Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia 5 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza.

Na podstawie art. 91 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określa się szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza, które są sporządzane w formie pisemnej oraz w wersji elektronicznej.
§  2. 
Program ochrony powietrza, o którym mowa w § 1, zwany dalej "programem", składa się z następujących niezbędnych części:
1)
opisowej,
2)
wyszczególniającej obowiązki i ograniczenia wynikające z realizacji programu,
3)
uzasadnienia zakresu określonych i ocenionych zagadnień.
§  3. 
1. 
Część opisowa, o której mowa w § 2 pkt 1, obejmuje:
1)
opis obszaru objętego zakresem programu,
2)
podanie naruszeń standardów jakości powietrza wraz z podaniem zakresu naruszeń,
3)
wyszczególnienie podstawowych kierunków i zakresów działań niezbędnych do przywrócenia standardów jakości powietrza,
4)
listę substancji objętych programem i wskazanie źródeł ich pochodzenia,
5)
termin realizacji programu, w tym terminy realizacji poszczególnych zadań programu,
6)
koszty realizacji programu, w tym koszty realizacji poszczególnych zadań,
7)
wskazanie źródeł finansowania programu,
8)
wskazanie rodzajów informacji i dokumentów wykorzystanych do kontroli i dokumentacji realizacji programu.
2. 
Jeżeli na liście substancji objętych programem znajduje się ozon, z uwagi na specyfikę zanieczyszczenia powietrza ozonem, można określić przede wszystkim kierunki i zakres działań niezbędnych dla osiągnięcia standardów jakości powietrza, w tym prowadzących do ograniczenia emisji substancji przyczyniających się do powstawania ozonu, to jest tlenków azotu i węglowodorów.
§  4. 
Część wyszczególniająca ograniczenia i obowiązki wynikające z realizacji programu, o której mowa w § 2 pkt 2, podaje:
1)
organy administracji właściwe w sprawach:
a)
przekazywania organowi przyjmującemu program informacji o wydawanych decyzjach, których ustalenia zmierzają do osiągnięcia celów programu,
b)
wydania aktów prawa miejscowego,
c)
monitorowania realizacji programu lub poszczególnych zadań programu,
2)
podmioty korzystające ze środowiska i ich obowiązki ustalone w programie.
§  5. 
Uzasadnienie, o którym mowa w § 2 pkt 3, obejmuje:
1)
charakterystykę obszarów objętych programem, w tym:
a)
uwarunkowania wynikające z planów zagospodarowania przestrzennego terenu, obszarów ograniczonego użytkowania, a do końca 2005 r. - także obszarów stref ochronnych,
b)
liczbę osób zamieszkujących i gęstość zaludnienia,
c)
dane o czynnikach klimatycznych, mających wpływ na poziom substancji i wyniki uzyskiwane z modeli wykorzystywanych przy prognozowaniu poziomów zanieczyszczeń w powietrzu,
d)
dane topograficzne, w tym dane charakteryzujące pokrycie obszaru i sposób jego wykorzystywania,
e)
informacje dotyczące obiektów i obszarów chronionych na mocy odrębnych przepisów,
2)
charakterystykę techniczno-ekologicznych instalacji, urządzeń i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska, których występowanie ma znaczący udział w poziomach substancji w powietrzu, oraz ocenę możliwych do podjęcia działań zmierzających do ograniczenia ich oddziaływania,
3)
bilanse zanieczyszczeń pochodzących od podmiotów korzystających ze środowiska, z powszechnego korzystania ze środowiska i napływów, które mają wpływ na poziomy substancji w powietrzu,
4)
analizy stanu zanieczyszczenia powietrza, z wyszczególnieniem:
a)
czynników powodujących przekroczenia, z uwzględnieniem przemian fizykochemicznych substancji w powietrzu,
b)
procentowego udziału w zanieczyszczeniu powietrza rozpatrywanych w programie podmiotów korzystających ze środowiska i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska,
5)
wskazanie w sposób szacunkowy czasu potrzebnego na osiągnięcie zakładanych przez program celów,
6)
analizę materiałów, dokumentów i publikacji wykorzystanych do opracowania programu:
a)
pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
b)
wykazów rodzajów i ilości substancji wprowadzanych do powietrza, sporządzanych w ramach systemu opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska,
c)
powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska,
d)
raportów o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko,
e)
polityk, strategii, planów i programów, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,
f)
opisów technik i technologii dotyczących ograniczania wprowadzania substancji do powietrza,
7)
załączniki w formie graficznej uwzględniające:
a)
podział administracyjny obszaru objętego programem,
b)
lokalizację:

– na obszarze, którego dotyczy program, i w jego bezpośrednim sąsiedztwie instalacji, których eksploatacja powoduje wprowadzanie do powietrza rozpatrywanych substancji,

– stacji pomiarowych poziomów substancji w powietrzu.

Załączniki sporządza się odrębnie dla każdej substancji, dla której występuje przekroczenie.

§  6. 
W programie określa się i ocenia następujące zagadnienia:
1)
ilość wprowadzanych do powietrza substancji na obszarze objętym programem, z wyszczególnieniem:
a)
instalacji, urządzeń i rodzajów powszechnego korzystania ze środowiska,
b)
napływu zanieczyszczeń na obszar, którego dotyczy program, z wyróżnieniem instalacji zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru objętego programem, instalacji zlokalizowanych na obszarze województwa, napływu od innych instalacji zlokalizowanych na terenie kraju lub za granicą,
2)
kierunki i zakres działań niezbędnych dla osiągnięcia standardów jakości powietrza, w tym ustalenie zadań priorytetowych z uwzględnieniem:
a)
występowania poszczególnych substancji w powietrzu,
b)
wielkości emisji z instalacji i urządzeń, których eksploatacja ma znaczący wpływ na rejestrowane poziomy substancji,
c)
gęstości zaludnienia i przeznaczenia strefy, w której przekroczone zostały poziomy dopuszczalne substancji w powietrzu powiększone o margines tolerancji,
d)
istniejących obszarów ograniczonego użytkowania, a do końca 2005 r. także obszarów stref ochronnych,
3)
zmiany w jakości dopuszczonych do obrotu gospodarczego paliw, konieczność zastosowania najlepszej dostępnej techniki, realizację zobowiązań globalnych w zakresie ograniczania emisji do powietrza,
4)
przewidywane zmiany emisji do powietrza ze źródeł:
a)
zlokalizowanych poza granicami kraju,
b)
zlokalizowanych na terenie kraju elektrowni konwencjonalnych, elektrociepłowni i innych instalacji do spalania paliw, będących przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów ustawy,
c)
zlokalizowanych na obszarze sąsiednich województw w stosunku do województwa, gdzie zlokalizowana jest strefa, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wynika z przepisów ustawy.
§  7. 
Termin realizacji poszczególnych zadań, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, ustala się, uwzględniając:
1)
wielkość przekroczenia,
2)
rozkład gęstości zaludnienia,
3)
uwarunkowania finansowe, społeczne i gospodarcze,
4)
uwarunkowania wynikające z funkcjonowania obiektów i obszarów chronionych na podstawie odrębnych przepisów.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024