Wzór rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 22 listopada 2005 r.
w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wzór rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2003 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej (Dz. U. Nr 220, poz. 2189).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.
________

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 220, poz. 1899).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 7, poz. 78, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 121, poz. 1263 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 291, Nr 175, poz. 1458 i Nr 180, poz. 1495.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR
Nazwa i siedziba lub imię i nazwisko oraz adres przedsiębiorcy/Nazwa i siedziba oraz adres organizacji odzysku: Sprawozdanie OŚ-OP1 Adresat:

Marszałek Województwa

..............................

......................................... o wysokości należnej opłaty produktowej ..............................
......................................... ..............................
......................................... za ..... rok. ........................
Numer Identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy/organizacji odzysku* Przekazać w terminie do dnia 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy

Dział 1. Masa lub ilość wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów oraz osiągnięty poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych

1.1. Opakowania

Lp. Rodzaj opakowania, Masa wprowadzonych na rynek opakowań

w kg:

Masa odpadów poddanych recyklingowi Wymagany poziom Osiągnięty poziom Różnica pomiędzy
z którego powstał ogółem wielomateriałowych podlegających obowiązkowi w kg: recyklingu w % recyklingu w % wymaganym a osiągniętym
odpad recyklingu ogółem faktycznie poddane w roku sprawozdawczym poziomem recyklingu

w kg

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
1
2

* O ile przedsiębiorca/organizacja odzysku taki numer posiada.

1.2. Produkty

Lp. Rodzaj produktu, z którego powstał odpad Symbol PKWiU Jednostka miary Masa lub ilość wprowadzonych na rynek produktów: Masa lub ilość odpadów poddanych: Wymagany poziom: Osiągnięty poziom: Różnica pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem:
ogółem podlegających obowiązkowi odzysku podlegających obowiązkowi recyklingu odzyskowi: recyklingowi: odzysku

w %

recyklingu

w %

odzysku

w %

recyklingu

w %

odzysku recyklingu
ogółem faktycznie poddane w roku sprawozdawczym ogółem faktycznie poddane w roku sprawozdawczym
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
1
2

Dział 2. Wysokość należnej opłaty produktowej

Lp. Rodzaj opakowania lub produktu, Symbol PKWiU Wysokość należnej opłaty produktowej w zł
z którego powstał odpad ogółem z tego dla:
odzysku recyklingu
0 1 2 3 4 5
Razem:

................ .................. ....................

(imię, nazwisko, (miejscowość, data) (pieczątka imienna

telefon, e-mail i podpis osoby

osoby, która reprezentującej

sporządziła przedsiębiorcę lub

sprawozdanie) organizację odzysku

składającą

sprawozdanie)

Objaśnienia:

W sprawozdaniu należy podawać odpowiednio z dokładnością do:

  1)
1 kg - masę opakowań lub produktów;
  2)
10 groszy - należną opłatę produktową;
  3)
0,01 % - osiągniętą wielkość odzysku i recyklingu w %.

Dział 1

1.1. Opakowania

1. Rodzaj opakowania, z którego powstał odpad (kolumna 1) - należy podać zgodnie z rodzajami opakowań wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz. U. Nr 63, poz. 639, z późn. zm.). W przypadku wprowadzenia na rynek krajowy produktów w opakowaniach wielomateriałowych, jako rodzaj opakowania, z którego powstał odpad, należy podać rodzaj materiału, którego zawartość w masie opakowania wielomateriałowego jest największa. Jako poszczególny rodzaj opakowania należy traktować rodzaje opakowań, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje opakowań, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności określonej w załączniku nr 4 do ustawy i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

2. Masa wprowadzonych na rynek opakowań ogółem (kolumna 2) - należy podać łączną masę wprowadzonych na rynek krajowy opakowań z podziałem na poszczególne ich rodzaje, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym rodzaju opakowania, w danym roku sprawozdawczym.

3. Masa wprowadzonych na rynek opakowań wielomateriałowych (kolumna 3) - należy podać masę opakowań wielomateriałowych wprowadzonych na rynek krajowy, uwzględnionych w masie danego rodzaju opakowania, w danym roku sprawozdawczym.

4. Masa wprowadzonych na rynek opakowań podlegających obowiązkowi recyklingu (kolumna 4) - należy podać masę opakowań z podziałem na poszczególne ich rodzaje, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym rodzaju opakowania, która stanowi podstawę do wyliczenia wymaganego poziomu recyklingu odpadów opakowaniowych. W kolumnie tej nie uwzględnia się opakowań, których wprowadzenie na rynek nie powoduje powstania obowiązku recyklingu odpadów opakowaniowych z nich powstających, na przykład: produkty w opakowaniach wyeksportowane lub wywiezione z terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy przez pośrednika; produkty w opakowaniach zaimportowane lub wprowadzone na terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia, które następnie zostały wyeksportowane lub dokonano ich wewnątrzwspólnotowej dostawy.

5. Masa odpadów poddanych recyklingowi ogółem (kolumna 5) - należy podać łączne masy odpadów opakowaniowych faktycznie przekazanych w danym roku sprawozdawczym do recyklingu oraz masy przekraczające wymagany poziom recyklingu, uwzględnione w danym roku sprawozdawczym, uzyskane w roku poprzednim. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.), przez recykling rozumie się taki odzysk, który polega na powtórnym przetwarzaniu substancji lub materiałów zawartych w odpadach w procesie produkcyjnym w celu uzyskania substancji lub materiału o przeznaczeniu pierwotnym lub o innym przeznaczeniu, w tym też recykling organiczny, z wyjątkiem odzysku energii.

6. Masa odpadów faktycznie poddanych recyklingowi w roku sprawozdawczym (kolumna 6) - należy podać masę faktycznie przekazanych, w danym roku sprawozdawczym, odpadów do recyklingu z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym rodzaju opakowania, z których powstał odpad.

7. Wymagany poziom recyklingu w % (kolumna 7) - należy podać poziom recyklingu dla danego rodzaju opakowania określonego w przepisach w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. W przypadku samodzielnej realizacji ustawowych obowiązków należy podać, zgodnie z art. 4 ust. 1a i ust. 1b ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, odpowiednio poziom recyklingu w zależności od faktycznego sposobu samodzielnej realizacji obowiązków, tzn. zgodnie z przepisami w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych bądź 100 %.

8. Osiągnięty poziom recyklingu w % (kolumna 8) - należy wyliczyć na podstawie masy odpadów opakowaniowych poddanych w danym roku sprawozdawczym recyklingowi (kolumna 5) oraz masy wprowadzonych na rynek krajowy opakowań podlegających obowiązkowi recyklingu (kolumna 4) w danym roku sprawozdawczym, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań, z których powstał odpad. Wielkość ta stanowi rzeczywiście osiągnięty procentowy poziom recyklingu odpadów, również w przypadku przekroczenia wymaganego poziomu recyklingu (kolumna 7).

9. Różnica pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem recyklingu w kg (kolumna 9) - należy podać "dodatnią" różnicę, wyrażoną w kilogramach, pomiędzy wymaganym (kolumna 7) a osiągniętym poziomem recyklingu (kolumna 8).

1.2. Produkty

1. Rodzaj produktu, z którego powstał odpad, oraz symbol PKWiU (kolumny 1 i 2) - należy podać zgodnie z rodzajami produktów wymienionymi w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Symbole PKWiU służą identyfikacji kategorii produktów przy ich kwalifikowaniu do poszczególnych rodzajów produktów wymienionych w ustawie. Jako poszczególny rodzaj produktu należy traktować rodzaje produktów, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje produktów, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności ustalonej w załączniku nr 4 do ustawy i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

2. Jednostka miary (kolumna 3) - należy podać odpowiednio: sztuki - dla ogniw i baterii galwanicznych, lamp wyładowczych, akumulatorów niklowo-kadmowych oraz kilogramy - dla olejów smarowych i opon.

3. Masa lub ilość wprowadzonych na rynek produktów ogółem (kolumna 4) - należy podać łączną masę lub ilość wprowadzonych na rynek krajowy produktów z podziałem na poszczególne ich rodzaje, w danym roku sprawozdawczym.

4. Masa lub ilość wprowadzonych na rynek produktów podlegających obowiązkowi odzysku lub obowiązkowi recyklingu (kolumny 5 i 6) - należy podać masę lub ilość produktów, która stanowi podstawę do wyliczenia wymaganego poziomu odzysku oraz poziomu recyklingu odpadów poużytkowych. W kolumnach tych nie uwzględnia się produktów, których wprowadzenie na rynek nie powoduje powstania obowiązku odzysku oraz obowiązku recyklingu odpadów poużytkowych z nich powstających, na przykład: produkty wyeksportowane lub wywiezione z terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy przez pośrednika; produkty zaimportowane lub wprowadzone na terytorium kraju w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia, które następnie zostały wyeksportowane lub dokonano ich wewnątrzwspólnotowej dostawy.

5. Masa lub ilość odpadów poddanych odzyskowi i recyklingowi ogółem (kolumny 7 i 9) - należy podać łączne masy lub ilości odpadów poużytkowych faktycznie przekazanych w danym roku sprawozdawczym do odzysku i recyklingu oraz masy lub ilości przekraczające wymagany poziom odzysku i recyklingu, uwzględnione w danym roku sprawozdawczym, uzyskane w roku poprzednim.

6. Masa lub ilość odpadów faktycznie poddanych odzyskowi i recyklingowi w roku sprawozdawczym (kolumny 8 i 10) - należy podać ilość lub masę faktycznie przekazanych, w danym roku sprawozdawczym, odpadów poużytkowych do odzysku i recyklingu, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad.

7. Wymagany poziom odzysku i recyklingu w % (kolumny 11 i 12) - należy podać poziom odzysku i recyklingu dla produktów określony w przepisach w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. W przypadku samodzielnej realizacji ustawowych obowiązków należy podać, zgodnie z art. 4 ust. 1a i ust. 1b ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, odpowiednio poziom recyklingu w zależności od faktycznego sposobu samodzielnej realizacji obowiązków, tzn. zgodnie z przepisami w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, bądź 100 %.

8. Osiągnięty poziom odzysku i recyklingu w % (kolumny 13 i 14) - należy wyliczyć na podstawie odpowiednio: masy lub ilości odpadów poużytkowych poddanych w danym roku sprawozdawczym odzyskowi i recyklingowi (kolumny 7 i 9) oraz masy lub ilości wprowadzonych na rynek krajowy produktów podlegających obowiązkowi odzysku lub obowiązkowi recyklingu (kolumny 5 i 6) w danym roku sprawozdawczym, z podziałem na poszczególne rodzaje produktów, z których powstał odpad. Wielkość ta stanowi rzeczywiście osiągnięty procentowy poziom odzysku i recyklingu odpadów, również w przypadku przekroczenia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu (kolumny 11 i 12).

9. Różnica pomiędzy wymaganym a osiągniętym poziomem odzysku i recyklingu (kolumny 15 i 16) - należy podać "dodatnią" różnicę, wyrażoną odpowiednio w kilogramach lub sztukach, pomiędzy wymaganym (kolumny 11 i 12) a osiągniętym poziomem odzysku i recyklingu (kolumny 13 i 14).

Dział 2

1. Rodzaj opakowania lub produktu, z którego powstał odpad, oraz symbol PKWiU (kolumny 1 i 2) - należy podać zgodnie z rodzajami opakowań i produktów wymienionymi w załącznikach nr 1-3 do ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. W przypadku wprowadzenia na rynek krajowy produktów w opakowaniach wielomateriałowych należy podać, jako rodzaj opakowania, z którego powstał odpad, rodzaj materiału, którego zawartość w masie opakowania wielomateriałowego jest największa. Symbole PKWiU służą identyfikacji kategorii produktów przy ich kwalifikowaniu do poszczególnych rodzajów produktów wymienionych w ustawie. Jako poszczególny rodzaj opakowania lub produktu należy traktować rodzaje opakowań i produktów, dla których stawki opłat produktowych określają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy podać tylko te rodzaje opakowań i produktów, które zostały przez przedsiębiorcę wprowadzone na rynek, w kolejności ustalonej w załączniku nr 4 do ustawy i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.

2. Wysokość należnej opłaty produktowej (kolumny 3-5) - należy obliczyć zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań i produktów, z których powstał odpad, ogółem oraz oddzielnie dla odzysku i recyklingu, według następującego wzoru:

N - oznacza wysokość należnej opłaty produktowej w zł,

W - oznacza ilość w sztukach lub masę w kg opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym roku sprawozdawczym, lub produktów wprowadzonych na rynek,

p - oznacza wymagany poziom odzysku lub recyklingu w %,

o - oznacza osiągnięty poziom odzysku lub recyklingu odpadów opakowaniowych lub poużytkowych obliczony jako iloraz masy lub ilości faktycznie poddanych odzyskowi lub recyklingowi i masy lub ilości wprowadzonych na rynek opakowań, z uwzględnieniem opakowań wielomateriałowych w danym roku sprawozdawczym, lub produktów wyrażony w %,

s - oznacza stawkę jednostkową opłaty produktowej w zł za sztukę lub w zł za kg, określoną w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych;

jeżeli p - o ma wartość ujemną, jako należną opłatę produktową wpisuje się wartość "0".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024