Warunki zakupu i dostawy buraków cukrowych przeznaczonych do produkcji cukru w ramach kwoty produkcyjnej cukru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 10 marca 2011 r.
w sprawie warunków zakupu i dostawy buraków cukrowych przeznaczonych do produkcji cukru w ramach kwoty produkcyjnej cukru

Na podstawie art. 31b ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki zakupu i dostawy buraków cukrowych przeznaczonych do produkcji cukru w ramach kwoty produkcyjnej cukru, w przypadku braku porozumienia branżowego, o którym mowa w części II ust. 11 załącznika III do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "porozumieniem branżowym", inne niż wskazane w art. 31b ust. 2-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.
§  2.
W przypadku braku porozumienia branżowego warunkiem zakupu i dostawy buraków cukrowych jest zawarcie przez producenta cukru z plantatorem buraków cukrowych umowy kontraktacji, o której mowa w art. 31b ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych, zwanej dalej "umową kontraktacji", zawierającej postanowienia, jakie powinna zawierać umowa dostawy, o której mowa w art. 50 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku"), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1234/2007", wymienione w załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 952/2006 z dnia 29 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 318/2006 w odniesieniu do zarządzania rynkiem wewnętrznym cukru oraz systemu kwot (Dz. Urz. UE L 178 z 01.07.2006, str. 39, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 952/2006", oraz odpowiadającej wymaganiom określonym w przepisach niniejszego rozporządzenia.
§  3.
1.
W umowie kontraktacji plantator buraków cukrowych zobowiązuje się dostarczyć buraki cukrowe o zawartości cukru nie mniejszej niż 14% i wyprodukowane z nasion odmian wskazanych przez producenta cukru.
2.
W umowie kontraktacji producent cukru zobowiązuje się odebrać buraki cukrowe o zawartości cukru mniejszej niż 14%, jeżeli dostarczenie buraków cukrowych o wymaganej zawartości cukru nie było możliwe na skutek okoliczności, za które plantator buraków cukrowych nie ponosi odpowiedzialności, w szczególności ze względu na niekorzystne zjawiska atmosferyczne.
§  4.
Koszty transportu i załadunku buraków cukrowych do miejsca ich przerobu ponosi producent cukru.
§  5.
Skalę przeliczeniową, o której mowa w punkcie III ust. 2 załącznika II do rozporządzenia nr 952/2006, zawartą w umowie kontraktacji określa załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§  6.
1.
W umowie kontraktacji producent cukru zobowiązuje się wypłacić plantatorowi buraków cukrowych premię z tytułu dostaw buraków cukrowych dokonanych:
1)
przed dniem 1 października;
2)
po dniu 30 listopada.
2.
Premia wynosi:
1)
co najmniej 0,8% iloczynu kwoty należnej danemu plantatorowi buraków cukrowych za buraki kwotowe, w rozumieniu określonym w części II ust. 9 załącznika III do rozporządzenia nr 1234/2007, zwane dalej "burakami kwotowymi", dostarczone przez tego plantatora w danym dniu i liczby określającej, ile dni, łącznie z danym dniem, pozostało do dnia 1 października;
2)
co najmniej 0,15% iloczynu kwoty należnej danemu plantatorowi buraków cukrowych za buraki kwotowe dostarczone przez tego plantatora w danym dniu i liczby określającej, ile dni, łącznie z danym dniem, upłynęło po dniu 30 listopada.
3.
Wypłata premii jest dokonywana wraz z zapłatą ceny za dostarczone buraki cukrowe.
§  7.
1.
W umowie kontraktacji producent cukru zobowiązuje się wypłacić plantatorowi buraków cukrowych dodatkowe świadczenie finansowe, pod warunkiem że średnia ważona cena białego cukru kwotowego sprzedanego w danym roku przez tego producenta ustalona na podstawie średnich ważonych cen przekazywanych Agencji Rynku Rolnego przez tego producenta na potrzeby sprawozdawczości cenowej na rynku cukru, zwana dalej "średnią ceną", jest wyższa co najmniej o 40 euro za tonę takiego cukru od ceny referencyjnej, o której mowa w art. 8 ust. 1 lit. c pkt i tiret drugie rozporządzenia nr 1234/2007.
2.
Dodatkowe świadczenie finansowe wynosi 50% kwoty obliczonej według następującego wzoru:

gdzie:

IB - oznacza ilość buraków kwotowych dostarczonych w danym roku gospodarczym przez danego plantatora buraków cukrowych w przeliczeniu na buraki kwotowe standardowej jakości, o której mowa w pkt B ppkt I załącznika IV do rozporządzenia nr 1234/2007,

C - oznacza wartość białego cukru kwotowego sprzedanego w danym roku gospodarczym przez producenta cukru ustaloną po średniej cenie tego cukru,

CR - oznacza wartość białego cukru kwotowego sprzedanego w danym roku gospodarczym przez producenta cukru ustaloną po cenie referencyjnej, o której mowa w art. 8 ust. 1 lit. c pkt i tiret drugie rozporządzenia nr 1234/2007, powiększonej o 40 euro,

OIB - oznacza ilość buraków kwotowych dostarczonych w danym roku gospodarczym producentowi cukru przez plantatorów buraków cukrowych w przeliczeniu na buraki kwotowe standardowej jakości, o której mowa w pkt B ppkt I załącznika IV do rozporządzenia nr 1234/2007.

3.
Wypłata dodatkowego świadczenia finansowego jest dokonywana w terminie 45 dni od dnia zakończenia danego roku gospodarczego, w którym cukier został sprzedany.
§  8.
Umowa kontraktacji zawiera zapis na sąd polubowny dokonany zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

SKALA PRZELICZENIOWA, O KTÓREJ MOWA W PUNKCIE III UST. 2 ZAŁĄCZNIKA II DO ROZPORZĄDZENIA NR 952/2006

Zawartość cukru w dostarczonych burakach cukrowych

(w %)

Ilość dostarczonych buraków cukrowych odpowiadających 100 tonom buraków o standardowej jakości

(w tonach)

Zawartość cukru w dostarczonych burakach cukrowych

(w %)

Ilość dostarczonych buraków cukrowych odpowiadających 100 tonom buraków o standardowej jakości

(w tonach)

Zawartość cukru w dostarczonych burakach cukrowych

(w %)

Ilość dostarczonych buraków cukrowych odpowiadających 100 tonom buraków o standardowej jakości

(w tonach)

Zawartość cukru w dostarczonych burakach cukrowych

(w %)

Ilość dostarczonych buraków cukrowych odpowiadających 100 tonom buraków o standardowej jakości

(w tonach)

10,0 175,0 13,1 126,1 16,2 98,6 19,3 80,9
10,1 172,8 13,2 125,0 16,3 97,9 19,4 80,5
10,2 170,7 13,3 123,9 16,4 97,2 19,5 80,0
10,3 168,7 13,4 122,8 16,5 96,6 19,6 79,5
10,4 166,7 13,5 121,7 16,6 95,9 19,7 79,1
10,5 164,7 13,6 120,7 16,7 95,2 19,8 78,7
10,6 162,8 13,7 119,7 16,8 94,6 19,9 78,2
10,7 160,9 13,8 118,6 16,9 94,0 20,0 77,8
10,8 159,1 13,9 117,6 17,0 93,3 20,1 77,3
10,9 157,3 14,0 116,7 17,1 92,7 20,2 76,9
11,0 155,6 14,1 115,7 17,2 92,1 20,3 76,5
11,1 153,8 14,2 114,8 17,3 91,5 20,4 76,1
11,2 152,2 14,3 113,8 17,4 90,9 20,5 75,7
11,3 150,5 14,4 112,9 17,5 90,3 20,6 75,3
11,4 148,9 14,5 112,0 17,6 89,7 20,7 74,9
11,5 147,4 14,6 111,1 17,7 89,2 20,8 74,5
11,6 145,8 14,7 110,2 17,8 88,6 20,9 74,1
11,7 144,3 14,8 109,4 17,9 88,1 21,0 73,7
11,8 142,9 14,9 108,5 18,0 87,5 21,1 73,3
11,9 141,4 15,0 107,7 18,1 87,0 21,2 72,9
12,0 140,0 15,1 106,9 18,2 86,4 21,3 72,5
12,1 138,6 15,2 106,1 18,3 85,9 21,4 72,2
12,2 137,3 15,3 105,3 18,4 85,4 21,5 71,8
12,3 135,9 15,4 104,5 18,5 84,8 21,6 71,4
12,4 134,6 15,5 103,7 18,6 84,3 21,7 71,1
12,5 133,3 15,6 102,9 18,7 83,8 21,8 70,7
12,6 132,1 15,7 102,2 18,8 83,3 21,9 70,4
12,7 130,8 15,8 101,4 18,9 82,8 22,0

i więcej

70,0
12,8 129,6 15,9 100,7 19,0 82,4
12,9 128,4 16,0 100,0 19,1 81,9
13,0 127,3 16,1 99,3 19,2 81,4
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 95, poz. 792 i Nr 97, poz. 799 oraz z 2010 r. Nr 228, poz. 1486, Nr 247, poz. 1650 i Nr 257, poz. 1726.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024