Dopuszczalność pomocy publicznej udzielanej na prace badawczo-rozwojowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 2002 r.
w sprawie dopuszczalności pomocy publicznej udzielanej na prace badawczo-rozwojowe.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa maksymalne wielkości pomocy publicznej na prace badawczo-rozwojowe oraz rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
§  2.
Przy obliczaniu intensywności pomocy uwzględnia się następujące rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą:
1)
koszty wynagrodzenia osób zatrudnionych przy pracach badawczo-rozwojowych;
2)
koszty aparatury i sprzętu, gruntów i budynków oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej;
3)
koszty ekspertyz i opinii wykorzystywanych wyłącznie w pracach badawczo-rozwojowych;
4)
koszty zużycia materiałów i energii oraz inne koszty operacyjne poniesione bezpośrednio przy prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych.
§  3.
1.
Intensywność pomocy na badania podstawowe może osiągnąć 100% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, jeżeli wyniki badań są powszechnie udostępniane zainteresowanym podmiotom na równych zasadach.
2.
Intensywność pomocy udzielanej na badania przemysłowe nie może być wyższa niż 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, z zastrzeżeniem § 4 i 6.
3.
Intensywność pomocy udzielanej na badania przedkonkurencyjne nie może być wyższa niż 25% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, z zastrzeżeniem § 4 i 6.
§  4.
1.
Intensywność pomocy udzielanej na badania przemysłowe może osiągnąć 60% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, a na badania przedkonkurencyjne 35% tych kosztów, jeżeli:
1)
prace badawczo-rozwojowe są prowadzone na obszarach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców lub
2)
prace badawczo-rozwojowe są realizowane we współpracy między przedsiębiorcami i jednostkami badawczo-rozwojowymi, placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk lub szkołami wyższymi, lub
3)
prace badawczo-rozwojowe są realizowane we współpracy transgranicznej między co najmniej dwoma niezależnymi podmiotami z Rzeczypospolitej Polskiej i z kraju członkowskiego Unii Europejskiej, lub
4)
wyniki prac badawczo-rozwojowych są upowszechniane.
2.
Intensywność pomocy publicznej może osiągnąć:
1)
65% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na badania przemysłowe,
2)
40% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na badania przedkonkurencyjne

- jeżeli pomoc jest udzielana na prace badawczo-rozwojowe objęte europejskim programem badań i rozwoju.

3.
Intensywność pomocy publicznej może osiągnąć:
1)
75% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na badania przemysłowe,
2)
50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na badania przedkonkurencyjne

- jeżeli pomoc jest udzielana na prace badawczo-rozwojowe objęte europejskim programem badań i rozwoju, które są realizowane we współpracy transgranicznej między przedsiębiorcami i publicznymi podmiotami prowadzącymi działalność badawczo-rozwojową lub co najmniej dwoma niezależnymi podmiotami z Rzeczypospolitej Polskiej i z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a wyniki tych prac będą upowszechniane, z zastrzeżeniem praw własności intelektualnej i przemysłowej.

§  5.
W przypadku łącznego prowadzenia badań podstawowych, przemysłowych lub przedkonkurencyjnych pomoc powinna być udzielana oddzielnie dla każdego rodzaju badań z uwzględnieniem intensywności pomocy dla tych badań określonej w § 3 i 4.
§  6.
W przypadku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez małych i średnich przedsiębiorców samodzielnie lub we współpracy z jednostkami badawczo-rozwojowymi, placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk lub szkołami wyższymi, intensywność pomocy, o której mowa w § 3 ust. 2 i 3, zwiększa się o 10 punktów procentowych.
§  7.
Maksymalna intensywność pomocy wraz ze zwiększeniem, o którym mowa w § 4 i 6, nie może przekroczyć:
1)
75% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą dla badań przemysłowych;
2)
50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą dla badań przedkonkurencyjnych.
§  8.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej na wspieranie prac badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 16, poz. 172).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024