Wyznaczenie żołnierzy zawodowych do służby poza Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 listopada 2014 r.
w sprawie wyznaczania żołnierzy zawodowych do służby poza Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny

Na podstawie art. 142 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1414) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb wyznaczania żołnierzy zawodowych do służby poza Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, zwanymi dalej "Siłami Zbrojnymi",
2)
jednostki organizacyjne i stanowiska służbowe poza Siłami Zbrojnymi, w których żołnierze zawodowi mogą pełnić zawodową służbę wojskową,
3)
uprawnienia żołnierzy zawodowych pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych poza Siłami Zbrojnymi

- w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny.

§  2.
1.
Żołnierz zawodowy może zostać wyznaczony na stanowisko służbowe w jednostce organizacyjnej poza Siłami Zbrojnymi, zwanej dalej "instytucją cywilną":
1)
za zgodą dowódcy jednostki wojskowej, w której pełni służbę, a w przypadku żołnierzy pełniących służbę na stanowiskach służbowych zaszeregowanych do stopni etatowych generałów (admirałów) także za zgodą Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, w przypadku jego mianowania;
2)
gdy posiada pozytywną opinię służbową;
3)
gdy posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe, wymagane na tym stanowisku.
2.
Do pełnienia czynnej służby wojskowej w instytucji cywilnej wyznacza się w pierwszej kolejności żołnierzy zawodowych, których stan zdrowia, stwierdzony orzeczeniem wojskowej komisji lekarskiej, nie pozwala na jej dalsze pełnienie w jednostce wojskowej, lub przeniesionych do rezerwy kadrowej oraz pozostających w dyspozycji.
§  3.
Żołnierze zawodowi mogą być wyznaczani do pełnienia służby wojskowej w instytucjach cywilnych na stanowiskach służbowych, na których są wykonywane zadania lub prowadzone prace:
1)
z zakresu powszechnego obowiązku obrony;
2)
związane z realizacją dostaw, robót i usług oraz innych zadań na rzecz Sił Zbrojnych;
3)
produkcyjne na rzecz przemysłu zbrojeniowego;
4)
w zakresie obrony cywilnej;
5)
dotyczące planowania gotowości obronnej państwa;
6)
z zakresu szkolenia wojskowego żołnierzy skazanych na karę aresztu wojskowego;
7)
na rzecz środowisk kombatantów i inwalidów wojennych.
§  4.
Instytucjami cywilnymi, w których mogą pełnić służbę wojskową żołnierze zawodowi, są:
1)
instytucje cywilne wymienione w art. 22 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
2)
Kancelaria Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelaria Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, a także państwowe jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Prezesa Rady Ministrów;
3)
urzędy naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji rządowej oraz organów administracji samorządowej;
4)
przedsiębiorstwa państwowe i instytuty badawcze, wykonujące zadania na potrzeby obronności państwa, a także inni przedsiębiorcy, w których Skarb Państwa posiada co najmniej 51% udziałów;
5)
banki państwowe i inne banki, w których Skarb Państwa posiada co najmniej 51% udziałów;
6)
jednostki zmilitaryzowane;
7)
przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym;
8)
komórki organizacyjne właściwe w sprawach obrony cywilnej w urzędach wojewódzkich, powiatowych i gminnych;
9)
jednostki organizacyjne szkół wyższych;
10)
zakłady karne dla odbywających karę aresztu wojskowego;
11)
stowarzyszenia prowadzące działalność bezpośrednio związaną z obronnością państwa;
12)
fundacje, dla których organem nadzoru jest Minister Obrony Narodowej, wskazany w statucie lub rejestrze fundacji.
§  5.
1.
Żołnierze zawodowi mogą pełnić służbę wojskową:
1)
w instytucjach cywilnych, o których mowa w § 4 pkt 1-3 i 8, na stanowiskach służbowych określonych w przepisach o wynagrodzeniu obowiązującym w tych jednostkach,
2)
w instytucjach cywilnych, o których mowa w § 4 pkt 4, na stanowiskach dyrektora i jego zastępców oraz na stanowiskach pracowników naukowych, badawczo-technicznych i inżynieryjno-technicznych,
3)
w instytucjach cywilnych, o których mowa w § 4 pkt 9, na stanowiskach nauczycieli akademickich szkół wyższych,
4)
w pozostałych instytucjach cywilnych, o których mowa w § 4, na odpowiednich stanowiskach służbowych

- jeżeli na tych stanowiskach są wykonywane zadania, o których mowa w § 3.

2.
W instytucjach cywilnych, o których mowa w § 4 pkt 3, żołnierze zawodowi nie mogą być wyznaczani na stanowiska służbowe będące organami administracji publicznej, na których stosunek pracy powstaje w drodze wyboru.
3.
Na stanowiskach służbowych będących organami administracji publicznej i na stanowiskach służbowych kierowniczych lub doradców osób zajmujących te stanowiska czynną służbę wojskową mogą pełnić wyłącznie żołnierze zawodowi zaliczeni do korpusu oficerów zawodowych.
§  6.
Stanowiska służbowe w instytucjach cywilnych, na których żołnierze zawodowi mogą pełnić lub pełnią czynną służbę wojskową, ujmuje się w "Wykazie stanowisk służbowych i funkcji w instytucjach cywilnych", prowadzonym przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
§  7.
1.
Z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej o wyznaczenie żołnierza zawodowego na stanowiska służbowe w instytucjach cywilnych występują:
1)
szefowie: Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Biura Bezpieczeństwa Narodowego, a także państwowych jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów;
2)
ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) lub wojewodowie, w odniesieniu do podległych lub nadzorowanych instytucji cywilnych;
3)
dyrektorzy przedsiębiorstw państwowych i instytutów badawczych, właściwe organy przedsiębiorców, kierownicy jednostek zmilitaryzowanych - za pośrednictwem właściwego ministra lub wojewody;
4)
dyrektorzy lub prezesi banków;
5)
rektorzy szkół wyższych - za pośrednictwem ministrów sprawujących nadzór nad tymi szkołami;
6)
marszałkowie województw, starostowie i wójtowie lub burmistrzowie (prezydenci miast) - za pośrednictwem wojewody;
7)
właściwe organy statutowe stowarzyszeń i fundacji.
2.
Przepis ust. 1 nie narusza przepisów dotyczących wyznaczania na stanowiska będące organami administracji publicznej.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać nazwę instytucji cywilnej oraz nazwę i liczbę stanowisk służbowych przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych, a także kwalifikacje zawodowe wymagane do zajmowania tych stanowisk i zakres wykonywanych na nich zadań.
4.
Kierownicy instytucji cywilnych występują z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, jeżeli posiadają odpowiednią liczbę etatów kalkulacyjnych w celu utworzenia stanowisk służbowych przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych oraz posiadają środki na finansowanie uposażeń i innych należności pieniężnych określonych w § 11 ust. 1.
5.
W razie uwzględnienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowisko służbowe wymienione w tym wniosku ujmuje się w wykazie, o którym mowa w § 6.
§  8.
Minister Obrony Narodowej może odmówić uwzględnienia wniosku, o którym mowa w§ 7 ust. 1, jeżeli na wskazanych stanowiskach służbowych nie będą wykonywane zadania lub prowadzone prace określone w § 3 albo jest to uzasadnione potrzebami Sił Zbrojnych.
§  9.
1.
W razie uwzględnienia wniosku, o którym mowa w § 7 ust. 1, Minister Obrony Narodowej:
1)
zalicza - do celów związanych z pełnieniem zawodowej służby wojskowej oraz obliczania uposażenia i innych należności pieniężnych żołnierzy zawodowych - stanowiska służbowe, określone we wniosku, do odpowiednich grup uposażenia zasadniczego żołnierzy oraz ustala stopnie etatowe, do których zaszeregowuje te stanowiska, stosownie do równorzędnych lub odpowiednich stanowisk występujących w etatach jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych;
2)
przedstawia kierownikowi instytucji cywilnej imienne propozycje obsady stanowisk służbowych określonych we wniosku, po uprzednim uzyskaniu od właściwych przełożonych żołnierzy zawodowych zgody, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.
2.
W razie uzgodnienia obsady stanowisk służbowych z kierownikiem instytucji cywilnej, Minister Obrony Narodowej zwalnia na podstawie decyzji personalnych wytypowanych żołnierzy zawodowych z zajmowanych stanowisk i kieruje ich do instytucji cywilnej w celu wyznaczenia na uzgodnione stanowisko służbowe.
§  10.
Żołnierzy zawodowych, o których mowa w § 9 ust. 2, wyznacza na wskazane stanowiska służbowe kierownik instytucji cywilnej.
§  11.
1.
Żołnierzom zawodowym pełniącym służbę na stanowiskach służbowych w instytucjach cywilnych przysługują uprawnienia i świadczenia, w tym uposażenie i inne należności pieniężne, określone w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Do żołnierzy zawodowych pełniących służbę w instytucjach cywilnych stosuje się odpowiednio obowiązujące, na zajmowanych przez nich stanowiskach służbowych, przepisy prawa pracy dotyczące obowiązków pracodawcy i pracownika, regulaminów pracy, wyróżnień niezwiązanych z przebiegiem służby wojskowej, odpowiedzialności materialnej pracowników, rozkładu czasu pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również tworzenia funduszu nagród, a także przyznawania nagród.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 stycznia 2004 r. w sprawie wyznaczania żołnierzy zawodowych do służby poza Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej w razie ogłoszenia mobilizacji, ogłoszenia stanu wojennego i w czasie wojny (Dz. U. Nr 15, poz. 133), które traci moc na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1355).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024