia, o których mowa w ust. 1, są wywieszane w siedzibie zamawiającego, organizatora konkursu, oraz publikowane w środkach masowego przekazu.
§  20.
Konkurs zamknięty ogłasza się, przesyłając zaproszenie co najmniej do czterech podmiotów gwarantujących konkurencję oraz profesjonalne wykonanie zamówienia.
§  21.
1.
Ogłoszenie powinno zawierać w szczególności:
1)
nazwę i adres zamawiającego,
2)
nazwę i adres organizatora konkursu,
3)
określenie przedmiotu konkursu,
4)
określenie formy konkursu,
5)
termin składania prac,
6)
miejsce i termin udostępnienia warunków konkursu,
7)
określenie wysokości nagród,
8)
określenie wymagań, jakie muszą spełniać uczestnicy konkursu.
2.
Zaproszenie powinno zawierać informacje wymienione w ust. 1 pkt 1-5 oraz 7 i 8, a także warunki konkursu.
§  22.
Termin składania prac nie może być krótszy niż 6 tygodni od dnia udostępnienia warunków konkursu.
§  23.
1.
Przed upływem terminu do składania prac konkursowych uczestnicy konkursu mogą zwrócić się na piśmie do sekretarza konkursu o wyjaśnienie postanowień warunków konkursu.
2.
Sekretarz konkursu przesyła niezwłocznie wszystkim uczestnikom konkursu wyjaśnienia opracowane przez sędziego-referenta.

Rozdział  6

Rozstrzygnięcie konkursu

§  24.
1.
Prace konkursowe doręcza się, za potwierdzeniem odbioru, sekretarzowi organizacyjnemu konkursu.
2.
Prace doręczone lub wysyłane po terminie określonym w warunkach konkursu lub dostarczone przez pocztę później niż 14 dni po tym terminie nie uczestniczą w konkursie.
§  25.
1.
Prace konkursowe oraz dołączone do nich załączniki powinny być opakowane.
2.
Praca konkursowa, wszystkie dołączone do niej załączniki oraz wszystkie opakowania muszą być oznakowane, w sposób trwały, dowolną sześciocyfrową liczbą rozpoznawczą danej pracy.
§  26.
1.
Wraz z pracą konkursową uczestnik konkursu składa opakowaną i oznaczoną napisem "karta" kartę identyfikacyjną.
2.
Karta identyfikacyjna zawiera:
1)
nazwę i adres uczestnika konkursu,
2)
liczbę rozpoznawczą danej pracy,
3)
zaświadczenie lub poświadczoną notarialnie kopię zaświadczenia o posiadaniu uprawnień wymaganych od uczestnika konkursu,
4)
oświadczenie uczestnika konkursu o związaniu warunkami konkursu,
5)
oświadczenie uczestnika konkursu, że przysługują mu autorskie prawa majątkowe w zakresie określonym w regulaminie konkursu na podstawie § 18 ust. 1 pkt 12,
6)
podpisy osób uprawnionych do składania oświadczeń w imieniu uczestnika konkursu.
§  27.
1.
Po upływie terminu określonego w § 24 ust. 2 sekretarz organizacyjny konkursu, w obecności sędziego-referenta i co najmniej jeszcze jednego sędziego konkursowego, otwiera przesyłki i sporządza protokół określający liczbę nadesłanych prac konkursowych, zawartość i stan opakowań oraz zgodność liczb rozpoznawczych.
2.
Protokół z otwarcia prac konkursowych podpisują wszyscy obecni przy wykonywanych czynnościach wymienionych w ust. 1.
§  28.
1.
Konkurs nie dochodzi do skutku, jeżeli:
1)
wpłyną mniej niż dwie prace konkursowe,
2)
sąd konkursowy stwierdzi, że żadna z prac konkursowych nie spełnia wymagań określonych w warunkach konkursu.
2.
Po unieważnieniu konkursu lub stwierdzeniu przez zamawiającego, że konkurs nie doszedł do skutku, sekretarz organizacyjny konkursu niezwłocznie zwraca uczestnikom konkursu ich prace.
§  29.
1.
Sąd konkursowy dokonuje oceny prac konkursowych na posiedzeniach zamkniętych.
2.
Sąd konkursowy ocenia prace konkursowe zgodnie z kryteriami określonymi w warunkach konkursu.
3.
Po opracowaniu opinii o każdej z prac konkursowych sąd konkursowy wybiera pracę zwycięską, a następnie przyznaje nagrody oraz przygotowuje uzasadnienie rozstrzygnięcia konkursu.
§  30.
Sąd konkursowy może, o ile jest do dopuszczone warunkami konkursu, w ramach ogólnej kwoty przeznaczonej na nagrody, dokonywać zmian co do ich liczby i wysokości.
§  31.
Po przyznaniu nagród lub wybraniu pracy zwycięskiej, jeżeli nagrody nie są przyznawane, sekretarz konkursu otwiera koperty zawierające karty identyfikacyjne.
§  32.
1.
Rozstrzygnięcie konkursowe podaje się do publicznej wiadomości w sposób określony w warunkach konkursu.
2.
Informację o rozstrzygnięciu konkursu otwartego publikuje się w Biuletynie Zamówień Publicznych.
§  33.
Sekretarz konkursu niezwłocznie po rozstrzygnięciu konkursu powiadamia o nim wszystkich uczestników konkursu.

Rozdział  7

Przepisy końcowe

§  34.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do konkursów ogłoszonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§  35.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".
2 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.100.619

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie zakresu twórczych prac projektowych oraz tryb przeprowadzania konkursu na twórcze prace projektowe i prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.
Data aktu: 05/08/1997
Data ogłoszenia: 26/08/1997
Data wejścia w życie: 10/09/1997