Rodzaje dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposób jej prowadzenia i przechowywania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 15 września 1997 r.
w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposobu jej prowadzenia i przechowywania.

Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 96, poz. 593) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
 
1.
Dokumentacja medyczna służby medycyny pracy w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi obejmuje:
1)
dokumentację medyczną indywidualną, którą stanowią:
a)
karta badania profilaktycznego,
b)
wkładka do karty badania profilaktycznego,
c)
wkładka do dokumentacji lekarza rodzinnego przeprowadzającego badanie profilaktyczne,
2)
dokumentację medyczną zbiorczą, którą stanowią:
a)
rejestr zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. l pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy, zwanej dalej "ustawą",
b)
rejestr zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy,
c)
księga przeprowadzonych kontroli,
d)
księga podejrzeń oraz rozpoznań chorób zawodowych,
e)
księga udzielonych konsultacji,
f)
księga odwołań od treści zaświadczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy,
g)
księga wizytacji stanowisk pracy.
2.
Wzór karty badania profilaktycznego, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a), stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Wzór wkładki do karty badania profilaktycznego, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b), stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4.
Wzór wkładki do dokumentacji lekarza rodzinnego przeprowadzającego badanie profilaktyczne, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c), stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2.
Świadczenia zdrowotne służby medycyny pracy nie wchodzące w zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej są dokumentowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  3.
Zakres informacji zawartych w rejestrze zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 i z 1997 r. Nr 60, poz. 375).
§  4.
Rejestr zaświadczeń lekarskich wydawanych na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby, której wydano zaświadczenie,
3)
określenie rodzaju wydanego zaświadczenia,
4)
datę wydania zaświadczenia,
5)
potwierdzenie odbioru zaświadczenia.
§  5.
1. 2
Księgę przeprowadzonych kontroli prowadzi wojewódzki ośrodek medycyny pracy - w odniesieniu do kontroli podstawowych jednostek służby medycyny pracy, będących zakładami opieki zdrowotnej, oraz lekarzy i pielęgniarek praktykujących indywidualnie.
2.
Księga przeprowadzonych kontroli, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
dane identyfikacyjne jednostki lub osoby kontrolowanej (nazwa, adres, numer identyfikacyjny REGON, a w przypadku lekarza i pielęgniarki praktykujących indywidualnie - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer z rejestru lekarza lub pielęgniarki posiadających dodatkowe kwalifikacje oraz numer identyfikacyjny REGON),
3)
daty rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
4)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę,
5)
przedmiot kontroli,
6)
podstawowe ustalenia kontroli,
7)
zalecenia pokontrolne, ich adresatów i terminy realizacji zaleceń pokontrolnych.
§  6.
1.
Księga podejrzeń i rozpoznań chorób zawodowych zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
dane identyfikacyjne osoby badanej (imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL),
3)
dane identyfikacyjne miejsca pracy osoby badanej (nazwę i adres zakładu pracy lub pracodawcy, numer identyfikacyjny REGON),
4)
datę zarejestrowania podejrzenia o chorobę zawodową,
5)
rozpoznanie choroby zawodowej i datę rozpoznania,
6)
informację o przekazaniu sprawy (datę i nazwę instytucji, do której przekazano sprawę).
2. 3
Księgę prowadzą:
1)
podstawowe jednostki służby medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 i 6,
2)
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy i jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-6.
§  7.
Księga udzielonych konsultacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
datę konsultacji,
3)
zakres konsultacji,
4)
określenie podmiotu, na którego zlecenie udzielono konsultacji.
§  8.
1.
Księga odwołań od treści zaświadczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
datę wniesienia odwołania,
3)
dane identyfikacyjne osoby odwołującej się,
4)
przedmiot odwołania (treść wydanego zaświadczenia),
5)
treść zaświadczenia ustaloną na podstawie ponownego badania lekarskiego.
2. 4
Księgę prowadzą:
1)
podstawowe jednostki służby medycyny pracy oraz wojewódzkie ośrodki medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 w odniesieniu do odwołań od treści zaświadczeń wydanych przez te jednostki,
2)
wojewódzkie ośrodki medycyny pracy oraz jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy - w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-5 w odniesieniu do rozpatrywanych odwołań.
§  9.
1.
Księga wizytacji stanowisk pracy zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
dane identyfikacyjne pracodawcy, u którego dokonano wizytacji stanowisk pracy,
3)
wykaz stanowisk pracy, na których przeprowadzono wizytację, wraz z oceną zagrożeń dla zdrowia i życia pracujących, występujących na tych stanowiskach,
4)
wnioski wynikające z oceny zagrożeń oraz adnotacje o sposobie przekazania tych wniosków.
2.
Księgę wizytacji stanowisk pracy prowadzą podstawowe jednostki służby medycyny pracy oraz pielęgniarki wykonujące wizytacje stanowisk pracy w ramach profilaktyki indywidualnej.
§  10.
1.
Dokumentacja medyczna jest własnością podmiotów zobowiązanych do jej prowadzenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Jeżeli zadania z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującym przejmuje inna jednostka służby medycyny pracy, indywidualną dokumentację osoby objętej opieką przekazuje się tej jednostce, w trybie poufnym za pokwitowaniem.
3. 5
W przypadku zakończenia działalności przez podstawową jednostkę służby medycyny pracy dokumentacja medyczna tej jednostki jest przekazywana do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, na którego obszarze działania jednostka ta prowadziła działalność.
§  11. 6
Okres przechowywania indywidualnej dokumentacji medycznej służby medycyny pracy wynosi 20 lat, a w odniesieniu do pracowników zawodowo narażonych na czynniki rakotwórcze lub mutagenne - 40 lat po ustaniu narażenia.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1 7

WZÓR

KARTA BADANIA PROFILAKTYCZNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2 8

WZÓR

WKŁADKA DO KARTY BADANIA PROFILAKTYCZNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  3 9

WZÓR

Wkładka do dokumentacji lekarza rodzinnego (badanie profilaktyczne)

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
3 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
4 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
5 § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
6 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
7 Załącznik nr 1 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
8 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
9 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.37.328) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.

Zmiany w prawie

Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Wyższe diety dla członków komisji wyborczych w wyborach samorządowych

700 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w najbliższych wyborach samorządowych, 800 - zastępca przewodniczącego, a 900 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. W drugiej turze wyborów członkowie komisji otrzymają diety o połowę niższe.

Robert Horbaczewski 25.01.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.120.768

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposób jej prowadzenia i przechowywania.
Data aktu: 15/09/1997
Data ogłoszenia: 06/10/1997
Data wejścia w życie: 01/01/1998