Wydawanie certyfikatów potwierdzających status psa asystującego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 1 kwietnia 2010 r.
w sprawie wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego

Na podstawie art. 20b ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje psów asystujących, dla których jest możliwe wydawanie certyfikatów;
2)
warunki, jakie powinny spełniać podmioty uprawnione do wydawania certyfikatów oraz sposób oceny spełniania tych warunków;
3)
tryb składania i rozpatrywania wniosków o wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów, zwanego dalej "rejestrem";
4)
sposób dokonywania wpisu i zmian w rejestrze, zakres danych objętych rejestrem oraz sposób prowadzenia tego rejestru;
5)
tryb składania i rozpatrywania wniosków o finansowanie kosztów wydawania certyfikatów, zwane dalej "finansowaniem", wysokość oraz sposób przyznawania i przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", na ten cel;
6)
wzory wniosków, o których mowa w pkt 3 i 5, oraz zawiadomień o wpisie, odmowie dokonania wpisu, a także o wykreśleniu z rejestru;
7)
sposób oznaczania psów asystujących i psów w trakcie szkolenia.
§  2.
Rodzaje psów asystujących, dla których jest możliwe wydawanie certyfikatów, są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Podmioty uprawnione do wydawania certyfikatów:
1)
prowadzą szkolenia psów asystujących na podstawie odpowiedniego do rodzaju psa asystującego programu szkolenia;
2)
zapewniają warunki do realizacji programów szkoleń;
3)
dokumentują przeprowadzone szkolenia;
4)
nadają numery wydawanym certyfikatom;
5)
umieszczają w dokumencie certyfikatu następujące dane:
a)
miejsce i datę wydania certyfikatu,
b)
numer i datę wpisu do rejestru prowadzonego przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Pełnomocnikiem",
c)
rasę, imię oraz datę urodzenia psa,
d)
imię i nazwisko osoby niepełnosprawnej, której pies asystujący będzie służył,
e)
podstawę prawną wydania certyfikatu,
f)
pieczęć i podpis podmiotu wydającego certyfikat.
2.
Program szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje ocenę umiejętności psa nabytych podczas szkolenia.
§  4.
1.
Wpisu do rejestru i zmian w rejestrze dokonuje Pełnomocnik na wniosek, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Oceny spełniania warunków uzasadniających wpis do rejestru i zmiany w rejestrze dokonuje się na podstawie informacji zawartych we wniosku o wpis do rejestru, które są poddawane weryfikacji.
§  5.
1.
Uchybienia we wniosku o wpis do rejestru powinny być usunięte w terminie 30 dni od dnia otrzymania od Pełnomocnika informacji o uchybieniach występujących we wniosku.
2.
Nieusunięcie uchybień w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
§  6.
1.
Wpisu do rejestru dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku; wpisowi nadaje się numer.
2.
Wzór zawiadomienia o wpisie do rejestru jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3.
Wzór zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
4.
Wzór zawiadomienia o wykreśleniu z rejestru jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  7.
Rejestr zawiera następujące dane:
1)
nazwę, siedzibę, adres, numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej podmiotu uprawnionego do wydawania certyfikatów;
2)
numer wpisu i datę dokonania wpisu do rejestru;
3)
oznaczenie rodzajów psów asystujących, których dotyczą certyfikaty wydawane przez podmiot;
4)
opis programów szkoleń, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
§  8.
1.
Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej.
2.
Wyciąg z rejestru, zawierający dane, o których mowa w § 7 pkt 1-3, jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
§  9.
Finansowanie, w formie refundacji, następuje po złożeniu wniosku przez podmiot uprawniony do wydawania certyfikatów do Prezesa Zarządu Funduszu.
§  10.
1.
Finansowanie odbywa się na podstawie oświadczenia podmiotu uprawnionego do wydawania certyfikatów o faktycznie poniesionych kosztach wydania certyfikatu.
2.
Wysokość finansowania jednego certyfikatu nie może przekroczyć kwoty 630 zł.
3.
Wzór wniosku o finansowanie jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
4.
Wniosek o finansowanie może być złożony nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wydania certyfikatu.
§  11.
1.
Środki przyznane na finansowanie są przekazywane w terminie 15 dni od dnia pozytywnej weryfikacji wniosku na własny rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę.
2.
Rozliczenie finansowania następuje w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
§  12.
1.
Pies w trakcie szkolenia jest oznaczony napisem "Pies asystujący w trakcie szkolenia".
2.
Pies asystujący, którego dotyczy certyfikat, jest oznaczony napisem "Pies asystujący".
3.
Napisy, o których mowa w ust. 1 i 2, umieszcza się w widocznym miejscu na uprzęży psa.
§  13.
Certyfikat dotyczący psa asystującego wyszkolonego za granicą wydaje się pod warunkiem uwiarygodnienia tego wyszkolenia.
§  14.
1.
Certyfikat dotyczący psa asystującego wyszkolonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wydaje się pod warunkiem uwiarygodnienia tego wyszkolenia.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do psów asystujących wyszkolonych za granicą.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1463, Nr 227, poz. 1505 i Nr 237, poz. 1652, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 97, poz. 802, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 40, poz. 223.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 RODZAJE PSÓW ASYSTUJĄCYCH

1. Pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej

Funkcje - daje osobie niewidomej lub niedowidzącej możliwość samodzielnego i bezpiecznego poruszania się bez obawy natrafienia na przeszkodę.

2. Pies asystent osoby niepełnosprawnej ruchowo

Funkcje - asystuje osobie niepełnosprawnej ruchowo poruszającej się na wózku. Pies asystent specjalizuje się w podnoszeniu, podawaniu, otwieraniu i naciskaniu.

3. Pies sygnalizujący osoby głuchej i niedosłyszącej

Funkcje - asystuje osobie głuchej lub niedosłyszącej przez zwracanie jej uwagi na określone dźwięki, a następnie doprowadzenie jej do źródła hałasu.

4. Pies sygnalizujący atak choroby (np. epilepsji, chorób serca)

Funkcje - wyczuwa nadchodzący atak choroby i ostrzega o tym właściciela lub osoby z jego otoczenia lub reaguje na atak choroby.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK

o wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów
[]1) pierwszy wniosek o dokonanie wpisu []1) wniosek o dokonanie zmian we wpisie []1) kolejny wniosek o dokonanie wpisu
Wpłynęło dnia

Znak i numer sprawy

..........................

..........................

Część A - wypełnia wnioskodawca

I. Dane podstawowe

1 Pełna nazwa wnioskodawcy
2 Forma organizacyjno-prawna wnioskodawcy
3 Adres siedziby ulica, nr domu: nr lokalu:
kod pocztowy: miejscowość:
poczta: gmina:
powiat: województwo:
4 Kontakt telefon (z nr kierunkowym):
telefon komórkowy:
faks:
adres e-mail:
5 Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy i pełniona przez nią funkcja
6 Nazwa banku i numer własnego rachunku bankowego
7 Wyszczególnienie i opis programów szkoleń ze względu na rodzaj psa asystującego
8 Opis warunków do realizacji programów szkoleń, o których mowa w pkt 7 tabeli
9 Wzór certyfikatu
10 Wzór pieczęci do certyfikatu

................................

(pieczęć)

........................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

II. Oświadczenie wnioskodawcy o nieposiadaniu zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Oświadczenie

Oświadczam, że nie posiadam/jednostka nie posiada2) zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

..................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

1) Zaznaczyć znakiem "x" we właściwym polu.

2) Niewłaściwe skreślić.

Część B - wypełnia

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

INFORMACJA O SPOSOBIE ROZPATRZENIA WNIOSKU

.......................................................................................................................................................

(nazwa podmiotu)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(adres)

z dniem .........................................................................................................................................

[] uzyskał wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

............../............../............../............

nr dzień miesiąc rok

[] nie uzyskał wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

[] pozostawiono bez rozpatrzenia.

UZASADNIENIE

..................................................................................................

(data i podpis

Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Zawiadomienie

...............................

(pieczęć)

o wpisie do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

nr .............................................

(numer wpisu)

Na podstawie art. 20b ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku
z dnia ...................... informuję, że:
................................................................................................................................................................
(nazwa wnioskodawcy)
................................................................................
(adres z kodem pocztowym)
z dniem .................................... uzyskał wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów dotyczących następujących rodzajów psów asystujących:
1) ...............................
2) ...............................
3) ...............................
4) ...............................
Podmiot prowadzący szkolenie powiadamia niezwłocznie Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych o każdej zmianie warunków stanowiących podstawę do uzyskania wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów.
......................................................
(data i podpis
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Zawiadomienie

.............................

(pieczęć)

o odmowie dokonania wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

Na podstawie art. 20b ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku
z dnia ......................... informuję, że:
................................................................................
................................................................................
(nazwa wnioskodawcy)
................................................................................
(adres z kodem pocztowym)
nie uzyskał wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających posiadanie statusu psa asystującego.
Uzasadnienie
....................................................
(data i podpis
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Zawiadomienie

...............................

(pieczęć)

o wykreśleniu z rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

Na podstawie art. 20b ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) informuję, że:
................................................................................................................................................................
(nazwa podmiotu)
................................................................................
(adres z kodem pocztowym)
z dniem ........................... został wykreślony z rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających posiadanie statusu psa asystującego.
Uzasadnienie
.......................................................
(data i podpis
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

WNIOSEK

....................................................... ....................................

(pieczęć podmiotu uprawnionego (miejscowość i data)

do wydawania certyfikatów)

Wpłynęło dnia
Znak i numer sprawy
............................
............................

o finansowanie kosztów wydawania certyfikatów

I. Dane ogólne podmiotu uprawnionego do wydawania certyfikatów

1 Pełna nazwa wnioskodawcy
2 Forma organizacyjno-prawna wnioskodawcy
3 Adres siedziby ulica, nr domu: nr lokalu:
kod pocztowy: miejscowość:
poczta: gmina:
powiat: województwo:
4 Adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres siedziby
5 Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy
6 Kontakt telefon (z nr kierunkowym):
telefon komórkowy:
faks:
adres e-mail:
7 NIP
8 Określenie rodzaju wykonywanej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
9 Nazwa banku i numer własnego rachunku bankowego
10 Numer i data wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

Wydane certyfikaty

Lp. Imię psa Nr certyfikatu

Wnioskowana kwota finansowania:

Słownie: .................................................................................

..............................................

(pieczęć)

................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

II. Oświadczenie wnioskodawcy o nieposiadaniu zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Oświadczenie

Oświadczam, że nie posiadam/jednostka nie posiada1) zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

....................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

III. Oświadczenie wnioskodawcy o faktycznie poniesionych kosztach wydania certyfikatów

Oświadczenie

Oświadczam, że faktycznie poniesione koszty wydania certyfikatów dotyczących psów asystujących, wymienionych w tabeli "Wydane certyfikaty", wynoszą2):

Działanie: Koszt:
Razem:

..................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

1) Niewłaściwe skreślić.

2) Należy wpisać poszczególne działania mające na celu wydanie certyfikatów, o których mowa w tabeli "Wydane certyfikaty".

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024