Sporządzanie planów gospodarki odpadami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 9 kwietnia 2003 r.
w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami

Na podstawie art. 15 ust. 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres, sposób oraz formę sporządzania wojewódzkiego, powiatowego i gminnego planu gospodarki odpadami.
§  2.
Wojewódzki plan gospodarki odpadami określa:
1)
aktualny stan gospodarki odpadami, w tym:
a)
rodzaj, ilość i źródła powstawania wszystkich odpadów, w szczególności odpadów niebezpiecznych,
b)
rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom odzysku,
c)
rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania,
d)
istniejące systemy zbierania wszystkich odpadów, w szczególności odpadów niebezpiecznych,
e)
rodzaj, rozmieszczenie oraz moc przerobową instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w szczególności odpadów niebezpiecznych,
f)
wykaz podmiotów prowadzących działalność w zakresie zbierania, odzysku oraz unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych,

uwzględniające podstawowe informacje charakteryzujące z punktu widzenia gospodarki odpadami obszar, dla którego jest sporządzany plan gospodarki odpadami, a w szczególności położenie geograficzne, sytuację demograficzną, sytuację gospodarczą oraz warunki glebowe, hydrogeologiczne i hydrologiczne, mogące mieć wpływ na lokalizację instalacji gospodarki odpadami,

g) 3
 identyfikację problemów w zakresie gospodarowania odpadami, w szczególności odpadami niebezpiecznymi;
2)
prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, w tym również wynikające ze zmian demograficznych i gospodarczych;
2a) 4
 cele w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich osiągania, w szczególności w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
3)
działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarki odpadami, w tym:
a)
działania zmierzające do zapobiegania powstawaniu odpadów,
b)
działania zmierzające do ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
c)
działania wspomagające prawidłowe postępowanie z odpadami w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania, w szczególności odpadów niebezpiecznych oraz innych niż komunalne,
d)
plan redukcji ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów,
e)
plan zamykania instalacji, w szczególności składowisk odpadów i spalarni odpadów, niespełniających wymagań ochrony środowiska, których modernizacja nie jest możliwa z przyczyn technicznych lub jest nieuzasadniona z przyczyn ekonomicznych,
f)
plan unieszkodliwiania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, w szczególności PCB oraz azbestu, oraz dekontaminacji i unieszkodliwiania urządzeń zawierających PCB,
g)
plan zbierania i unieszkodliwiania odpadów zawierających substancje zubożające warstwę ozonową,

oraz harmonogram realizacji tych działań i instytucje odpowiedzialne za ich realizację;

3a) 5
 pożądane istniejące oraz pożądane planowane miejsca lokalizacji instalacji do:
a)
odzysku lub unieszkodliwiania:
niesegregowanych odpadów komunalnych,
pozostałości z sortowania odpadów komunalnych,
b)
odzysku innego niż określony w art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, lub unieszkodliwiania komunalnych osadów ściekowych,
c)
unieszkodliwiania odpadów medycznych o właściwościach zakaźnych oraz odpadów weterynaryjnych o właściwościach zakaźnych,

ze względu na prawidłowe gospodarowanie odpadami;

4)
projektowany system gospodarki odpadami, w szczególności gospodarki odpadami niebezpiecznymi oraz innymi niż komunalne, uwzględniający ich zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie;
5)
szacunkowe koszty inwestycyjne i eksploatacyjne proponowanego systemu, szacunkowe koszty realizacji poszczególnych działań oraz sposoby finansowania realizacji zamierzonych celów;
6)
system monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów pozwalający na określenie sposobu oraz stopnia realizacji celów i zadań zdefiniowanych w planie gospodarki odpadami, z uwzględnieniem ich jakości i ilości.
§  3.
Powiatowy plan gospodarki odpadami określa:
1)
aktualny stan gospodarki odpadami, w tym:
a)
rodzaj, ilość i źródła powstawania wszystkich odpadów, w szczególności odpadów innych niż niebezpieczne,
b)
rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom odzysku,
c)
rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania,
d)
istniejące systemy zbierania wszystkich odpadów, w szczególności odpadów innych niż niebezpieczne,
e)
rodzaj, rozmieszczenie oraz moc przerobową instalacji do odzysku i unieszkodliwiania wszystkich odpadów, w szczególności odpadów innych niż niebezpieczne,
f)
wykaz podmiotów prowadzących działalność w zakresie zbierania, odzysku oraz unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne,

uwzględniające podstawowe informacje charakteryzujące z punktu widzenia gospodarki odpadami obszar, dla którego jest sporządzany plan gospodarki odpadami, a w szczególności położenie geograficzne, sytuację demograficzną, sytuację gospodarczą oraz warunki glebowe, hydrogeologiczne i hydrologiczne, mogące mieć wpływ na lokalizację instalacji gospodarki odpadami,

g) 6
 identyfikację problemów w zakresie gospodarowania odpadami, w szczególności odpadami innymi niż niebezpieczne;
2)
prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, w tym również wynikające ze zmian demograficznych i gospodarczych;
2a) 7
 cele w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich osiągania, w szczególności w zakresie gospodarki odpadami innymi niż niebezpieczne;
3)
działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarki odpadami, w tym:
a)
działania zmierzające do zapobiegania powstawaniu odpadów,
b)
działania zmierzające do ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
c)
działania wspomagające prawidłowe postępowanie z odpadami w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w szczególności odpadów innych niż niebezpieczne,
d)
plan redukcji ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów,
e)
sposób realizacji planu zamykania instalacji, w szczególności składowisk odpadów i spalarni odpadów, niespełniających wymagań ochrony środowiska, których modernizacja nie jest możliwa z przyczyn technicznych lub jest nieuzasadniona z przyczyn ekonomicznych, wynikającego z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

oraz harmonogram realizacji tych działań i instytucje odpowiedzialne za ich realizację;

4)
projektowany system gospodarki odpadami, w szczególności gospodarki odpadami innymi niż niebezpieczne, w tym odpadami komunalnymi, uwzględniający ich zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie;
5)
szacunkowe koszty inwestycyjne i eksploatacyjne proponowanego systemu, szacunkowe koszty realizacji poszczególnych działań oraz sposoby finansowania realizacji zamierzonych celów;
6)
system monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów pozwalający na określenie sposobu oraz stopnia realizacji celów i zadań zdefiniowanych w planie gospodarki odpadami, z uwzględnieniem ich jakości i ilości.
§  4. 8
 Gminny plan gospodarki odpadami, obejmujący wszystkie rodzaje odpadów komunalnych, w szczególności odpady komunalne ulegające biodegradacji, odpady opakowaniowe oraz odpady niebezpieczne zawarte w odpadach komunalnych, określa:
1)
aktualny stan gospodarki odpadami, w tym:
a)
rodzaj, ilość i źródła powstawania odpadów,
b)
rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom odzysku,
c)
rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania,
d)
istniejące systemy zbierania odpadów,
e)
rodzaj, rozmieszczenie oraz moc przerobową instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
f)
wykaz podmiotów prowadzących działalność w zakresie odbierania, zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
g)
identyfikację problemów w zakresie gospodarowania odpadami,

uwzględniające podstawowe informacje charakteryzujące z punktu widzenia gospodarki odpadami obszar, dla którego jest sporządzany plan gospodarki odpadami, a w szczególności położenie geograficzne, sytuację demograficzną, sytuację gospodarczą oraz warunki glebowe, hydrogeologiczne i hydrologiczne, mogące mieć wpływ na lokalizację instalacji gospodarki odpadami;

2)
prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, w tym również wynikające ze zmian demograficznych i gospodarczych;
3)
cele w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich osiągania;
4)
działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarki odpadami, w tym:
a)
działania zmierzające do zapobiegania powstawaniu odpadów,
b)
działania zmierzające do ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
c)
działania wspomagające prawidłowe postępowanie z odpadami w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
d)
działania zmierzające do redukcji ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów;
5)
rodzaj i harmonogram realizacji przedsięwzięć oraz instytucje odpowiedzialne za ich realizację;
6)
sposoby finansowania, w tym instrumenty finansowe służące realizacji zamierzonych celów, z uwzględnieniem harmonogramu uruchamiania środków finansowych i ich źródeł;
7)
system monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów pozwalający na określenie sposobu oraz stopnia realizacji celów i zadań zdefiniowanych w planie gospodarki odpadami, z uwzględnieniem ich jakości i ilości.
§  5.
1.
Sporządzanie wojewódzkiego, powiatowego i gminnego planu gospodarki odpadami jest procesem wieloetapowym i cyklicznie ponawianym, obejmującym:
1)
zaplanowanie procesu, wybór zespołu opracowującego projekt planu gospodarki odpadami, złożonego z osób posiadających doświadczenie w zakresie planowania strategicznego oraz wiedzę na temat istniejących systemów gospodarki odpadami i wariantowych rozwiązań technicznych dotyczących gospodarki odpadami;
2)
ocenę realizacji obowiązującego planu gospodarki odpadami;
3)
zebranie podstawowych informacji charakteryzujących obszar, dla którego jest sporządzany plan gospodarki odpadami, w tym określenie:
a)
położenia geograficznego obszaru, dla którego jest sporządzany plan gospodarki odpadami, z ewentualnym jego podziałem na rejony pomocnicze (w szczególności powiaty, gminy, sołectwa, strefy przemysłowe czy rejony obsługi),
b)
sytuacji demograficznej i gospodarczej, w tym przedstawienie informacji o wielkości i rozmieszczeniu ludności, z uwzględnieniem zabudowy zagrodowej oraz jedno- i wielorodzinnej, rodzaju i zakresu działalności, wskutek której są wytwarzane odpady, obiektach infrastruktury, terenach zieleni i zadrzewień;
c)
danych dotyczących działalności przemysłowej, w tym przedstawienie informacji o liczbie podmiotów wraz z rodzajem ich produkcji lub działalności oraz określeniem wielkości podmiotów - w podziale na małych, średnich i dużych przedsiębiorców;
4)
określenie aktualnego stanu gospodarki odpadami;
5)
ustalenie przewidywanych zmian czynników związanych z gospodarką odpadami;
6)
wariantowe przedstawienie strategii oraz celów i zadań;
7)
wybór strategii oraz celów i zadań, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi podmiotami;
8)
ustalenie długoterminowego programu strategicznego obejmującego okres co najmniej 8 lat;
9)
ustalenie krótkoterminowego planu działań obejmującego okres 4 lat;
10)
przygotowanie, w przypadku planów wojewódzkich, prognozy oddziaływania projektu planu na środowisko, a w przypadku planów powiatowych i gminnych - przeprowadzenie analizy oddziaływania projektu planu na środowisko;
11)
opracowanie projektu planu gospodarki odpadami;
12)
przeprowadzenie procesu konsultacji i opiniowania;
13)
uchwalenie planu.
2.
Ocena realizacji obowiązującego planu gospodarki odpadami nie dotyczy sporządzania pierwszego projektu wojewódzkiego, powiatowego i gminnego planu gospodarki odpadami.
3.
Jeżeli dla danego obszaru zostały wyznaczone określone cele lub zadania w planie gospodarki odpadami wyższego szczebla, to sposób realizacji tych celów i zadań powinien zostać zawarty również w planie gospodarki odpadami, który dotyczy danego obszaru.
4.
Propozycje lokalizacji dla obiektów gospodarki odpadami zawarte w planach gospodarki odpadami uwzględniają ustalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub wskazują konieczność zmiany tych ustaleń.
§  6.
1.
Wojewódzki, powiatowy i gminny plan gospodarki odpadami są sporządzane w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych oraz w formie pisemnej.
2.
Plany, o których mowa w ust. 1, zawierają co najmniej następujące rozdziały:
1)
wstęp;
2)
analizę stanu gospodarki odpadami;
3)
prognozę zmian;
4)
założone cele i przyjęty system gospodarki odpadami;
5)
zadania strategiczne obejmujące okres co najmniej 8 lat;
6)
harmonogram realizacji przedsięwzięć obejmujący okres 4 lat;
7)
wnioski z prognozy oddziaływania projektu planu na środowisko w przypadku planów wojewódzkich i wnioski z analizy oddziaływania projektu planu na środowisko w przypadku planów powiatowych i gminnych oraz sposób ich uwzględniania w planie;
8)
sposób monitoringu i oceny wdrażania planu;
9)
streszczenie w języku niespecjalistycznym.
3.
Rozmieszczenie instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów w wojewódzkim planie gospodarki odpadami przedstawia się graficznie przy pomocy systemów informacji geograficznych (GIS), wprowadzonych dla potrzeby obsługi wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami oraz gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
4.
Rozmieszczenie instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów w powiatowym i gminnym planie gospodarki odpadami przedstawia się graficznie przy pomocy dowolnej techniki.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 85, poz. 766).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984 i Nr 199, poz. 1671 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 78.
3 § 2 pkt 1 lit. g) dodana przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 13 marca 2006 r. (Dz.U.06.46.333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 2006 r.
4 § 2 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 13 marca 2006 r. (Dz.U.06.46.333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 2006 r.
5 § 2 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 13 marca 2006 r. (Dz.U.06.46.333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 2006 r.
6 § 3 pkt 1 lit. g) dodana przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 13 marca 2006 r. (Dz.U.06.46.333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 2006 r.
7 § 3 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 13 marca 2006 r. (Dz.U.06.46.333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 2006 r.
8 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 marca 2006 r. (Dz.U.06.46.333) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024