Zasady, zakres i tryb współdziałania oraz szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu i Wojskowe Służby Informacyjne.

ZARZĄDZENIE Nr 79
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 12 września 2003 r.
w sprawie zasad, zakresu i trybu współdziałania oraz szczegółowego rozdziału kompetencji pomiędzy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu i Wojskowe Służby Informacyjne

Na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070 i Nr 130, poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa zasady, zakres i tryb współdziałania oraz szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwaną dalej "ABW", Agencję Wywiadu, zwaną dalej "AW", i Wojskowe Służby Informacyjne, zwane dalej "WSI".
§  2. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI odbywa się na zasadach partnerstwa, wzajemności, niejawności oraz koordynacji wspólnie prowadzonych działań.
§  3. 
ABW, AW i WSI współdziałają ze sobą, w ramach zadań własnych, w zakresie prowadzonej działalności:
1)
wywiadowczej;
2)
kontrwywiadowczej;
3)
analitycznej i informacyjnej;
4)
technicznej;
5)
ewidencyjno-archiwalnej;
6)
szkoleniowej.
§  4. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI jest realizowane przez:
1)
wzajemne udostępnianie informacji pozwalających na ocenę problemów wymagających podjęcia działań przez pozostałe służby specjalne;
2)
konsultowanie projektów podstawowych rozstrzygnięć w dziedzinach dotyczących zadań ustawowych każdej ze służb specjalnych oraz projektowanych przez nie działań;
3)
analizę stosowanych form współdziałania pod kątem efektywności realizacji zadań ustawowych każdej ze służb specjalnych.
§  5. 
Współdziałanie pomiędzy ABW i AW jest realizowane przez:
1)
wymianę informacji, analiz oraz prognoz związanych z oceną zagrożeń godzących w bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz jego porządek konstytucyjny, a w szczególności w suwerenność i międzynarodową pozycję, niepodległość i nienaruszalność jego terytorium, a także obronność państwa;
2)
udostępnianie środków techniki operacyjnej;
3)
zabezpieczanie dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy ABW i AW oraz osób niebędących ich funkcjonariuszami, udzielających im pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych;
4)
zabezpieczanie obiektów ABW i AW przed ich identyfikacją;
5)
szkolenie funkcjonariuszy ABW oraz AW.
§  6. 
1. 
Współdziałanie pomiędzy ABW i WSI jest realizowane przez wymianę informacji, analiz i prognoz związanych z oceną stanu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego obronności oraz z przeciwdziałaniem naruszeniom tajemnicy państwowej w zakresie obronności.
2. 
Współdziałanie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się w zakresie:
1)
uzyskiwania, analizowania, przetwarzania i przekazywania właściwym organom informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
2)
rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania zagrożeń godzących w bezpieczeństwo i obronność państwa;
3)
rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw:
a)
szpiegostwa, terroryzmu, naruszenia tajemnicy państwowej i innych przestępstw godzących w bezpieczeństwo i obronność państwa,
b)
w zakresie produkcji i obrotu towarami, technologiami i usługami mającymi znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności państwa,
c)
nielegalnego wytwarzania, posiadania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz bronią masowej zagłady;
4)
realizowania, w granicach swojej właściwości, zadań służby ochrony państwa oraz wykonywania funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych w stosunkach międzynarodowych;
5)
prowadzenia kontrwywiadu radioelektronicznego;
6)
udostępniania środków techniki operacyjnej;
7)
zabezpieczania dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy ABW i żołnierzy WSI oraz osób niebędących ich funkcjonariuszami lub żołnierzami, udzielających im pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych;
8)
zabezpieczania obiektów ABW i WSI przed identyfikacją;
9)
szkolenia funkcjonariuszy ABW oraz żołnierzy WSI.
§  7. 
Współdziałanie pomiędzy AW i WSI jest realizowane przez:
1)
wymianę informacji, analiz oraz prognoz związanych z:
a)
oceną zagrożeń godzących w obronność, bezpieczeństwo i międzynarodową pozycję Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej potencjał ekonomiczny i obronny, niepodległość oraz nienaruszalność jej terytorium, w tym uzyskanych w drodze wywiadu elektronicznego,
b)
przeciwdziałaniem naruszeniom tajemnicy państwowej w zakresie obronności;
c)
międzynarodowym obrotem bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi oraz bronią masowej zagłady, a także środkami jej przenoszenia,
d)
międzynarodowym obrotem towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa,
e)
ochroną zagranicznych przedstawicielstw Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich pracowników przed działaniami obcych służb specjalnych i innymi działaniami mogącymi przynieść szkodę interesom Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
udostępnianie środków techniki operacyjnej;
3)
zabezpieczanie dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy AW i żołnierzy WSI oraz osób niebędących ich funkcjonariuszami lub żołnierzami, udzielających im pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych;
4)
zabezpieczanie obiektów AW i WSI przed ich identyfikacją;
5)
szkolenie funkcjonariuszy AW oraz żołnierzy WSI.
§  8. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI w zakresie prowadzenia ewidencji operacyjnej jest realizowane na podstawie przepisów w sprawie sposobu współdziałania służb specjalnych z Szefem ABW w zakresie prowadzenia centralnej ewidencji zainteresowań operacyjnych służb specjalnych.
§  9. 
1. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI odbywa się w trybie bezpośrednich lub pisemnych kontaktów utrzymywanych przez przedstawicieli tych służb na odpowiednich szczeblach ich struktur organizacyjnych.
2. 
Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI może następować za pośrednictwem, powoływanych przez szefów tych służb na podstawie odrębnych przepisów, stałych lub doraźnych zespołów.
§  10. 
1. 
Szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy ABW i AW następuje przez realizowanie przez ABW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanej dalej "ustawą", oraz realizowanie przez AW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy.
2. 
Szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy ABW i WSI następuje przez realizowanie przez ABW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, oraz realizowanie przez WSI ich zadań bezpośrednio na rzecz lub w interesie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zagrożeń godzących w obronność państwa, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 1326), zwanej dalej "ustawą o WSI".
3. 
Szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy AW i WSI następuje przez realizowanie przez AW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, oraz realizowanie przez WSI ich zadań bezpośrednio na rzecz lub w interesie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zagrożeń godzących w obronność państwa, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o WSI.
4. 
Przepis ust. 2 nie dotyczy kompetencji ABW i WSI wynikających z ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm. 1 ).
§  11. 
1. 
Jeżeli informacje lub materiały uzyskane w wyniku realizacji zadań przez ABW, AW lub WSI wskazują, że sprawa będąca ich przedmiotem należy do wyłącznej właściwości innej służby specjalnej, służba, która uzyskała te informacje lub materiały, powiadamia o tym właściwą służbę.
2. 
W przypadku wątpliwości co do wyłącznej właściwości służby specjalnej w jednostkowej sprawie, Szef ABW, Szef AW albo Minister Obrony Narodowej zwracają się do Prezesa Rady Ministrów o wskazanie służby specjalnej właściwej do dalszego prowadzenia sprawy.
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 17, poz. 155.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024